Gå til innhold

Hvordan kan man vite at man er mett?


Bella Dotte

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    12

  • Bella Dotte

    12

  • Lillemus

    4

  • AnonymBruker

    3

Mest aktive i denne tråden

Og du vokste opp på 30-tallet, ja? :P

Hei!

 

Nei. Men var det oppfatningen på 30 tallet?

 

I så fall er den vel god, ingen grunn til å spise hvis ikke magen kniper, det gjør den for meg ca nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men var det oppfatningen på 30 tallet?

 

I så fall er den vel god, ingen grunn til å spise hvis ikke magen kniper, det gjør den for meg ca nå.

 

Nei - på 30-tallet var det i og for seg ingen retningslinjer for spising, de fleste spiste når de kunne, men mange kunne ikke så ofte eller så mye, fordi mat var dyrt og vanskelig å få tak i - så det var fornuftig å si til seg selv og ens barn at man er mett når man ikke lenger har sultsmerter... I våre dager har alle i Norge råd til å spise seg mette hver dag, og det er ingen grunn til å gå sulten. Derimot har akkurat det motsatte blitt et problem, for mange, ved at vi ikke klarer å begrense oss.

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes metthetsfølelsen er vanskelig å beskrive. Jeg kjenner at kroppen er fornøyd. Den har fått det den trenger, og da vet jeg at hvis jeg spiser mer blir jeg dorsk og uvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nei. Men var det oppfatningen på 30 tallet?

 

I så fall er den vel god, ingen grunn til å spise hvis ikke magen kniper, det gjør den for meg ca nå.

Det er da virkelig ingen grunn til å vente med å spise til man er så sulten at man har vondt i magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - på 30-tallet var det i og for seg ingen retningslinjer for spising, de fleste spiste når de kunne, men mange kunne ikke så ofte eller så mye, fordi mat var dyrt og vanskelig å få tak i - så det var fornuftig å si til seg selv og ens barn at man er mett når man ikke lenger har sultsmerter... I våre dager har alle i Norge råd til å spise seg mette hver dag, og det er ingen grunn til å gå sulten. Derimot har akkurat det motsatte blitt et problem, for mange, ved at vi ikke klarer å begrense oss.

Hei!

 

Men hvorfor kan du ikke da følge det jeg skriver så blir du ikke kjukk?

 

Kanskje er det det gode råde mange glemmer i sin streben etter å tenke på om de er sultne, bare glem mat, og jobb og gjør ting du liker, magen sier i fra i tide. Det er ingenting å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes metthetsfølelsen er vanskelig å beskrive. Jeg kjenner at kroppen er fornøyd. Den har fått det den trenger, og da vet jeg at hvis jeg spiser mer blir jeg dorsk og uvel.

Hei!

 

Jeg syns også det, og derfor er det eneste sikre, knip, det betyr ubehag og sulten.

 

Jeg misliker å fylle magen med for mye, jeg blir da uvel og trøtt og dorsk og sånn vil jeg ikke bli.

 

Jeg har en bror som alltid spiser seg syk, han sier det er fordi han får lyst på mer enn magen vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig ingen grunn til å vente med å spise til man er så sulten at man har vondt i magen?

Hei!

 

Men da slipper man i vertfall å bli kjukk, så det er jo en fordel å la magen gi beskjed.

 

Nå spiste jeg en stor salat:-) med masse feta og nøtter i:-) magen var sulten og sa i fra, nå er den stille og det betyr, mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg syns også det, og derfor er det eneste sikre, knip, det betyr ubehag og sulten.

 

Jeg misliker å fylle magen med for mye, jeg blir da uvel og trøtt og dorsk og sånn vil jeg ikke bli.

 

Jeg har en bror som alltid spiser seg syk, han sier det er fordi han får lyst på mer enn magen vil ha.

Jeg klarer nesten ikke å overspise selv om jeg vil, for når kroppen har fått nok er sultfølelsen borte, og da byr mat meg imot. Mange ser ut til å mangle den "stoppfunksjonen". Jeg pleier også å vente til jeg kjenner at jeg er sulten. Jeg får ikke vondt, men magen sier fra med rumling ca hver 3. time. Veldig greit! Da adlyder jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer nesten ikke å overspise selv om jeg vil, for når kroppen har fått nok er sultfølelsen borte, og da byr mat meg imot. Mange ser ut til å mangle den "stoppfunksjonen". Jeg pleier også å vente til jeg kjenner at jeg er sulten. Jeg får ikke vondt, men magen sier fra med rumling ca hver 3. time. Veldig greit! Da adlyder jeg :)

Hei!

 

Da har vi det litt likt :-) men jeg venter nok litt lenger enn 3 timer:-)

 

Når jeg er på hotel og det er bufe, da får jeg lyst til å ha stor mage og kunne spise mye, også blir jeg så fort mett :-( Da er det umulig å spise noe mer.

 

Det var derfor jeg ga et slikt kompliment til en dame som virkelig spiste mye:-) heldigvis ble ikke damen sur, som noen andre trodde, hun forstod og så jo selv fordelene av å kunne spise mye.

 

Kjedelig å invitere meg på bufe, jeg forsyner meg en gang, ikke flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kan du ikke da følge det jeg skriver så blir du ikke kjukk?

 

Kanskje er det det gode råde mange glemmer i sin streben etter å tenke på om de er sultne, bare glem mat, og jobb og gjør ting du liker, magen sier i fra i tide. Det er ingenting å tenke på.

 

Jeg kan ikke (verken få til, eller tillate meg å) glemme mat, for jeg blir fjern og irritabel hvis jeg ikke spiser. Jeg må spise 3-4 ganger om dagen. Da må jeg også ha planlagt hva jeg skal spise, og hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke (verken få til, eller tillate meg å) glemme mat, for jeg blir fjern og irritabel hvis jeg ikke spiser. Jeg må spise 3-4 ganger om dagen. Da må jeg også ha planlagt hva jeg skal spise, og hvor mye.

Hei!

 

Ok

 

Men du skriver jo du blir uvel av å spise for mye også og at det er et problem?

 

Forstod jeg ikke det riktig? Kan du ikke da bare gjøre noe annet enn å spise mat så ofte?

 

Husk planen vår :-) Har du lyst til å løpe meg meg i skogen?

jeg har terrorlyd i øret:-( det skyldtes ikke voks:-( og er tinnitus, jeg må da gjøre noe for å glemme lyden, tenker jeg må trene mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den skumle planen :-P Inntil videre må jeg bare gå, men jeg vet at jeg kan løpe litt når jeg kommer i bedre form. I skogen går bra hvis det er en vei, jeg kan ikke gå på stier engang, jeg ser ikke bra nok, og mister balansen...

Javisst, jeg blir uvel av å spise for mye. Problemet er at når jeg først spiser, klarer jeg ikke å stoppe - hvis jeg ikke på forhånd har bestemt meg for hva og hvor mye jeg skal spise. Tenk på det som alkoholisme, bare at jeg må ha litt av det jeg ikke "tåler" hver dag for å overleve...

 

Tinnitus er ren ondskap. Jeg lider virkelig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, den skumle planen :-P Inntil videre må jeg bare gå, men jeg vet at jeg kan løpe litt når jeg kommer i bedre form. I skogen går bra hvis det er en vei, jeg kan ikke gå på stier engang, jeg ser ikke bra nok, og mister balansen...

Javisst, jeg blir uvel av å spise for mye. Problemet er at når jeg først spiser, klarer jeg ikke å stoppe - hvis jeg ikke på forhånd har bestemt meg for hva og hvor mye jeg skal spise. Tenk på det som alkoholisme, bare at jeg må ha litt av det jeg ikke "tåler" hver dag for å overleve...

 

Tinnitus er ren ondskap. Jeg lider virkelig med deg.

Hei!

 

Ok.

 

Det moret meg at du ser dårlig i skogen og mister balansen, jeg har aldri sett noe så morsomt i skogen :D

Da mener jeg rene komedien, mye kan være undefundig og søtt, men du er morsom.

 

 

Jeg har dårlig kondis, så gå fort går også fint, jeg må jo foreta meg noe regelmessig for å slippe å terroriseres slik:-( av lyder.

 

Jeg har to aktuelle kandidater til deg, de har ca 9 års utdanning, men mer vet jeg ikke, men jeg skal finne ut mer, og du skal inn i min brudekjole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den skumle planen :-P Inntil videre må jeg bare gå, men jeg vet at jeg kan løpe litt når jeg kommer i bedre form. I skogen går bra hvis det er en vei, jeg kan ikke gå på stier engang, jeg ser ikke bra nok, og mister balansen...

Javisst, jeg blir uvel av å spise for mye. Problemet er at når jeg først spiser, klarer jeg ikke å stoppe - hvis jeg ikke på forhånd har bestemt meg for hva og hvor mye jeg skal spise. Tenk på det som alkoholisme, bare at jeg må ha litt av det jeg ikke "tåler" hver dag for å overleve...

 

Tinnitus er ren ondskap. Jeg lider virkelig med deg.

Hei!

 

Takk for at du lider med meg, det gjør ikke fastlegen, han var like munter som vanlig.

 

Jeg var uvanlig sliten. 

 

Jeg har drukket vin nå, det hjelper ikke, lyden er like ille, det fins ingenting annet enn musikk og annen støy som kan lindre, og jeg som ikke liker lyder:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Men da slipper man i vertfall å bli kjukk, så det er jo en fordel å la magen gi beskjed.

 

Nå spiste jeg en stor salat:-) med masse feta og nøtter i:-) magen var sulten og sa i fra, nå er den stille og det betyr, mett.

Man blir jo ikke nødvendigvis tjukk (det skrives ikke kjukk) av å spise når man er sulten selv om man ikke venter til man er så sulten at man får vondt da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo ikke nødvendigvis tjukk (det skrives ikke kjukk) av å spise når man er sulten selv om man ikke venter til man er så sulten at man får vondt da. :)

Hei!

Takk:-)

Mange ord jeg ikke kan. :-)

Mulig det, men de tykkere mennesker jeg kjenner tenker for mye på mat, så mye at jeg kjeder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men de tykkere mennesker jeg kjenner tenker for mye på mat, så mye at jeg kjeder meg.

 

Det vi kan gjøre, er å ikke dele alt vi tenker med omverdenen... hele tiden :P

 

Men her i tråden må det være lov å utveksle tanker, så kan heller de uinteresserte styre unna.

 

Det er sant at vi overvektige tenker for mye på mat. Det er klart at vi også spiser for mye mat. Men både for å gå opp, og for å gå ned, og for å holdde vekten stabil, er vi tjukkaser nødt til å tenke mye på mat. Vi er ikke selvregulert, vi må la hodet, og ikke magen, fortelle oss hva vi trenger.

 

Dessuten vil jeg gjerne gjøre dette riktig, få i meg passe av alle næringsstoffer jeg trenger hver dag, og da må jeg tenke på hva jeg spiser, og ikke bare når og hvor mye. (Litt ironisk er det jo at jeg tenker mye lite på dette i perioder jeg er på "galeien" og neppe får i meg alt jeg burde... eller "burde", det er mange retningslinjer mht ernæring, tildels motstridende, og menneskene har nå overlevd i millioner av år uten Matvaretabellen og Folkehelseinstituttet og Fedon Lindberg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå husker jeg ikke hva jeg mente med "mye lite" :P

 

Men jeg kom over dette her en dag, som faktisk er til stor hjelp for meg, det viser pedagogisk at det er stadier mellom skrubbsulten og stappmett, og man kan lære seg å kjenne dem igjen, og unngå ytterlighetene:

 

Before you eat, decide how hungry you’re feeling:

#1 Beyond hungry – You’re so hungry you feel light-headed.
#2 Very uncomfortable - You feel irritable and unable to concentrate.
#3 Uncomfortably hungry - Your stomach is rumbling.
#4 Slightly uncomfortable - You’re just beginning to feel signs of hunger.
#5 Comfortable – You’re more or less satisfied, but could eat a little more.
#6 Perfectly comfortable - You feel satisfied.
#7 Full – You’re a little bit uncomfortable.
#8 Uncomfortably full - You feel bloated.
#9 Very uncomfortably full – Your clothes feel tighter; your stomach hurts a little.
#10 Stuffed – You can barely move, you feel like you never want to see food again.

A few guidelines:

    To avoid overeating, try to eat when you’re feeling 2, 3 or 4.
    When you begin to feel “comfortable” or “perfectly comfortable” stop eating and wait until the next scheduled meal or snack.
    If you’re trying to lose weight, stop at “comfortable,” this way you’ll be eating a little less than your body is burning.
    Don’t allow yourself to get to “beyond hungry” or “very uncomfortable since you’ll be more likely to overeat.

 

Jeg har faktisk lagt merke til at når jeg er veldig sulten, føler jeg meg fysisk svak, jeg klarer ikke å gå med energiske skritt, jeg må nesten dra bena etter meg. Hm, jeg er kanskje også sliten da... Men poenget er at mat fungerer som energipåfyll, og kroppen sier ifra når den trenger dette, det gjelder bare å lytte. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke hva jeg mente med "mye lite" :P

 

Men jeg kom over dette her en dag, som faktisk er til stor hjelp for meg, det viser pedagogisk at det er stadier mellom skrubbsulten og stappmett, og man kan lære seg å kjenne dem igjen, og unngå ytterlighetene:

 

Before you eat, decide how hungry you’re feeling:

#1 Beyond hungry – You’re so hungry you feel light-headed.

#2 Very uncomfortable - You feel irritable and unable to concentrate.

#3 Uncomfortably hungry - Your stomach is rumbling.

#4 Slightly uncomfortable - You’re just beginning to feel signs of hunger.

#5 Comfortable – You’re more or less satisfied, but could eat a little more.

#6 Perfectly comfortable - You feel satisfied.

#7 Full – You’re a little bit uncomfortable.

#8 Uncomfortably full - You feel bloated.

#9 Very uncomfortably full – Your clothes feel tighter; your stomach hurts a little.

#10 Stuffed – You can barely move, you feel like you never want to see food again.

A few guidelines:

    To avoid overeating, try to eat when you’re feeling 2, 3 or 4.

    When you begin to feel “comfortable” or “perfectly comfortable” stop eating and wait until the next scheduled meal or snack.

    If you’re trying to lose weight, stop at “comfortable,” this way you’ll be eating a little less than your body is burning.

    Don’t allow yourself to get to “beyond hungry” or “very uncomfortable since you’ll be more likely to overeat.

 

Jeg har faktisk lagt merke til at når jeg er veldig sulten, føler jeg meg fysisk svak, jeg klarer ikke å gå med energiske skritt, jeg må nesten dra bena etter meg. Hm, jeg er kanskje også sliten da... Men poenget er at mat fungerer som energipåfyll, og kroppen sier ifra når den trenger dette, det gjelder bare å lytte. :unsure:

Smarte råd og lett forståelig å hvite hvor man "befinner" seg i forhold til både sult og metthetsfølelse :)

Anonymous poster hash: 9d305...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...