Gå til innhold

Skal, skal ikkje begynne med antideppressive?


Gjest anonymes

Anbefalte innlegg

Har fått spm frå psykatriske sjukepleieren min om eg har vurdert å gå på antideppressive. Det fyrsta eg tenkte var aldri i livet, eg er då ikkje så "galen", men har funnet ut i ettertid at det kanskje ikkje er så dumt. Nå har eg lest at det fluxanol, (trur iallefall det var noko sånt dei het) som skal ha den best dokumentere virkningen mot bulimi. Men korleis virker pillene egentlig, kan du bli avhengige av dei. Nå føler eg meg ikkje deppa, er bare trøtt og sliten, så kanskje eg er deppa uten at eg er klar over det sjølv. Men skal ikkje desse pillene dempa appetitten, slik at du ikkje overet så ofte, så då siden eg er nokså tynn, vil legen evt. skriva ut andre piller som ikkje har innvirkning på appetitten? Og er det ssri piller som oftast blir brukt? Dere andre som går på desse pillene kva erfaringer har dere med dei?

Klem frå den annonyme for annledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Ta imot pillen, det hjelper en masse mot angst,

depresjon og spiseforstyrrelses tvangstankerne.

Det kan nok skjer noe bivirkning som kvalm,

dårlig matlyst eller vektøkning, svimmelhet,

men det kan du og legen din vurdere hva som passer best for deg.

Har hørt at Fontex og Zoloft anbefales for bulimi og Tolvon sammen med Trilafon kan motvirker oppkast.

Jeg har brukt zoloft mot angst og depresjon i et

år nå, og det har hjulpet masse. Tror at hvis

jeg hadde ikke begynnt med det i fjor, ville jeg

hadde vært død nå---

Bruker også trilafon mot tvangstanker, det er

en antipsykotisk, hjelper mye også.

Brukt Sobril mot panikkangst en period også.

Syns ikke at du burde blir redd av å bli avhengig

eller redd av bivirkning, prøv i hvertfall, hvis etter noen uker du føler deg ikke bedre, du kan prøve andre slags medisin.

Jeg syns at psykoterapiet er ikke nok alene.

Noen gang man trenger medisin for å unngå selvskade. Ingen blir lykkelig av piller, men det

hjelper man fungerer mer normalt, og når man har

en SF er vanligvis ikke sterk nok til å go ut av det på egen handa!

hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære anonymes ! Medisiner bør alltid være tilleggsbehandling, hvor hovedbehandlingen er samtaler. Det eksisterer ikke spesifikke legemidler mot spiseforstyrrelser. Likevel kan det i enkelte tilfeller være aktuelt med nervemedisiner- psykofarmaka- SSRI- preparater (selektive serotoninreopptakshemmere). Dette er antidepressive medisiner og mange med sf har depressive symptomer og det har også vist seg at det aktive stoffet serotonin bidrar til å dempe appetitt og redusere risikoen for overspising. Det var sikkert Fluoxetin sykepleiern har nevt for deg. Jeg vil råde deg til å få snakke med en lege sammen med din psyk. sykepleier slik at du kan få mer informasjon om disse medikamentene, deres evt. bivirkninger , dose, mengde og diskutere hvor lenge han/hun tenker at du skal bruke disse. Mange har hatt god hjelp av medikamentell behandling i en viss periode av behandlingen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...