Gå til innhold

Fri ved barns operasjon

Anbefalte innlegg

annlovindaen

Mitt barn (11 år) skal opereres nå om ikke lenge. 

I den forbindelse må jeg være med barnet når det skal opereres, og også være sammen med barnet første 2 dagene barnet må holde seg i ro. Første døgnet må barnet ikke være alene, også pga narkosen. 

Til disse 2-3 dagene, må det vel være greit å bruke av de 10 dagene jeg har til barns sykdom? Jeg må ta alle dagene, da faren er utenlands på jobbtur denne perioden. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392732-fri-ved-barns-operasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

I den forbindelse må jeg være med barnet når det skal opereres, og også være sammen med barnet første 2 dagene barnet må holde seg i ro. Første døgnet må barnet ikke være alene, også pga narkosen. 

Til disse 2-3 dagene, må det vel være greit å bruke av de 10 dagene jeg har til barns sykdom? Jeg må ta alle dagene, da faren er utenlands på jobbtur denne perioden. 

Det regner jeg med er helt greit :-) Snakk med avdelingslederen din.

annlovindaen

Det regner jeg med er helt greit :-) Snakk med avdelingslederen din.

Det er ikke alle det er så lett å snakke med dessverre: Og som er av den mening at det kun er din egen begravelse som er god grunn til å være borte fra jobben. 

Derfor lurte jeg litt på hva som gjelder ved slikt fravær. 

Jeg kan så klart la være å si at barnet skal gjennom en planlagt operasjon, og ringe inn og si barnet er sykt på operasjonsdagen. Det er jo en mulighet.......

Det er ikke alle det er så lett å snakke med dessverre: Og som er av den mening at det kun er din egen begravelse som er god grunn til å være borte fra jobben. 

"Sykt barn" skal også brukes "når barnet trenger oppfølging i form av legebesøk eller lignende, selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen".  Det står i reglene.  Så kan sjefen din like det eller mislike det akkurat så mye h*n vil.

Man skulle tro det var i bedriftens interesse at sånt varsles på forhånd.  Det bare kompliserer at arbeidstakerne venter for å gi inntrykk av at det er akutt, pga. ledelsens holdninger.

Jeg hadde en sjef som mente litt av hvert som slike regler.  Han hadde selvfølgelig en kone som var hjemmeværende da hans egne barn var små.  Dessuten kom han aldri på jobb hvis bilen hans var på service / verksted, uten at jeg vet hvilken paragraf han brukte da :rolleyes:

annlovindaen

"Sykt barn" skal også brukes "når barnet trenger oppfølging i form av legebesøk eller lignende, selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen".  Det står i reglene.  Så kan sjefen din like det eller mislike det akkurat så mye h*n vil.

Man skulle tro det var i bedriftens interesse at sånt varsles på forhånd.  Det bare kompliserer at arbeidstakerne venter for å gi inntrykk av at det er akutt, pga. ledelsens holdninger.

Jeg hadde en sjef som mente litt av hvert som slike regler.  Han hadde selvfølgelig en kone som var hjemmeværende da hans egne barn var små.  Dessuten kom han aldri på jobb hvis bilen hans var på service / verksted, uten at jeg vet hvilken paragraf han brukte da :rolleyes:

Takk for svar  :)  

Da forstår jeg at jeg kan bruke barns sykdom ved denne operasjonen. 

Og da skal jeg også passe på å si fra på forhånd   :)

Det mener jeg kun gjelder ved kroniske lidelser og oppfølging hos lege pga. dette, selv om barnet ikke er syk akkurat den dagen.

Vi bruker ikke sykebarndager ved ordinære legebesøk, tannlegebesøk etc. Men når vi er hos spesialisten, pga oppfølging av astma og allergier, gjør vi det.

Annonse

Det mener jeg kun gjelder ved kroniske lidelser og oppfølging hos lege pga. dette, selv om barnet ikke er syk akkurat den dagen.

Det kan godt hende du har rett, selv om jeg tok sitatet fra en NAV-oppsummering der det helt sikkert ikke var presisert at dette kun gjelder kronisk syke barn.  Det er mye som er unøyaktig i slike kortversjoner.

Men jeg mener fremdeles at man har rett på å bruke av sykt barn-dagene når barnet må opereres?

Madelenemie

Hei!

Her står det under barn innlagt i helseinstitusjon og barn på sykehus, samt at man har rett til permisjon for å ta seg av barn når kommer hjem fra helseinstitusjon-

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/Regjeringen-Stoltenberg-I/bfd/Veiledninger-og-brosjyrer/2001/smabarnforeldres-rettigheter/5.html?id=275212

Hei!

Her står det under barn innlagt i helseinstitusjon og barn på sykehus, samt at man har rett til permisjon for å ta seg av barn når kommer hjem fra helseinstitusjon-

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/Regjeringen-Stoltenberg-I/bfd/Veiledninger-og-brosjyrer/2001/smabarnforeldres-rettigheter/5.html?id=275212

Så vidt jeg kan se står det at man har rett til permisjon, og det betyr ikke fri med lønn. En kan med andre ord ta ulønnet permisjon. Det er vel da opp til den enkelte arbeidsgiver om permisjonen skal være betalt.

Jeg mener dette er helt ukomplisert, et typisk tilfelle som faller inn under "sykt barn-dagene". Se http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Omsorgspenger

Vi bruker ikke sykebarndager ved ordinære legebesøk, tannlegebesøk etc. Men når vi er hos spesialisten, pga oppfølging av astma og allergier, gjør vi det.

Slik jeg forstå navs egen informasjon om dette, så er det ikke et krav at barnet lider av kronisk sykdom. Se http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Omsorgspenger

AnonymBruker

Det er ikke bestandig lett å ta dette opp på jobb.

Jeg hadde også problemer med en sånn situasjon. Min mann skulle opereres på en fredag og jeg hadde arbeidshelg den helga. Vi har 2 barn som skulle passes. Spurte på jobb om jeg kunne ta barnepasser syk dager den helgen. Nei fikk jeg til svar. Fri uten lønn får du. Jeg kontaket Nav og fagborbundet og fikk bekreftet at jeg hadde rett på fri med lønn. Så da måtte sjefen gi seg. Så bare stå på for det du rett på. 

Anonymous poster hash: 81219...3ec

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...