Gå til innhold

Hvorfor gjør de det? (Om "NAVing")


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

 

 

Du skrev ingen ting i innlegget. Betyr det at du er enig?

 

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    62

  • ecbole

    10

  • homuncula

    7

  • frosken

    5

AnonymBruker

Ja, det synes jeg hadde vært en veldig god ide.  Jeg kunne gjerne hatt en lang prøvetid for at arbeidsgiver hadde sett at jeg var istand til å jobbe like bra som andre

Takk! :)

Jeg er enig med deg om prøvetiden

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg antar det finnes folk som "NAVer" - unngår å jobbe fordi det er mest komfortabelt, ikke fordi de er syke.

 

Hvorfor gjør de dette, tror dere? Det er da ikke noe ålreit å leve i skam, som mange som ikke jobber og lever på trygder må. Det er vel heller ikke noe ålreit å ikke "gjøre noe ut av livet sitt"? Tenk på alle de interessante jobbene man kunne fått seg, om man la innsats i det. De fleste har de intellektuelle evnene til å skaffe seg mastergrad innen hva det skulle være. Videre blir man vel ofte isolert uten arbeidsplass. Man blir daff og sløv av å ikke komme seg opp om morgenen...

 

Nei, jeg fatter det ikke... gjør dere?

 

Jeg begynner egentlig litt å lure på om disse menneskene virkelig finnes!

Anonymous poster hash: d4d34...139

"På seg selv kjenner en ingen andre"

Du nevner to forhold som du tar for gitt at gjelder alle:

Skam. Ikke alle har evnen til å føle skam.

Gjøre noe ut av livet sitt. Ambisjoner er ikke en egenskap som alle har. Tenk på alle som velger å vie sitt liv til rusmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det synes jeg hadde vært en veldig god ide.  Jeg kunne gjerne hatt en lang prøvetid for at arbeidsgiver hadde sett at jeg var istand til å jobbe like bra som andre

For noen år tilbake hørte jeg om noen slike  tiltak gjennom NAV, der NAV og arbeidsgiver betalte hver sin 50% av trygdepengene til den som var i tiltak.

Vet du om det er helt slutt på dette, og i så fall hvorfor?

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år tilbake hørte jeg om noen slike  tiltak gjennom NAV, der NAV og arbeidsgiver betalte hver sin 50% av trygdepengene til den som var i tiltak.Vet du om det er helt slutt på dette, og i så fall hvorfor? Anonymous poster hash: 917d2...69d

Det er ikke slutt på det, det heter "tidsubegrenset lønnstilskudd" TULT. Vi har noen med slike avtaler på min arbeidsplass, det fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om NAV eller andre  kunne ha laget arbeidsplasser som inkluderer de som har variabel form. Noen kan f.eks være frisk nok til å jobbe full arbeidsuke en uke, og neste uke være i stand til å jobbe kun 50% pga helsa, og noen uker ikke i det hele tatt.

Det er mulig, hvis bare noen vil lage slike arbeidsplasser.

Da kunne de som jobber gratis for bedrifter i steden jobbet i ordinært arbeid.

Anonymous poster hash: 917d2...69d

 

I Norge har vi arbeidsmarkedsbedrifter. De har bare et nokså begrenset antall plasser for de aller vanskeligste "tilfellene". De er mest laget for å gi praktisk opplæring, forberede folk for et mer ordinært arbeidsliv og formidle folk inn i tiltak til det private arbeidsmarkedet. De er ikke i nærheten av å klare det du skriver om.

 

Israel har svært svake velferdsytelser sammenlignet med våre, men et bedre tiltak. I stedet får de folk inn i virkelig verdiskapende arbeid, selv om folk ikke er på topp helsemessig. I kibbutzene får folk både jobber og får bolig. Lønnen er ikke så høy, men de har det bra der. Kibbutzene fungerer ikke lenger etter de opprinnelige prinsippene, men de er i stand til å ta inn mange som ønsker jobb.

320px-Lotan.jpg

Kibbutz Lotan i Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"På seg selv kjenner en ingen andre"

Du nevner to forhold som du tar for gitt at gjelder alle:

Skam. Ikke alle har evnen til å føle skam.

Gjøre noe ut av livet sitt. Ambisjoner er ikke en egenskap som alle har. Tenk på alle som velger å vie sitt liv til rusmidler.

Er de to forholdene som du beskriver som ikke gjelder alle, noe som ligger i personligheten til mennesker fra fødselen av?

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Norge har vi arbeidsmarkedsbedrifter. De har bare et nokså begrenset antall plasser for de aller vanskeligste "tilfellene". De er mest laget for å gi praktisk opplæring, forberede folk for et mer ordinært arbeidsliv og formidle folk inn i tiltak til det private arbeidsmarkedet. De er ikke i nærheten av å klare det du skriver om.

 

Israel har svært svake velferdsytelser sammenlignet med våre, men et bedre tiltak. I stedet får de folk inn i virkelig verdiskapende arbeid, selv om folk ikke er på topp helsemessig. I kibbutzene får folk både jobber og får bolig. Lønnen er ikke så høy, men de har det bra der. Kibbutzene fungerer ikke lenger etter de opprinnelige prinsippene, men de er i stand til å ta inn mange som ønsker jobb.

320px-Lotan.jpg

Kibbutz Lotan i Israel.

Jeg håper at blir lignende tiltak som du beskriver med verdiskapende arbeid i Norge også.

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Norge har vi arbeidsmarkedsbedrifter. De har bare et nokså begrenset antall plasser for de aller vanskeligste "tilfellene". De er mest laget for å gi praktisk opplæring, forberede folk for et mer ordinært arbeidsliv og formidle folk inn i tiltak til det private arbeidsmarkedet. De er ikke i nærheten av å klare det du skriver om.

 

Israel har svært svake velferdsytelser sammenlignet med våre, men et bedre tiltak. I stedet får de folk inn i virkelig verdiskapende arbeid, selv om folk ikke er på topp helsemessig. I kibbutzene får folk både jobber og får bolig. Lønnen er ikke så høy, men de har det bra der. Kibbutzene fungerer ikke lenger etter de opprinnelige prinsippene, men de er i stand til å ta inn mange som ønsker jobb.

320px-Lotan.jpg

Kibbutz Lotan i Israel.

Jeg oppfordrer alle som er enig i at det i Norge også blir lignende tiltak som ecbole beskriver her med verdiskapende arbeid, til å gjøre det de kan for å påvirke slik at det blir det.

 

Kanskje noen kan lage en oppfordring på Facebook el.l som kan sendes eller signeres av mange.

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Hva om NAV eller andre  kunne ha laget arbeidsplasser som inkluderer de som har variabel form. Noen kan f.eks være frisk nok til å jobbe full arbeidsuke en uke, og neste uke være i stand til å jobbe kun 50% pga helsa, og noen uker ikke i det hele tatt.

Det er mulig, hvis bare noen vil lage slike arbeidsplasser.

Da kunne de som jobber gratis for bedrifter i steden jobbet i ordinært arbeid.

Anonymous poster hash: 917d2...69d

 

Jeg har en slik stilling, dvs deltidstilling som kontormedarbeider med fleksitid. Avtalen er at oppgavene blir utført innen rimelig tid og timeregnskapet går opp hver mnd. Har ikke vært sykmeldt fra jobb en dag i år (tross kronisk lidelse som har vært litt ekstra bøllete), men så bestemmer jeg jo selv når jeg møter på jobb og hvor lenge jeg blir.

 

Jeg tror det er mange arbeidsoppgaver som kan utføres selvstendig og som ikke må utføres øyeblikkelig. Det burde gå å tilrettelegge for at flere fikk utnyttet sin restarbeidsevne. Det krever antagelig at både arbeidsgiver og NAV tenker utover "08-16, 37,5"-boksen, men det burde ikke være så veldig vanskelig.

Anonymous poster hash: 6cbbc...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black and pink

Ser det blir spurt om dokumentasjon på hvor mange som bare er "late" som får trygd. Det har jeg ikke, men jeg ser og hører, og vet derfor at det finnes.

Innrømmer at det tiltider gjør meg irritert at jeg skal jobbe for at andre skal kunne late seg. Selv om jeg vet at det er vi som arbeider og bidrar som har det beste livet.

Det skal være i balanse for å kunne finne lykken :-)

Endret av Black and pink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV er da fullt klar over denne situasjonen.  De setter ingen krav til arbeidsgivere om å ansette etter arbeidstrening.  Både Augustina og Persille har da skrevet om det før her inne.

 

Dersom man stilte et slik krav til arbeidsgiverne, så er det uhyre få som ville ha hatt folk i arbeidspraksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg synes at disse arbeidsgiverne (som nå har gratis arbeidskraft gjennom denne ordningen) skulle ha betalt minst 50% av trygden i slike sammenhenger, + forpliktet seg til å ansette 1 person fra et slikt tiltak fra NAV innen et år, ved å signere en kontrakt med NAV. Håper at noen kan bestemme noe lignende.

 

Anonymous poster hash: 917d2...69d

 

 

For mange av de som står utenfor arbeidslivet, er både veien inn i arbeidslivet og veien til uføretrygd lang og kronglete. De aller fleste må gjennom arbeidsutprøving før de evt. blir uføretrygdet. Det sier seg selv at det dermed er stor variasjon mht arbeidsevne og motivasjon hos de som er i arbeidspraksis og lignende ordninger. Jeg har ingen tro på at flertallet av de som tar folk i arbeidspraksis spekulerer i ordningen, og i de tilfellene jeg kjenner til har arbeidsgiver vært klar på at de ikke har økonomi til å tilby ansettelse allerede før oppstart av arbeidspraksisen.

 

Jeg synes ikke man kan vippe problemet over på det private næringslivet, de er nødt til å sørge for å gå med overskudd. Derimot synes jeg at det skulle være kvoteordninger i offentlig sektor, slik at man der er forpliktet til å ansette folk med yrkeshemning. Den yrkeshemmede må selvfølgelig være i stand til å utføre de aktuelle oppgavene, men vedkommende trenger ikke å være den beste kandidaten man kan få til stillingen. Dersom alle bare skal ansette "den beste", så blir det få muligheter for de som ikke er fullt så gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

http://www.nrk.no/nordland/flaut-a-trone-pa-uforetoppen-1.11057310

 

 

"Ifølge Trettebergstuen har Arbeiderpartiet vedtatt en uførereform som trer i kraft i 2015.

 

 

– Denne reformen har som mål å gjøre det mulig å kunne jobbe litt i perioder hvor de er friske. Vi vet at de som er i diagnosegruppen psykiske lidelser øker. Det er likevel ikke slik at du er 100 prosent syk hele tiden. Du har gode og dårlige perioder. Da må det være mulig å delta og bruke arbeidsevnen din når du kan."

Dette synes jeg lover godt for fremtiden.

 

 



Anonymous poster hash: 6cbbc...693
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også dette med "Naving" høres helt rart ut.

Hvordan får de det til?

Stiller ikke NAV visse krav?

 

Jeg har aldri hørt om noen som naver, men så er det kanskje ikke så vanlig i Oslo.

 

Kanskje det er mer vanlig på mindre plasser hvor det ikke er så lett å få jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg syns også dette med "Naving" høres helt rart ut.

Hvordan får de det til?

Stiller ikke NAV visse krav?

 

Jeg har aldri hørt om noen som naver, men så er det kanskje ikke så vanlig i Oslo.

 

Kanskje det er mer vanlig på mindre plasser hvor det ikke er så lett å få jobb?

 

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er de to forholdene som du beskriver som ikke gjelder alle, noe som ligger i personligheten til mennesker fra fødselen av?

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Noe ligger nok i personligheten, men her er det også svært mye miljø. Ens holdninger formes mye av ens foreldre, men også av nærmiljøet.

Eksempelvis ser du at forekomsten av NAVing + råning + mambo er klart forhøyet i enkelte miljøer hvor foreldre ofte er likedan + lar sine små barn kjøre ATV og snøscooter.

Romfolk er et annet eksempel hvor antisosialitet er en del av kulturen og læres aktivt fra barna er små (eksempel: lommetyveri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det blir spurt om dokumentasjon på hvor mange som bare er "late" som får trygd. Det har jeg ikke, men jeg ser og hører, og vet derfor at det finnes.

Innrømmer at det tiltider gjør meg irritert at jeg skal jobbe for at andre skal kunne late seg. Selv om jeg vet at det er vi som arbeider og bidrar som har det beste livet.

Det skal være i balanse for å kunne finne lykken :-)

 

I den grad latskap finnes, er det så visst ikke begrenset til trygdede med noe restarbeidsevne og som mangler lønnet arbeid. Noen går av med pensjon mange år før andre, men har full arbeidskapasitet likevel. Og noen får avtalefestet pensjon der staten gir et ekstra tilskudd til pensjonen som andre pensjonister ikke får. Så vidt jeg vet kommer Statens kanskje største økonomiske utfordring kommer fra bølgen av alderspensjonister, mye mer enn for de som har havnet utenfor arbeidslivet på grunn av helsesvikt. Folk som går tidlig av med pensjon, kan late seg på andres bekostning selv om arbeidsevnen er 100%. Og det er fullt sosialt akseptert. Hvis derimot noen havner utenfor arbeidslivet på grunn av helsesvikt og redusert arbeidsevne, blir de straks mistenkeliggjort for å være late.

 

Oljeinntektene har gjort noe med kulturen i Norge. Vi som folkeslag har blitt mer materialistiske og apatiske/likegyldige til folk rundt oss. Det er tabu å snakke om. Selv om vi ikke vet mer om "Olsens og Jensens" bakgrunn annet enn at de ikke har hatt jobb på lenge, er det visst helt greit å mistenke dem for å være latsabber. Vi blir bare så mye prektigere da.

 

De som liker å mistenkeliggjøre, er sjelden opptatt av måter de trygdede kan få utnyttet sin restarbeidsevne. Hvorfor nevner de så sjelden/aldri forslag til det? Og de er påfallende ofte opptatt av at trygdene må reduseres. Tenker de ikke på at de trygdede allerede har gått ned til omtrent 2/3 av opprinnelig lønnsinntekt? Det er altså ulønnsomt å gå over på trygd. Nei, trygden må visst reduseres så langt ned at trygdede blir tvunget til å jobbe uansett. Kanskje de mener det er god velferdspolitikk og gir mindre statlige utgifter og dermed grunnlag for skatteredusjon. Livet i en enda mer velfyllt lommebok må jo være gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe ligger nok i personligheten, men her er det også svært mye miljø. Ens holdninger formes mye av ens foreldre, men også av nærmiljøet.

Eksempelvis ser du at forekomsten av NAVing + råning + mambo er klart forhøyet i enkelte miljøer hvor foreldre ofte er likedan + lar sine små barn kjøre ATV og snøscooter.

Romfolk er et annet eksempel hvor antisosialitet er en del av kulturen og læres aktivt fra barna er små (eksempel: lommetyveri)

 

Miljøforming fra de eldste og fra foreldregenerasjonen (ditt eks. lommetyveri), forklarer jo hvorfor et slikt miljø består. Men jeg kan ikke se helt at det kan forklare årsaken til at slike miljøer oppstår i utgangspunktet.

 

Historisk har romfolk levd under veldig under veldig underkuende forhold i hundrevis av år, og da det tok slutt, reagerte omgivelsene med eksklusjon, som om det kunne redusere antisosial atferd.

 

Hvorfor oppstår rånemiljøer? Hvor er normale farsfigurer for de som er inne i sånne miljøer?

 

Vi har jo fri vilje til livsstilsvalg. Selvforskyldt rot, ja vel, men hvordan skulle det ta slutt? En moraliserende effekt overfor antisosiale miljøer kan jeg ikke se hjelper noen. Da har jeg mer tro på å gi en håndsrekning til sunnere livsstil når den helpen er vel gjennomtenkt.

 

 

"På seg selv kjenner en ingen andre"

Du nevner to forhold som du tar for gitt at gjelder alle:

Skam. Ikke alle har evnen til å føle skam.

Gjøre noe ut av livet sitt. Ambisjoner er ikke en egenskap som alle har. Tenk på alle som velger å vie sitt liv til rusmidler.

 

Vie sitt liv til rusmidler? Ingen velger vel bevisst å bli fyllik resten av livet, og bo under en bro. Det er jo resultatet av en rad valg som de neppe hadde trodd ville ramme dem selv. Blir det da rett å klandre dem for et slikt valg mange år senere?

 

De som får lungekreft, får hjelp på sykehus, selv om de har røyket som en skorstein i 30 år. Legeetikken sier jo at folk skal hjelpes uavhengig om plagen de har er selvforskyldt eller ikke. Og tilsvarende, skal ikke samme tankegang gjelde også i økonomisk og praktisk forstand overfor de som har havnet utenfor arbeidslivet selv om deres situasjon kan være selvforskyldt?

 

Skam. Hva mente du? At manglende skam sementerer utensforskap til normalt arbeidsliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...