Gå til innhold

avhengighet sobril?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Råd: Du burde starte en ny tråd kanskje, eventuelt sitere ett av NHD sine svar, jeg erfarer ikke at NHD nødvendigvis leser oppfølgingsspørsmål hvis man ikke henvender seg direkte til han.

Råd nr 2: Det virker som du har lest deg skikkelig ut "på jordet" her (som er en naturlig konsekvens, jeg gjør det selv). For å svare konkret; depersonalisering (og derealisering) vil nok de fleste av oss som har angst til en viss grad oppleve. Med angst hører uvirkelighetsfølelse dessverre til. Det er ikke farlig.

Delirium tror jeg du kan glemme. Er ikke det noe man får hvis man har tatt enorme doser beroligende medikamenter over mange år og plutselig slutter? 

Jeg tror bare at du må akseptere våre "triggersykdommer" er delirium, psykose, depresjon, suicidalitet og tap av kontroll der andre har hjertesykdom, kreft og HIV som angster. Det er bare sånn vår diagnose er :)

Skrevet

Takk for gode råd :) du har nok helt rett. Jeg klarer bare ikke helt å slå meg til ro med noe som helst nå. Og nå har jeg begynt å bekymre meg for remeronen også. Kanskje det er den som får meg til å reagere.. Uvirkelighetsfølelse har jeg jo følt på hele tiden, men jeg er bare redd for at det skal bli verre hvis du skjønner. Var hos psykologen igår, og følte meg veldig ovenpå i flere timer etterpå, men så sniker tankene og angsten seg på igjen. Remeronen har jeg ikke bekymret meg for på lenge, og jeg trodde at jeg hadde forsonet meg med den, men nå liker jeg ikke tanken på den heller. Redd for at den kan gi meg en rus. Fryktelig slitsomt. Må vel bare forsøke å stå i det. Håper alt er bra med deg, og takk igjen for gode råd :)

Skrevet

Jeg får forresten ikke til å sitere NHd fra mobil. Vet du hvordan man gjør det?

Skrevet

Du trenger ikke å trappe ned fra 15 mg daglig.

NHd,beklager at jeg maser. Nå er det snart to dager siden jeg tok en sobril. Foreløpig har det gått fint, men nå kverner tankene rundt det at jeg tok 35mg sobril siste dagen før jeg sluttet. De andre dagene har jeg altså tatt 15mg. Var det en stor feil å ikke trappe ned når jeg den siste dagen tok en så stor dose, eller har det ikke noe å si siden det bare var én gang. Klarer ikke å slutte å bekymre meg for det, og lurer på om jeg bør ta en dose som normalt idag. Min største frykt er altså depersonalisering og delirium. Mvh

Skrevet

Takk for gode råd :) du har nok helt rett. Jeg klarer bare ikke helt å slå meg til ro med noe som helst nå. Og nå har jeg begynt å bekymre meg for remeronen også. Kanskje det er den som får meg til å reagere.. Uvirkelighetsfølelse har jeg jo følt på hele tiden, men jeg er bare redd for at det skal bli verre hvis du skjønner. Var hos psykologen igår, og følte meg veldig ovenpå i flere timer etterpå, men så sniker tankene og angsten seg på igjen. Remeronen har jeg ikke bekymret meg for på lenge, og jeg trodde at jeg hadde forsonet meg med den, men nå liker jeg ikke tanken på den heller. Redd for at den kan gi meg en rus. Fryktelig slitsomt. Må vel bare forsøke å stå i det. Håper alt er bra med deg, og takk igjen for gode råd :)

Remeron gir ingen rus. Det eneste AD jeg kjenner til at kan ha et visst misbrukspotensial er Wellbutrin.

Nå er det enkelte misbrukere som benytter Seroquel til å "komme seg ned" etter å ha tatt kokain/amfetamin, men det blir jo noe annet.

Foreslår at du blir enig med legen din om en fast dose av et medikament du kan ta, og holde deg til det. Og ikke lese bivirkningslisten :)

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste AD jeg kjenner til at kan ha et visst misbrukspotensial er Wellbutrin.

Korleis tenker du ein kan misbruke Wellbutrin?

Anonymous poster hash: bbed0...ef2

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det samme lurer jeg også på.

Skrevet

Det samme lurer jeg også på.

Er ikke det et veldig svakt amfetaminlignende stoff?

Skrevet

Er ikke det et veldig svakt amfetaminlignende stoff?

Jeg har lest et par steder at ssri og antidepressiva er extacy light. Det synes jeg er utrolig skremmende å høre. Kan dette stemme?

Skrevet

Nei, men SSRI gjør at ecstasy ikke virker. Du kan ta flere tabl med ecstasy uten å merke noen ting når du går på SSRI. 

Skrevet

Jeg har lest et par steder at ssri og antidepressiva er extacy light. Det synes jeg er utrolig skremmende å høre. Kan dette stemme?

Nei,

Ecstasy gjør at nervecellene "tyner ut" sitt serotonin til synapsen, uavhengig av hvordan konsentrasjonen som er der allerede er. Til slutt går det tomt, derfor får folk en skikkelig nedtur etter å ha brukt dette stoffet.

SSRI hemmer bare gjenopptaket av serotonin.

Men kombinasjonen SSRI og ecstasy er veldig veldig skummel.. må aldri prøves.

Skrevet

Nei,

Ecstasy gjør at nervecellene "tyner ut" sitt serotonin til synapsen, uavhengig av hvordan konsentrasjonen som er der allerede er. Til slutt går det tomt, derfor får folk en skikkelig nedtur etter å ha brukt dette stoffet.

Åh, ja, det hørtes jo veldig skummelt ut. Men jeg skjønte ikke helt forskjellen. Hvis ssri hemmer reopptak av sertotin vil man ikke da får en liknende reaksjon? Altså veldig mye serotonin i synapsen? Eller er det sånn at hvis man har normalt med serotonin i synapsen så vil man ikke få noe særlig hjelp av ssri? Burde lest meg opp på dette merker jeg. Eller kanskje ikke, jeg finner jo alltid noe skummelt ved alt. Jeg skjønne bare ikke helt hva f.eks stoffer som remeron gjør for å hjelpe mot angst. Og hvorfor den ikke hjelper på alle..

Skrevet

Nei,

Og en ting til, vil kombinasjon av remeron og sobril kunne være farlig som kombinasjon av ssri og extacy?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...