Gå til innhold

Gjenbruk av klær. Trenger ideer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Finnes det noe som man kan bruke BH-spiler til?

Utvaskete klær, kan de brukes til annet enn kluter?

BHer som har blitt for små eller for store, kan de brukes til noe?

Andre tips mottas med takk!

Fretex bruker vel også utvaskede klær til å produsere et eller annet, husker ikke hva. Noe slags filt tror jeg det var. Kan man faktisk levere utslitte klær også til fretex da, til nevnte formål, i stedet for å kaste det?

På side 15 i denne rapporten står det hvor mye kjemikalier det brukes til å produsere 1 kg av forskjellige tekstiler...

http://www.klif.no/publikasjoner/2994/ta2994.pdf

Anonymous poster hash: 8c227...8f2
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392597-gjenbruk-av-kl%C3%A6r-trenger-ideer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

UFF samler jo også inn tøy, og de bruker i alle fall utslitte klær til å lage tepper av. Fant dette i årsrapporten deres fra 2011:

"78 % av tøyet går til direkte ombruk. 16,7 % er av for dårlig kvalitet og går til materialgjenvinning,

hovedsakelig til nytt garn og tepper som lages i Pakistan. 0,4 % går til energigjenvinning og 4,9 % til deponi."

Fretex bruker vel også utvaskede klær til å produsere et eller annet, husker ikke hva. Noe slags filt tror jeg det var. Kan man faktisk levere utslitte klær også til fretex da, til nevnte formål, i stedet for å kaste det?

Jeg er usikker på om Fretex produserer filleryer lenger.  Enkelte stoffer kan visst brukes til å lage pusseskinn, men de får også inn mye nesten-søppel som de bruker ressurser på å sortere ut og bli kvitt.  

Jeg tror i hvert fall det er til hjelp hvis du ikke blander utslitt tøy med brukbare.  Pakk det hver for seg og skriv gjerne "filler" eller noe sånt på poser med tøy som er for dårlig til videresalg eller omsøm.  Selv ikke de aller mest ressurssvake mangler fillete eller flekkete klær. 

AnonymBruker

Jeg er usikker på om Fretex produserer filleryer lenger.  Enkelte stoffer kan visst brukes til å lage pusseskinn, men de får også inn mye nesten-søppel som de bruker ressurser på å sortere ut og bli kvitt.  

Jeg tror i hvert fall det er til hjelp hvis du ikke blander utslitt tøy med brukbare.  Pakk det hver for seg og skriv gjerne "filler" eller noe sånt på poser med tøy som er for dårlig til videresalg eller omsøm.  Selv ikke de aller mest ressurssvake mangler fillete eller flekkete klær. 

Takk for råd.

Jeg kan undersøke med Fretex om de ønsker slitte tekstiler til bruk til å produsere ting, og pakke det i en merket sekk dersom de ønsker å ta i mot slikt.

Jeg synes at det er synd med ting som går til spille hvis det kan brukes til noe

AnonymBruker

Noen lager også filleryer, og noen lager patchwork-arbeider av stoff fra ødelagte klær :) Det er bra

Kanskje en kunne komme i kontakt med noen som driver med det og ønsker tøy?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...