Gå til innhold

Adferd på dol :)


Gjest spurven

Anbefalte innlegg

 

Dette er det som ofte skjer på DOL. (Dette skjer med flere, ikke bare én bruker)

 

1. Bruker A stiller et spørsmål her på DOL.

2. Bruker B og C svarer på dette spørsmålet. 

3. Bruker A er ikke enig i svarene hun/han har fått og beskylder bruker B og C for mobbing, hets m.m.

4. NHD støtter svarene B og C har gitt, ut fra et faglig ståsted.

5. Bruker A beskylder også NHD for mobbing, useriøsitet etc.

6. Bruker A fortsetter å kverne på det samme og vil ikke gi seg, selv om mange skriver at man ikke skal ta alle svar i et nettforum for sannhet.

7. Bruker A beskylder ALLE på Dol for å ha urederlige hensikter, for å være mobbere etc.

8. Flere og flere brukere slutter å svare andre på DOL i redsel for å bli stemplet som mobbere.

 

Anonymous poster hash: d2ae7...567

 

 

Og av en eller annen grunn svarer fler og fler anonymt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    27

  • Madelenemie

    21

  • Trine

    11

  • frosken

    7

Gjest spurven

Har funnet ut at psykiatrien bør befatte seg med et begrenset område som omhandler piller og alvorlig psykopatologi, og thats it!

Er ikke egnet for alt annet som omhandler mellommennesklige forhold, traumer, sjelsliv etc.

Da blir det nok orden i sakene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Ok. Det er jo dumt. Jeg kjenner ikke til denne saken så jeg kan ikke uttale meg om den, men jeg har erfart at at det er fryktelig mye misforståelser ute og går her på Dol og det kan virke som at det for noen går sport i å prøve å irritere og plage andre som allerede har det vondt. Jeg har blitt fortalt at slikt må man bare la gå inn det ene øret og ut det andre. Det tror jeg stemmer.

 

Jeg gir meg selv den retten når jeg opplever (ikke bare ovenfor meg) at enkelte vrir på ting man skriver slik at det får en annen betydning enn det som var ment og skrevet. Det er veldig mye antagelser uten at de som antar vet noe om den personen de antar noe om. Forklaringer blir oversett. Det vises en tydelig motvilje til å forstå den andre personen. Når de i tillegg velger å endre på ord i setninger som blir skrevet for å få det til å høres negativt ut, så velger jeg å mene at det kan virke som det går sport i å irritere og plage. Det værste er vel at man ilegges meninger man ikke har.

Hei!

 

Jeg skjønte faktisk ikke dette av meg selv, men velmenende mennesker på dol har skrevet mail til meg og forklart, så detaljert og med eksempler, hvordan ting jeg skriver blir vridd på, mistolket, byttet ut enkeltord osv... slik at underveis vris noe, på en slik måte at det blir mer og mer uheldig for meg. Personene forklarte dette fordi skrev at erfarte stadig at jeg ikke forstod godt nok det subtile i språket. Jeg forstod det gradvis bedre som følge av grundige eksempler. Disse har jeg tatt vare på.

 

Feks har jeg blitt mistolket selv på dol, og når det ikke bare skjer pga av ens mening, men at andre vrir og vrenger og endrer på det man skriver, mens man selv ikke henger med og forstår det, ja da er det ikke bra.

 

Jeg har feks blitt tatt for å være sympatisør med massemorderen Anders Breivik osv...

Jeg bryr meg ikke så mye om akkurat det, for jeg vet jo hva jeg står for, og det at jeg feks er nysgjerrig på hvordan han fikk til denne detaljerte planleggingen, over år, med plan A, B og C, har fått enkelte til å vri på mine meninger.

 

For tiden er jeg opptatt av og glad for advokatbytte til Breivik, da jeg misliker at Norge ikke følger menneskerettighetene i forhold til soningsforhold og isolering av "farlige" fanger. Jeg har tro på at den nye advokaten er tøffere og bedre for Breivik og andre fanger som rammes av grove regelbrudd. Men jeg skriver ikke om det på dol, for selv om jeg er flink til å la ting gå inn det ene øret og ut det andre øret, så er det selvsagt ikke hyggelig å bli tatt for å være sympatisør, feks fordi man er opptatt av fremgangsmåte for udåden, planlegging, og litt selve personen.

 

Vi er svært forskjellig Breivik og jeg, jeg kunne feks ikke drept et eneste menneske, selv ikke i krig, jeg er for bløthjertet, jeg dreper ikke en gang dyr for å spise kjøtt. Men vi tallfester feks vårt indre i % lading igjen, %energi osv... samt vi er interessert i våpen og har hatt samme barnepsykiater:-)m.m.

 

Nå skriver jeg meg bort, men det jeg mente å  skrive noe om er jeg tror det er noe i det du skriver, for andre har forklart meg det samme, samt jeg leser av og til ganske ufølsomme svar fra andre, særlig til dypt fortvilte mennesker.

Jeg er ikke så flink selv med empatien, men blir andre såret, greier jeg beklage det, og si at det er nok noe jeg ikke helt forstår meg på.

 

Sånn at med en viss ydmykhet tror jeg man sjeldnere sårer andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Har funnet ut at psykiatrien bør befatte seg med et begrenset område som omhandler piller og alvorlig psykopatologi, og thats it!

Er ikke egnet for alt annet som omhandler mellommennesklige forhold, traumer, sjelsliv etc.

Da blir det nok orden i sakene

Jo da:-)

 

Det at du ble behandlet dårlig betyr ikke at ikke andre blir behandlet bra.

 

Jeg har fått nesten utelukkende hjelp med å forstå meg på de mellommenneskelige relasjoner, også mine barn, av psykiatere:-) Veldig god hjelp!

 

Dette kan de og er de veldig flinke på! I tillegg er de stødige og projiserer ikke. (tror jeg)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spurven

Ja, jeg har bare god erfaring fra Dps. Men det er modum og dol som har fått meg til å se at det ikke er noe for meg. Når det går an å ydmyke og behandle andre så hensynsløst og stygt under dekke av psykiatri, i psykiatriens navn så er grensen nådd for meg. Jeg vil ikke ha noe å gjøre med systemer som legitimerer slik oppførsel selv om jeg i utgpnk hadde god erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spurven

Hei!

 

 

Nå skriver jeg meg bort, men det jeg mente å  skrive noe om er jeg tror det er noe i det du skriver, for andre har forklart meg det samme, samt jeg leser av og til ganske ufølsomme svar fra andre, særlig til dypt fortvilte mennesker.

Jeg er ikke så flink selv med empatien, men blir andre såret, greier jeg beklage det, og si at det er nok noe jeg ikke helt forstår meg på.

 

Sånn at med en viss ydmykhet tror jeg man sjeldnere sårer andre mennesker.

Synes du er empatisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Synes du er empatisk :)

:) Takk

 

Det syns psykiateren min også, hun syns jeg er så søt og empatisk.

 

Da jeg protesterte sa hun at neida jeg har en ekte og velment omtanke for andre og det er den beste empati.

 

Ja ja, tenkte jeg, empati er det vel ikke, sånn om man leser definisjonen, men jeg bryr meg mye om andre, bare at jeg ofte må ha følelser inn med t-skje.

 

:-)

 

Men jeg syns det viktigste er at man har gode intensjoner, vil andre det beste og har evne til å si unnskyld når man sårer andre ubetenksomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Ja, jeg har bare god erfaring fra Dps. Men det er modum og dol som har fått meg til å se at det ikke er noe for meg. Når det går an å ydmyke og behandle andre så hensynsløst og stygt under dekke av psykiatri, i psykiatriens navn så er grensen nådd for meg. Jeg vil ikke ha noe å gjøre med systemer som legitimerer slik oppførsel selv om jeg i utgpnk hadde god erfaring.

mm.

 

ta den gode erfaringen med deg, og bruk sil og filter, dvs ta det gode, luk ut de vonde.

 

Men når jeg skriver det, så er det jo IKKE sånn det burde være!

Når man er som mest sårbar og svakest kan det med å filtrere og sile ut det vonde, onde eller utspekulerte være nettopp det vanskeligste.

 

Derfor ligger ansvaret på oss som i faser av livet er,  sterkere, mer stabile, har det bedre for tiden osv...

 

Det er jo vi som må ta hensyn til de som strever i noen perioder, mer enn kanskje oss selv og andre.

 

Derfor har dol for meg vært en læringsarena på godt og vondt, men jeg har oppdaget at man enkelte ganger går uforholdsmessig krast og hardt ut mot enkelte som strever, og det liker jeg ikke og forstår jeg ikke.

 

Jeg tror derfor man gjør klokt i å minne hverandre om litt inni mellom at nettet er fult av mennesker med sine egne problemer, og de kjenner kun en liten brøkdel av oss, selv om vi skriver og forklarer, og igjen, noen leser jo det vi skriver i verste mening, men jeg tror mer de tolker, de leser ikke, men tolker og projiserer, og av det kan det bli mye galt.

 

:-)

 

Glad du fant ut av ting for din del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spurven

Ja. Misforståelser er en ting. Men for min del går det en grense mellom det og kardinalfeil. Det er enkelte ting man bare ikke gjør. Og å mobbe noen som hevder seg skadet gjør man bare ikke hverken som menneske eller fagperson. Men jeg så en slik tendens på modum med grove krenkelser mot medpasienter mm. så da klarer jeg skjønne at dette handler om at krenkelser og overgrep alminneliggjøres i et system. Greit å se hvordan ting henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Ja. Misforståelser er en ting. Men for min del går det en grense mellom det og kardinalfeil. Det er enkelte ting man bare ikke gjør. Og å mobbe noen som hevder seg skadet gjør man bare ikke hverken som menneske eller fagperson. Men jeg så en slik tendens på modum med grove krenkelser mot medpasienter mm. så da klarer jeg skjønne at dette handler om at krenkelser og overgrep alminneliggjøres i et system. Greit å se hvordan ting henger sammen.

Hei!

 

Ja misforståelser er jo noe annet enn mobbing og krenkelser.

 

Men det er så vanskelig for meg å forstå at sånt blir satt i system?

 

Du skjønner min egen psykiater jobbet feks før hun begynte å jobbe med utviklingshemmede, på Dikemark psykiatriske sykehus.

 

Hun er veldig glad i mennesker, og bare for få dager siden kom to mail om at hun tenkte mye på meg og nå hadde hun ikke hørt fra meg osv...pga av travelhet hadde jeg ikke svart, eller jeg jobbet på et svar, men det tar jo tid, så da det lørdag kveld kom ny mail om at "Nå er jeg bekymret" fra min psykiater,

 

svarte jeg raskt, og forklarte min travle situasjon og at jeg ble glad for at hun tenkte på meg.

Hun svarte da like raskt, " takk for svar, nå er jeg ikke bekymret mer, nå trenger ikke den andre mailen du jobber på haste..." osv..

 

Slik at dette er jo en helt vanlig psykiater, hun bryr seg så mye om sine pasienter at hun tenker på feks meg når hun går på kino, når hun feirer julaften, når hun er på fjeltur m.m.

 

Slik at jeg tror kanskje du har vært uheldig og truffet noen dårlige mennesker der...

 

jeg tenker på Modum bad.

 

Jeg har nemlig opplevd at overlegen på den første habiliteringen jeg kom til var like snill som min psykiater han sa nemlig, " nå skal vi ta vare på deg her", men det betydde bare at han trodde jeg hadde asperger og nå skulle de hjelpe meg, jeg ble ikke innlagt.

 

Håper du forstår at du nok bare har vært alt for uheldig. Jeg håper du klager på behandlingen, da overgripere ikke bør være i slike systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Misforståelser er en ting. Men for min del går det en grense mellom det og kardinalfeil. Det er enkelte ting man bare ikke gjør. Og å mobbe noen som hevder seg skadet gjør man bare ikke hverken som menneske eller fagperson. Men jeg så en slik tendens på modum med grove krenkelser mot medpasienter mm. så da klarer jeg skjønne at dette handler om at krenkelser og overgrep alminneliggjøres i et system. Greit å se hvordan ting henger sammen.

 

Jeg synes det er viktig å skille mellom at man selv kan ha hatt dårlige erfaringer med et behandlingssted, og det å generalisere så mye som du gjør her. Å påstå at det er en tendens på Modum med grove krenkelser mot pasienter og av krenkelser og overgrep alminneliggjøres i et system, fremstår for meg lite troverdig. Jeg betviler overhodet ikke at du har hatt en negativ erfaring, og at dette har vært vanskelig for deg i etterkant, men det er noe helt annet enn å generalisere egne erfaringer til å bli en slags sannhet om hvordan institusjonen fungerer.

 

Så vidt jeg kjenner til, så er traumebehandlingstilbudet på Modum ansett for å være et av de beste i landet, og ventetider på over et år, antar jeg er et tegn på at mange har funnet behandlingen konstruktiv. Jeg tror derfor at din erfaring er et unntak fra hvordan flertallet opplever behandlingen, noe som selvfølgelig ikke gjør din erfaring noe mindre smertefull.

 

Det er litt vanskelig å forstå hvorfor du velger å ta denne diskusjonen opp igjen her på dol etter så lang tid, og jeg skjønner heller ikke grunnlaget for de generaliseringene du nå gjør om dette nettstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg synes det er viktig å skille mellom at man selv kan ha hatt dårlige erfaringer med et behandlingssted, og det å generalisere så mye som du gjør her. Å påstå at det er en tendens på Modum med grove krenkelser mot pasienter og av krenkelser og overgrep alminneliggjøres i et system, fremstår for meg lite troverdig. Jeg betviler overhodet ikke at du har hatt en negativ erfaring, og at dette har vært vanskelig for deg i etterkant, men det er noe helt annet enn å generalisere egne erfaringer til å bli en slags sannhet om hvordan institusjonen fungerer.

 

Så vidt jeg kjenner til, så er traumebehandlingstilbudet på Modum ansett for å være et av de beste i landet, og ventetider på over et år, antar jeg er et tegn på at mange har funnet behandlingen konstruktiv. Jeg tror derfor at din erfaring er et unntak fra hvordan flertallet opplever behandlingen, noe som selvfølgelig ikke gjør din erfaring noe mindre smertefull.

 

Det er litt vanskelig å forstå hvorfor du velger å ta denne diskusjonen opp igjen her på dol etter så lang tid, og jeg skjønner heller ikke grunnlaget for de generaliseringene du nå gjør om dette nettstedet.

hei!

kanskje spurven generaliserte,

men er ikke det lett å gjøre når man er som dypest mest såret og alene om smerte?

og er det ikke underlig at mennesker her inne, på dol, skal betvile mobbingen og krenkelsene spurven har vært utsatt for?

er ikke det ganske useriøst, med tanke på den informasjon man innebefatter om situasjonen, det man vet er det spurven skriver, noe utenfor det blir antagelser, gjetninger og egen projisering av egne følelser og erfaringer.

så jeg syns jeg bør minne om at" på seg selv kjenner en ingen andr"!

når man blir ytterliggere krenket, som feks på et nettforum, så vil det kanskje for noen kjennes godt å sette et punktum, ved og, når man er sterk nok, ta til motmæle, også mot ukorekte utsagn, og det syns jeg er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg prioriterer faktisk ned de som stiller flere, ofte likelydende spørsmål, flere ganger i uka.

Jeg har tenkt endel på det du skriver her og har lurt på om jeg er en av dem du ser slik på.

Ønsker du at vi trekker oss ut av dol hvis det ikke er noe spesielt som skjer som er helt nødvendig at vi får svar på?

Anonymous poster hash: 2fc1b...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest spurven

Nå synes jeg man kan dempe seg litt her. At noe har ORD på seg for å være bra er ikke ensbetydende med at det ER bra - for de som er der. For tro meg det skjer ALVORLIGE ting der. Men havner det i eteren tror du? Nei. Men for å referere til en klagessak ( evnt tilsynssak) som kom meg for øre så ble en pasient mobbet på en gruppetime av både ansatte og pasienter så kraftig at hun tok overdose av noe og holdt på å fryse av seg beina før hun ble funnet i skogen der. Så det er ikke kun glansbilde. De Modum er LUKKET og umulig å kritisere nettopp pga lukkethet. De hadde etter min mening vunnet på å være mer transperente. Orker ikke kritisere dem mer og føler meg fed up med det. Men skal poengtere at et godt rykte ikke trenger bety at ikke alvorlige ting kan skje. Jeg blir skeptisk tnår alt er så overdrevet rosenrødt, det er for meg et signal på at noe kanskje skjules.

Når det gjelder min beslutning ang psykiatri så er den personlig kun for meg altså. Vet det er bra for andre :)

Endret av spurven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

kanskje spurven generaliserte,

men er ikke det lett å gjøre når man er som dypest mest såret og alene om smerte?

og er det ikke underlig at mennesker her inne, på dol, skal betvile mobbingen og krenkelsene spurven har vært utsatt for?

er ikke det ganske useriøst, med tanke på den informasjon man innebefatter om situasjonen, det man vet er det spurven skriver, noe utenfor det blir antagelser, gjetninger og egen projisering av egne følelser og erfaringer.

så jeg syns jeg bør minne om at" på seg selv kjenner en ingen andr"!

når man blir ytterliggere krenket, som feks på et nettforum, så vil det kanskje for noen kjennes godt å sette et punktum, ved og, når man er sterk nok, ta til motmæle, også mot ukorekte utsagn, og det syns jeg er helt ok.

Jo, det kan være fort gjort å generalisere egne erfaringer. Jeg har presisert i min kommentar at jeg ikke betviler at hun har hatt en vond erfaring, men jeg velger allikevel å påpeke at jeg mener at hennes generaliseringer ikke fremstår som troverdige.

 

Når man skriver på et offentlig nettforum, så har man også et ansvar i forhold til virkningen av det man skriver på andre. Gjentatt svartmaling av Modum vil kunne gjøre andre kommende pasienter bekymret for sin fremtid. Det blir litt som om jeg skulle fortelle om min manns alvorlige sykdomsutvikling hver gang noen forteller om nevrologiske symptomer, noe jeg helt bevisst unnlater å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Nå synes jeg man kan dempe seg litt her. At noe har ORD på seg for å være bra er ikke ensbetydende med at det ER bra - for de som er der. For tro meg det skjer ALVORLIGE ting der. Men havner det i eteren tror du? Nei. Men for å referere til en klagessak ( evnt tilsynssak) som kom meg for øre så ble en pasient mobbet på en gruppetime av både ansatte og pasienter så kraftig at hun tok overdose av noe og holdt på å fryse av seg beina før hun ble funnet i skogen der. Så det er ikke kun glansbilde. De Modum er LUKKET og umulig å kritisere nettopp pga lukkethet. De hadde etter min mening vunnet på å være mer transperente. Orker ikke kritisere dem mer og føler meg fed up med det. Men skal poengtere at et godt rykte ikke trenger bety at ikke alvorlige ting kan skje. Jeg blir skeptisk tnår alt er så overdrevet rosenrødt, det er for meg et signal på at noe kanskje skjules.

Når det gjelder min beslutning ang psykiatri så er den personlig kun for meg altså. Vet det er bra for andre :)

Ok,

 

 

Jeg har lest om noen saker i avisen, feks en ung jente som gikk på 12 ulike psykiatriske medisiner da hun tok sitt liv,

Og ikke minst at mange tar sine liv inne på psykiatriske sykehus...det syns jeg er en form for omsorgssvikt.

 

Er man syk, er man kanskje i visse situasjoner ikke tilregnelig, da må andre ta ansvar og kontroll og gi omsorg.

 

Og en "venn"/bekjent av meg, ble krenket på det verste på et psykiatrisk sykehus, jeg tror det var fordi hun skadet seg, og de trodde hun spilte psykotisk, noe som var helt feil. 

 

Så jeg vet det skjer overgrep, men rart det ikke får mer konsekvenser, men feilbehandling generelt får jo lite konsekvenser i Norge, det er ulempen ved norsk helsesystem, de beskytter overgripere generelt mer enn ofrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg man kan dempe seg litt her. At noe har ORD på seg for å være bra er ikke ensbetydende med at det ER bra - for de som er der. For tro meg det skjer ALVORLIGE ting der. Men havner det i eteren tror du? Nei. Men for å referere til en klagessak ( evnt tilsynssak) som kom meg for øre så ble en pasient mobbet på en gruppetime av både ansatte og pasienter så kraftig at hun tok overdose av noe og holdt på å fryse av seg beina før hun ble funnet i skogen der. Så det er ikke kun glansbilde. De Modum er LUKKET og umulig å kritisere nettopp pga lukkethet. De hadde etter min mening vunnet på å være mer transperente. Orker ikke kritisere dem mer og føler meg fed up med det. Men skal poengtere at et godt rykte ikke trenger bety at ikke alvorlige ting kan skje. Jeg blir skeptisk tnår alt er så overdrevet rosenrødt, det er for meg et signal på at noe kanskje skjules.

Når det gjelder min beslutning ang psykiatri så er den personlig kun for meg altså. Vet det er bra for andre :)

 

Mennesker med psykiske lidelser vil være sårbare også i behandlingssituasjonen, og det vil selvfølgelig fra tid til annen forekomme at noe blir vanskelig som følge av hva andre gjør mot en. Det tror jeg ingen betviler, og jeg tror på ingen måte at Modum ikke erkjenner at av og til blir behandlingsforløp ikke slik man hadde ønsket.

 

Det er litt uklart for meg på hvilken måte du mener Modum skal være mer transparente? Jeg antar at flertallet av pasienter ikke ønsker noen form for offentlighet eller innsyn fra allmenheten i deres behandlingsforløp utover de ordinære ordningene man har innenfor helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spurven

Generalisering handler såvidt jeg vet om å hevde at noe er "bare dårlig" basert på enkelttilfeller.

Jeg har skrevet om min erfaring og har ALDRI ment å generalisere. Dersom jeg har blitt oppfattet slik på noen måte var det ikke min hensikt. Har faktisk prøvd være bevisst på dette ( feks unngå å skremme/ advare andre) . Hvis min erfaring i seg selv skremmer noen, så er ikke det opp til meg. Det som er skremmende er hvis det ikke skal være rom for de ulike erfaringer og de ulike behov for å få ut fortvilelse/ søke hjelp etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spurven

Mennesker med psykiske lidelser vil være sårbare også i behandlingssituasjonen, og det vil selvfølgelig fra tid til annen forekomme at noe blir vanskelig som følge av hva andre gjør mot en. Det tror jeg ingen betviler, og jeg tror på ingen måte at Modum ikke erkjenner at av og til blir behandlingsforløp ikke slik man hadde ønsket.

 

Det er litt uklart for meg på hvilken måte du mener Modum skal være mer transparente? Jeg antar at flertallet av pasienter ikke ønsker noen form for offentlighet eller innsyn fra allmenheten i deres behandlingsforløp utover de ordinære ordningene man har innenfor helsevesenet.

Transparent: handler om holdninger og verdi/ menneskesyn. Utdyper ikke for da må jeg kritisere dem, er lei av det nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventetid på behandling har ingen sammenheng med kvaliteten på behandlingen. Da jeg skulle operere ville legen henvise meg til Ullevål fordi han selv jobbet der. Jeg spurte om ventetiden og han sa det var ca et år. Jeg sa da at jeg ikke kunne vente et år på operasjon siden jeg var sykemeldt. Da henviste han meg til Martina Hansens istede og jeg fikk time i løpet av to mnd. Ikke det at operasjonen fikk meg tilbake i jobb, men det visste jeg jo ikke på forhånd. Jeg mener at de på Martina Hansens hospital er flinkere enn på Ullevål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...