Gå til innhold

Hvor mye har du på brukskonto?


Louis Cyphre

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Hei!

 

Fryste og nedfryste krepsehaler ser jeg ikke som den store forskjellen!

 

Jeg kjøper kreps i lake, syns ok til skolemat, du forstår vel det!

 

Tror ikke prisforskjellen ligger så mye der, men spiser man mel potet og svin/gris, så har jeg oppfattet at man kan leve billig.

 

Vi spiser ikke hummer til hverdags, men når vi hygger oss, dvs det er ikke fatiigmannskost lenger, slik hummer en gang var:-)

Du mener sånn krepsehaler på plastboks i lake ? Er det sunt da ? Den laken er vel ikke sunn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • slabbedask

    30

  • AnonymBruker

    27

  • Madelenemie

    23

  • Nicklusheletida

    14

Du mener sånn krepsehaler på plastboks i lake ? Er det sunt da ? Den laken er vel ikke sunn ?

 

Inneholder veldig mye salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener sånn krepsehaler på plastboks i lake ? Er det sunt da ? Den laken er vel ikke sunn ?

Man drikker da ikke laken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Man drikker da ikke laken. ;)

Det skjønner jeg :-) Men det blir jo mye som blir værende igjen i maten likevel. Smaker jo bare salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg :-) Men det blir jo mye som blir værende igjen i maten likevel. Smaker jo bare salt.

Ja, men vi andre som ikke bruker 28.000,- i mnd på mat spiser neppe så mye reker og krepsehaler at det utgjør noe stort problem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men vi andre som ikke bruker 28.000,- i mnd på mat spiser neppe så mye reker og krepsehaler at det utgjør noe stort problem. ;)

Ikke reker, men hummer. Hummer!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Ja, men vi andre som ikke bruker 28.000,- i mnd på mat spiser neppe så mye reker og krepsehaler at det utgjør noe stort problem. ;)

Nei, men så var jo dette et svar til Madelenemie som stadig nevner at de er opptatt av å spise sunn kvalitetsmat. Jeg ser ikke på noe mat som ligger i lake som sunn kvalitetsmat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vi andre som ikke bruker 28.000,- i mnd på mat spiser neppe så mye reker og krepsehaler at det utgjør noe stort problem. ;)

Reker og krepsehaler i lake er vel ikke akkurat luksusprodukter som velter et normalt matbudsjett. Fersk kreps og hummer, derimot, har vel de færreste av oss i hverdagen enn si en vanlig helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna dine må jo bli fullstendig bortskjemte på luksusmat når dere har slik hverdagskost, Madeleinemie.Når dere ikke har brød eller pasta fordi dere ikke liker det...??? Og dere har hummer og krepsehaler som hverdagsmat...?

Må innrømme at jeg aldri har kjøpt hummer i mitt liv. Min far får som regel en eller to i teiner i løpet av oktober, og den/de spises med andakt julaften kveld. Krepsehaler har vi aldri. Jeg spiser det hvis jeg får det på hotel-lunsj, men det er skikkelig luksusmat for meg.

Ungene mine piper av og til om at vi ikke har noe god mat.... Da blir jeg ordentlig sint. Vi har nok mat, forholdsvis sunn mat (unntatt godterier da) og vi har bærekraftig mat - dvs at hovedvekten er brød, poteter, ris,pasta, grønnsaker, melkeprodukter og frukt. Og så har vi kjøtt og fisk ved siden av, som tillegg, ikke som hovedmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name="Madelenemie"

man må lese på% på innh og ikke lese ord, for det er mest juks, særlig med det de kaller sunn mat.

Det meste av mel bør unngås,...!

Du kan jo bake brødet selv da, og bestemme selv hva du vil ha i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna dine må jo bli fullstendig bortskjemte på luksusmat når dere har slik hverdagskost, Madeleinemie.Når dere ikke har brød eller pasta fordi dere ikke liker det...??? Og dere har hummer og krepsehaler som hverdagsmat...?

Med mindre de får seg ekstremt godt lønnede jobber og/eller en partner med godt over gjennomsnittet god inntekt er jeg redd de kommer til å slite den dagen hverdagen innhenter dem på samme måte som hos oss andre... Å lære seg litt måtehold alt fra barnsben av har alle godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Barna dine må jo bli fullstendig bortskjemte på luksusmat når dere har slik hverdagskost, Madeleinemie.Når dere ikke har brød eller pasta fordi dere ikke liker det...??? Og dere har hummer og krepsehaler som hverdagsmat...?

Må innrømme at jeg aldri har kjøpt hummer i mitt liv. Min far får som regel en eller to i teiner i løpet av oktober, og den/de spises med andakt julaften kveld. Krepsehaler har vi aldri. Jeg spiser det hvis jeg får det på hotel-lunsj, men det er skikkelig luksusmat for meg.

Ungene mine piper av og til om at vi ikke har noe god mat.... Da blir jeg ordentlig sint. Vi har nok mat, forholdsvis sunn mat (unntatt godterier da) og vi har bærekraftig mat - dvs at hovedvekten er brød, poteter, ris,pasta, grønnsaker, melkeprodukter og frukt. Og så har vi kjøtt og fisk ved siden av, som tillegg, ikke som hovedmat.

Hmm, jeg burde sikkert ikke skrevet dette, men klarer ikke å dy meg :rolleyes:  Du beskrev et kosthold her om dagen som hverken hørtest sunt eller billig ut. Men for deres del håper jeg dette var et feriekosthold og ikke normalen hjemme hos dere  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er et vanlig menneske, bor i et vanlig hus, men uten Toro-posesupper.

 

(...)

 

Trodde alle mennesker, uten de på sosialstønad kunne spise sunn mat...?

 

(...)

 

Jeg vet noen mennesker har svært dårlig råd, men å tro at hele dette forumet har det! vel da tror jeg planlegging kommer inn.

I ditt strøk er kvadratmeterprisen ca. 50 000 kr, så det er vel "vanlig" i de dyreste delene av Oslo, men ikke utover landet. Det er dyrt der jeg bor også.  Har dere boutgifter, eller er huset nedbetalt?  Husk på at det er helt normalt å ha f.eks. 10 000 kr pr måned i boutgifter for en barnefamilie. 

 

Å ha råd til å spise sunn mat er ikke nødvendigvis synonymt med å unngå brød, pasta og poteter fullstendig.  Vi spiser brød, pasta og poteter, men vi lever ikke på brød, pasta og poteter. 

 

Vi har ikke boliglån lenger, og vi har to ganske bra inntekter - mer enn mange andre har, siden vi tjener omtrent likt.  Jeg har ikke noe lavtlønnsyrke, slik mange kvinner har.  28 000 er omtrent det jeg får utbetalt netto i måneden.  Jeg skattlegges over 40%, siden jeg ikke har gjeld. 

 

De 28 000 skal gå til absolutt alle regningene våre, bortsett fra billånet, noen forsikringer og litt studiestøtte til datteren vår, som trekkes av kontoen til mannen min.  Så jeg betaler fellesutgifter til boligen (drøye 3000), mobilregninger, strøm, drivstoff til bilen (vi har én), kollektivtransport, TV og nett, idrettslaget - absolutt alt som kommer på regning. Når det er betalt, er resten til "driftsutgifter".  Av dette igjen dekker jeg mellom en tredjedel og halvparten av utgiftene til mat & husholdning, siden jeg handler lite middag, men mye av alt det andre. 

 

Jeg husker du skrev i en annen tråd at dere fikk så mye forskjellig fra NAV at det var vanskelig å holde oversikt.  Vi får nøyaktig 970 kr i måneden av NAV, det er barnetrygd for tenåringen.  Den går inn på en reservekonto som vi bruker av hvis f.eks. bilen skulle havne på verksted.  Vi setter også litt av min manns lønn inn på en sparekonto hver måned. 

 

Vi sliter ikke økonomisk i det hele tatt, men det er heller ikke sånn at vi velter oss i penger.  Har vi f.eks. et selskap der vi serverer middag og vin, merker vi det godt på kontoene.  Siden vi er bare tre personer, går det ganske greit å utnytte f.eks. middagsrester.  Jeg har kjempegod samvittighet når det gjelder å kaste mat, det gjør jeg så å si aldri. 

 

Jeg synes du skal regne sammen hva dere får inn i løpet av en måned før du antyder at folk flest er dårlige planleggere eller har "svært dårlig råd".  Jeg tror dere ligger veldig langt unna det mange regner som vanlig inntekt.  Det er heller ikke vanlig å bare kunne "dra et annet kort", slik du skrev i en annen tråd, uten tanke på konsekvensene.  Hvis jeg drar et kort, må jeg betale regningen ;) .     

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg burde sikkert ikke skrevet dette, men klarer ikke å dy meg :rolleyes: Du beskrev et kosthold her om dagen som hverken hørtest sunt eller billig ut. Men for deres del håper jeg dette var et feriekosthold og ikke normalen

hjemme hos dere :)

Det var feriekostholdet jeg beskrev ja. Heldigvis er hverdagen tilbake. Vi bruker riktignok halvfabrikata en del, som sikkert inneholder mer salt enn det som er sunt. I den maten vi lager selv, bruker vi lite salt og lite fett (bl.a fordi vi nesten ikke steker noe pga min manns mage)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som laban skriver, så merkes det godt på lommeboka når vi et par ganger i året inviterer til fest med middag, øl og vin og mange venner. Det merkes også godt når eldstemann litt plutselig må ha utstyrspakke til fotballen på ca 3000 kr eller da han i fjor stadig vekk var på turneringer der de overnattet på hotell. Nå er det ny trener, og standarden er heldigvis endret til luftmadrass.

Jeg diskuterer ikke så ofte privatøkonomi m folk, men kan aldri tro at det er vanlig å kjøpe mat for 1000 kr dagen, selv for en stor familie m venner på besøk. Dine barn er vel også på besøk hos andre slik at de innimellom spiser borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hm har dere ikke råd til normal sunn mat?

 

Leit! For brød og pasta ikke akkurat sunt!

 

Trodde alle mennesker, uten de på sosialstønad kunne spise sunn mat...?

Finnes jo mye rimelig og sunn mat også, f.eks. med bønner og linser og annen "Fedon-vennlig" mat. Det trenger ikke nødvendigvis være store mengder rent kjøtt, fisk og skalldyr. Sier ikke at dere ikke skal unne dere slik mat, om dere har råd, jeg mener bare å motsi at det er umulig å ha et sunt kosthold til en noe rimeligere penge :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo mye rimelig og sunn mat også, f.eks. med bønner og linser og annen "Fedon-vennlig" mat. Det trenger ikke nødvendigvis være store mengder rent kjøtt, fisk og skalldyr. Sier ikke at dere ikke skal unne dere slik mat, om dere har råd, jeg mener bare å motsi at det er umulig å ha et sunt kosthold til en noe rimeligere penge :).

 

Ja, ser at man antar om det blir brødskiver til middag ett par dager, så spiser vi ikke sunt. Vi spiser grovt brød med masse forskjellige frø, fisk, kylling og masse grønnsaker. Men noen måneder er det veldig vanskelig å få endene til å møtes. Vi er yngre enn mange her, så økonomien er tilsvarende. Blir bedre om noen år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Som en oppfølgning til gårsdagens diskusjon om det er flaut å være blakk: Hvor mye penger har du på brukskonto nå i dag? Og hvor mye kontanter har du i lommeboken?

Nå har jeg fått en oversikt og betalt alle regningene mine for denne måneden og da kan jeg svare deg. Syntes det ville gi et feil inntrykk å svare før regningene var betalt ;)

 

Ble mye utgifter denne måneden, da både bilforsikring,reiseforsikring og strøm skulle betales. I tillegg er det bomutgifter og regning på en bokserie. (det siste bare et lite beløp) Jeg har boutgifter på 6000 kr i måneden. 3.000 går til boliglånet og 3.000 i husleie. Jeg har også fast trekk på 1000 kr. til Kapitalkontoen, men jeg betalte inn 300 kr i tillegg til dette. På kapitalkontoen har jeg noen titusener. Dessverre har den minket en del i sommer pga. mange reiser for å besøke "ungene" og en Spaniatur. Nå skal den økes igjen.

 

Så jeg har nå litt over 8000 kr igjen på brukskontoen og jeg får ny lønn den 15.september. Før den tid får jeg inn farsbidrag og barnetrygd på til samme ca. 4.600. Jeg skal til frisøren i dag og der går det mye penger, men jeg tenker at det skal gå fint frem til lønning.

 

Jeg må bare kutte ut en del kafeturer, planlegge billige middager osv. Jeg er ikke alltid like flink til dette, men jeg klarer det når jeg må klare det :-)

 

Jeg har netto utbetalt noe over 23.000 i måneden. Da er det trukket i fra medlemskontigenten til Handel og kontor med de forsikringene jeg har der.

 

Fra 1.september kommer jeg til å tjene mye bedre i ett års tid før jeg er tilbake til normalen igjen. Da har jeg tenkt å være flink til å betale ned ekstra på lånet og sette inn ekstra på Kapitalkontoen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å dy meg: Hvor mye har dere i inntekt når dere kan bruke 20- 30 000,- i måneden på mat?

Hvor mye har dere i NAV-stønader?

 

Jeg tror kanskje dere har mer utbetalt i stønader fra NAV enn det jeg har i lønn i fulltidsjobb.

 

Hva er mannens inntekt når det kan brukes penger så lett?

 

Jeg er ikke noe økonomisk geni selv, men slike utgifter som det her opereres med er virkelig av en annen verden.

 

Hvis mattekunnskapen er så god, burde  penger inn/penger ut være såre enkelt.  I mitt hode handler dette mer om holdninger og tilvent forbruk.

 

Vi er to voksne og to barn. En med god inntekt og en med mindre god inntekt. Ingen bekymringer økonomisk, men vi har da ikke lagt opp til store utgifter i det daglige. 

 

 

Utgifter til barns fritidsaktivitet kan jo være svært forskjellig.

 

Eks: Datteren vår på 10 spiller håndball. Det koster kr 400,- å være med på pr år. I tillegg litt tøy, håndball og sko. (Sko og klær ville hun behøvd til gymmen på skolen uansett). I tillegg en og annen cup som kan koste kr 500-1000. (Vært en gang til nå). Ellers litt kjøring til kamper på søndagen. Med andre ord en billig fritidsaktivitet som gir mye samhold og glede.

 

En klassekamerat er med på motorsykkelkjøring. Da skal jeg si vi snakker om andre beløp. 10 000,- for sykkelen. "Noen 1000" for å baneleie/trener. Medlemsavgift kr 3000,- Kjøp av tilhenger for å kunne kjøre motorsykkelen til og fra banen. Hjelm og kjøreklær/sko i tillegg

Med andre ord helt annen utgift. Svært mange jeg kjenner ville ikke hatt mulighet til en slik utgift. Da handler det om å prioritere nødvendig mat og boligutgifter foran ønsket (men ikke nødvendig) fritidsaktivitet.

Og velge rimeligere aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...