Gå til innhold

Fyll til sjokoladekake?

8 stemmer

1. 1. Hva er best som fyll i sjokoladekake

• Vaniljekrem
      3
    • Gele
      0
    • Bringebærmousse
      0
    • Sjokolademousse
      2
    • Vanlig smørkrem
      0
    • Sjokoladesmørkrem
      3
    • Ingenting
      0

Anbefalte innlegg

J'ai une quistionaire....... S'il vous plait! 

Neida. 

Men over til det jeg skulle spørre om.
Jeg tenkte å lage en firkantet/dvs langpanne - sjokoladekake!

Med sukkerfondant utenpå - og så tenkte jeg å dele kaken i to eller tre på langs og fylle med et eller annet. Tenkte først på vaniljekrem, men kom på at datteren min er så kresen når det gjelder fyll, og hvis hun ser det er lyst, så kan det hende hun ikke vil ha. Så da tenkte jeg mer i sjokoladefronten. Hva tror dere er best,

sjokolademousse som fyll eller sjokoladesmørkrem?

Og en annen ting. Jeg tenkte lage kaka dagen i forveien. La den kjøle seg ned før jeg deler den og fyller den, og så ha smørkrem rundt hele kaka. Leste at jeg bør lag en slags rand ytterst på hver bunn før jeg har på fyllet så det ikke renner ut av kaka og misfarger fondanten. Så mulig jeg tar vanlig smørkrem rundt som rand, og lar stå kjølig en stund, før jeg fyller med sjokolademousse/smørkrem. 
Så setter jeg den sammen og har på smørkrem og lar stå natta over.
Så tar jeg på sukkerfondanten på morgenen dagen etter. 
Kjevle tynt og jevnt... grøss om jeg ikke får til, men får heller overpynte kaka for å skjul skavanker....

og legge over. Må se noen youtubevideor ang å legge på firkantet kake for å få det fint i hjørnene. Jeg har ikke sånn smoother eller hva det heter, men får se om jeg finner noe annet å bruke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400966-fyll-til-sjokoladekake/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med bærmousse eller lemon curd? Bringebær er godt sammen med sjokolade, liker at det er noe som er litt friskt sammen med det søte. Jordbærmousse er også veldig godt!

Tror du barn kan like det? Hmmmmmmm

Fant litt tips om slik kake jeg skal lage her. Her står det også om trekking av firkantet kake og fyll osv http://www.hanneskaker.com/category/basis/. Tror ikke jeg får tid til å lage den dagen før jeg skal ha på fyllet, men om jeg lager kaken på morgenen, så kan jeg ha den kjølig til ettermiddagen og fylle den da tenker jeg... Så står jeg opp tidlig på lørdagen og pynter ferdig. 

Jeg hadde rett og slett gått for en vanlig sjokoladelangpannekake med vanlig melisglasur som overpyntes med seigmenn, nonstop og strøssel. Unger flest digger da ikke fondant, bærmousse og smørkrem - gjør de? Selv elsker jeg (sjokolade)smørkrem, men har en følelse av at jeg er ganske alene om det...

I et barneselskap (om jeg har forstått deg rett) hadde jeg ikke orket styre med en avansert kake nei, men det er meg da.

Jeg hadde rett og slett gått for en vanlig sjokoladelangpannekake med vanlig melisglasur som overpyntes med seigmenn, nonstop og strøssel. Unger flest digger da ikke fondant, bærmousse og smørkrem - gjør de? Selv elsker jeg (sjokolade)smørkrem, men har en følelse av at jeg er ganske alene om det...

I et barneselskap (om jeg har forstått deg rett) hadde jeg ikke orket styre med en avansert kake nei, men det er meg da.

Enig.

Annonse

Enig med Lillemus - du jazzer det unødig opp :) Her i huset har brownies vært favoritten - ikkeno fyll, ikke no glasur. Har eksprimentert med litt nøtter, peanøtter eller hakket sjokolade i røra, men det virker ikke som kidsa har merket forskjell :P

Brownies er en sikker vinner her også! Men da uten nøtter...  :rolleyes:  For ungene altså - jeg eter alt av kake omtrent.  :wacko: Og muffins. Mine har til tider spist så mye muffins i familieselskaper at jeg nesten har skjemtes...  :ph34r:

Brownies er en sikker vinner her også! Men da uten nøtter...  :rolleyes:  For ungene altså - jeg eter alt av kake omtrent.  :wacko: Og muffins. Mine har til tider spist så mye muffins i familieselskaper at jeg nesten har skjemtes...  :ph34r:

Hehe, kjent sak dette med muffins. Var poppis her også - og akkurat som det ble en helt annen muffins for kidsa om selve muffinsen var lik men pynten ulik  :D Herlig - de blir enkle å tilfrdstille når det er sånn!

Selv er jeg egentlig mer glad i god mat og saltgodteri enn søtt, men på mat- og saltfronten er jeg omtrent alt-etende :) På søtdessertfronten er jeg litt kresen, og de gangene jeg forsyner meg mange ganger bør vertinnen notere det i margen i oppskriftboka ;) Mine søtfavoritter har gjerne litt syre sammen med det søte, og jeg liker også at det er litt variasjon rent konsistensmessig. I sommer har det gått mye i pavlova med jordbær og bringebær - enkelt og godt :D

Endret av Kayia

Skal lage brownies og da :) Og muffins - eller cupcakes. Hva ville du brukt som topping, smørkrem/ostekrem eller melisglasur? Jeg ha noen bilder som skal "limes" på - så tenkte tynt lag smørkrem, bilde på og sprøyte en fin ramme rundt bildet.

Skal lage brownies og da :) Og muffins - eller cupcakes. Hva ville du brukt som topping, smørkrem/ostekrem eller melisglasur? Jeg ha noen bilder som skal "limes" på - så tenkte tynt lag smørkrem, bilde på og sprøyte en fin ramme rundt bildet.

Av egen erfaring - melis! Uten tvil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...