Gå til innhold

Veganer mistet jobben

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

http://www.dagbladet.no/2014/07/11/nyheter/innenriks/mattilysnet/veganer/34281714/

Unnskyld meg, men jeg klarer ikke bli sjokkert over at de ikke vil ansette en med en tilnærmet religiøs overbevisning om et spesielt kosthold. På toppen har hun engasjert advokat. Buhu! 

Anonymous poster hash: 65f41...2d1
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399698-veganer-mistet-jobben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

http://www.dagbladet.no/2014/07/11/nyheter/innenriks/mattilysnet/veganer/34281714/

Unnskyld meg, men jeg klarer ikke bli sjokkert over at de ikke vil ansette en med en tilnærmet religiøs overbevisning om et spesielt kosthold. På toppen har hun engasjert advokat. Buhu! 

Syns iallefall de burde hatt vegetar retter flere plasser på menyen, det er godt og sunt. Tror folk hadde bestilt det.

AnonymBruker

Helt enig!

Anonymous poster hash: ad270...9ab

AnonymBruker

Ja å lage 2 menyer er helt uaktuelt for små steder som det, men synes de kunne vært mer fleksible å si at du får ordne mat-problemet selv vi har ikke resurser til dette

Det krasjer med Mattilsynets regler.

Annonse

DexterMorgan

Det krasjer med Mattilsynets regler.

Mattilsynet ser ikke problemet

Mattilsynet forteller til Dagbladet at de ikke ser problemet som bestyreren viser til.

- Jeg klarer ikke å se at Mattilsynets regelverk skal ha noe med dette å gjøre. I tillegg ville vi etter all sannsynlighet godkjent et særskilt arbeidsforhold som dette. Ja, det er korrekt at all kommersiell mat må merkes, men da er det bare å merke maten som er medbragt ved dette særskilte tilfellet også, sier sjef for distriktskontoret ved Mattilsynet i Gudbrandsdal, Øyvind Gaden, til Dagbladet.

Jeg ser ikke problemet. Dessuten opplyser hun om dette allerede ved første kontakt.  Mattilsynet har ingen problemer med dette, videre argumenterer han for at det blir "rot" hvorpå jenta sier at hun kan lage maten sin utendørs med et stormkjøkken. Men det er for useriøst til å ta på alvor, sier bestyreren.

Jeg synes det er sært og unødvendig av dagligleder/bestyrer. Jeg tror han mangler kunnskap og dermed virker det å være veganer veldig "voldsomt". 

Annonse

Ser at Mattilsynet mener det er uproblematisk med egen mat her. Mulig det varierer hvor strenge de er, men på jobben min var det i sin tid et krav at det måtte finnes eget kjøleskap/kjølerom, egne kjeler, stekepanner, kniver og skjærebrett hvis det skulle oppbevares og lages privat mat i tillegg til det vi selger. Veldig strengt når det gjelder datomerking, kjøletemperatur og renhold også der ettersom maten skulle lages til på samme kjøkken som den andre. Veldig mye styr med andre ord.

AnonymBruker

Fjollete å gå ut i avisa med dette. Og avisene har nok ikke annet å skrive om midt i agurksesongen.

Nei, det er dette og barn som er traumatiserte fordi de ikke får dratt på sydenferie om sommeren. Vi har dt fælt i Norge! 

Jeg har vært vegetarianer før, og ser for meg at et vegansk kosthold ville ha medført en god del "ekstra styr" på en turisthytte. Det er lite av den maten som serveres for øvrig som vil være aktuelt for en veganer ( i allefall hvis hun er nøye med hva maten inneholder og etterlever et rent vegansk kosthold).

Det er ikke vanlig at de ansatte får bruke kjøkkenet fritt, og dersom de skal la en av de unge ansatte få lov, så vil det fort være andre som opplever at de har like gode grunner til å få lov.  Ved mange av turisthyttene må man gå et stykke unna dersom man skal bruke stormkjøkken og lage egen mat, og jeg ser ikke helt for meg at det blir noen enkel løsning at hun flere ganger daglig skal "ut på tur" for å lage mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...