Gå til innhold

Hvordan kan man vite at man er mett?


Bella Dotte

Anbefalte innlegg

Vite og ikke "hvite" selvfølgelig. En titt på klokka fortalte meg hvorfor den glapp igjennom. Over og ut - tutut :)



Anonymous poster hash: 9d305...6ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    12

  • Bella Dotte

    12

  • Lillemus

    4

  • AnonymBruker

    3

Mest aktive i denne tråden

Nå husker jeg ikke hva jeg mente med "mye lite" :P

 

Men jeg kom over dette her en dag, som faktisk er til stor hjelp for meg, det viser pedagogisk at det er stadier mellom skrubbsulten og stappmett, og man kan lære seg å kjenne dem igjen, og unngå ytterlighetene:

 

Before you eat, decide how hungry you’re feeling:

#1 Beyond hungry – You’re so hungry you feel light-headed.

#2 Very uncomfortable - You feel irritable and unable to concentrate.

#3 Uncomfortably hungry - Your stomach is rumbling.

#4 Slightly uncomfortable - You’re just beginning to feel signs of hunger.

#5 Comfortable – You’re more or less satisfied, but could eat a little more.

#6 Perfectly comfortable - You feel satisfied.

#7 Full – You’re a little bit uncomfortable.

#8 Uncomfortably full - You feel bloated.

#9 Very uncomfortably full – Your clothes feel tighter; your stomach hurts a little.

#10 Stuffed – You can barely move, you feel like you never want to see food again.

A few guidelines:

    To avoid overeating, try to eat when you’re feeling 2, 3 or 4.

    When you begin to feel “comfortable” or “perfectly comfortable” stop eating and wait until the next scheduled meal or snack.

    If you’re trying to lose weight, stop at “comfortable,” this way you’ll be eating a little less than your body is burning.

    Don’t allow yourself to get to “beyond hungry” or “very uncomfortable since you’ll be more likely to overeat.

 

Jeg har faktisk lagt merke til at når jeg er veldig sulten, føler jeg meg fysisk svak, jeg klarer ikke å gå med energiske skritt, jeg må nesten dra bena etter meg. Hm, jeg er kanskje også sliten da... Men poenget er at mat fungerer som energipåfyll, og kroppen sier ifra når den trenger dette, det gjelder bare å lytte. :unsure:

Det var en grei oversikt! Men jeg vet ikke helt om jeg forstod hva som menes med light-headed, når det er på det sultneste nivået. De gangene jeg har vært ekstremt sulten, så blir jeg slapp, får vondt i hodet, kanskje vondt i magen også, og er kanskje så sulten at jeg ikke tenker på mat, bare føler meg syk. Men det er jo sjelden en går så lenge uten mat da.

 

Skal prøve å kjenne etter hvilket nivå jeg er på nå, to timer etter at jeg spiste en skive til frokost: Jeg er varm i kroppen, behagelig tilstand, men er nok på vei til å snart kjenne at jeg er litt sulten. Vi hadde ikke melk hjemme, så jeg mangler ett glass melk i kroppen, i forhold til en vanlig formiddag. Tipper jeg er på nivå 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro "light-headed" betyr "svimmel".

 

Flott å lære seg sine egne "markører"! Jeg kan også bli kvalm når jeg er veldig sulten. Nå en stund etter frokost er jeg på nr 6 (perfekt) - jeg er nødt til å trene på dette, for jeg vet, av erfaring, at jeg gjerne kunne ha spist mer nå, men da ville jeg jo havnet på nr 7, og det har jeg slett ikke lyst til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...