Gå til innhold

Sugen på noe godt hele tiden


Gjest

Anbefalte innlegg

Samme hva og hvor mye jeg spiser så er jeg fremdeles sugen på noe godt etterpå. Det har vært litt slik nå og det begynner å vise på vekten. Tok av 4 kilo før jul og vil helst ikke ha de på igjen.

Nå er det også helg og tid for kos. Skal ut å handle nå og lurer på om noen har noen tips.

Ha alltid friske gulrøtter i kjøleskapet og frukt tilgjengelig slik at du kan kutte dem opp og knaske på dem. Jeg liker f.eks. oppskåret eple med vaniljeyoghurt med litt hakkede nøtter og kanskje litt kanel på. Det kan kanskje erstatte søtsaker? Ellers så er jo mørk sjokolade bra å ha i huset. Kjøp dem som er kåret til best i test nylig. Ta et søk på nettet. Protein metter så velg matvarer som inneholder en del protein. Det er f.eks. egg, cottage cheese, kesam, kylling, kalkun. Kjøp ferdigposer med salat og tilsett litt kjøtt, grønnsaker, frukt og fetaost hvis du ønsker det og ha soyasaus eller knorr dressingkryddermixposer med raps eller olivenolje på den.

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    10

  • Bella Dotte

    6

  • Lillemus

    5

Bella Dotte

Dette er jo bare tull. TS får bare prøve ut forskjellige strategier og kjenne etter hva som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare tull. TS får bare prøve ut forskjellige strategier og kjenne etter hva som fungerer.

Det er da ikke tull. Det er gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Og hvor mange av skyr-produktene har du smakt på?

Både smak og konsistens varierer.

Den blå og den rosa. Og den ekle lilla med korn. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange av skyr-produktene har du smakt på?

 

Både smak og konsistens varierer.

Jeg har smakt på de fleste av de som ikke har müsli i alle fall + naturell. Etter min smak er ingen av dem gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha alltid friske gulrøtter i kjøleskapet og frukt tilgjengelig slik at du kan kutte dem opp og knaske på dem. Jeg liker f.eks. oppskåret eple med vaniljeyoghurt med litt hakkede nøtter og kanskje litt kanel på. Det kan kanskje erstatte søtsaker? Ellers så er jo mørk sjokolade bra å ha i huset. Kjøp dem som er kåret til best i test nylig. Ta et søk på nettet. Protein metter så velg matvarer som inneholder en del protein. Det er f.eks. egg, cottage cheese, kesam, kylling, kalkun. Kjøp ferdigposer med salat og tilsett litt kjøtt, grønnsaker, frukt og fetaost hvis du ønsker det og ha soyasaus eller knorr dressingkryddermixposer med raps eller olivenolje på den.

Høres bra ut. Ferdigpose med salat + litt kylling og ost er mettende og godt. Liker også mørk sjokolade- som dessuten er proppfull av antioksidanter :) Også enig i at det er positivt å innta proteiner. 

 

Jeg spiser epler eller appelsiner + gulrøtter hver eneste dag (som mellommåltider), og det hjelper meg med å ikke være så altfor sulten når middagen skal inntas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blå og den rosa. Og den ekle lilla med korn. Grøss.

Du har med andre ord kun prøvd tre varianter av et ganske stort produktspekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er du sånn BMI-messig?

BMI er ca 24. Det ligger vel akkurat innen normalområdet. Men jeg fikk høre hele oppveksten at jeg var for tykk, og har alltid hatt lett for å legge på meg. Derfor prøver jeg å ta tak i det straks jeg ser det begynner å gå feil veg og jeg blir småsugen på noe hele tiden. Lettere å gjøre noe med det da enn å vente til kiloene setter seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

BMI er ca 24. Det ligger vel akkurat innen normalområdet. Men jeg fikk høre hele oppveksten at jeg var for tykk, og har alltid hatt lett for å legge på meg. Derfor prøver jeg å ta tak i det straks jeg ser det begynner å gå feil veg og jeg blir småsugen på noe hele tiden. Lettere å gjøre noe med det da enn å vente til kiloene setter seg fast.

 

OK. Det høres ikke ut som du er for tjukk og trenger å stresse med dette. Kanskje er det mest inne i hodet ditt (særlig siden du har fått høre det tidligere, forresten en ufin ting å si til noen, og spesielt til barn). Ingen har strengt tatt mer eller mindre lett for å legge på seg.. men noen har større appetitt enn andre, eller er spesielt glad i mat som øker appetitten. De (vi) må passe mer på hva de (vi) spiser for å ikke gå opp i vekt. Kiloene setter seg ikke fast heller, men gamle vaner er vonde å vende. Beklager flisespikkeri  :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Samme hva og hvor mye jeg spiser så er jeg fremdeles sugen på noe godt etterpå. Det har vært litt slik nå og det begynner å vise på vekten. Tok av 4 kilo før jul og vil helst ikke ha de på igjen.

Nå er det også helg og tid for kos. Skal ut å handle nå og lurer på om noen har noen tips.

Hei!

 

Du bør ikke tro på noen!

 

Ikke på dietter!

 

Ikke på produkter! alt er tull. lureri , innbildning!

 

Det er en ting som fungerer, det er når du opplever, gleden, vinnerfølelsen, av at du ikke trenger noen, dvs ingen råd, ingen produktnavn, ingen kalorier, ingen andres  ideer.

 

Det hele starter du slik:

 

1) Jeg spiser ikke.

Det følges av et par dagers ubehag.

 

2) Etter det tenker du, " jeg spiser ikke likevel".

Så leser du det alle maser og krangler og strever om.. og tenker sukk og stønn.

 

for 3 det er enklere enn det!

 

2) Når du får lyst på mat, tenker du på at "ja og hva vil jeg lage?".

Så leser du oppskrifter og lager og baker alt for alle, 

 

Men selv spiser du ingenting, jo mindre du spiser, jo mindre du tenker du trenger mat, jo mer fri blir du, 

 

Selv er jeg kanskej ikke den rette til å uttale meg, jeg har aldri slanket meg, men kanskje er det nettopp, ikke-slankere, som meg som vet noe om sakens kjerne, det handler om å ikke gi etter for lyster. Om å distansere seg, fordi man er sta og vil vinne.

 

Vil man vinne 100 meter, løper man for det.

 

Om man vil bli slank/tynn, spiser man ikke,

 

det er så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Du bør ikke tro på noen!

 

Ikke på dietter!

 

Ikke på produkter! alt er tull. lureri , innbildning!

 

Det er en ting som fungerer, det er når du opplever, gleden, vinnerfølelsen, av at du ikke trenger noen, dvs ingen råd, ingen produktnavn, ingen kalorier, ingen andres  ideer.

 

Det hele starter du slik:

 

1) Jeg spiser ikke.

Det følges av et par dagers ubehag.

 

2) Etter det tenker du, " jeg spiser ikke likevel".

Så leser du det alle maser og krangler og strever om.. og tenker sukk og stønn.

 

for 3 det er enklere enn det!

 

2) Når du får lyst på mat, tenker du på at "ja og hva vil jeg lage?".

Så leser du oppskrifter og lager og baker alt for alle, 

 

Men selv spiser du ingenting, jo mindre du spiser, jo mindre du tenker du trenger mat, jo mer fri blir du, 

 

Selv er jeg kanskej ikke den rette til å uttale meg, jeg har aldri slanket meg, men kanskje er det nettopp, ikke-slankere, som meg som vet noe om sakens kjerne, det handler om å ikke gi etter for lyster. Om å distansere seg, fordi man er sta og vil vinne.

 

Vil man vinne 100 meter, løper man for det.

 

Om man vil bli slank/tynn, spiser man ikke,

 

det er så enkelt.

Det du sier her er rett og slett farlig på sikt. Man kan ikke slutte å spise - da vil kroppen ikke fungere. Like lite som den teslaen du skryter av vil fungere om du glemmer å sette i ladekabelen.

 

Å slutte å spise ødelegger kroppen. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK. Det høres ikke ut som du er for tjukk og trenger å stresse med dette. Kanskje er det mest inne i hodet ditt (særlig siden du har fått høre det tidligere, forresten en ufin ting å si til noen, og spesielt til barn). Ingen har strengt tatt mer eller mindre lett for å legge på seg.. men noen har større appetitt enn andre, eller er spesielt glad i mat som øker appetitten. De (vi) må passe mer på hva de (vi) spiser for å ikke gå opp i vekt. Kiloene setter seg ikke fast heller, men gamle vaner er vonde å vende. Beklager flisespikkeri  :unsure:

Jeg stresser ikke så mye med det, men synes det er greit å ta tak i det med en gang. Når vekten går feil veg så betyr det at jeg må endre på noe hvis jeg ikke skal få et større problem.

Jeg er enig at ingen skal si slikt til et barn eller ungdom. Bare jeg ble slank så trodde jeg at jeg ville bli lykkelig. Men det er lenge siden og jeg er ferdig med det. Når jeg ser bilder fra den tiden så er jeg overasket over hvor lite tykk jeg var. Jeg var litt kraftig i forhold til de slanke skolevennene, men følte meg stygg og tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Du bør ikke tro på noen!

 

Ikke på dietter!

 

Ikke på produkter! alt er tull. lureri , innbildning!

 

Det er en ting som fungerer, det er når du opplever, gleden, vinnerfølelsen, av at du ikke trenger noen, dvs ingen råd, ingen produktnavn, ingen kalorier, ingen andres  ideer.

 

Det hele starter du slik:

 

1) Jeg spiser ikke.

Det følges av et par dagers ubehag.

 

2) Etter det tenker du, " jeg spiser ikke likevel".

Så leser du det alle maser og krangler og strever om.. og tenker sukk og stønn.

 

for 3 det er enklere enn det!

 

2) Når du får lyst på mat, tenker du på at "ja og hva vil jeg lage?".

Så leser du oppskrifter og lager og baker alt for alle, 

 

Men selv spiser du ingenting, jo mindre du spiser, jo mindre du tenker du trenger mat, jo mer fri blir du, 

 

Selv er jeg kanskej ikke den rette til å uttale meg, jeg har aldri slanket meg, men kanskje er det nettopp, ikke-slankere, som meg som vet noe om sakens kjerne, det handler om å ikke gi etter for lyster. Om å distansere seg, fordi man er sta og vil vinne.

 

Vil man vinne 100 meter, løper man for det.

 

Om man vil bli slank/tynn, spiser man ikke,

 

det er så enkelt.

Når jeg var ungdom prøvde jeg å kutte ut mat. Det endte med spiseproblemer så det gjør jeg aldri igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Når jeg var ungdom prøvde jeg å kutte ut mat. Det endte med spiseproblemer så det gjør jeg aldri igjen.

Hei!

 

Ja ok.

 

Jeg og de fleste jeg kjenner er slanke og uten problemer,

 

Men jeg ville bare formidle noe jeg har merket meg hos alle slanke, vi tenker ikke så mye på mat.

 

På hva spise og ikke, vi tenker på andre ting. Og nettopp det har jeg tenkt er nøkkelen og løsningen.

 

Kanskje forenklet og feil, men jeg tror ikke løsningen er å tenke på mat, kallorier, produkter, kurer, jo-jo-kurer og innfall, men heller å:

 

Leve et aktivt liv.

I ett aktivt liv har ikke mat og kallorier en sentral plass, men mat som hygge når tid, en plass, men

 

Når har man tid? Et aktivt liv setter sine egne grenser.

 

Det vil si at interesser og hobbyer lett kan redusere trang til overspisning, men...

 

Jeg tror ikke jeg klarer å forklare noen de poengene og mekanismene, men jeg tror de er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresser ikke så mye med det, men synes det er greit å ta tak i det med en gang. Når vekten går feil veg så betyr det at jeg må endre på noe hvis jeg ikke skal få et større problem.

Jeg er enig at ingen skal si slikt til et barn eller ungdom. Bare jeg ble slank så trodde jeg at jeg ville bli lykkelig. Men det er lenge siden og jeg er ferdig med det. Når jeg ser bilder fra den tiden så er jeg overasket over hvor lite tykk jeg var. Jeg var litt kraftig i forhold til de slanke skolevennene, men følte meg stygg og tykk.

Ja, det er så sant! Du var i alle fall ung m de tankene. Jeg ser bilder fra 3 år tilbake og innser at jeg var godt trent! Likevel klarte jeg å omtrent ødelegge en tur til Marbella fordi jeg syntes klærne strammet... Nå hadde jeg gitt alt for å vært der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Hei!

 

Ja ok.

 

Jeg og de fleste jeg kjenner er slanke og uten problemer,

 

Men jeg ville bare formidle noe jeg har merket meg hos alle slanke, vi tenker ikke så mye på mat.

 

På hva spise og ikke, vi tenker på andre ting. Og nettopp det har jeg tenkt er nøkkelen og løsningen.

 

Kanskje forenklet og feil, men jeg tror ikke løsningen er å tenke på mat, kallorier, produkter, kurer, jo-jo-kurer og innfall, men heller å:

 

Leve et aktivt liv.

I ett aktivt liv har ikke mat og kallorier en sentral plass, men mat som hygge når tid, en plass, men

 

Når har man tid? Et aktivt liv setter sine egne grenser.

 

Det vil si at interesser og hobbyer lett kan redusere trang til overspisning, men...

 

Jeg tror ikke jeg klarer å forklare noen de poengene og mekanismene, men jeg tror de er der.

 

Jeg er enig i det du sier her. Helt enig. Å være i meningsfylt aktivitet gjør at tanken på mat ikke blir like viktig.

 

Men i de foregående innleggene dine i denne tråden forfekter du sult som maktkamp og glede og nesten som et mål i seg selv. Det høres ikke sunt ut.

 

Høres litt ut som du motsier deg selv.

 

Selv har jeg gått ned 13,6 kilo (pluss litt før jeg begynte å veie meg) i løpet av de siste månedene ved å være i mer aktivitet og spise mer taktisk. Jeg nekter å kutte matgleden, eller sulte meg, det er jeg ikke nødt til heller. Mat er en viktig del av livet mitt, men det er jeg som må bestemme over maten, og ikke omvendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja ok.

 

Jeg og de fleste jeg kjenner er slanke og uten problemer,

 

Men jeg ville bare formidle noe jeg har merket meg hos alle slanke, vi tenker ikke så mye på mat.

 

På hva spise og ikke, vi tenker på andre ting. Og nettopp det har jeg tenkt er nøkkelen og løsningen.

 

Kanskje forenklet og feil, men jeg tror ikke løsningen er å tenke på mat, kallorier, produkter, kurer, jo-jo-kurer og innfall, men heller å:

 

Leve et aktivt liv.

I ett aktivt liv har ikke mat og kallorier en sentral plass, men mat som hygge når tid, en plass, men

 

Når har man tid? Et aktivt liv setter sine egne grenser.

 

Det vil si at interesser og hobbyer lett kan redusere trang til overspisning, men...

 

Jeg tror ikke jeg klarer å forklare noen de poengene og mekanismene, men jeg tror de er der.

For de som har et komplisert forhold til spising, så kan mye å gjøre føre til både overspising og for mye spising generelt sett. For de som strever i forhold til mat, vil også positive opplevelser kunne føre til høyere matinntak, så jeg mener mekanismene er mer kompliserte enn du gir uttrykk for. Det er heller ikke så lett for folk å bestemme seg for ikke å være opptatt av mat. Løsningen er uansett et inntak som står i samsvar med forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...