Gå til innhold

La oss gå ned 10 kg sammen!


mammanito

Anbefalte innlegg

Jeg ser at jeg vanligvis spiser 30-45% karbohydrater i løpet av en dag. Dere som er mer inne i dette: er dette alt for mye?

 

Det kommer jo an på hva du spiser ellers og om du vil spise lavkalori eller lavkarbo. Lavkarbo er det ikke, men det er lettere å regne det i gram synes jeg. Men 0-20% karbohydrater, 20-30% proteiner og 50-80% fett er vanlig på lavkarbo.

 

Det greieste er nok å prøve å kutte ned på raske karbohydrater (som hvetemel, sukker, poteter, ris og pasta + sjokolade og godis!), droppe brusen og hel- og halvfabrikata så mye som mulig og spise rene matvarer og lage middagen fra bunnen av og sånt. :) Spis til du blir passe mett, til hverdags dropper du å ta en liten porsjon til for "det var jo så godt!" (egenerfaring...), om du blir veldig søtsugen kan litt naturell yoghurt søtet med stevia med smak (karamell, vanilje, sjokolade, kokos osv) være en lur ting. :) Spis masse grønnsaker og fråts gjerne i høstens friske bær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mammanito

    11

  • Lillemus

    7

  • Mildis

    7

  • fitness1

    5

Mest aktive i denne tråden

Jeg ser at jeg vanligvis spiser 30-45% karbohydrater i løpet av en dag. Dere som er mer inne i dette: er dette alt for mye?

 

Du må presisere om du snakker om andel i masse eller energi. Henholdsvis i gram og kcal.

 

(Pga. at fett har mer enn dobbelt så mye energi per vektenhet som karbohydrat og protein, blir disse størrelsene ikke like.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må presisere om du snakker om andel i masse eller energi. Henholdsvis i gram og kcal.

 

(Pga. at fett har mer enn dobbelt så mye energi per vektenhet som karbohydrat og protein, blir disse størrelsene ikke like.)

 

Hei! Det er i masse (gram).  Takk for svar til deg og Lillemus :) . Jeg har (mener jeg selv) et sundt kosthold, og kan ikke regnes som overvektig, men vil gjerne ned 5 kilo for og slippe og kjenne at bukseknappen strammer ;) . Er forsiktig med det meste av mat (er lat, så gidder ikke trene annet enn noen gåturer i skogen, og må dermed tilpasse matinntaket). Ser at jeg burde spise mindre pasta. Selv om det er fullkorn, er jo det meste karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det er i masse (gram).  Takk for svar til deg og Lillemus :) . Jeg har (mener jeg selv) et sundt kosthold, og kan ikke regnes som overvektig, men vil gjerne ned 5 kilo for og slippe og kjenne at bukseknappen strammer ;) . Er forsiktig med det meste av mat (er lat, så gidder ikke trene annet enn noen gåturer i skogen, og må dermed tilpasse matinntaket). Ser at jeg burde spise mindre pasta. Selv om det er fullkorn, er jo det meste karbohydrater.

 

:)

 

WHO sier 55-75% energi fra karbohydrater, da. Dette blir mer enn 55-75% i masse (siden det har lavere energi per masseenhet enn fett, og alle spiser noe fett).

 

Men bare 10% for sukker (les: enkle karbohydrater, altså alle slags sukker, vanlig sukker, fruktsukker, druesukker, melkesukker etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil veldig gjerne være med på å gå ned i vekt! Jeg er rett og slett DÅRLIG på det! Prøvde vektklubb i sommer, men ble fort lei av all registreringen av måltider.... og så kom ferien. Ville ned 7 kg. Vil det fremdeles, men nå er det altså med tanke på julebord;-))) og helse generelt. Jeg er 169 cm og veier 71 kg i dag.

Største last: kveldsmat. Mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

WHO sier 55-75% energi fra karbohydrater, da. Dette blir mer enn 55-75% i masse (siden det har lavere energi per masseenhet enn fett, og alle spiser noe fett).

 

Men bare 10% for sukker (les: enkle karbohydrater, altså alle slags sukker, vanlig sukker, fruktsukker, druesukker, melkesukker etc).

Det er mange som ikke tåler karbohydrater noe særlig, noen blir direkte syke, andre blir bare veldig oppblåste, vondt i magen og får dårlig hud av det. Vi har blitt så fettskremte de siste 20-30 årene at det er rent skummelt. Bytt ut en god del av de raske karbohydratene med proteiner og fett, det er mye sunnere for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som ikke tåler karbohydrater noe særlig, noen blir direkte syke, andre blir bare veldig oppblåste, vondt i magen og får dårlig hud av det. Vi har blitt så fettskremte de siste 20-30 årene at det er rent skummelt. Bytt ut en god del av de raske karbohydratene med proteiner og fett, det er mye sunnere for kroppen.

 

Jeg vet ikke hva som er sunnest. Noe egentlig ingen gjør, da det er et ekstremt komplisert felt å forske på. Man vet endel om hva som er best om man f.eks. er diabetiker.

 

Men jeg mistenker dette WHO sier for å være veldig farget av det faktum at det er for lite protein i verden, men nok karbohydrater (stort sett). De tenker nok at man bør fordele protein og fett bedre her i verden, og ikke la de fattige sitte med kun karbohydrater.

 

Jeg anerkjenner dette prinsippet altså! Selv om jeg er veldig glad i fettdryppende kyllinglår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil veldig gjerne være med på å gå ned i vekt! Jeg er rett og slett DÅRLIG på det! Prøvde vektklubb i sommer, men ble fort lei av all registreringen av måltider.... og så kom ferien. Ville ned 7 kg. Vil det fremdeles, men nå er det altså med tanke på julebord;-))) og helse generelt. Jeg er 169 cm og veier 71 kg i dag.

Største last: kveldsmat. Mye.

Velkommen! Jeg vil bare holde vekta (kanskje ned et par kilo så jeg har litt å gå på), men synes det er utrolig vanskelig! Min største last er sjokolade, kake og godteri... synes altfor ofte at jeg fortjener noe godt, og har vanskelig for å komme meg ut på trening. Men jeg prøver å spise litt mindre, og det er kanskje lettere når man forplikter seg litt her på DOL?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er verdt et forsøk synes jeg!! Jeg er faktisk egentlig ganske flink å trene... så det er tydelig at det er kostholdet som må endres! Jeg har nok en tendens til å trøste meg litt med mat... "Fortjener" er et ord jeg tenker ofte;) men når man stapper i seg en pose chips ved kjøkkenbenken alene på 15 min så er det nok på tide å gå litt i seg selv, dessverre. Men akkkk så jeg koser meg med junk fredag, lørdag ( for det er jo helg!) og noen ganger onsdag hvis jeg fortjener det:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som blir med? 

Jeg trives ikke med å være supertynn, men vil gjerne gå ned litt.

Nå var jeg flink tidligere i år og klarte å gå ned 5 kg, var jo oppe i 77 kg til juletider pga all julematen.... men så trente jeg og spiste sunt.......

men nå etter Danmarksturen - jeg spiste faktisk sunt der, men da jeg kom hjem derimot, nå er vekta oppe i ca. 76! Jeg som var flink og hadde som mål å holde meg under 75 :( Jaja....

men det er min egen skyld, daglig brusdrikking og sjokoladespising, og minimalt med trening......

 

Så nå spør jeg om det er noen her som vil være med, 

så kan vi fortelle om fremgangen her :-)

 

Jeg startet mitt nye liv i dag med å bestille nytt abonnement på iform....

så skal jeg prøve kostdagboken igjen, den prøvde jeg sist da jeg gikk ned.....

og den funket selv om jeg ikke fulgte den slavisk :) Men hadde vært fint med litt mulighet til å skryte her på dol... (vil ikke snakke så mye om d på facebook hehe).

Hei ;) jeg vil gjerne bli med på dette. Jeg gikk på medisiner som jeg sluttet med i 2008. Da gikk jeg ned nesten 30 kg. Det var en kjempeopptur. Da jeg sliter psykisk klarte jeg meg imidlertid ikke lenge uten medisiner og måtte begynne på igjen. Da stoppet vektnedgangen. Ytterligere gikk jeg opp da jeg la til flere medisiner. Nå har jeg nok gått opp igjen de 30 kg jeg gikk ned, så det er ganske så trist.

Jeg står på en del  men vil veldig gjerne gå ned. I går kutta jeg ned på den som gir meg matlyst og da spiste jeg mye mindre. Dessuten så fikk det fart på fordøyelsen ;)

 

Målet mitt er å gå ned 20 kg, men må ta det steg for steg. Så nå i første omgang ned 5 kg. Men jeg er litt i tvil om metoden da. Jeg brukte en app for kaloritelling en periode og gikk ned mye i vekt. Men det ble for hardt opplegg og jeg ga meg. Denne gangen vil jeg legge meg på et mer gjennomførbart nivå :)  Har ikke tenkt over hvordan ennå men må ta det litt steg for steg. ;)  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad i godis, og forsyner meg godt hver lørdag. Og bare da :)

 

Gikk på vekta, og fant ut at jeg IKKE har lagt på meg et gram i løpet av sommeren. SÅÅÅ fornøyd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blanding kan man si. Prøver å kutte ned på karbohydratene og dertil kaloriene. Men ikke rent lavkarbokosthold, det tror jeg ikke er helt sunt.... Prøver å kutte ned på sukkerholdig drikke i alle  fall, det hjelper mye. Jeg kan drikke veldig mye cola - og det er det ikke akkurat så lite kalorier i :) Og har begynt å spise mest lavkarbobrød og knekkebrød, syns de er veldig gode :-)

 

Kanskje du har misforstått litt, det å redusere på karbohydratene er akkurat det som er lavkarbo kosthold :-)

 

Dette her:  et halvt lavkarboknekkebrød med kaviar og et lite glass druejuice  synes jeg høres fryktelig sørgelig ut. En annen ting er blodsukkeret ditt, lavkarbo brød er bra, men frukt og druejuice inneholder sukker og da skyter blodsukkeret til værs igjen, du spiser mye sunt men kanskje det vil hjelpe deg å se om du kan bytte dette med eks, tyrkisk/gresk youghurt, avocado, nøtter, bringebær, som et mellommåltid. For kaffen din kan kanskje stevia dråper være en bedre løsning enn sukker? Leter fortsatt etter middagen, i innlegget ditt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du har misforstått litt, det å redusere på karbohydratene er akkurat det som er lavkarbo kosthold :-)

 

Dette her:  et halvt lavkarboknekkebrød med kaviar og et lite glass druejuice  synes jeg høres fryktelig sørgelig ut. En annen ting er blodsukkeret ditt, lavkarbo brød er bra, men frukt og druejuice inneholder sukker og da skyter blodsukkeret til værs igjen, du spiser mye sunt men kanskje det vil hjelpe deg å se om du kan bytte dette med eks, tyrkisk/gresk youghurt, avocado, nøtter, bringebær, som et mellommåltid. For kaffen din kan kanskje stevia dråper være en bedre løsning enn sukker? Leter fortsatt etter middagen, i innlegget ditt ;-)

Nei, for jeg vil ikke ha rent lavkarbokosthold... Men kutter ned på det jeg orker å kutte. Mitt største karbohydrat"problem" er brus... og jeg vinner mye på å kutte ut den. Drikker maks 1 glass juice om dagen da. Og drikker jeg en sjelden gang smoothie blir det som et mellommåltid, samme med frukt - som jeg ikke er så flink å spise.... Jeg tror på å spise mer ren mat, frukt og grønnsaker... og heller kutte ut usunne ting som kaker/kjeks, godteri, sjokolade, potetgull...... Såkalt "drittmat" :-) og begrense mengden. Jeg vil ikke gå for kjapt ned i vekt heller... og vil kunne kose meg. Jeg har ikke begynt seriøst på "kuren", for jeg tenker jeg ikke vil gå på noen slankekur, men heller gradvis passe på hva jeg spiser, nå i helgen har jeg skeiet litt ut, men skal skjerpe meg neste uke :-) Når det gjelder middager prøver jeg f.eks. å holde meg til maks 1-2 små poteter og minst mulig saus, og helst rent kjøtt, fisk eller kylling. Men jeg spiser det familien skal ha, så jeg er ikke noe sånn som jeg ikke skal spise det og det.... er det noe "usunt" så får jeg heller spise en mindre porsjon enn vanlig :-) og prøve å flette inn litt mer trening.  Dere andre må gjerne kjøre et strengere opplegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for jeg vil ikke ha rent lavkarbokosthold... Men kutter ned på det jeg orker å kutte. Mitt største karbohydrat"problem" er brus... og jeg vinner mye på å kutte ut den. Drikker maks 1 glass juice om dagen da. Og drikker jeg en sjelden gang smoothie blir det som et mellommåltid, samme med frukt - som jeg ikke er så flink å spise.... Jeg tror på å spise mer ren mat, frukt og grønnsaker... og heller kutte ut usunne ting som kaker/kjeks, godteri, sjokolade, potetgull...... Såkalt "drittmat" :-) og begrense mengden. Jeg vil ikke gå for kjapt ned i vekt heller... og vil kunne kose meg. Jeg har ikke begynt seriøst på "kuren", for jeg tenker jeg ikke vil gå på noen slankekur, men heller gradvis passe på hva jeg spiser, nå i helgen har jeg skeiet litt ut, men skal skjerpe meg neste uke :-) Når det gjelder middager prøver jeg f.eks. å holde meg til maks 1-2 små poteter og minst mulig saus, og helst rent kjøtt, fisk eller kylling. Men jeg spiser det familien skal ha, så jeg er ikke noe sånn som jeg ikke skal spise det og det.... er det noe "usunt" så får jeg heller spise en mindre porsjon enn vanlig :-) og prøve å flette inn litt mer trening.  Dere andre må gjerne kjøre et strengere opplegg :)

Og jeg bruker ikke sukker i kaffe, drikker den ren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har misforstått litt, det å redusere på karbohydratene er akkurat det som er lavkarbo kosthold :-)

 

Dette her:  et halvt lavkarboknekkebrød med kaviar og et lite glass druejuice  synes jeg høres fryktelig sørgelig ut. En annen ting er blodsukkeret ditt, lavkarbo brød er bra, men frukt og druejuice inneholder sukker og da skyter blodsukkeret til værs igjen, du spiser mye sunt men kanskje det vil hjelpe deg å se om du kan bytte dette med eks, tyrkisk/gresk youghurt, avocado, nøtter, bringebær, som et mellommåltid. For kaffen din kan kanskje stevia dråper være en bedre løsning enn sukker? Leter fortsatt etter middagen, i innlegget ditt ;-)

Og rent lavkarbokosthold - der er jo karbohydrater så og si fy fy.... og de spiser masse fett osv... Så den type lavkarbokosthold er jeg ikke interessert i  - heller en lavkarbo light versjon :) Og det er lov å spise litt karbohydrater. Men så og si forbudt å spise boller, loff osv.... Det skal være grovest mulig når det gjelder bakervarer. Nå spiser jeg larkarbobrød jeg lager fra Møllerens, saftig og godt brød :-) Pleier å ha enten skinke eller ost på, og bittelitt smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ned fra 70 til 60 kg i første omgang. Jeg kjører lavkarbo og noe lavkalori ved siden av mye vitamininntak. Studerer og jobber kveldsvakter til 23.00 + helger. Dette blir beinhardt med tanke på mat, men føler litt mer ansvar hvis jeg deler det med flere. Starter ordentlig i morgen. Hvordan ser det ut for dere som har begynt? 



Anonymous poster hash: 6e2ca...9b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal ned fra 70 til 60 kg i første omgang. Jeg kjører lavkarbo og noe lavkalori ved siden av mye vitamininntak. Studerer og jobber kveldsvakter til 23.00 + helger. Dette blir beinhardt med tanke på mat, men føler litt mer ansvar hvis jeg deler det med flere. Starter ordentlig i morgen. Hvordan ser det ut for dere som har begynt? 

Anonymous poster hash: 6e2ca...9b9

 

Jeg trenger i alle fall jevnlig påfyll, ellers blir jeg så slapp at jeg ikke orker noe på jobb eller hjemme. Har jo to barn i tillegg til full jobb, stort hus osv..... Prøver å få trent litt innimellom, men det er ikke bare bare :-) Men utrolig nok har jeg gått ned noen gram i helga til tross for litt utskeielser, men det er sikkert pga jeg klarte å begrense meg :-) Men skal begynne for fullt neste uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger i alle fall jevnlig påfyll, ellers blir jeg så slapp at jeg ikke orker noe på jobb eller hjemme. Har jo to barn i tillegg til full jobb, stort hus osv..... Prøver å få trent litt innimellom, men det er ikke bare bare :-) Men utrolig nok har jeg gått ned noen gram i helga til tross for litt utskeielser, men det er sikkert pga jeg klarte å begrense meg :-) Men skal begynne for fullt neste uke. 

 

For en hverdag, kjenner til problemet. utrolig slitsomt å måtte tenke på kosthold med så mye annet som foregår.

Jeg har ikke tid til trening i det hele tatt i og med at jeg sitter klistret i bøker på fridagene. Har jeg en time ekstra så bruker jeg heller den til å sove, får så alt for lite søvn om dagen. Men trening er ikke det viktigste, abs are made in the kitchen! Jeg spiser kun kylling, brokkoli, grønnsaker, litt fisk og cottage cheese. Også spise dag hver lørdag, jeg jobber som regel sent på lørdager så da blir det lite mat, men litt sjokolade osv. Jeg spiser meg mett til hvert måltid bortsett fra frokost hvor jeg kun tar litt cottage cheese blandet ut med funlight saft, liker ikke frokost, men for konsentrasjonens skyld må jeg. Litt av en artikkel, men er så deilig å få ut litt av frustrasjon! Hva spiser du og når? 

 

 

Vi begge begynner nå, så dette blir bra :) Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan ser det ut for dere som har begynt? 

 

Ned en halvkilo tror jeg. Hopper litt opp og ned, men de siste veiingene (jada, jeg veier meg daglig...) viser at noen hundre gram har sagt takk for seg i det minste. :) Er flinkere til å røre på meg nå, sykler til jobb når det er vær til det, løper intervaller 1-2 ganger i uka og er ute til fots eller sykkel og geocacher i helgene - det er knallgøy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...