Gå til innhold

Hjelp med økonomien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen steder hvor man kan få hjelp til å ordne opp i økonomien? De fleste slike firmaer krever at man har fast eiendom, noe jeg ikke har. Jeg har fast inntekt,men uten kredittverdighet får man jo ikke lån noe steder. Slik det er nå øker gjelden. Jeg betaler litt her og der men det hjelper lite. Gebyrer og renter sluker mesteparten. Hvordan skaffer en seg oversikt over inkassogjeld?  

Takk for svar. :rolleyes:

Anonymous poster hash: 9ac8c...60a
Skrevet

Har du sett på luxusfellen på tv3? Du kan få mange gode tips der.

Ellers vet jeg dessverre ikke om noen firma som kan hjelpe.

Skrevet

Finnes det noen steder hvor man kan få hjelp til å ordne opp i økonomien? De fleste slike firmaer krever at man har fast eiendom, noe jeg ikke har. Jeg har fast inntekt,men uten kredittverdighet får man jo ikke lån noe steder. Slik det er nå øker gjelden. Jeg betaler litt her og der men det hjelper lite. Gebyrer og renter sluker mesteparten. Hvordan skaffer en seg oversikt over inkassogjeld?  

Du kan få gratis hjelp hos kommunen. Går du til privat gjeldsrådgiver, må du selvfølgelig betale for det.

Se ellers http://www.gjeldsrådgivning.org/gjeldsradgivning.html Nederst på venstre side finner du flere nyttige linker.

Skrevet

Finnes det noen steder hvor man kan få hjelp til å ordne opp i økonomien? De fleste slike firmaer krever at man har fast eiendom, noe jeg ikke har. Jeg har fast inntekt,men uten kredittverdighet får man jo ikke lån noe steder. Slik det er nå øker gjelden. Jeg betaler litt her og der men det hjelper lite. Gebyrer og renter sluker mesteparten. Hvordan skaffer en seg oversikt over inkassogjeld?   Takk for svar. :rolleyes:Anonymous poster hash: 9ac8c...60a

Jeg vil anbefale å ta kontakt med gjeldsrådgiver på NAV. Er ganske likt luksusfellen på tv3 som en annen nevner her. Har selv svært god erfaring med nav.

Skrevet

NAV yter gratis gjelds- og økonomirådgivning, og de aller fleste NAV-kontorer har egne høyst kvalifiserte rådgivere på dette området:

http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+r%C3%A5dgivning

''Hva slags hjelp kan du få?

Kommunen/NAV-kontoret kan hjelpe deg å sette opp et budsjett for å finne ut om du har nok inntekter til å dekke utgiftene. Dersom utgiftene viser seg å være større enn inntektene, vil du få råd om hva du kan og bør gjøre for å balansere dette. Du kan for eksempel få hjelp til:

• Å lage en oversikt over den økonomiske situasjonen din
  • Å sette opp et husholdningsbudsjett
  • Å finne ut hvordan du kan få mindre utgifter (unngå økonomiske feilprioriteringer)
  • Gjøre avtaler med dem du skylder penger
  • Skrive søknad om utsettelse av betaling
  • Få opplysninger om rettigheter og plikter
  • Dersom du har mye gjeld det er umulig å betjene får hjelp til å søke gjeldsordning
  • Hjelp i kontakt med og oppfølging av aktuelle kreditorer
  • Kontakt med namsmannen''

NAV har også en gratis telefon- / epost-tjeneste for økonomi- og gjeldsrådgivning:

http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/Har+du+%C3%B8konomiske+problemer%3F.219584.cms

Lykke til  :)

Skrevet (endret)

Alle kommuner har en gjeldsrådgiver, hos noen ligger den ved NAV og hos andre innnenfor noe annet i kommunen, feks Boligetaten.  Ring kommunens sentralbord og be dem sette deg dit, så ber du om en timeavtale. Det er gratis.

Endret av ekte nick
Skrevet

Sier som de andre: ta kontakt med nav. De er flinke!

Luksusfellen er et bra program, for de setter fingeren på at den enkelte har eget ansvar. Ikke noe quick-fix. Men beinhard jobbing kombinert med fagpersoner som vet hva de holder på med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...