Gå til innhold

til legene!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting! Vet at en annen her har skrevet innlegg om det, og ikke fått noe svar..så jeg prøver igjen!!

Hvorfor er det sånn at de med anorexia får bedre hjelp enn de med bulimi?? selv om man ikke kan se om en person har bulimi eller ikke, så betyr ikke det at vi ikke er like syke!!!

Jeg har selv bulimi og får kjempedårlig behandling!! selve tilbudet til bulimikere er dårlig!!!!!

Kan dere ikke skjønner at en person med anorexia og en person med bulimi kan være like dårlige, selv om det ikke syns like godt??

Håper det er flere her som er enige i det jeg skriver!!Og jeg håper at tilbudet til bulimikere blir bedre!!!

På forhånd, takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3974-til-legene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har skrevet et innlegg om dette før men ikke f¨ått scar!!

Jeg er så altfor enig med deg, Knøttet!!!

Det er absolutt for dårlig behandlingstilbud for de med bulimi!!!!!

Hva kan gjøres for å bedre det???

Det er ytterst få mennesker man ser på er syke!!!

En som veier 70 kg kan være like syk som en på 35 kg!!!!!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3974-til-legene/#findComment-24117
Del på andre sider

kanskje fordi bulimi ikke har vært kjent like lenge, så

de har ikke funnet på noen bra behandlings metode som

virker?

venninna mi som hadde anoreksi før, får masse behandling og støtte nå som hun har bulimi og er

ganske kraftig. Mye bedre enn meg som "bare" hadde

bulimi, selv om jeg er mye tynnere enn henne nå. Men jeg får bare seile min egen sjø. Faktisk

er helsesøstre osv mye mer bekymret for jenter

som bare SLANKER seg, enn de som faktisk

har utviklet bulimi.

men jeg tror da at jeg får behandling om jeg tørr

dra til en lege og si jeg har bulimi og vil ha hjelp?

det er bare det at jeg aldri tørr gjøre det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3974-til-legene/#findComment-24122
Del på andre sider

kanskje fordi bulimi ikke har vært kjent like lenge, så

de har ikke funnet på noen bra behandlings metode som

virker?

venninna mi som hadde anoreksi før, får masse behandling og støtte nå som hun har bulimi og er

ganske kraftig. Mye bedre enn meg som "bare" hadde

bulimi, selv om jeg er mye tynnere enn henne nå. Men jeg får bare seile min egen sjø. Faktisk

er helsesøstre osv mye mer bekymret for jenter

som bare SLANKER seg, enn de som faktisk

har utviklet bulimi.

men jeg tror da at jeg får behandling om jeg tørr

dra til en lege og si jeg har bulimi og vil ha hjelp?

det er bare det at jeg aldri tørr gjøre det.

Det tror jeg er helt riktig, Kajza!!men det betyr ikke dermed at de skal bare "drite" i oss som har bulimi!!!for vi kan faktisk bli like syke som de som har anorexia!!!men for din egen skyld, så må du dra til legen!! det er lit skummelt den første gangen, men etter det er det greit!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3974-til-legene/#findComment-24126
Del på andre sider

Det tror jeg er helt riktig, Kajza!!men det betyr ikke dermed at de skal bare "drite" i oss som har bulimi!!!for vi kan faktisk bli like syke som de som har anorexia!!!men for din egen skyld, så må du dra til legen!! det er lit skummelt den første gangen, men etter det er det greit!

Klem

men DRITER de i oss da?? :( blir skremt her jeg...

for 2 år siden var jeg på BUP, fikk tilogmed

komme foran i køen selv om jeg hadde b og ikke a.

synes ikke de dreit i meg i det hele tatt.

MEN da var jeg jo under 18 år, og dessuten

VILLE jeg ikke ha hjelp. Det virker som om det er DA

de skal hjelpe deg ass...

får se hvordan det går nå som jeg er 18 og VIL ha

hjelp da...........:/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3974-til-legene/#findComment-24132
Del på andre sider

Annonse

hej knøttet. problemet er det samme hvor jeg kommer fra - danmark. det er som om, at anorektikerne bliver forfordelt og at det især er dem, der tilbydes behandling. det er dybt uretfærdigt for dem, der lider af bulimi eller tvangsspisning, skal man virkelig være synligt syg og skelttynd før man bliver taget alvorligt? jeg forstår det ikke, men måske har det noget med de begrænsede ressorcer at gøre, der er ikke råd til at tilbyde alle behandling. jeg har en veninde med anoreksi, hun har fået alverdens behandling, men er ikke motiveret for at blive rask, og derfor hjælper det ikke. selv sidder jeg og hælder vist mest til bulimi, jeg fik tilbudt at komme med i en eller anden gruppe, ikke kun for spiseforstyrrede, men for forskellige lidelser. jeg har stået på venteliste til den gruppe siden januar sidste år! jeg er glad for at jeg tog sagen i egen hånd, søgte selv en terapeut, jeg har betalt rigtig mange penge for min behandling, og fortsætter stadig. heldigvis har jeg nu et ok job, som gør at jeg har råd til en (begrænset) behandling, men jeg synes stadig det er uretfærdigt at anorektikerne altid kommer i første række.

tanker fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3974-til-legene/#findComment-24152
Del på andre sider

Hei knøttet!

Er helt enig med meg. Håper bare at legene kan svare på det!

Stå på!

Klem fra meg!

jeg er helt enig!!

det virker som folk tror at bi ikke er så alvorlig som a. bare fordi de med b ser mer normale ut. men jeg har opplevd at en med b var sykere psykisk enn en med a.

håper oxo at behandlingstilbudet for folk med blir bedre..

klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3974-til-legene/#findComment-24310
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Knøttet ! Det er nok ofte slik du skriver dessverre at de med anorexia får bedre hjelp enn de med bulimi. Dette kommer nok av at en med alvorlig anorexia med vekttap "synes", mens veldig mange med bulimi holder sin lidelse for seg selv.Anoreksi er den tilstanden som tradisjonelt utløser mest omtale og oppmerksomhet, dramatisk synlig. Det er imidlertid bulimi og overspisingstilstander som er mange ganger hyppigere ! En med anorexia " blir ofte" tatt med av foreldre, søsken, lærer osv til helsepersonell, mens mange bulimikere sliter i stillhet- og ofte har de ikke en livstruende lav vekt. En bulimiker/tvangsspiser kan påføre kroppen alvorlige skader, men dør skjelden av sine skader og ofte må en medisinsk undersøkelse til for å oppdage dette. Det som er viktig er at bulimikerne sier i fra , søker hjelp hos fagpersoner -som vet hvor tøft det er å slite med bulimi følesesmessig og også skadelig for kroppen. Det er ennå mangel på kunnskap rundt alle former for sf, både blant vanlige folk og også helsemedarbeidere. Anorexia er nok mer kjent hos normalbefolkningen enn bulimi, så for å bedre bulimikernes/tvangsspisernes behandlingsmuligheter må det jobbes videre med informasjon /opplysning om sf på flere områder i samfunnet vårt. Heldigvis er det blitt en bedring ( større viten, forståelse rundt sf-er) de siste årene , men det er ennå en lang vei igjen før mennesker som sliter med forskjellige former for psykiske lidelser,(bl.a.spiseforstyrrelser) får den nødvendige hjelp de er i behov av.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3974-til-legene/#findComment-24455
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...