Gå til innhold

Hvordan dø av kreft?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor dør man egentlig av kreft? Er det utelukkende fordi indre organer blir angrepet og svekket? 

Kan man f.eks dø av kreft med spredning til skjelettet som holdes i sjakk, eller er det først når det spres til indre organer at man kan dø? 

Og hva om man f.eks får lammelser? Kan man dø av det?

Anonymous poster hash: d1a52...4f5
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392662-hvordan-d%C3%B8-av-kreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min erfaring som pårørende til flere døende kreftpasienter, er at de fleste til slutt dør av ubehandlet infeksjonssykdom (forkjølelse, influensa, urinveisinfeksjon) eller sult/utmattelse/dehydrering. Men da er de allerede veldig svekket av kreftsykdommen. De får behandling med smertelindrende medisiner, men livsforlengende behandling ungåes i så stor grad det er mulig. Pasientene får tilbud om mat/drikke, men om de ikke vil/orker spise/drikke så slipper de. 

Anonymous poster hash: f2be1...eb5
AnonymBruker

Hvorfor dør man egentlig av kreft? Er det utelukkende fordi indre organer blir angrepet og svekket? 

Kan man f.eks dø av kreft med spredning til skjelettet som holdes i sjakk, eller er det først når det spres til indre organer at man kan dø? 

Og hva om man f.eks får lammelser? Kan man dø av det?

Anonymous poster hash: d1a52...4f5 [/acron

Jeg sammenligner kreft med mugg... den sprer seg med usynlige sporer (dattersvulster) og dukker opp andre steder i kroppen. Noen har kanskje blitt "friske" av en tumor, men så plutselig etter noen år dukker det opp kreft et annet sted i kroppen, det har ligget igjen en liten spore av kreft som plutselig blusser opp igjen. Og som man ser også mugg gjør, bryter den gradvis ned organismen.... og til slutt dør pasienten av organsvikt..... men før den tid så er det gjerne det at immunforsvaret er så dårlig (ofte pga kjemoterapien hvis de få rdet) at de dør før pga infeksjoner som blir livstruende for de, eller at de mister matlysten helt og slutter å spise og drikke... det ser man med planter og, de dør når de ikke får næring. Tar man kreften på et tidlig tidspunkt før den rekker å spre seg - så kan man bli helt frisk igjen, men venter man for lenge er det for mange sporer - og den går bare en vei. Det finnes dessuten to kreftcelletyper, en som vokser fort og en som vokser sakte - som man kan leve med i mange år før man dør. På samme måte sammenligner jeg nok en gang med muggen. Har den først fått taket i osten, så hjelper det ikke å skjære vekk der det har blitt mugg, det hjelper om man tar den tidlig....

Ille å sammenligne kreft med mugg, men jeg ser visse paralleller altså... ikke at kreft er mugg :-) Har selv opplevd nære som har dødd av kreft to ganger, sist gang var det min far. Det var ille når man så det gikk bare en vei og ventetiden var det verste.

Anonymous poster hash: d84f3...5be

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...