Gå til innhold

Hvor mye har du på brukskonto?


Louis Cyphre

Anbefalte innlegg

Hvorfor får man 100% uføretrygd når man kan jobbe 100%  ?

 

Kanskje jeg bør søke også har autisme men leve på sosialstønad lol, jeg har dog ikke kontakt med helsevesen da, kanskje det er krav ? o.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • slabbedask

    30

  • AnonymBruker

    27

  • Madelenemie

    23

  • Nicklusheletida

    14

Det er ca maks av hva som er mulig. 66% av 6g

 

Men dette var utbetalt, etter skatt?

Anonymous poster hash: 68473...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det høres veldig rart ut, men hun sa så.

Hei!

 

Ok men det er mange tillegg der, og det er delt i to, utbetaling skjer to ganger pr mnd.

 

Jeg ser ikke mye på de lappene, men jeg prøver åpne dem, for man skal vel det, så legger jeg dem i en hylle og kaster dem etter en stund. Jeg tenker lite på beløpene, jeg får uro av så store og uoversiktelige ting som inntekt og utgift, jeg liker at min mann ordner med oversikten, så kan jeg ordne med mindre områder, feks lese av strøm og passe på mindre områder,

 

Jo mindre "familieannliggender" jeg slipper tenke på, jo bedre har jeg det, jeg hygger meg best på en lesesal, et bibliotek, et kontor, og nå reiser jeg bort, jeg skal til Arktis:-)

Det er fred og ro der, og ikke særlig folksomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca maks av hva som er mulig. 66% av 6g

Hei!

 

Takk:-)

 

jeg tror jeg tjente 480 000 før jeg søkte uføretrygd, og derfor ble det beregnet maks.

 

barnetrygden er på en annen lapp/konto, og er ikke en del av dette.

 

Men det er tillegg for barn og flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får man 100% uføretrygd når man kan jobbe 100%  ?

 

Kanskje jeg bør søke også har autisme men leve på sosialstønad lol, jeg har dog ikke kontakt med helsevesen da, kanskje det er krav ? o.0

Jeg satt også og klødde meg litt i hodet over den formuleringen der og kom frem til at hun antagelig mener at hun nå har 100% uføretrygd, men har lyst til å komme i jobb, men dersom det ikke fungerer så vil hun få tilbake uføretrygden igjen uten å måtte gå gjennom den samme papirmølla en gang til. Hun mener neppe at hun får både 100% uføretrygd og 100% lønn samtidig, for det får man jo ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går over i 100% arbeide, går jeg tvilsomt tilbake til delvis uføretrygd, men det er jo greit å vite.

Syns nav er utrolig greie, det er et byråkratisk system, men denne losen ordner jo opp slik at jeg slipper bli sliten av selve systemet, og kan drive med ting som interesserer meg istedet.

 

Heldig du da. Jeg tror jeg sogner til landets mest surrete og inkompetente NAV-kontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor får man 100% uføretrygd når man kan jobbe 100%  ?

 

Kanskje jeg bør søke også har autisme men leve på sosialstønad lol, jeg har dog ikke kontakt med helsevesen da, kanskje det er krav ? o.0

 

Hvordan vet du at du har autisme hvis du ikke har kontakt med helsevesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ok men det er mange tillegg der, og det er delt i to, utbetaling skjer to ganger pr mnd

Det er ikke uføretrygd, det er AAP. Uføretrygd utbetales en gang pr måned, rundt den 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at du har autisme hvis du ikke har kontakt med helsevesen?

 

1. gå til lege

2. få diagnosen autisme (asperger)

3. gå ut av legekontroet og kontakt alldri helseven igjen

4. ha diagnosen autisme uten å ha kontakt med helsevesen

 

mulig jeg misforstod spørsmålet ditt, men det er nå slik man gjør det

 

ha er ikke det some som hadde eller har hatt *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uføretrygd, det er AAP. Uføretrygd utbetales en gang pr måned, rundt den 20.

Man kan da ikke tjene 1g ekstra uten trekk i aap?

Anonymous poster hash: 354f0...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. gå til lege

2. få diagnosen autisme (asperger)

3. gå ut av legekontroet og kontakt alldri helseven igjen

4. ha diagnosen autisme uten å ha kontakt med helsevesen

 

mulig jeg misforstod spørsmålet ditt, men det er nå slik man gjør det

 

ha er ikke det some som hadde eller har hatt *

Hva var poenget med å bli utredet hvis du ikke ønsker hjelp?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var poenget med å bli utredet hvis du ikke ønsker hjelp?

 

Alle er forskjellige, den "hjelpen" man kan få som autist var ikke noe som jeg opplevde som nyttig, men godt å høre at du fikk hjelp med autismen din og ble frisk.Kan også hende at bisykdommenene mine gjør meg mindre mottakelig for "hjelp" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da ikke tjene 1g ekstra uten trekk i aap?

Anonymous poster hash: 354f0...a74

Nei, det kan man ikke. Men man kan studere (hvis NAV tillater det og man har fått godkjent et utdanningsløp). Jeg har gått på AAP og fikk da utbetaling hver 14. dag. Da jeg gikk over på uførepensjon fikk jeg utbetaling 1 gang pr måned. Så enten lyver dama, eller så aner ho ikke hva ho snakker om.

 

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Utbetalinger/Utbetalingsdatoer.347270.cms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle er forskjellige, den "hjelpen" man kan få som autist var ikke noe som jeg opplevde som nyttig, men godt å høre at du fikk hjelp med autismen din og ble frisk.

 

Nåja, "frisk" blir man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan man ikke. Men man kan studere (hvis NAV tillater det og man har fått godkjent et utdanningsløp). Jeg har gått på AAP og fikk da utbetaling hver 14. dag. Da jeg gikk over på uførepensjon fikk jeg utbetaling 1 gang pr måned. Så enten lyver dama, eller så aner ho ikke hva ho snakker om.

 

Lyver gjør hun neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er forskjellige, den "hjelpen" man kan få som autist var ikke noe som jeg opplevde som nyttig, men godt å høre at du fikk hjelp med autismen din og ble frisk.Kan også hende at bisykdommenene mine gjør meg mindre mottakelig for "hjelp" også.

Hva med økonomi, da? Må da være bedre å f.eks ha uførepensjon enn å få sosialhjelp? Og da må du jo utredes på alle bauger og kanter, få sjekket restarbeidsevne osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyver gjør hun neppe.

Kanskje det andre alternativet er bedre, jeg vet ikke. Man må være bra bevisstløs når man får penger hver 14. dag og ikke aner hvorfor.

 

Er det noe NAV gjør, så er det å sende brev så snart det er et vedtak av et eller annet slag på gang, ved endringer o.l.

Endret av Mrs D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det andre alternativet er bedre, jeg vet ikke. Man må være bra bevisstløs når man får penger hver 14. dag og ikke aner hvorfor.

 

Er det noe NAV gjør, så er det å sende brev så snart det er et vedtak av et eller annet slag på gang, ved endringer o.l.

Hun sier jo at hun åpner "lappene" hun får, for det har hun lært at hun skal, så legger hun dem i en hylle og kaster dem etter en stund. Om hun prøver å lese dem skjønner hun antagelig ikke hva det som står der egentlig betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uføretrygd, det er AAP. Uføretrygd utbetales en gang pr måned, rundt den 20.

 

 

Nei, det kan man ikke. Men man kan studere (hvis NAV tillater det og man har fått godkjent et utdanningsløp). Jeg har gått på AAP og fikk da utbetaling hver 14. dag. Da jeg gikk over på uførepensjon fikk jeg utbetaling 1 gang pr måned. Så enten lyver dama, eller så aner ho ikke hva ho snakker om.

 

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Utbetalinger/Utbetalingsdatoer.347270.cms

 

To ganger i mnd og hver 14.dag er IKKE det samme. Deler du 52 uker på 2 sitter du igjen med 26 to-ukere iløpet av et år. 2 ganger pr måned ganger 12 måneder gir 24.

 

Hun kan bl.a motta uføretrygd den ene gangen og barnetrygd eller hva det enn måtte være den andre. Som det allerede har vært nevnt, det er tvilsomt at hun lyver - gjør i det minste et forsøk på å forstå hvorfor.

 

På HØY tid å tre ned fra den skyhøye hesten og ta seg en bolle!

Anonymous poster hash: 2bac6...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier jo at hun åpner "lappene" hun får, for det har hun lært at hun skal, så legger hun dem i en hylle og kaster dem etter en stund. Om hun prøver å lese dem skjønner hun antagelig ikke hva det som står der egentlig betyr.

Jeg synes både du og Mrs. D omtaler Madeleinemie på en lite respektfull måte. Hun har en diagnose, og tenker ikke helt som oss andre, det er jo en kjent sak. Og det er også en av grunnene til at det er interessant å lese det hun skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...