Gå til innhold

Forlot baby og lite barn i bilen mens solen stekte

Anbefalte innlegg

Det var i går ettermiddag rundt klokken 16.30 at de to små barna, som er henholdsvis fem måneder og to år gamle, ble forlatt av kvinnen i Sverige. Det skriver Strömstads Tidning, som også melder at det var 24 grader i skyggen og stekende sol.

Det er ikke mange ukene siden Sverige ble rystet av et langt mer alvorlig tilfelle. En to år gammel gutt omkom da han ble gjenglemt i en bil i flere timer i Skåne.

Forbipasserende reagerte på at barnet skrek, og henvendte seg derfor til personalet på ICA. De forsøkte å roe ned barnet ved å stikke inn en hånd; vindusruten var nemlig så vidt rullet ned.

Kvinnen skal ifølge avisen ha brukt minst 20 minutter på handleturen før hun kom ut. Der ventet politiet.

– Da kvinnen kom ut, skjelte hun ut politipatruljen. Hun mente de ikke hadde noe med å blande seg inn i familielivet hennes, sier Ulla Brehm, pressetalsmann i Västrä Götaland politidistrikt til f-b.no.

Noe som kan skje selv den beste forelder, eller bør barnevernet varsles?
Endret av ARK/ml

Fortsetter under...

Ut fra kvinnens reaksjon er en grundig gransking fra barnevernet absolutt på sin plass! Hadde hun lagt seg langflat og beklaget for harde livet og innsett at hun gjorde noe som kunne vært livsfarlig for ungene hadde det stilt seg litt annerledes.

AnonymBruker

Enig med Lillemus.

Jeg håper at folk følger rådet fra NAF-rådgiveren, om de skulle bli vitne til mennesker eller dyr som er innestengt i bil.
" – Få dem ut så raskt som mulig

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, mener minutter blir livsviktige når personer eller dyr blir innestengt i en bil.

Traumatisk for barn

Strømstadpolitiet sier til moss-avis.no søndag formiddag at barna strigråt mens de satt i bilen. Det kan ifølge Engebretsen føre til enda raskere dehydrering.

– Jo eldre ungene er, jo mer panikk får dem. Skriker og gråter de, må de bruke mer energi, noe som skaper en ekstra belastning, sier han.

– Knus ruten

Gi blaffen i alarmer og alt annet

NAF-rådgiveren er klar på hva som bør gjøres dersom noen skulle oppdage at noe lignende er i ferd med å skje:

– Det er bare én ting å gjøre: finn sidevinduet som er lengst vekk fra personene eller dyrene og knus det. Gi blaffen i alarmer og alt annet. Når vedkommende er ute, så sprut gjerne litt vann i ansiktet deres. Det bør ikke være altfor kaldt, sier han."

http://www.f-b.no/nyheter/fa-dem-ut-sa-raskt-som-mulig-1.7916625

Anonymous poster hash: 38563...32b
AnonymBruker

Skjønner fanken meg ikke hva det er med enkelte foreldre. Jeg kunne ikke tenkt meg å gå i fra ett barn i to minutter en gang og slettes ikke i en glovarm bil. Det er noen som ikke skulle hatt retten til å få barn.

Noen er svært tankeløse.

Det er kanskje nødvendig å sette et stort advarsel-skilt i alle personbiler angående dette med å ikke forlate mennesker og dyr i bilen.

Anonymous poster hash: 38563...32b

AnonymBruker

Det kan faktisk skje den beste av oss, å glemme barn i en bil. Det finnes dessverre mange slike tilfeller. Akkurat i dette tilfelle ser det mer ut som en (u)bevisst (og dum) handling, enn en forglemmelse. Det hun har glemt eller ikke vet er hvor varmt det kan bli i en sånn bil.

Hennes sinne-reaksjon sier ingenting om henne som mor. Antakelig fikk hun seg en støkk, og jeg regner med at alvoret har gått opp for henne og at hun ikke gjør det igjen.

Så nei, jeg ville ikke kontaktet barnevernet.

Jeg syns man bør ha storstilte kampanjer om dette, hvor farlig det er å sette fra seg barn (og dyr) i en bil i varmen, selv med vinduet oppe. Det er svært mange (ellers oppegående og kloke) foreldre som ikke er nok klar ov er dette.

Anonymous poster hash: 619ef...630

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...