Gå til innhold

Tro på gud og klassisk musikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tror mennesker som liker klassisk musikk oftere på gud enn andre?

Jeg føler sterkt nærvær av noe gudommelig (spiller selv klassisk) Hører mye på klassisk. Men egentlig er jeg jo født og oppdratt som ateist. Men i mine musikkelskende øyeblikk så blir jeg salig.

Noen som har det som meg? Noen klassiskelskere her inne?

Anonymous poster hash: 6701a...a74
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392653-tro-p%C3%A5-gud-og-klassisk-musikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

la cerveza mas fina

Nei klassisk musikk ser jeg ikke "musikken" i whatsoever!  :P

Ting jeg savner ved klassisk:

- utpreget rytme

- "trøkk" (hva er vitsen med å sette på Mozart på stereoen, kan jo like gjerne bruke en grammofonspiller fra 1903...)

- sett at det er vokal, så er det grusomt å høre på (klassisk sang... sier ikke mer!)

Det er for så vidt mye gode melodier i klassisk musikk. Men det er bare ikke nok for min del...

Men klassisk musikk er _ingenting_ mot samtidsmusikk...  :P

Nøtteskall

Nei klassisk musikk ser jeg ikke "musikken" i whatsoever!  :P

Ting jeg savner ved klassisk:

- utpreget rytme

- "trøkk" (hva er vitsen med å sette på Mozart på stereoen, kan jo like gjerne bruke en grammofonspiller fra 1903...)

- sett at det er vokal, så er det grusomt å høre på (klassisk sang... sier ikke mer!)

Det er for så vidt mye gode melodier i klassisk musikk. Men det er bare ikke nok for min del...

Men klassisk musikk er _ingenting_ mot samtidsmusikk...  :P

Jeg tror klassisk musikk er noe man må lære å like fra barnsben av. Har man ikke spilt litt mer avansert klassisk musikk selv så lever man seg mer inn i musikker tror jeg. Jeg kan bli sliten av å høre for mye på samtidsmusikk.

påskelilje

Jeg føler sterkt nærvær av noe gudommelig (spiller selv klassisk) Hører mye på klassisk. Men egentlig er jeg jo født og oppdratt som ateist. Men i mine musikkelskende øyeblikk så blir jeg salig.

Jeg er glad i klassisk musikk. Har vokst opp med det - vi hørte mye på både radioe og LP-plater, og pappa tok meg med på konserter med symfoniorkesteret og på opera fra jeg var ca 10 år. Husker med glede at vi satt hele storfamilien (med besteforeldre) og så på opera på TV (søndagsmatinéen?) ;-)

Den kombinasjonsjonen av gudstro og klassisk musikk.... vet ikke helt hva jeg skal si om den. Jeg er kristen og har min tro, og kan gjerne kjenne spesielt på dette dersom konserten foregår i en kirke. Men troen min har jeg uavhengig av musikk - og jeg kan fint lytte til klassisk musikk uten å tenke på Gud :-)

Annonse

Det kan være at der er noe sammenheng mellom "appetitt" for klassisk musikk og gudstro. Musikklæren på gym sa at flere av de klassiske komponistene skrev musikk til Guds ære. Så kan det kanskje være noe sammenheng der. Klassisk musikk er velegent til skape fred i sinnet (og da gjør jeg et stort unntak for Sergei Rachmaninov; hans musikk synes jeg er grusom). Det er vel også noe av tankesettet/motivasjonen for å være kristen også, altså leve slik at man har fred i sinnet. Men kristne som ser etter det du kaller å bli salig, er vel mer opptatt av godspel. Utpregede eksempler med den "effekten" er Hillsong, Michael W.Smith, Brian Doerksen, Rebecca St.James. Du merker fort nok hvorfor! :)

mariaflyfly

Jeg er ateist, men jeg elsker klassisk musikk. Har alltid hørt mye på det, helt fra jeg var liten.

Ulike verk kan være så overjordisk vakre at man kan bli religiøs av mindre. Men det handler om at man ikke kan forstå hvordan noen kan skrive slik musikk, ikke om en gudstro.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har aldri lest noe om en slik sammenheng.

Jeg tror også at mange kan oppleve noe "guddommelig/overjordisk" i mange sammenhenger uten at en tror på en personifisert Gud eller panteisme.

Jeg har ofte "guddommelige opplevelser", også med klassisk musikk, uten at jeg av den grunn blir mer troende.

PS. Jeg er enig med deg i at klassisk musikk langt overgår all annen musikk i kvalitet og verdi :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...