Gå til innhold

Hvorfor gjør de det? (Om "NAVing")


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

 

Jeg har ikke sagt at det er noe bevis for at ingen misbruker systemet.

Jeg har også lest om folk som har løyet på seg ryggplager hos legen og som har fått uføretrygd pga ryggplager som er diktet opp

 

Anonymous poster hash: 917d2...69d

 

 

Ja, jeg tror også dette forekommer.

 

Det er dette denne tråden handlet om - hvorfor gjør de dette?

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    62

  • ecbole

    10

  • homuncula

    7

  • frosken

    5

 

Det er jo helt klart det er en kombinasjon av funksjonsnedsettelse og holdninger... i varierende grad fra individ til individ...

 

Så jeg sier jo ikke at det _hjelper_ når halve slekta er trygda.

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

 

Nei, det gjør det ikke. Når mange nok rundt en lever av penger fra NAV blir det gjerne sett på som normalt. Jeg har hatt en god del kontakt med NAV av årsaker jeg ikke kan komme inn på her, og de har satt i gang mange tiltak for å forhindre at ungdommer fra slike miljøer ender opp som trygdemottakere. Her er det fokus på denne gruppen fordi det er så mange av dem, og jeg vet at flere kommuner her og i nabofylket har lignende problemer. Det handler mest om å motivere dem til å ønske å gjøre noe mer ut av livet.

 

Jeg er fullt klar over at det finnes skjulte funksjonshemninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Ja, jeg tror også dette forekommer.

 

Det er dette denne tråden handlet om - hvorfor gjør de dette?

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

 

Ikke vet jeg. Jeg håper at de som lurer legene og NAV blir tatt.

Jeg synes at det er synd at de som svindler ødelegger for mange som ikke svindler.

 

Har hørt om mange som blir møtt med mistenksomhet fra andre fordi deres ffunksjonshemning/sykdom ikke synes for andre

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Ja, jeg tror også dette forekommer.

 

Det er dette denne tråden handlet om - hvorfor gjør de dette?

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

 

På den andre siden; mange som er 100% uføretrygdet ønsker å jobbe, men NAV tilrettelegger ikke slik at de kan få jobbe f.eks 50% eller mindre.

Det er ikke alle arbeidsgivere som ønsker å ansette folk som bare kan jobbe 20% stilling f.eks.

 

Mange fler kunne jobbet om det ble mer tilrettelegging i arbeidslivet. Jeg håper at det blir bedring på det feltet

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

På den andre siden; mange som er 100% uføretrygdet ønsker å jobbe, men NAV tilrettelegger ikke slik at de kan få jobbe f.eks 50% eller mindre.

Det er ikke alle arbeidsgivere som ønsker å ansette folk som bare kan jobbe 20% stilling f.eks.

 

Mange fler kunne jobbet om det ble mer tilrettelegging i arbeidslivet. Jeg håper at det blir bedring på det feltet

Anonymous poster hash: 917d2...69d

 

 

Klart de ønsker å jobbe 25%, de kan jo tjene 1 G... over 80.000... nesten uten skatt.  :P

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også hørt om folk som er 100% uføretrygdet som ønsker å jobbe, men har fått beskjed fra NAV om at de ikke har rettigheter til å få attføring for å komme tilbake til arbeidslivet. Det er trist



 

 



Anonymous poster hash: 917d2...69d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

Klart de ønsker å jobbe 25%, de kan jo tjene 1 G... over 80.000... nesten uten skatt.  :P

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

 

Nå skrev jeg om de som har 100% uføretrygd, men som har helse til å jobbe f.eks 20%, og som kunne ha vært 80% uføretrygdet og jobbet 20% hvis det bare hadde vært tilrettelegging nok og arbeidsgivere villig nok til å ansette folk i slike % stillinger

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Nå skrev jeg om de som har 100% uføretrygd, men som har helse til å jobbe f.eks 20%, og som kunne ha vært 80% uføretrygdet og jobbet 20% hvis det bare hadde vært tilrettelegging nok og arbeidsgivere villig nok til å ansette folk i slike % stillinger

Anonymous poster hash: 917d2...69d

 

 

Hvorfor skulle noen si fra seg 20% av trygden og begynt å jobbe de 20%, i stedet for å fortsette på 100% trygd, og jobbet 20% ved siden av, skattefritt?

 

Beundringsverdig, ja, men jeg ser ikke helt at det er så mange som ville gjort det sånn...

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Nå skrev jeg om de som har 100% uføretrygd, men som har helse til å jobbe f.eks 20%, og som kunne ha vært 80% uføretrygdet og jobbet 20% hvis det bare hadde vært tilrettelegging nok og arbeidsgivere villig nok til å ansette folk i slike % stillinger"

 

 

 

"Hvorfor skulle noen si fra seg 20% av trygden og begynt å jobbe de 20%, i stedet for å fortsette på 100% trygd, og jobbet 20% ved siden av, skattefritt?

 

Beundringsverdig, ja, men jeg ser ikke helt at det er så mange som ville gjort det sånn..."

 

 

 

Kanskje du har rett.

Men hvis flere arbeidsgivere vil ansette folk i 20, 30, 50, 60 % stillinger, og at de også tilrettelegger mer, vil det være flere fremover som ikke blir 100% uføretrygdet i utgangspunktet.

 



Anonymous poster hash: 917d2...69d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tilrettelegging i forhold til arbeidstid, vil være viktig for noen, pga at formen kan variere i løpet av en dag

 

Jeg snakket med en nakkeskadd som ble 100% uføretrygdet.

Hun ønsket å jobbe, men visste aldri hvordan formen var neste morgen, og med tilrettelegging i forhold til arbeidstid kunne hun ha jobbet noen dager pr uke sa hun.




 

 



Anonymous poster hash: 917d2...69d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt. Det er jo noe samfunnet som helhet vil tjene på. Men så var det dette med egoisme og korttidstenkning. Det er jo selvsagt egoisme at en arbeidsgiver vil bidra til et mer inkluderende arbeidsliv. Det er også korttidstenkning; det er jo bred enighet om at det er sunt å jobbe, om enn 20%.



Anonymous poster hash: 075e9...0f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Absolutt. Det er jo noe samfunnet som helhet vil tjene på. Men så var det dette med egoisme og korttidstenkning. Det er jo selvsagt egoisme at en arbeidsgiver vil bidra til et mer inkluderende arbeidsliv. Det er også korttidstenkning; det er jo bred enighet om at det er sunt å jobbe, om enn 20%.

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

 

Ja, og det at noen jobber litt ved siden av trygden, sparer også samfunnet for kostnader, pga at de bevarer en bedre (både fysisk og psykisk) helse ved å jobbe litt.

 

Mange uføretrygdede er også engasjert i frivillig arbeid, og da er det mye som blir gitt tilbake til samfunnet

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Én ting jeg ikke skjønner, er at når man snakker om barn, la oss si i syvårs alder, så vil de bli møtt med skjenn og moralprekner om de ikke går på skolen, gjør lekser eller plikter i hjemmet...

 

Er man voksen er det derimot anderledes. Da er man "syk" og får støtte av helsevesenet til akkurat den samme "oppførselen"...

 

Kontroversielt utsagn på et helsenettsted? Kanskje...

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

 

Dessverre er det alt for lett å tvinge barn til å gå på skolen. Barn blir ikke bestandig sett og hørt.

Mange barn har store problemer (inkl mobbing) bl.a.  i skolehverdagen og/eller med sin fysiske eller psykiske helse (både på skolen og hjemme og burde fått hjelp.

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

Dessverre er det alt for lett å tvinge barn til å gå på skolen. Barn blir ikke bestandig sett og hørt.

Mange barn har store problemer (inkl mobbing) bl.a.  i skolehverdagen og/eller med sin fysiske eller psykiske helse (både på skolen og hjemme og burde fått hjelp.

Anonymous poster hash: 917d2...69d

 

 

Helt enig.

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Helt enig.

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

 

Jeg håper at det blir gjort mer for å hjelpe barn.

Bare tenk på de som lever med å bli mishandlet av foreldre. Det er dessverre vanlig at barn er så lojale mot sine foreldre at de ikke forteller det til noen.

Blir de mobbet på skolen, forteller de ofte ikke om det hjemme bla pga at de ønsker å skåne sine foreldre. Det blir forhåpentligvis gjort mer fremover for å hjelpe barn

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10101010

 

 

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 31 May 2013 - 00:16, said:snapback.png

 

Én ting jeg ikke skjønner, er at når man snakker om barn, la oss si i syvårs alder, så vil de bli møtt med skjenn og moralprekener om de ikke går på skolen, gjør lekser eller plikter i hjemmet...

 

Er man voksen er det derimot annerledes. Da er man "syk" og får støtte av helsevesenet til akkurat den samme "oppførselen"...

 

 

 

Dessverre er det alt for lett å tvinge barn til å gå på skolen. Barn blir ikke bestandig sett og hørt.

Mange barn har store problemer (inkl. mobbing) bl.a. i skolehverdagen og/eller med sin fysiske eller psykiske helse (både på skolen og hjemme) og burde fått hjelp.



Anonymous poster hash: 917d2...69d

 

Men nå er det jo ikke slik at alle skolebarn som gjerne vil slippe skolen og / eller lekser, har andre problemer enn at de synes det hadde vært mer behagelig å gjøre noe annet? 

 

Noen av dem trenger hjelp, men noen av dem trenger klar beskjed om at man strekker seg langt for å komme seg på skolen og for å få gjort / levert leksene, og voksne forbilder som tydelig viser at det er slik når det gjelder jobben også. 

 

Alle barn som er hjemme fra skolen, blir ikke mobbet eller har helseproblemer.  Alle som lever av NAV-midler, samtidig med at de har et aktivt liv, har ikke skjulte funksjonshemninger.  Noen skryter jo til og med av hvordan de kommer seg rundt systemet og reglene.  Og det finnes en komponent her som kan kalles sosial arv.  Men det er selvfølgelig ikke slik at alle fraværende skolebarn skulker, alle NAV-brukere snylter eller alle uføre viderefører uførheten til sine etterkommere.  Det må kunne gå an å diskutere dette litt nyansert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden gikk jeg, via Arbeidsformidlingen som det het dengangen, noe som het Motivasjonskurs, det var for hjelpe arbeidsledige til å komme ut i jobb (skrive søknader, cv osv). Og på dette kurset var det bl.a. en gutt, han var vel i slutten av tenårene kanskje, og hans store mål og ønske for fremtiden var å bli uføretrygdet... Han var rett og slett stygglat og gadd ikke gjøre noe som helst og ville helst bare drive dank rett og slett.

 

Lurer på hva han gjør i dag...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen er fra 2006, men skriver om forskningen som viser at uføre "smitter", som noen har vært inne på tidligere i tråden. 

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article917542.ece

 

Det jeg synes er bekymringsverdig er at det er mange flere uføre i norge enn i andre eropeiske land. Hva er årsaken til det?

"I OECD-landene er i gjennomsnitt 5,7 prosent av befolkningen i arbeidsfør alder på uføreordninger. I Norge er andelen nesten dobbelt så høy, 10,3 prosent" Kilde: http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2054180.ece

 

Jeg er glad vi har støtteordninger for de som er for syke til å jobbe, men at andelen unge som blir trygdet øker i Norge skyldes vel ikke at vi blir sykere og sykere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Friskt i minnet fra i fjor, da en mann skrev i avisen at han var trygdemisbruker. Etter "En trygdemisbruker's bekjennelser", så ble dette tatt opp her i DOL også. http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/383751-hele-landet-vårt-er-et-eksperiment/

Her er en link fra den tiden : http://www.na24.no/article3472547.ece

Det nevnes her at fritiden har fått prioritet over karriere, at det er mye "drop out" fra skoler, og at vi syr puter under armene på barna våre.

At andelen trygdede er dobbelt så høyt som i andre land rundt oss, synes jeg er direkte flaut.

Trygeordningene er for gode, og for lettvinte å komme til.

Eksempler på det : en politiker blir tatt med buksa nede, blir avslørt, og er da i neste øyeblikk utilgjengelig for kommentar, fordi han er sykemeldt, en debattant på dol krangler med svigermor, og blir sykemeldt, en mann er fyllesyk på en mandag, og tar dermed like godt en "3 dagers"...en person skal i begavelse til en av sine svigers, og blir sykemeldt i 2 uker (vedkommende går en skiftordning).....

For alle disse tilfellene, så er de en del av hele kaka som samfunnet må betale for.

Nevner en noe om det, så farer de opp, og påberoper seg rettigheter.

Joda, rettigheter har vi jaggu laget oss nok av.

Anonymous poster hash: 240b6...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...