Gå til innhold

Hvor mye har du på brukskonto?


Louis Cyphre

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Jeg stusser litt på at det skal være så veldig dyrt å leve sunt. Selv krepsehaler i lake er ikke spesielt dyrt.

 

Grønnsaker kan være dyrt, men det er voldsomme prisforskjeller. Sammenlign f.eks de dyreste italienske cherrytomatene med vanlige tomater man plukker oppi posen selv.

 

Kjøtt kan være så billig på tilbud at nesten føles uetisk. 20 kr/kg for ribbe f.eks. (jeg vet ikke hvorfor det føles uetisk. Liten respekt for grisen, kanskje?)

 

Vi har ganske god råd, og spiser egentlig nøyaktig hva vi vil. Stort sett velger vi da å spise vanlig mat, og bruker kanskje 5000 - 6000 i måneden til mat og andre dagligvarer (vi er 4). Vi gjør en storhandel hver uke (typisk 1000~1200 kr) pluss litt supplerende småhandling.

 

Mye av de 5-6000 er jo vaskemidler og annet. Dessuten er usunne ting som øl og cider veldig dyrt, og drar opp kostnaden på en handlekurv merkbart selv om vi ikke drikker spesielt mye.

 

Det med å spise sunt er mer et spørsmål om tid enn penger for oss. Det er veldig kjapt å ty til halvfabrikata. Jeg er mest imponert over at Madelenemie har tid til å lage gode salater til barna sine hver dag. Fint for dem. Skulle sikker hatt mer tid og overskudd til å lage flotte matpakker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • slabbedask

    30

  • AnonymBruker

    27

  • Madelenemie

    23

  • Nicklusheletida

    14

Tok en titt nå i oversikten jeg har ført over pengebruken min de ti månedene siden jeg flyttet ut - kjekt med slik oversikt spesielt når livssituasjonen endres så dramatisk - få skikkelig oversikt over hva jeg faktisk bruker.

Og summering av kortbruk i dagligvarebutikker viser månedlig forbruk (inkluderer da også vaskepulver og annen ikke-mat fra slike butikker) som varierer fra rett under 5000 til over 11000 en måned. Og gjennomsnitt på snaut 7000/mnd for en voksen og en stor tenåring. Pluss gjester innimellom. Synes ikke vi har snudd på flisa. Antar ikke matbudsjettet dobler seg med dobbelt så mange - er vel litt stordriftsfordeler også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes Morsan bruker mye på mat og måtte google for å sjekke at det ikke var jeg som er på jordet, Det ser ut som om vår familie er omtrent gjennomsnittlig:

 

http://www.klikk.no/foreldre/article794221.ece

 

For de som ikke gidder å klikke på linken kan jeg opplyse om at en gjennomsnittsfamilie med to små barn bruker 5500,- per måned på mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser at man antar om det blir brødskiver til middag ett par dager, så spiser vi ikke sunt. Vi spiser grovt brød med masse forskjellige frø, fisk, kylling og masse grønnsaker. Men noen måneder er det veldig vanskelig å få endene til å møtes. Vi er yngre enn mange her, så økonomien er tilsvarende. Blir bedre om noen år :)

Jeg studerte og mann tok doktorgrad da jr var bitteliten, og det sier seg selv at vi ikke hadde god råd. Kjenner meg derfor godt igjen i det du sier i denne tråden. Syns likevel det var en utrolig fin tid, og du verden så flinke vi var til å utnytte rester og alle deler av innkjøpt mat. Husker at vi investerte i en god fryser og kokte kraft på avskjær av grønnsaker og skrog av kjøtt/ avskjær av fisk foreksempel, og dette ble basis både i gode supper og sauser. Gjør dette fremdeles jeg og det tar ikke tid, det er mer en vane. I tillegg plukket vi sopp, frukt og bær, og syltet og saftet og stod i. Vi hadde tid, men ikke penger, og det er ikke så dumt det heller sjø ;)

 

Er ellers helt enig med deg og de andre som poengterer at melholdig mat selvfølgelig ikke er usunt. Jeg misliker sterkt diskursen nå om dagen som oppfordrer folk til å basere kostholdet på rent kjøtt og fisk og omtrent droppe klassisk karbohydratholdig mat. Globalt er dette fotballfrue-kostholdet svært lite bærekraftig, og jeg tror vi bør lære ungene våre at et godt og sunt kosthold også inneholder ris, poteter, brød og pasta. Selv prøver jeg å være moderat mht sukker og salt, og smakstilsetter heller maten med krydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte og mann tok doktorgrad da jr var bitteliten, og det sier seg selv at vi ikke hadde god råd. Kjenner meg derfor godt igjen i det du sier i denne tråden. Syns likevel det var en utrolig fin tid, og du verden så flinke vi var til å utnytte rester og alle deler av innkjøpt mat. Husker at vi investerte i en god fryser og kokte kraft på avskjær av grønnsaker og skrog av kjøtt/ avskjær av fisk foreksempel, og dette ble basis både i gode supper og sauser. Gjør dette fremdeles jeg og det tar ikke tid, det er mer en vane. I tillegg plukket vi sopp, frukt og bær, og syltet og saftet og stod i. Vi hadde tid, men ikke penger, og det er ikke så dumt det heller sjø ;)

 

Er ellers helt enig med deg og de andre som poengterer at melholdig mat selvfølgelig ikke er usunt. Jeg misliker sterkt diskursen nå om dagen som oppfordrer folk til å basere kostholdet på rent kjøtt og fisk og omtrent droppe klassisk karbohydratholdig mat. Globalt er dette fotballfrue-kostholdet svært lite bærekraftig, og jeg tror vi bør lære ungene våre at et godt og sunt kosthold også inneholder ris, poteter, brød og pasta. Selv prøver jeg å være moderat mht sukker og salt, og smakstilsetter heller maten med krydder.

 

Grunnen til at vi har lite penger er fordi vi kun har en inntekt, da jeg har vært hjemme med barn stort sett sammenhengende i syv år. Jobbet i ett år, hadde mer penger, men familien falt nesten sammen. Arbeidslivet og barnepass i England er ikke like tilpasset travle barnefamilier som i Norge. Nå skal minstejenta begynne på skole (4 år), så da er det endelig min tur igjen.

 

Det har, på tross av alt, vært utrolig fint med god tid i denne perioden. Hun har også blitt særdeles trygg på seg selv og verden, og ligger langt foran mange av sine jevnaldrende.

 

Men nå er vi begge klare til å gå videre og utforske verden litt mer hver for oss, tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi har lite penger er fordi vi kun har en inntekt, da jeg har vært hjemme med barn stort sett sammenhengende i syv år. Jobbet i ett år, hadde mer penger, men familien falt nesten sammen. Arbeidslivet og barnepass i England er ikke like tilpasset travle barnefamilier som i Norge. Nå skal minstejenta begynne på skole (4 år), så da er det endelig min tur igjen.

 

Det har, på tross av alt, vært utrolig fint med god tid i denne perioden. Hun har også blitt særdeles trygg på seg selv og verden, og ligger langt foran mange av sine jevnaldrende.

 

Men nå er vi begge klare til å gå videre og utforske verden litt mer hver for oss, tror jeg ;)

Dere kommer ikke til å angre - iallefall gjorde ikke vi det. Jeg kunne jo spedd på med en høyere arbeidsbelasting enn jeg hadde, men valgte å ikke gjøre det. Er kjempeglad for at vi valgte som vi gjorde. Kan ikke få sagt hvor glad jeg er for at jr hadde rolige morgener og en eller begge foreldrene med seg både i barnehagen og ellers. Verd hver eneste middag på sparebluss ;) Og så er det minst like godt å gjøre noe annet igjen når de vokser til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du er ganske alene i dette landet om å sende med ungene dine krepsehaler i matpakka... Mulig det er en bitteliten elite som gjør det, men den er en ørliten, forsvinnende ørliten, andel av alle skolebarn som har med seg sånt til daglig.

Hei!

 

Ok kanskje det,

 

men at 80% av Norges befolkning har råd til krepsehaler i lake til skolematen, er jeg sikker på.

Da er det du og ikke jeg som lever i en illusjon,

 

Jeg lever i et gjennomsnittlig strøk og med en ganske gjennomsnittlig inntekt, 

og jeg tror det er mye du og andre ikke innrømmer helt.. Hva impulshandler du? Hva bruker du på sminke og såkalt salg?

 

Feks arver jeg klær fra mange ulike damer, i de posene, finner jeg klær fra damer med prislappene på!!

Det er sløsing for meg, ikke å spise sunn og god mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på at det skal være så veldig dyrt å leve sunt. Selv krepsehaler i lake er ikke spesielt dyrt.

 

Grønnsaker kan være dyrt, men det er voldsomme prisforskjeller. Sammenlign f.eks de dyreste italienske cherrytomatene med vanlige tomater man plukker oppi posen selv.

 

Kjøtt kan være så billig på tilbud at nesten føles uetisk. 20 kr/kg for ribbe f.eks. (jeg vet ikke hvorfor det føles uetisk. Liten respekt for grisen, kanskje?)

 

Vi har ganske god råd, og spiser egentlig nøyaktig hva vi vil. Stort sett velger vi da å spise vanlig mat, og bruker kanskje 5000 - 6000 i måneden til mat og andre dagligvarer (vi er 4). Vi gjør en storhandel hver uke (typisk 1000~1200 kr) pluss litt supplerende småhandling.

 

Mye av de 5-6000 er jo vaskemidler og annet. Dessuten er usunne ting som øl og cider veldig dyrt, og drar opp kostnaden på en handlekurv merkbart selv om vi ikke drikker spesielt mye.

 

Det med å spise sunt er mer et spørsmål om tid enn penger for oss. Det er veldig kjapt å ty til halvfabrikata. Jeg er mest imponert over at Madelenemie har tid til å lage gode salater til barna sine hver dag. Fint for dem. Skulle sikker hatt mer tid og overskudd til å lage flotte matpakker selv.

Hei!

 

TAKK for nettopp det er saken, krepsehaler i lake er ikke annet enn nokså vanlig mat.

 

Men ja jeg legger ned betydelig med tanke i skolematen, våre barn hadde ikke spist tørre brødskiver uten salat, rønnsaker og godt pålegg, men altså akkurat det syns jeg er helt forståelig, heller barn som spiser matpakker enn som kaster dem og spiser junkfood hver lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt strøk er kvadratmeterprisen ca. 50 000 kr, så det er vel "vanlig" i de dyreste delene av Oslo, men ikke utover landet. Det er dyrt der jeg bor også.  Har dere boutgifter, eller er huset nedbetalt?  Husk på at det er helt normalt å ha f.eks. 10 000 kr pr måned i boutgifter for en barnefamilie. 

 

Å ha råd til å spise sunn mat er ikke nødvendigvis synonymt med å unngå brød, pasta og poteter fullstendig.  Vi spiser brød, pasta og poteter, men vi lever ikke på brød, pasta og poteter. 

 

Vi har ikke boliglån lenger, og vi har to ganske bra inntekter - mer enn mange andre har, siden vi tjener omtrent likt.  Jeg har ikke noe lavtlønnsyrke, slik mange kvinner har.  28 000 er omtrent det jeg får utbetalt netto i måneden.  Jeg skattlegges over 40%, siden jeg ikke har gjeld. 

 

De 28 000 skal gå til absolutt alle regningene våre, bortsett fra billånet, noen forsikringer og litt studiestøtte til datteren vår, som trekkes av kontoen til mannen min.  Så jeg betaler fellesutgifter til boligen (drøye 3000), mobilregninger, strøm, drivstoff til bilen (vi har én), kollektivtransport, TV og nett, idrettslaget - absolutt alt som kommer på regning. Når det er betalt, er resten til "driftsutgifter".  Av dette igjen dekker jeg mellom en tredjedel og halvparten av utgiftene til mat & husholdning, siden jeg handler lite middag, men mye av alt det andre. 

 

Jeg husker du skrev i en annen tråd at dere fikk så mye forskjellig fra NAV at det var vanskelig å holde oversikt.  Vi får nøyaktig 970 kr i måneden av NAV, det er barnetrygd for tenåringen.  Den går inn på en reservekonto som vi bruker av hvis f.eks. bilen skulle havne på verksted.  Vi setter også litt av min manns lønn inn på en sparekonto hver måned. 

 

Vi sliter ikke økonomisk i det hele tatt, men det er heller ikke sånn at vi velter oss i penger.  Har vi f.eks. et selskap der vi serverer middag og vin, merker vi det godt på kontoene.  Siden vi er bare tre personer, går det ganske greit å utnytte f.eks. middagsrester.  Jeg har kjempegod samvittighet når det gjelder å kaste mat, det gjør jeg så å si aldri. 

 

Jeg synes du skal regne sammen hva dere får inn i løpet av en måned før du antyder at folk flest er dårlige planleggere eller har "svært dårlig råd".  Jeg tror dere ligger veldig langt unna det mange regner som vanlig inntekt.  Det er heller ikke vanlig å bare kunne "dra et annet kort", slik du skrev i en annen tråd, uten tanke på konsekvensene.  Hvis jeg drar et kort, må jeg betale regningen ;) .     

Hei!

 

OK

 

Du har jo rett i noe.

 

Og jeg har aldri skrevet jeg har oversikt over familieøkonomien, den matematikken jeg i dag feks leser på interesserer meg langt mer, feks imagunære tall og hvordan man såklart regner med dem, sånt gir meg glede, ikke regninger og inntekter.

 

Jeg forholder meg til hva min mann sier er på konto, så handler jeg til han sier, "ikke handle mer" da venter jeg til han sier, ok, sånn ca er det.

 

Selvsagt kunne jeg satt meg inn i og forstått økonomi, men jeg sparer for tiden på min måte, det skjer på den måten at jeg plukker bær, handler sessongvarer, ikke kaster mat, (det er vanlig) jeg har jo en permakulturhage, dessuten tenker jeg verken på klær eller sminke, min mann og datter tenker på det, min datter napper brynene mine, damen som kommer hjem hit klippet meg nå på håret, BPA, heter hun og min mann kjøper kjoler til meg, som jeg bruker når han sier, "ÅÅÅ har du ikke en pen kjole å ha på deg?". Så tenker jeg etter og tar på meg en av kjolene han kjøper til meg, feks sist kjøpte han en pen i New York.

 

Sånn omtrent er det, men faktisk sier selv min mann, økonomen, at jeg er en deilig kone, dette fordi jeg ikke bruker penger på å gå i butikker sier han, han sier at normale kvinne er svært dyre og at jeg er en billig dame,, så jeg er derfor ikke uøkonomisk og min mann er svært opptatt av god mat i hverdagen.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ok kanskje det,

 

men at 80% av Norges befolkning har råd til krepsehaler i lake til skolematen, er jeg sikker på.

Da er det du og ikke jeg som lever i en illusjon,

 

Jeg lever i et gjennomsnittlig strøk og med en ganske gjennomsnittlig inntekt, 

og jeg tror det er mye du og andre ikke innrømmer helt.. Hva impulshandler du? Hva bruker du på sminke og såkalt salg?

 

Feks arver jeg klær fra mange ulike damer, i de posene, finner jeg klær fra damer med prislappene på!!

Det er sløsing for meg, ikke å spise sunn og god mat!

Hvis du snakker om billige krepsehaler i lake fra Rema, sikkert, men mine unger ville neppe spist det - og er det nå så sunt? Hva er det i den laken?

 

Nei, dere har på ingen måte en gjennomsnittlig inntekt. Du kan påstå det så mye du vil, men frem du til forteller oss hva mannen din tjener i tillegg til din trygd på 28.000,- (det er en veldig stor trygd! du sa i alle fall at dine penger gikk til mat). Impulshander gjør jeg nok, litt mat og sikkert noe unødvendig også. Sminke bruker jeg nøyaktig kr. 0,- på. :) Dvs. nå i ferien unnet jeg meg en grisedyr nattkrem fordi jeg fikk den til nesten halv pris, hadde aldri vært aktuelt ellers. Sminke bruker jeg overhodet ikke, kun dagkrem og nå også nattkrem, i tillegg til vanlige ting som shampoo og slikt og da kjøper vi vanlige ting på Rema.

 

Jeg bruker stort sett klærne mine til de er utslitte / utvasket / fått flekker som ikke går bort osv. Arver en del fra en søster innimellom og det liker jeg godt. :) Jeg er nok ingen sløser nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Hvis du snakker om billige krepsehaler i lake fra Rema, sikkert, men mine unger ville neppe spist det - og er det nå så sunt? Hva er det i den laken?

 

Er det noen spesiell grunn til at du tror det ikke er sunt? Jeg kan ikke skjønne at det er verre enn andre ting man kjøper i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du snakker om billige krepsehaler i lake fra Rema, sikkert, men mine unger ville neppe spist det - og er det nå så sunt? Hva er det i den laken?

 

Nei, dere har på ingen måte en gjennomsnittlig inntekt. Du kan påstå det så mye du vil, men frem du til forteller oss hva mannen din tjener i tillegg til din trygd på 28.000,- (det er en veldig stor trygd! du sa i alle fall at dine penger gikk til mat). Impulshander gjør jeg nok, litt mat og sikkert noe unødvendig også. Sminke bruker jeg nøyaktig kr. 0,- på. :) Dvs. nå i ferien unnet jeg meg en grisedyr nattkrem fordi jeg fikk den til nesten halv pris, hadde aldri vært aktuelt ellers. Sminke bruker jeg overhodet ikke, kun dagkrem og nå også nattkrem, i tillegg til vanlige ting som shampoo og slikt og da kjøper vi vanlige ting på Rema.

 

Jeg bruker stort sett klærne mine til de er utslitte / utvasket / fått flekker som ikke går bort osv. Arver en del fra en søster innimellom og det liker jeg godt. :) Jeg er nok ingen sløser nei.

Hei!

 

Da er du en uvanlig kvinne og så billig som meg, og min mann ville likt deg!:-)

 

Jeg vil ikke fortelle deg her på forum min manns inntekt!, det forstår du vel, mulig på pm,

 

Jeg vet han tjener bra og at jeg har maks trygd, dette pga av forhold jeg ikke har satt meg inn i.

 

Nå er det litt mer fordi jeg kan tjene 1G uten trekk, nå skal jeg tjene litt mer så da får jeg mindre trygd, men det regnestykket tenker jeg ikke på, tror faktisk ikke det lønner seg for meg å jobbe mer, men det får så være.

 

Jeg tror sjømat uansett:-) og fisk og grønt i sunne variasjoner i salater osv... er den sunneste mat man kan gi sine barn. Mine barn får høre de er så heldige på skolen, så tydelig frister matpakkene, det syns jeg det ligger en langsiktig gevinst i. De småspiser ikke eller småshopper, men blir godt mette og fornøyde av matpakker etter deres ønske og bestilling.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du snakker om billige krepsehaler i lake fra Rema, sikkert, men mine unger ville neppe spist det - og er det nå så sunt? Hva er det i den laken?

 

Nei, dere har på ingen måte en gjennomsnittlig inntekt. Du kan påstå det så mye du vil, men frem du til forteller oss hva mannen din tjener i tillegg til din trygd på 28.000,- 

 

Ingen får da 28.000 utbetalt i trygd i måneden????

Anonymous poster hash: 68473...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Da er du en uvanlig kvinne og så billig som meg, og min mann ville likt deg!:-)

 

Jeg vil ikke fortelle deg her på forum min manns inntekt!, det forstår du vel, mulig på pm,

 

Jeg vet han tjener bra og at jeg har maks trygd, dette pga av forhold jeg ikke har satt meg inn i.

 

Nå er det litt mer fordi jeg kan tjene 1G,

 

Vær oppmerksom på at det går ned til 40% av 1G fra 1. januar 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men at 80% av Norges befolkning har råd til krepsehaler i lake til skolematen, er jeg sikker på.

Da er det du og ikke jeg som lever i en illusjon,

 

Jeg lever i et gjennomsnittlig strøk og med en ganske gjennomsnittlig inntekt, 

og jeg tror det er mye du og andre ikke innrømmer helt.. Hva impulshandler du? Hva bruker du på sminke og såkalt salg?

 

Feks arver jeg klær fra mange ulike damer, i de posene, finner jeg klær fra damer med prislappene på!!

Det er sløsing for meg, ikke å spise sunn og god mat!

 

Av de 80% er det ok ca 80% som velger vekk de krepsehalene i lake fordi det rett og slett er usunt med så mye salt og vi spiser alt for mye salt sånn som det er.

 

Når det gjelder alt det gjennomsnittlige du nevner, så er jeg tilbøyelig til å si at du lever i en boble uten evne til å se verden slik den egentlig er.

 

Bare for å ta det med som en kuriositet, det du sier du bruker på mat i en mnd er mer enn jeg har utbetalt hver måned. Og da er vi to-tre stk som skal ha mat, klær, husvære, internett og tlf - bare for å nevne litt - i tillegg til mat.

 

Det er heller ikke sånn at alle som ikke kjøper krepsehaler eller ikke har råd til/prioriterer overdådig mat impulshandler. Igjen en ting jeg tror du har missoppfattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ingen får da 28.000 utbetalt i trygd i måneden????

Anonymous poster hash: 68473...e6d

 

Jeg synes også det høres veldig rart ut, men hun sa så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at det går ned til 40% av 1G fra 1. januar 2015.

Hei!

 

Ok skal se på det, det visste jeg ikke.

 

jeg bare formidler til nav også ordner de med alt videre.

 

De er ganske greie, feks får jeg studere, de legger seg ikke opp i det, men all inntekt, og stillings% bryr de seg med, der er det reglene kommer inn.

 

De er også så greie at om jeg går over på 100% arbeide, så slipper jeg søke på nytt om uføretrygd, jeg får det bare innvilget, Tror det har med gjennomgripende utviklingsforstyrrelse å gjøre., all autisme går under det, og de mener vel da en ny søkerunde er unødvendig.

 

Når jeg går over i 100% arbeide, går jeg tvilsomt tilbake til delvis uføretrygd, men det er jo greit å vite.

Syns nav er utrolig greie, det er et byråkratisk system, men denne losen ordner jo opp slik at jeg slipper bli sliten av selve systemet, og kan drive med ting som interesserer meg istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...