Gå til innhold

Erfaring med katteluke?

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å få oss katt, men har ingen erfaring med katt fra før. Så hvis noen har tips til hvordan vi gjør det i begynnelsen så hadde det vært fint.

Jeg har også tenkt på å montere inn katteluke i døren til vaskerommet, så kunne katten gått inn og ut der, som den vil. Hva er deres erfaringer med katteluke? Kommer det ofte andre katter eller andre dyr inn? Vil dere anbefale eller fraråde katteluke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392589-erfaring-med-katteluke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får katteluker med chip som gjør at det er kun deres katt som kommer inn. Jeg kjenner ett par som har vanlig luke og de har ikke vært plaget noe spesielt med andre katter, men vet at det har skjedd ett par ganger.

Husk at det er kald trekk av ei slik luke om vinteren. 20 minus ute og katteluke er ingen veldig god kombinasjon.

AnonymBruker

Du får katteluker med chip som gjør at det er kun deres katt som kommer inn. Jeg kjenner ett par som har vanlig luke og de har ikke vært plaget noe spesielt med andre katter, men vet at det har skjedd ett par ganger.

Husk at det er kald trekk av ei slik luke om vinteren. 20 minus ute og katteluke er ingen veldig god kombinasjon.

Det hørtes smart ut med chip! :)

Jeg så for meg at mange slags dyr kunne finne veien inn :blink::wacko: , men løsningen med chip-en tar jo bort det problemet :D

Anonymous poster hash: bfd4a...708

Vi vurderer å få oss katt, men har ingen erfaring med katt fra før. Så hvis noen har tips til hvordan vi gjør det i begynnelsen så hadde det vært fint.

Jeg har også tenkt på å montere inn katteluke i døren til vaskerommet, så kunne katten gått inn og ut der, som den vil. Hva er deres erfaringer med katteluke? Kommer det ofte andre katter eller andre dyr inn? Vil dere anbefale eller fraråde katteluke?

Har det ikke selv, men har nære venner som har katteluke med elektronisk lås(!). Katten har med andre ord en chip, og kun denne kan bruke luken. De var skeptiske på forhånd, men synes luken har svart alle forventninger. Selv ville jeg vært litt skeptisk til en slik stygg åpning i døra ;).

Hei.

Har hatt katteluke i 2 år. Har fungert veldig bra hos oss. Vi har magnet-luke.

Om jeg skal anbefale noe, ville jeg nok gått for en chip-luke.

Det negative med en magnetluke er først og fremst at en magnet vil tiltrekke seg alt som er magnetisk.

Kattene våre har kommet dragende med spiker i alle varianter hengende i magneten og også "magnetisk" stein/sand, og alt dette setter seg i luka. Dette fører til at den "låser" seg, og vi må manuelt fjerne det fra luka for at de skal klare å få døra opp igjen.

I begynnelsen var jeg litt redd for at de skulle sette seg fast/bli kvalt av halsbåndet, men det har ikke vært noe problem, annet enn at de av og til har mistet de.

Jeg syns ikke det har vært problemer med trekk fra luka, vi har den i verandadøra, så her går kattene rett inn i stua fra verandaen.

Vi har katt, og jeg ønsket katteluke med chip, siden pus uansett er chippet. Tenkte vi kunna ha den i kjellerdøren. Så begynte vi å sjekke litt, og fant historier der pus hadde brakt med seg både det ene og det andre inn gjennom luken - typisk nattens bytte. En hadde våknet opp med en halvdød mus i senga, og da hadde jeg allerede fått nok. Vår pus er en typisk jeger, og en slik situasjon vil jeg ikke ha. Nå slippes hun inn og ut om natten gjennom soveromsvinduet vårt. Fryktelig mas, men sånn er det blitt. Ingen som har hatt negative opplevelser med mus og fugler?

Annonse

Takk for svar. Katteluke med chip høres greit ut.

Jeg hørte nylig om en katt som hadde dratt en huggorm inn katteluka, så vi er forberedt på at det kan komme overraskelser.

Men vi tenker at katten kun har tilgang til vaskerommet i første omgang, og tilgang til resten av huset får den kun når vi er tilstede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...