Gå til innhold

Sugen på noe godt hele tiden


Gjest

Anbefalte innlegg

 

 

Vil man vinne 100 meter, løper man for det.

 

Om man vil bli slank/tynn, spiser man ikke,

 

det er så enkelt.

 

Nei, så enkelt er det ikke.  Metoden du har anbefalt vil for mange kunne være veien inn i anoreksi, en sykdom med høy dødelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    10

  • Bella Dotte

    6

  • Lillemus

    5

Ha alltid friske gulrøtter i kjøleskapet og frukt tilgjengelig slik at du kan kutte dem opp og knaske på dem. Jeg liker f.eks. oppskåret eple med vaniljeyoghurt med litt hakkede nøtter og kanskje litt kanel på. Det kan kanskje erstatte søtsaker? Ellers så er jo mørk sjokolade bra å ha i huset. Kjøp dem som er kåret til best i test nylig. Ta et søk på nettet. Protein metter så velg matvarer som inneholder en del protein. Det er f.eks. egg, cottage cheese, kesam, kylling, kalkun. Kjøp ferdigposer med salat og tilsett litt kjøtt, grønnsaker, frukt og fetaost hvis du ønsker det og ha soyasaus eller knorr dressingkryddermixposer med raps eller olivenolje på den.

Eple med vaniljyoughurt, hakka nøtter og kanel hørtes spennende ut. Tror jeg skal prøve det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de som inneholder kun 100 kcal synes jeg rips+vanilje-varianten er best. Av de som inneholder litt mer energi, liker jeg godt hhv.  "vaniljevilje med musli" og "bringebærmett".

 

http://www.q-meieriene.no/produkter/Q-SKYR/Pages/QSkyr-Vaniljevilje.aspx

Den med 100 kalorier var vel den jeg spiste på før jul og som jeg fikk nok av. Men jeg tror at jeg også kom frem til at den med rips var best.

Tror jeg skal prøve den med musli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Du bør ikke tro på noen!

 

Ikke på dietter!

 

Ikke på produkter! alt er tull. lureri , innbildning!

 

Det er en ting som fungerer, det er når du opplever, gleden, vinnerfølelsen, av at du ikke trenger noen, dvs ingen råd, ingen produktnavn, ingen kalorier, ingen andres  ideer.

 

Det hele starter du slik:

 

1) Jeg spiser ikke.

Det følges av et par dagers ubehag.

 

2) Etter det tenker du, " jeg spiser ikke likevel".

Så leser du det alle maser og krangler og strever om.. og tenker sukk og stønn.

 

for 3 det er enklere enn det!

 

2) Når du får lyst på mat, tenker du på at "ja og hva vil jeg lage?".

Så leser du oppskrifter og lager og baker alt for alle, 

 

Men selv spiser du ingenting, jo mindre du spiser, jo mindre du tenker du trenger mat, jo mer fri blir du, 

 

Selv er jeg kanskej ikke den rette til å uttale meg, jeg har aldri slanket meg, men kanskje er det nettopp, ikke-slankere, som meg som vet noe om sakens kjerne, det handler om å ikke gi etter for lyster. Om å distansere seg, fordi man er sta og vil vinne.

 

Vil man vinne 100 meter, løper man for det.

 

Om man vil bli slank/tynn, spiser man ikke,

 

det er så enkelt.

 

Det er det mest idiotiske og kunnskapsløse rådet jeg har sett her på svært lenge.

 

Det du beskriver er oppskriften til spiseproblemer - og intet annet.

 

Ønsker man å gå ned i vekt så må man spise regelmessig og forholdsvis sunt - og ballansere matinntaket i forhold til hvor mye aktiviteter man er involvert i.

 

Det som forbrenner fett er muskler. Mer muskelmasse = høyere forbrenning, også når du ikke trener. Ønsker du å opprettholde en lavere vekt er det derfor viktig at du legger opp til en treningsform som også øker muskelmassen noe - for det gir større effekt i lengden.

 

Og for å klare å øke muskelmassen, må du både spise fornuftig og trene.

 

Vil du derimot få spiseforstyrrelse og en vekt som går opp og ned som en jo-jo - så er oppskriften å forsøke å unngå å spise. Det er det aller dårligste rådet du kan få/gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Jeg skrev her inne at det var mye tull og det var det ingen som forsto? Hvis jeg klarer å uttrykke meg: Det er mye dikking og dulling og dilling, og jeg får inntrykk av at TS helst vil ha trøst og ikke råd. Kanskje er TS akkurat slik hun skal være i kroppen, men hun bør jobbe med selvbilde og trosse stygge kommentarer fra omgivelsene? Hvis det er nødvendig å gå ned i vekt og man helst vil gjøre det så smertefritt som mulig, må man gjøre det enkelt for seg selv. Derfor mener jeg at det er bare å prøve ut stategi etter strategi helt til man finner noe som virker, istedenfor å bare klage. Men hvis det er enkelt og smertefritt, får man jo heller ingen sympati, og det kan hende at det er det man helst vil ha. 

 

Mange av rådene synes jeg bare må bidra til å opprettholde søtsuget, spiser man noe søtt stadig vekk, venner man seg til at ting skal smake søtt. Offisielle kostholdsråd må man ta med en klype salt. Lettprodukter er ofte berøvet viktige næringsstoffer; mindre bra konsistens og smak gjør at man føler seg snytt (ubevisst, hvis man ikke er vant til noe annet), og for lite variasjon fører til næringsmangler som oppleves som sug etter ting man vet man ikke har behov for.

 

Jeg fant en slankebok i går, som bruker mange av de samme prinsippene som jeg gjør: http://www.fourmilab.ch/hackdiet/www/hackdiet.html Jeg er ikke enig at man nødvendigvis må gå sulten for å kunne gå ned i vekt, men mange kan ha nytte av å lære seg å kjenne etter om man virkelig er sulten, eller om det er noe annet man trenger. Litt mindful eating, litt porsjonskontroll, fokus på hel, naturlig og ren mat, men heller ikke nekte seg selv en godbit nå og da - tror jeg oppriktig vil fungere for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev her inne at det var mye tull og det var det ingen som forsto? Hvis jeg klarer å uttrykke meg: Det er mye dikking og dulling og dilling, og jeg får inntrykk av at TS helst vil ha trøst og ikke råd. Kanskje er TS akkurat slik hun skal være i kroppen, men hun bør jobbe med selvbilde og trosse stygge kommentarer fra omgivelsene? Hvis det er nødvendig å gå ned i vekt og man helst vil gjøre det så smertefritt som mulig, må man gjøre det enkelt for seg selv. Derfor mener jeg at det er bare å prøve ut stategi etter strategi helt til man finner noe som virker, istedenfor å bare klage. Men hvis det er enkelt og smertefritt, får man jo heller ingen sympati, og det kan hende at det er det man helst vil ha. 

 

Mange av rådene synes jeg bare må bidra til å opprettholde søtsuget, spiser man noe søtt stadig vekk, venner man seg til at ting skal smake søtt. Offisielle kostholdsråd må man ta med en klype salt. Lettprodukter er ofte berøvet viktige næringsstoffer; mindre bra konsistens og smak gjør at man føler seg snytt (ubevisst, hvis man ikke er vant til noe annet), og for lite variasjon fører til næringsmangler som oppleves som sug etter ting man vet man ikke har behov for.

 

Jeg fant en slankebok i går, som bruker mange av de samme prinsippene som jeg gjør: http://www.fourmilab.ch/hackdiet/www/hackdiet.html Jeg er ikke enig at man nødvendigvis må gå sulten for å kunne gå ned i vekt, men mange kan ha nytte av å lære seg å kjenne etter om man virkelig er sulten, eller om det er noe annet man trenger. Litt mindful eating, litt porsjonskontroll, fokus på hel, naturlig og ren mat, men heller ikke nekte seg selv en godbit nå og da - tror jeg oppriktig vil fungere for de fleste.

Hvordan er du kommet frem til at jeg ønsker trøst og ikke råd. Jeg har ikke en vekt lenger som ødelegger for selvfølelsen, men jeg vil helst ikke få det.

Når jeg ikke klarer å komme i gang selv synes jeg det hjelper litt å skrive her og få litt nye tanker og ideer. Det hjelper i startsprosessen å fokusere mer på det. Å skrive og få råd her kan rett og slett gi meg et spark bak. Jeg følger ikke alle råd men prøver å finne ut hva som fungerer best på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er jo bare tull. TS får bare prøve ut forskjellige strategier og kjenne etter hva som fungerer.

Enig.

Anonymous poster hash: 32bda...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Anonymous poster hash: 32bda...446

Jeg synes dere heller skal sette pris på at folk engasjerer seg og gidder å svare på innlegg. Det bør holde å lese hovedinnlegget. Ikke alle som orker å tråle igjennom alle innlegg i en tråd. Spørs om jeg gidder å svare neste gang når man blir møtt med slike svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere heller skal sette pris på at folk engasjerer seg og gidder å svare på innlegg. Det bør holde å lese hovedinnlegget. Ikke alle som orker å tråle igjennom alle innlegg i en tråd. Spørs om jeg gidder å svare neste gang når man blir møtt med slike svar.

Du kom med gode og nyttige råd. Jeg forstår ikke helt hva enkelte vil frem til. Burde jeg ikke startet tråden, oppfatter de meg som klagete ? Jeg forstår ikke helt hva galt jeg har skrevet. Forum med vektmestring trodde jeg var for å få litt støtte og råd. Men jeg håper ikke du slutter å svare. Du har mye bra å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kom med gode og nyttige råd. Jeg forstår ikke helt hva enkelte vil frem til. Burde jeg ikke startet tråden, oppfatter de meg som klagete ? Jeg forstår ikke helt hva galt jeg har skrevet. Forum med vektmestring trodde jeg var for å få litt støtte og råd. Men jeg håper ikke du slutter å svare. Du har mye bra å komme med.

Jeg mener du tok opp et interessant tema i denne tråden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...