Gå til innhold

Når skal man gi seg med terapi?


Gjest

Anbefalte innlegg

Beklager. Trodde han hadde svaret klart i går da han så svaret mitt. Jeg misforsto. Du trenger ikke kjefte på meg :-(

Du svarte han tre ganger mellom kl 23 og 00 i går. Du kan ikke forvente at NHD sitter og svarer midt på natta.

Dette handler ikke om kjefting,men om å prøve å få deg til å puste to ganger før du peprer på med innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • TulleKoppen

    24

  • Caylee

    20

  • stjernestøv

    10

AnonymBruker

Er der bare jeg som forstår og kjenner igjen disse intense følelsene som raser nå, og gjør det veldig vanskelig å gjøre det rette? Det å vente. Hun må lære å få kontroll på disse følelsene, men det beste er om hun kan slippe så intense følelser. Tror en må oppleve det selv for å forstå det. Kanskje hun kunne fått det bedre hvis hun ble mer optimalt medisinert. Jeg kjenner at jeg ikke får disse intense reaksjonene etter at jeg ble det.

Anonymous poster hash: e6e94...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til blir jeg litt oppgitt, for jeg føler det kan bli litt misforståelser - det er ikke alt som kommer frem via tekst. Det er ikke slik at selv om det synes som svart/hvitt, så trenger det ikke være at det er slik jeg tenker. Det kan være fordi jeg ikke skriver lange nok innlegg, at jeg ikke får frem det som er mellom disse to ytterpunktene. Det er ikke alltid hele bildet kommer frem, og det er lett for andre å tro at de kjenner meg svært godt på bakgrunn av den informasjonen som kommer frem. Men det er klart at jeg også misforstår, det er jeg flink til.

 

Jeg skal prøve å gi en forklaring på ting:

 

Jeg jobber veldig hardt med meg selv. Det har jeg gjort i 7 år. Og jeg har oppnådd veldig mye - mer enn jeg trodde var mulig. Da jeg var deprimert og så utviklingen jeg hadde for et par år siden, mistet jeg alt håp om endring på slutten. Jeg ville bare gi opp livet, men det som holdt meg oppe var ungene. Jeg tror depresjonen ødela ganske mye for meg, men det betyr ikke at jeg gir dette skylden. Jeg har ene og alene selv ansvar for at jeg ikke klarte å komme meg videre, at jeg ikke tok ansvar nok. Jeg hadde ikke noe hjelp utenfra på den tiden, og selv om målet mitt hele tiden var å komme meg videre, så gjorde jeg det på feil måte og jeg var altfor utålmodig. Det siste er jeg fremdeles, og det er ikke fordi jeg er utålmodig som person, for det er jeg faktisk ikke - det er fordi jeg selv jobber hardt for å komme meg videre og fordi jeg så gjerne ønsker å nå mine mål. Når jeg først setter meg et mål, blir jeg ivrig og engasjert. 

 

Når nhd i går skrev noe om manglende motivasjon, ble jeg lei meg og tenkte "han skulle bare visst hvor hardt jeg faktisk prøver og at jeg ikke bare har "lyst til". Jeg vet hva det vil si å være motivert og at det er noe helt annet enn å bare ha lyst til. Til tross for dette har det vært dager jeg har hatt lyst til å gi opp fordi det blir for vanskelig. Jeg tenker at der har jeg endel å jobbe med.. Jeg har ellers forsøkt å trøste meg selv med at nhds utsagn om manglende motivasjon i går kan ha vært på generelt grunnlag. 

 

Ang det å ta time-out: jeg har hele tiden forstått det slik på nhd og andre at jeg skulle ta time-out når følelsene ble voldsomme og jeg begynte å bli utagerende. Jeg føler og mener selv at jeg har kommet et godt stykke på vei når det gjelder dette, nettopp fordi jeg har fulgt råd om å ta time-out og mer til. Når jeg så skjønner at det ikke er bare da jeg skal ta time-out, men også i perioder med ytre stress, så blir jeg sint på meg selv for at jeg ikke har oppfattet dette før nå. Og jeg blir lei meg om dette oppfattes som manglende motivasjon som følge av at jeg ikke har fått det med meg og for at andre sannsynligvis har tenkt at jeg ikke gjør noe med det. 

 

Like før jeg fikk svar i denne tråden skrev jeg til nhd at jeg skulle ta pause til jeg fant ut hvorfor jeg ikke følger rådene om time-out. Når jeg så ser jeg blir bedt om å telle antall innlegg, ble jeg stresset og satte straks i gang med dette. Jeg ble så stresset og ivrig at jeg leste det slik at jeg skulle telle antall innlegg fra og med mandag 29/7. Jeg så at nhd leste svaret mitt, og da jeg forsto at han ikke kom til å svare/følge det opp i går slik han skrev han skulle, så tenkte jeg at han på en måte "ga opp" som følge av denne feilen og det at jeg like før hadde skrevet at jeg skulle ta pause for å finne utav dette med time-outen. Det kan selvsagt være helt andre grunner til at han ikke fulgte opp med en gang, og kanskje får jeg også svar senere. Men jeg føler veldig fort at når han ikke svarer innen kort tid, så får jeg heller ikke noe svar. Særlig når jeg trodde at han hadde neste svar klart. Og misforstå meg ikke - jeg forventer ikke svar, men i dette tilfellet skrev han selv at han skulle komme med neste svar når jeg hadde funnet ut antall tråder og innlegg.

 

Jeg respekterer at ikke alle her inne liker meg, og at enkelte blir irriterte på meg. Det har folk lov til, og det er ikke noe jeg kan styre. Noen ganger mener jeg folk har rett til å bli irriterte på meg, andre ganger ikke. Men det jeg blir lei meg for, er at jeg føler jeg av og til blir "dømt" på bakgrunn av min fortid, og at folk ikke ser totalbildet og de fremskritt jeg faktisk har gjort. 

 

Nå håper jeg virkelig ikke at jeg får kjeft eller noe for det jeg nå har skrevet. Jeg har kun forsøkt å komme med en utfyllende forklaring. Jeg mener overhode ikke å kun forsvare meg. Jeg prøver virkelig å ta ansvar for mitt eget liv, og jeg mener jeg har blitt bedre på å ta til meg råd og å følge dem. Noen ganger faller jeg bare så til de grader på trynet - er det da på tide å gi opp når jeg gjør det gang på gang, selv om fremskrittene til tross for dette kan være små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger faller jeg bare så til de grader på trynet - er det da på tide å gi opp når jeg gjør det gang på gang, selv om fremskrittene til tross for dette kan være små?

 

Ser ikke helt hva du mener med å "gi opp". Er ikke "jobbingen" noe du gjør for din egen del, da? Hvis det ikke er slik, da er det nok på tide med en pause fra terapi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hva du mener med å "gi opp". Er ikke "jobbingen" noe du gjør for din egen del, da? Hvis det ikke er slik, da er det nok på tide med en pause fra terapi...

Selvfølgelig er det for min egen del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kort sagt: avslutte terapi og la andre komme til, og gi opp målet mitt.

 

Hvordan skal livet ditt arte seg, da? Det virker jo som du er ganske avhengig av hjelpeapparatet, ut i fra hvor mye hjelp du spør om her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal livet ditt arte seg, da? Det virker jo som du er ganske avhengig av hjelpeapparatet, ut i fra hvor mye hjelp du spør om her inne.

Jeg klarte meg før også, før jeg havnet i dette systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingen her tror de kjenner deg. Du er en av mange som skriver på et forum på internett. Vi kjenner deg kun gjennom det du skriver, og gjør oss ikke noen tanker rundt deg annet enn når vi leser og eventuelt svarer på innleggene dine.( Nå snakker jeg for meg selv, så jeg bør kanskje skrive jeg). Jeg misliker deg ikke. Jeg dømmer deg ikke. Jeg blir ikke irritert. Hvis jeg skulle kjenne snev av irritasjon (uansett forfatter, det gjelder ikke deg spesielt), leser jeg da bare et annet innlegg, skrevet av noen andre, og lar hver å svare det innlegget/den tråden. Stort sett lar jeg være å svare deg fordi jeg ikke har noe svar. Ikke fordi innleggene er dumme, eller forfatteren irriterer meg. Når jeg tenker meg godt om, liker jeg deg i grunnen, fordi du skriver mange innlegg, og dermed lager litt liv her. Men hvis jeg skulle tippe, tror jeg alle rådene du får om å skrive mindre sikkert ville være bedre for deg, det virker som du grubler for mye over hva som skjer og ikke skjer her, og hva lesere mener om deg. Jeg gjentar: leserne av innleggene dine mener antageligvis svært lite om deg. Vi har ingen definisjonsmakt. Vi har ingen grunn til å mislike deg. Når du får råd og svar, er det velmente råd, slik jeg tolker det. Du tolker det som kjeft, dom, kritikk og at du er mislikt og irriterende. Det er en feiltolkning.  Det irriterer ikke MEG at du tolker det slik, men det er synd for deg.

 

Du spør hele tiden om du er mislykket, bare gjør feil og bør gi opp. Hva innebærer det å gi opp? Hvis det er å slutte å være så selvsentrert og krisemaksimerende, er det jo helt klart en god ting, men da har du jo nettopp ikke gitt opp, men kommet lenger, og lyktes. Hva mener du rent konkret du vil gjøre hvis du gir opp? Hva skjer da? Hva er det du slutter med? Hvis spørsmålet er: bør jeg gi opp denne endeløse letingen etter bekreftelse og svar på DOL, er svaret: Ja, det bør du, i hvertfall for en periode. Er spørsmålet : bør jeg gi opp å forsøke å få det bedre med meg selv? Er nok svaret: Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende at folk ikke ser det såkalte totalbildet. Det jeg imidlertid ser er at du spiller ut umodenheten din her inne gang på gang. Jeg har vanskelig for å tro at det er konstruktivt for deg at du gang på gang ikke følger vanlige normer for hva man sier og ikke sier i det offentlige rom. Måten du reagerte på da ikke nhd umiddelbart svarte deg på nytt i denne tråden er et godt eksempel på det. Nhd har sagt han skal gi deg et svar, han har derimot aldri lovt at det svaret skulle postes noen minutter eller timer etter at du hadde gjort opptellingen. I min verden er det kun barn som maser på denne måten. Jeg synes det er vanskelig å ikke legge merke til at du gjør dette så ofte, og jeg tror at inntil du slutter med det, så vil ikke jeg være den eneste som synes at dette dominerer det bildet du gir av deg selv her på dol. For meg er det ikke snakk om å dømme deg ut i fra ting du gjorde for noen år siden, men derimot at det er umulig å ikke legge merke til repetisjonene av det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i huleste angriper dere henne? Hva har hun gjort galt? Bare se på motto hennes. Syns dere burde følge det, dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i huleste angriper dere henne? Hva har hun gjort galt? Bare se på motto hennes. Syns dere burde følge det, dere også.

 

Har du hørt om bjørnetjenester?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du hørt om bjørnetjenester? :)

Det er verken angrep eller bjørnetjenester hun trenger. Jeg ser hun får mange gode konstruktive tilbakemeldinger, men jeg ser også en del som bare er gått lei, og ikke har mer enn å fortelle det med bidraget sitt. det bryter ned mer enn det bygger opp. Da er det bedre å tie stille og heller holde seg borte fra disse trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om bjørnetjenester?  :)

Nei, faktisk ikke. Er bjørnetjenester en bjørn som gir ut tjenester? Som en postmann? Eller.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bjørnetjeneste er en handling som er ment som en tjeneste, altså et positivt bidrag, men som i realiteten virker motsatt (av å være til hjelp).

 

Det virker på meg som det vil være en bjørnetjeneste å støtte opp om alle følelsene til den det gjelder. En tjeneste, derimot, kan være å være (konstruktivt!) ærlig og si hvor landet ligger. Ubetinget støtte har ikke noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verken angrep eller bjørnetjenester hun trenger. Jeg ser hun får mange gode konstruktive tilbakemeldinger, men jeg ser også en del som bare er gått lei, og ikke har mer enn å fortelle det med bidraget sitt. det bryter ned mer enn det bygger opp. Da er det bedre å tie stille og heller holde seg borte fra disse trådene.

Jeg vet ikke hvilke tilbakemeldinger du mener tilhører hvilken av de kategoriene du nevner. For min egen del så har jeg tro på å være veldig konkret mht hva det er jeg reagerer negativt på. På den måten slipper vedkommende å lure så veldig på "hva det er", og hun kan også slippe å anta at "alt" hun gjør er "galt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke tilbakemeldinger du mener tilhører hvilken av de kategoriene du nevner. For min egen del så har jeg tro på å være veldig konkret mht hva det er jeg reagerer negativt på. På den måten slipper vedkommende å lure så veldig på "hva det er", og hun kan også slippe å anta at "alt" hun gjør er "galt".

Det er kommentarer som bare går ut på hvor leie de er. Det er ikke de kommentarene du kommer med jeg reagerer på, selv om jeg noen ganger kommenterer deg og skriver hvordan jeg selv har opplevd mange slike situasjoner og hvor vanskelig det er. Jeg har hatt mange av samme reaksjonene og forstår at det ikke er lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bjørnetjeneste er en handling som er ment som en tjeneste, altså et positivt bidrag, men som i realiteten virker motsatt (av å være til hjelp).

 

Det virker på meg som det vil være en bjørnetjeneste å støtte opp om alle følelsene til den det gjelder. En tjeneste, derimot, kan være å være (konstruktivt!) ærlig og si hvor landet ligger. Ubetinget støtte har ikke noe for seg.

Hva har den det gjelder gjort galt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har den det gjelder gjort galt da?

 

Hun har så vidt jeg vet ikke gjort noe galt mot andre, men det er nok ting hun gjør galt i og med livet sitt.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...