Gå til innhold

Adferd på dol :)


Gjest spurven

Anbefalte innlegg

Ventetid på behandling har ingen sammenheng med kvaliteten på behandlingen. Da jeg skulle operere ville legen henvise meg til Ullevål fordi han selv jobbet der. Jeg spurte om ventetiden og han sa det var ca et år. Jeg sa da at jeg ikke kunne vente et år på operasjon siden jeg var sykemeldt. Da henviste han meg til Martina Hansens istede og jeg fikk time i løpet av to mnd. Ikke det at operasjonen fikk meg tilbake i jobb, men det visste jeg jo ikke på forhånd. Jeg mener at de på Martina Hansens hospital er flinkere enn på Ullevål.

 

Neida, det trenger overhodet ikke å ha noen sammenheng, men det kan ha det.  Når såpass mange pasienter er villige til å stå i kø for å få et behandlingsopphold på Modum, så mener jeg det er fordi man i fagmiljøet har sett at en god del pasienter har godt utbytte - og er fornøyd - med behandlingstilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    27

  • Madelenemie

    21

  • Trine

    11

  • frosken

    7

Neida, det trenger overhodet ikke å ha noen sammenheng, men det kan ha det.  Når såpass mange pasienter er villige til å stå i kø for å få et behandlingsopphold på Modum, så mener jeg det er fordi man i fagmiljøet har sett at en god del pasienter har godt utbytte - og er fornøyd - med behandlingstilbudet.

 

Ja, det kan hende. Jeg har bare vært hos en psykiatrisk sykepleier på Modum og hun er veldig hyggelig og det virker som hun bryr seg om pasientene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neida, det trenger overhodet ikke å ha noen sammenheng, men det kan ha det.  Når såpass mange pasienter er villige til å stå i kø for å få et behandlingsopphold på Modum, så mener jeg det er fordi man i fagmiljøet har sett at en god del pasienter har godt utbytte - og er fornøyd - med behandlingstilbudet.

Nå er det vel heller ikke akkurat flust med behandlingstilbud og det er vel mer trolig at køer skyldes det faktum. 

Anonymous poster hash: 72166...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har bare god erfaring fra Dps. Men det er modum og dol som har fått meg til å se at det ikke er noe for meg. Når det går an å ydmyke og behandle andre så hensynsløst og stygt under dekke av psykiatri, i psykiatriens navn så er grensen nådd for meg. Jeg vil ikke ha noe å gjøre med systemer som legitimerer slik oppførsel selv om jeg i utgpnk hadde god erfaring.

Enig med deg. Psykiatrien har ikke bare gode sider. Skjer overgrep og dårlig behandling der også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ikke sendt noe jeg har skrevet her inne til modum. Noe av det ble mailet til pasientombudet, som ville hjelpe meg.

Jeg skrev et par mail og ba ledelsen på modum om hjelp ang adferden til han som behandlet meg så stygt og traumatiserte meg. Jhg synes det var uetisk og uforsvarlig og jeg dkrev at jeg ønsket gjenopprette tilliten så det kanskje hjalp mot traumet mitt.

Fikk et svært stygt brev tilbake. Ble helt sjokka.

Jeg skrev to brev til modum. Ett i novemeber, som var skalig og rolig og jeg forklarte hvordan jeg hadde blitt traumatisert . Og om modum var enig at det handlet om traumereaksjoner, PTSD og retraumwtisering.

Fikk ikke svar.

Også skrev jeg ett i mars til en kvinnelig psykiater der. Hun sa selv til meg st hun ville gjort noe med saken- dersom hun kunne, og at hun forstod meg og følte seg maktesløs fordi hun ikke kunne gjøre noe.

Hun kunne ikke det fordi hun jobbet med forskning akkurat da.

Så da hun var tilbake på traume, sendte jeg et brev og spurte om hjelp.

Fikk et kort og avvisende svar av ledelsen.

Her på dol har jeg skrevet i frustrasjon og også prøvd forklart situasjonen jeg havnet i.

Jeg var så opprørt fordi alt jeg ba modum om var at behandleren etter å ha vørt aggresiv mot meg og slem skulle enten skrive eller di noen ord til meg i et vennlig tonefall, som kanskje kunne dempe traumet, så PTSDen ble slått av..

At jeg virkelig trodde det kunne deempe traumet og stoppe reaksjonene. Men de ville ikke gjøre det engang.

Men så en dag ringte jeg en helbredelsespredikant og da kjente jeg meg annerledes, og skjønte at Gud hadde tatt ut PTSD og de andre reaksjonene jeg hadde

Trist at du har blitt behandlet dårlig:(

Det er få som tror slikt kan skje i norsk helsevesen, men det skjer dessverre

 

Mitt råd er å starte skrive en dagbok om det. Få det ut på den måten. Kanskje det gjør det litt enklere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Trist at du har blitt behandlet dårlig:(

Det er få som tror slikt kan skje i norsk helsevesen, men det skjer dessverre

 

Mitt råd er å starte skrive en dagbok om det. Få det ut på den måten. Kanskje det gjør det litt enklere

hei!

jeg syns selv det er rart og trist, men jeg vet jo det skjer..:-( når mennesker erfarer slike krenkelser.

jeg har time snart til en psykiater, han var veldig grei/ snill mot meg, men han er ikke hyggelig mot flere jeg kjenner...

dette er jeg så usikker på...men jeg har funnet ut at jeg rett og slett spør han ut, hvorfor han gjør sånt, forskjellsbehandler...

jeg kan ikke snakke med min pensjonerte psykiater om det, for hun tror bare godt om han, og jeg også, på sett og vis...men jeg vil gjerne vite hvorfor han sier sånne ting som han gjør til mennesker.

når selv jeg med autisme vet at sånne ord gjør mennesker fortvilte, da er det rart om han ikke vet.

jeg har tenkt ut spørsmålene nå, jeg håper likevel dette ender ok, for jeg er så sliten for tiden at jeg orker ikke mer problemer.

kanskje burde jeg sende spørsmålene til min pensjonerte psykiater, hun vet jeg trenger svar, hun kunne jo lest gjennom spørsmålene.

hun pleier alltid synes mine spørsmål er gode, av og til får jeg hjelp med perspektiv, og det trenger jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei!

jeg syns selv det er rart og trist, men jeg vet jo det skjer..:-( når mennesker erfarer slike krenkelser.

jeg har time snart til en psykiater, han var veldig grei/ snill mot meg, men han er ikke hyggelig mot flere jeg kjenner...

dette er jeg så usikker på...men jeg har funnet ut at jeg rett og slett spør han ut, hvorfor han gjør sånt, forskjellsbehandler...

jeg kan ikke snakke med min pensjonerte psykiater om det, for hun tror bare godt om han, og jeg også, på sett og vis...men jeg vil gjerne vite hvorfor han sier sånne ting som han gjør til mennesker.

når selv jeg med autisme vet at sånne ord gjør mennesker fortvilte, da er det rart om han ikke vet.

jeg har tenkt ut spørsmålene nå, jeg håper likevel dette ender ok, for jeg er så sliten for tiden at jeg orker ikke mer problemer.

kanskje burde jeg sende spørsmålene til min pensjonerte psykiater, hun vet jeg trenger svar, hun kunne jo lest gjennom spørsmålene.

hun pleier alltid synes mine spørsmål er gode, av og til får jeg hjelp med perspektiv, og det trenger jeg også.

Hei:)

Hva svarer han nye psykiateren når du sier til han at han forskjellsbehandler og ikke er så hygelig mot andre du kjenner?

God ide syns jeg. Du kan jo også si ifra til det stedet psykiateren jobber. kanskje de vet noen råd om slikt. Ikke bra oppleve sånt:/ skjønner det veldig ubehagelig

Endret av Caylee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei:)

Hva svarer han nye psykiateren når du sier til han at han forskjellsbehandler og ikke er så hygelig mot andre du kjenner?

God ide syns jeg. Du kan jo også si ifra til det stedet psykiateren jobber. kanskje de vet noen råd om slikt. Ikke bra oppleve sånt:/ skjønner det veldig ubehagelig

hei!

jeg vet ikke:-)

jeg har ikke vært til han enda for dette nye...

det var han som sa jeg skulle utredes for autisme og at skulle ta vare på meg:-)

jeg skal stille han spørsmål og lytte, men det er ca en mnd til, så skal jeg huske svare deg!

jeg blir småforvirret av at han er så snill mot meg og ikke grei mot andre mennesker.

jeg vil ikke si noe til stedet, han er mer enn litt snill mot meg, han lytter, er fleksibel, finner løsninger, hjelper myyye,

jeg vil ha svar fra han, han er overlegen på hele enheten. for meg en utrolig snill mann.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg vet ikke:-)

jeg har ikke vært til han enda for dette nye...

det var han som sa jeg skulle utredes for autisme og at skulle ta vare på meg:-)

jeg skal stille han spørsmål og lytte, men det er ca en mnd til, så skal jeg huske svare deg!

jeg blir småforvirret av at han er så snill mot meg og ikke grei mot andre mennesker.

jeg vil ikke si noe til stedet, han er mer enn litt snill mot meg, han lytter, er fleksibel, finner løsninger, hjelper myyye,

jeg vil ha svar fra han, han er overlegen på hele enheten. for meg en utrolig snill mann.

Bra han er snill mot deg iallfall :) Viktig ha en behandler som lytter og virkelig bryr seg

Du kan jo for eksempel si til han at du syns han er veldig flink og snill, men lurer på hvorfor han er annerledes mot andre? Tror ikke han vil tolke det negativt. Men du bestemmer selv selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Bra han er snill mot deg iallfall :) Viktig ha en behandler som lytter og virkelig bryr seg

Du kan jo for eksempel si til han at du syns han er veldig flink og snill, men lurer på hvorfor han er annerledes mot andre? Tror ikke han vil tolke det negativt. Men du bestemmer selv selvfølgelig

mm

jeg har andre spørsmål,

feks.

hvorfor sier du at pasienter ikke har autisme etter å snakket 10 min ca. med deg, er ikke det overfladisk?

( jeg har mange slike spørsmål, jeg har erfart fortvilelsen han ga andre, så jeg MÅ få svar på disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm

jeg har andre spørsmål,

feks.

hvorfor sier du at pasienter ikke har autisme etter å snakket 10 min ca. med deg, er ikke det overfladisk?

( jeg har mange slike spørsmål, jeg har erfart fortvilelsen han ga andre, så jeg MÅ få svar på disse tingene.

Rart han mener han kan vite det etter 10 minutter ja, man kan jo ikke vite sånt så fort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm

jeg har andre spørsmål,

feks.

hvorfor sier du at pasienter ikke har autisme etter å snakket 10 min ca. med deg, er ikke det overfladisk?

 

Det høres overfladisk og useriøst ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Rart han mener han kan vite det etter 10 minutter ja, man kan jo ikke vite sånt så fort

ja,

det er noe av det jeg vil ha svar på.

jeg fikk jo diagnosen omtrent så fort...eller etter 60 min.

den stemmer på meg, asperger/HFA, autisme i vertfall.

men i de fleste tilfeller, spesielt med kvinner kan det være langt mer innfløkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Det høres overfladisk og useriøst ut.

ja syns jeg og!

denne personen= to stk, skulle bare til han for å få resept på oxytocin...det fikk de ikke, da han mente de hadde helt andre probkemstillinger enn autisme. de ble da forvirrede og syke, og det så jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,

det er noe av det jeg vil ha svar på.

jeg fikk jo diagnosen omtrent så fort...eller etter 60 min.

den stemmer på meg, asperger/HFA, autisme i vertfall.

men i de fleste tilfeller, spesielt med kvinner kan det være langt mer innfløkt.

 

Men det er vel forskjell på dere med autisme? Noen ganger kan det vel være veldig lett å se også? Jeg er lærer og fikk vite at jeg skulle få en elev med asperger i klassen min, men de fortalte meg ikke navnet på hvem det var før etter at jeg hadde hatt klassen. Det tok meg imidlertid ikke mer enn den timen å peke ut rett elev - faktisk var det påfallende ved aller første samtale som trolig varte i bare noen få minutter. Det samme sa alle de andre lærerne. Hvordan vi så det? Eleven hadde ikke øyekontakt på vanlig måte, snakket og beveget seg påfallende (litt vanskelig å forklare akkurat hva det er, men som om alt er veldig "lært" og ikke naturlig). Det var også det han sa i samtalen, måten han sa det på etc, det var overhode ikke noe å være i tvil om. Og jeg er ikke lege, bare en lærer som fikk vite at vi skulle få en autist i klassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest spurven

Det velmente svaret hun selv valgte å definere som mobbing var ikke noe spark.  Det hun ikke kommer over er at NHD valgte å sette det svaret fra en vanlig bruker til ekspertsvar.  Det er ikke fair play å la den beslutningen fra fagperson gå ut over den brukeren som prøvde å skrive et fint svar til henne.  Anonymous poster hash: 4730f...1b6

Å mobbe noen som er påført en skade anser jeg hverken som et fint svar enda mindre et ekspertsvar.

Det er jo mulig brukeren og fagpersonen misforstod utgangspunktet. Men når de har fått forklart grundig at det handlet om en skade, så går det an å be om unnskyldning.

Eller hva NHD, admin og tårnsvale?

Når kommer den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Å mobbe noen som er påført en skade anser jeg hverken som et fint svar enda mindre et ekspertsvar.

Det er jo mulig brukeren og fagpersonen misforstod utgangspunktet. Men når de har fått forklart grundig at det handlet om en skade, så går det an å be om unnskyldning.

Eller hva NHD, admin og tårnsvale?

Når kommer den?

Er det ikke på tide å legge dette bak seg nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel forskjell på dere med autisme? Noen ganger kan det vel være veldig lett å se også? Jeg er lærer og fikk vite at jeg skulle få en elev med asperger i klassen min, men de fortalte meg ikke navnet på hvem det var før etter at jeg hadde hatt klassen. Det tok meg imidlertid ikke mer enn den timen å peke ut rett elev - faktisk var det påfallende ved aller første samtale som trolig varte i bare noen få minutter. Det samme sa alle de andre lærerne. Hvordan vi så det? Eleven hadde ikke øyekontakt på vanlig måte, snakket og beveget seg påfallende (litt vanskelig å forklare akkurat hva det er, men som om alt er veldig "lært" og ikke naturlig). Det var også det han sa i samtalen, måten han sa det på etc, det var overhode ikke noe å være i tvil om. Og jeg er ikke lege, bare en lærer som fikk vite at vi skulle få en autist i klassen. 

Hei!

 

Jeg tror du erfarte noe som nettopp andre opplever i møte med de fleste med autisme.

 

I vertfall skriver du omtrent det som min psykiater og klinikkoverlegen antydet om til meg,

 

Jeg mener situasjonen i dag er en annen, da jeg har lært en del knep, lure triks, ikke minst å være løs og ledig i kroppen,

 

men kanskje nettopp det at jeg legger inn tanken om løs og ledig, eller tanken om at "Nå ser jeg deg ca 2 sekunder i øynene og smiler samt legger inn et avslappet kroppsspråk", utgjør forskjellen?

 

Jeg tenkte ikke på sånne ting før jeg fikk diagnosen, så da var jeg veldig i min egen verden, bekymringsfri var min overskrift, snakket lenge om mine ting, uten å justere meg, rett og slett fordi ingen hadde forklart meg systemene.

 

Jeg har forsøkt å få et slags svar fra psykiateren min om hva det er? hvorfor hun ikke er i tvil og min diagnose, eller Nav, eller barnehabilitering osv... Jeg tror ikke de helt vil forklare alt for meg, jeg tror de er redde for å såre meg, på godt NT vis, men jeg blir ikke såret av å vite, jeg blir bare sliten av å ikke forstå.

 

Når du og mange opplever at vi er eleven med asperger uten å få pekt oss ut på forhånd, ja så er det noe tydelig.

 

Jeg har en bedre fornemmelse i dag, men likevel skulle jeg ønske jeg forstod bedre hvorfor du som lærer, eller en lege, psykiater etc... ja hva er det som er påfallende og annerledes. Jeg får til og med høre det om barna mine, de er kule, kjekke, men annerledes sier lærerne, og jeg syns de er supernormale, for sånn ser de jo ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjære spurven, for din egen skyld: Kan ikke du ta konsekvensen av det du skrev for snart et år siden, nemlig at saken er avsluttet fra din side?



Anonymous poster hash: 4730f...1b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...