Gå til innhold

Under kjolen:-(


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hva mener du med "vi"? Tror det er mange over 50 som føler seg vel i shorts. Folk mener mye rart, men det er vi selv som velger om vi skal ta oss nær av det.

Jeg burde nok ikke skrevet "vi". Akkurat her betydde det "vi over 50 i øvrige del av BMI-området".

 

Jeg er helt enig i at vi velger mye selv.  For meg går det en grense når det blir "normalen", som i referansen til å tørke tøy på søndager.  Jeg ønsker ikke å demonstrere mot den allmenne oppfatning av hva som er greit.  Nå har dette tydeligvis flyttet seg litt, og da tilpasser jeg meg selvfølgelig. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    29

  • AnonymBruker

    28

  • Kayia

    28

  • frosken

    19

Nicklusheletida

Her er et utvalg sitater:

 

 

Nei og nei, sånn ser ikke mennesker ut.  Valk på valk og treg avføring, det er virkelig ekkelt! 

 

Sånne fete kvinner på 40 år kjenner ikke jeg.  I hvert fall ikke de overvektige som spiser opp matbutikken.

 

 

Jeg reagerer på uttrykkene umenneskelig utseende og fet. 

Hun lager i hvert fall en god gammeldags dol-diskusjon. Se positivt på det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de undersøkelsene som har vært omtalt er denne http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1555137#Abstract

 

Normalvektige er definert som også vesentlig lavere vekt enn BMI på 22, så grunnen til at de lett overvektige kommer så gunstig ut er sannsynligvis at man har laget en videre kategori enn bare 22-25 å sammenligne med.

 

Det finnes flere studier som viser noe av det samme. Svært mange av de som ligger rett over grensen for det som defineres som normalvekt, ser ut til å leve lenge med god helse.

Takk. Nå har jeg kun lest ganske kjapt og tar derfor forbehold, men har jeg forstått det rett at det er bmi de siste år før dødstidspunkt som legges til grunn? I såfaller det jo rimelig at de med bmi ned mot 18,5 dør før de med bmi mellom 25 og 30. Kreft og hjerte- og karsykdommer oppgis av SSB som hyppigste dødsårsak i Norge, og jeg vil anta at første gruppe er kjennetegnet med lav bmi mens siste gruppe er kjennetegnet ved høy? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg syns mange har vært flinke til å legge ord i munnen på Madelenemie i denne tråden. Hun har sagt at hun betrakter dem som overvektige, men hverken ekle eller fete, som "overvektig" omskrives til senere i tråden. Jeg syns det bør være rom for å mene det, og heller ta en diskusjon om hvor grensen for overvekt går framfor å sette merkelapp på utsagnet. Jeg ser svært skjelden Madelenemie være ute etter å såre noen, og kan ikke tenke meg at hun har ment å tråkke på noen i denne tråden heller.

Du mener godt, men tar feil på alle punkt mhp hva MM har sagt.

Jeg synes ikke det er så farlig hvilke ord folk bruker og synes folk bør tåle mye uten å bli krenket.

Jeg mener bare at hun saklig sett tar feil mhp om dette er to uvanlig overvektige mennesker, men den delen er vel snart utdebattert. Jeg synes de er litt tjukke, men ikke kandidater for Freak show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke såret av utsagnene, men jeg reagerer på uttalelsene likevel. Hennes diagnose fritar henne ikke fra å utvise normal folkeskikk.

Jo, det gjør den faktisk, siden autisme innebærer at man mangler "theory of mind".  En sentralt trekk ved autisme er at man ikke kan forestille seg hvordan andre vil oppfatte det man sier, og da er det ikke noe poeng å moralisere over at ting kan bli sagt som er egnet til å såre andre. Det går an å påpeke at utsagn er sårende på en ok måte, men det er litt mye tendenser til å ville "hamre deg inn" synes jeg.

 

Å ha autisme innebærer å leve i verden på en ganske annerledes måte enn det flertallet gjør.  Det er urimelig å forvente at denne minoriteten hele tiden skal leve opp til majoritetens syn på hva som er ok folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjør den faktisk, siden autisme innebærer at man mangler "theory of mind". En sentralt trekk ved autisme er at man ikke kan forestille seg hvordan andre vil oppfatte det man sier, og da er det ikke noe poeng å moralisere over at ting kan bli sagt som er egnet til å såre andre. Det går an å påpeke at utsagn er sårende på en ok måte, men det er litt mye tendenser til å ville "hamre deg inn" synes jeg.

Å ha autisme innebærer å leve i verden på en ganske annerledes måte enn det flertallet gjør. Det er urimelig å forvente at denne minoriteten hele tiden skal leve opp til majoritetens syn på hva som er ok folkeskikk.

Og hvordan skal denne minoriteten kunne forstå det uten at noen påpeker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Jeg blir ikke såret av utsagnene, men jeg reagerer på uttalelsene likevel. Hennes diagnose fritar henne ikke fra å utvise normal folkeskikk.

Nei, det fritar henne ikke fra å vise normal folkeskikk. Det bare forklarer og noe av det hun skriver tror jeg mange av oss kunne ha sagt på hjemmebane. F.eks vesenet som måtte hentes med heisekran. Jeg må innrømme at jeg trakk på smilebåndet da, for jeg kunne selv ha sagt det hjemme innenfor huset vegger ( uten ungene tilstede) fordi det ikke er langt i fra sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan skal denne minoriteten kunne forstå det uten at noen påpeker det?

 

Nå påpeker vi det jo stort sett hver gang det skjer, tror ikke noen kan beskylde dol-befolkningen for å svikte sine pedagogiske forpliktelser. Jeg synes det går an å både påpeke ting, men samtidig forsøke å ikke bli altfor fordømmende i kritikken.

 

Og så er det ikke gitt at det _alltid_ er minoriteten som skal tilpasse seg majoriteten, av og til kan det være greit med litt tilpasning fra majoritetens side også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at det brukes for mye energi på å fortelle Madelenemie at hun ikke bør si det hun sier, og særlig synes jeg det er unødvendig når den ene etter den andre gjentar kritikk som er omtrent identisk. Når det er sagt, så oppfatter jeg følgende utsagn som egnet til å opprøre :

 

Generelt sett så synes jeg  diskusjoner om overvekt alltid uttrykker relativt tydelig fordømmende holdninger mot overvektige.

---

 

 

Nei og nei, sånn ser ikke mennesker ut.

 

valk på valk og treg avføring, det er virkelig ekkelt!

Det ser ut som vi er mer enige enn uenige. 

 

Når det gjelder de to utsagnene du siterer syns jeg hun selv forklarer det første godt. Hun ser ikke mennesker i RL sier hun, og om medier viser henne hvordan et vanlig menneske ser ut er det ikke rart at hun sier dette: Disse damene ser jo ikke ut (og presenteres ikke) som damer vanligvis gjør. På godt og vindt.

 

Det andre sitatet har vi lest ulikt. Jeg har tenkt at hun prøver å formidle at hun ser valk på valk og at hun assosierer dårlige ting til bildet (feks usunnhet og treg avføring) og derfor syns dette er ekkelt å se på. Jeg tror faktisk det Mm har reagert mest på er at damene sitter på do. For henne utløser dette bare ekle assosiasjoner.

 

Du har lest det som en beskrivelse av disse kvinnekroppene, og at det er de hun syns er ekkel. 

 

Mulig du har rett, vet ikke, men kan hun kanskje få sjansen til å kommentere selv? :)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan skal denne minoriteten kunne forstå det uten at noen påpeker det?

Mm tar alltid til seg forklaringer og utdypinger når hun sier noe som kan såre, men hun har ikke grunnlag til å forstå hva hun har gjort feil om hun bare blir fortalt at hun er frekk, uhøflig, nedverdigende etc eller at det hun sier er frekt formulert etc. Man må fortelle konkret hva andre tolker henne utsagn som, og hvorfor det kan være sårende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det fritar henne ikke fra å vise normal folkeskikk. Det bare forklarer og noe av det hun skriver tror jeg mange av oss kunne ha sagt på hjemmebane. F.eks vesenet som måtte hentes med heisekran. Jeg må innrømme at jeg trakk på smilebåndet da, for jeg kunne selv ha sagt det hjemme innenfor huset vegger ( uten ungene tilstede) fordi det ikke er langt i fra sannheten.

Nettopp. Der vi uten AS opererer med et frontstage vs et backstage, sier hun ofte det samme både på privaten og i offentligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg blir ikke såret av utsagnene, men jeg reagerer på uttalelsene likevel. Hennes diagnose fritar henne ikke fra å utvise normal folkeskikk.

Det er forskjell på å bli provosert og såret, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orket ikke annet enn å skumlese de siste to sidene, men ellers er jeg fornøyd med å være relativt veltrent og feit, fremfor tynn og utrent :D

 

Jeg har nemlig lest at det er best, når man har vansker for å oppnå begge deler, og suger det til meg, istedenfor å bruke mye tid på å bekymre meg fordi jeg ikke veier lite nok.

 

Utover det skjønner jeg ikke helt denne artikkelen. Folk bør kanskje dra til svømmehallen og se varierte kropper oftere?

Endret av Loft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mm tar alltid til seg forklaringer og utdypinger når hun sier noe som kan såre, men hun har ikke grunnlag til å forstå hva hun har gjort feil om hun bare blir fortalt at hun er frekk, uhøflig, nedverdigende etc eller at det hun sier er frekt formulert etc. Man må fortelle konkret hva andre tolker henne utsagn som, og hvorfor det kan være sårende.

Ja, det gjør hun, men hun klarer tydeligvis ikke å føre det videre til en annen situasjon. Jeg lurer på om hun sier slike ting til ungene sine også? At de vokser opp og tror at alle med en bmi over 20 er smellfeite og at vi som ikke har asperger er ufine og frekke og alt det andre hun til tider har lirt av seg her inne?

 

Greit at man skal være ærlig, men skjønner hun virkelig ikke at man ikke skal si nedsettende ting om andre? Eller skjønner hun ikke at det å omtale disse to kvinnene som feite og ekle er nedsettende og stygt? Tror hun virkelig at det er helt greit å slike ting?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjør den faktisk, siden autisme innebærer at man mangler "theory of mind".  En sentralt trekk ved autisme er at man ikke kan forestille seg hvordan andre vil oppfatte det man sier, og da er det ikke noe poeng å moralisere over at ting kan bli sagt som er egnet til å såre andre. Det går an å påpeke at utsagn er sårende på en ok måte, men det er litt mye tendenser til å ville "hamre deg inn" synes jeg.

 

Å ha autisme innebærer å leve i verden på en ganske annerledes måte enn det flertallet gjør.  Det er urimelig å forvente at denne minoriteten hele tiden skal leve opp til majoritetens syn på hva som er ok folkeskikk.

 

Det å ha autisme er ingen unnskyldning for å være frekk og nedlatende. I sær ikke de med høytfungerende autisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha autisme er ingen unnskyldning for å være frekk og nedlatende. I sær ikke de med høytfungerende autisme.

Man er ikke frekk om man sier noe andre oppfatter som frekt dersom man selv ikke forstår at det kan oppfattes av andre på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør hun, men hun klarer tydeligvis ikke å føre det videre til en annen situasjon. Jeg lurer på om hun sier slike ting til ungene sine også? At de vokser opp og tror at alle med en bmi over 20 er smellfeite og at vi som ikke har asperger er ufine og frekke og alt det andre hun til tider har lirt av seg her inne?

Greit at man skal være ærlig, men skjønner hun virkelig ikke at man ikke skal si nedsettende ting om andre? Eller skjønner hun ikke at det å omtale disse to kvinnene som feite og ekle er nedsettende og stygt? Tror hun virkelig at det er helt greit å slike ting?!

Akkurat nå synes jeg det er flere enn madelenimie som trenger å reflektere over hvordan andre oppfatter det de skriver på nett. Jeg synes det er nedslående i hvilken grad du tillater deg gang på gang å snakke om henne, i stedet for til henne. Jeg synes også at du snakker om henne på en lite respektfull måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

En liten kommentar til forsvar for Kayia, MM og alle andre tynne: Det er pussig hvordan en "naturlig kvinnekropp" i har blitt synonymt med en overvektig kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til forsvar for Kayia, MM og alle andre tynne: Det er pussig hvordan en "naturlig kvinnekropp" i har blitt synonymt med en overvektig kropp.

 

Flertaller er nærmere disse to fruentimmerne enn de sylslanke uten valker får en tro?

Anonymous poster hash: 543cf...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...