Gå til innhold

Å ikke forsyne seg av det jeg har satt frem...


Karamellis

Anbefalte innlegg

Hadde besøk forrige uke, og etterpå kom jeg til å tenke på denne tråden.

 

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/396601-diett-hva-gjør-dere-når-dere-er-borte/page-1

 

Jeg skulle få to søstre på besøk, den ene hadde jeg ikke sett på et par år. Pga travelt program, skulle de komme innom et par timer "og si hei". Jeg hadde kjøpt jordbær og vaniljesaus, dekket på - men da de var der var de mette etter en stor lunsj (for 2-3 timer siden).

 

Sønnen min ville jo gjerne ha jordbær, så da satt jeg og han og spiste det - mens gjestene satt og så på. Dagen etter skulle vi reise bort, så endte opp med at jeg måtte kaste en hel kurv (ja, sløvt av meg å ikke fryse dem).

 

Etter ny erfaring står jeg herved på mitt om at jeg synes det er litt uhøflig å ikke forsyne seg av det du blir tilbud når du er på besøk. Vet ikke hvorfor jeg følte meg teit som satt og spiste alene, men det gjorde jeg altså...

Jeg mener prinsipielt at det bør være full frihet mht å forsyne seg av mat som settes frem. Men jeg kan allikevel forstå at du føler deg litt "flat" etter å ha satt frem noe vel de fleste synes er godt på denne årstiden, og så oppleve at ingen av dem spiste noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bella Dotte

Alle har rett. Det er etikette å servere noe når man får gjester. Det er høflig å spise når man får noe servert. De fleste spiser altfor mye mat. Du har rett til å bli støtt for at gjestene ikke spiste av det du serverte (og lei fordi du måtte kaste mat), og for at de valgte å spise hos noen andre men ikke hos deg; gjestene har på sin side sin fulle rett til å ikke spise, men noen jordbær vil ikke tulle til noe for andre enn allergikere og kanskje diabetikere. Du vil dog ha det bedre hvis du bare lar det passere. De mentalt sterke klarer det. Man skulle vært mentalt sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Påskelilje, jeg liker deg. Det handler ikke om å ta så mye, men at man viser at man setter pris på det som er kjøpt/laget/satt frem i anledning besøket. Fire jordbær, og jeg hadde vært fornøyd. Jeg spiser til og med kake jeg ikke liker hos eldre slektninger, de får jo nesten tårer i øynene når jeg ikke forsyner meg for andre og tredje gang, kan ikke tenke meg hvordan de ville reagert om jeg hadde takket helt nei til den sirlig pyntede bløtkaka...

 

 

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har rett. Det er etikette å servere noe når man får gjester. Det er høflig å spise når man får noe servert. De fleste spiser altfor mye mat. Du har rett til å bli støtt for at gjestene ikke spiste av det du serverte (og lei fordi du måtte kaste mat), og for at de valgte å spise hos noen andre men ikke hos deg; gjestene har på sin side sin fulle rett til å ikke spise, men noen jordbær vil ikke tulle til noe for andre enn allergikere og kanskje diabetikere. Du vil dog ha det bedre hvis du bare lar det passere. De mentalt sterke klarer det. Man skulle vært mentalt sterk.

Hehe, godt oppsummert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Alle har rett. Det er etikette å servere noe når man får gjester. Det er høflig å spise når man får noe servert. De fleste spiser altfor mye mat. Du har rett til å bli støtt for at gjestene ikke spiste av det du serverte (og lei fordi du måtte kaste mat), og for at de valgte å spise hos noen andre men ikke hos deg; gjestene har på sin side sin fulle rett til å ikke spise, men noen jordbær vil ikke tulle til noe for andre enn allergikere og kanskje diabetikere. Du vil dog ha det bedre hvis du bare lar det passere. De mentalt sterke klarer det. Man skulle vært mentalt sterk.

Sant nok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle har rett.

 

Det er etikette å servere noe når man får gjester.

 

Det er høflig å spise når man får noe servert.

 

De fleste spiser altfor mye mat.

 

Du har rett til å bli støtt for at gjestene ikke spiste av det du serverte

(og lei fordi du måtte kaste mat),

og for at de valgte å spise hos noen andre men ikke hos deg;

 

gjestene har på sin side sin fulle rett til å ikke spise, men noen jordbær vil ikke tulle til noe for andre enn allergikere og kanskje diabetikere.

Du vil dog ha det bedre hvis du bare lar det passere. De mentalt sterke klarer det. 

 

Man skulle vært mentalt sterk.

 

Veldig bra observert og oppsummert!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har rett. Det er etikette å servere noe når man får gjester. Det er høflig å spise når man får noe servert. De fleste spiser altfor mye mat. Du har rett til å bli støtt for at gjestene ikke spiste av det du serverte (og lei fordi du måtte kaste mat), og for at de valgte å spise hos noen andre men ikke hos deg; gjestene har på sin side sin fulle rett til å ikke spise, men noen jordbær vil ikke tulle til noe for andre enn allergikere og kanskje diabetikere. Du vil dog ha det bedre hvis du bare lar det passere. De mentalt sterke klarer det. Man skulle vært mentalt sterk.

Bra oppsummert. Men altså ikke helt enig i at man har "rett" til å bli støtt om noen ikke spiser av det som blir servert, om man da ikke er invitert til et måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Bra oppsummert. Men altså ikke helt enig i at man har "rett" til å bli støtt om noen ikke spiser av det som blir servert, om man da ikke er invitert til et måltid.

 

Tja, har man ikke "rett" til egne følelser? Om man har *grunn* til å bli støtt, er muligens noe annet!

 

Jeg grubler altfor mye  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har man ikke "rett" til egne følelser? Om man har *grunn* til å bli støtt, er muligens noe annet!

 

Jeg grubler altfor mye  :P

Selvsagt har man rett til å ha egne følelser, like fullt som vi har vi rett til å mene litt ulikt om denne problemstillingen. Men i "rett til å bli støtt" ligger det en berettigelse, med andre ord en erkjennelse av at andre parten har handlet feil/uhøflig. Og det er jeg altså ikke enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Selvsagt har man rett til å ha egne følelser, like fullt som vi har vi rett til å mene litt ulikt om denne problemstillingen. Men i "rett til å bli støtt" ligger det en berettigelse, med andre ord en erkjennelse av at andre parten har handlet feil/uhøflig. Og det er jeg altså ikke enig i.

 

 

Hva man har rett til og hva som er høflig er i alle fall to forskjellige ting.

 

Kanskje har det med hvorvidt man viser det eller ikke. Men noen ganger klarer man ikke å la være å vise hvordan man har det, selv om man desperat ønsker å holde det for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra oppsummert. Men altså ikke helt enig i at man har "rett" til å bli støtt om noen ikke spiser av det som blir servert, om man da ikke er invitert til et måltid.

 

Man har alltid rett til å bli støtt - inne i sitt eget hode.  Om det er hensiktsmessig er et annet spørsmål, og man har ikke automatisk rett til å ta ut støttheten sin på andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...