Gå til innhold

Under kjolen:-(


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

I følge Hunt undersøkelsen lever de med bmi mellom 25 og 30 lengst, altså de som er litt overvektige. Det er en av de metodisk beste og mest omfattende undersøkelsene som er gjort.

Jeg synes bmi skalaen er litt streng for menn. Petter northug er helt på grensen til å være overvektig i følge den skalaen. Marit Bjørgen har *mye* lavere bmi en ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    29

  • AnonymBruker

    28

  • Kayia

    28

  • frosken

    19

Siden de som er lett overvektige også er de med lengst levealder, 

Har du en link som dokumenterer dette? 

Jeg har alltid forstått at kroppsfassong (dvs hvor overvekten sitter) er viktigere enn antall kilo men det er mulig nyere forskning viser noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror de fleste her i tråden ser på bildene og ikke har lest artikkelen!

Det gjelder i hvert fall ikke meg. Men det er jo damene på bildet du kaller unormalt fete.  Ingenting i artikkelen endrer på utseendet deres, vel?

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har rett, men jeg husker at mine venninners mødre hadde Grete Roede pulvershake-kopper på kjøkkenbenken på -80-tallet, så noe fokus må det ha vært den gang også. Likevel tror jeg du har rett i at man var mer politisk engasjert den gang, og kanskje ikke ble så hundset av gjennom media. Den store forskjellen tror jeg imidlertid ligger i at vi har fredagtacoen både mandag og onsdag, brus hver eneste kveld og pølse hver gang vi fyller bensin... Gjennomsnittsvekten har sikkert gått opp med 10- 15 kg, og da vil jo gapet mellom idealet og virkeligheten bli større også.

Det var nok ulikhet i miljøer den gang også. Men går vi tilbake til min tenåringstid, kan jeg ikke huske noe fokus på kropp. Ansiktet med sminking og kviser til fortvilelse - absolutt, men slanking og kropp snakket vi lite eller ingenting om.

 

Som ung voksen vanket jeg i miljøer uten fokus på utseende i det hele tatt. Men skal jeg si noe om hovedforskjellen på nå og da, var det at vi hadde en selvtillit og "motstandskraft" som gjorde at vi ikke ble vippet av pinnen eller tenkte på å sammenligen oss med fotomodellene. Vi beundret dem, men de tilhørte en verden som ikke hadde noe med oss å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det egentlig som tør svare ærlig på et slikt spørsmål ? Madelenemie er den eneste som tør.

De er da virkelig ikke ekstreme.  De som er unormale, spiseforstyrrede og fete, som Mm kaller dem, ser ikke slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er feil!

Både mus og mennesker lever lengst ved å kjenne seg litt sultne,

Dvs livsforlengelse rent fysiologisk er "sultediett" :-)

Eller som de i Japan sier, " spis deg aldri mett" veldig viktig med tanke på god helse!

Japanere har høyest levealder, og god matkultur og anstendighet, dvs de overspiste ikke, det er ikke ansett bra på noen måte.

Det har kommet flere forskningsrapporter som viser at de som er lett overvektige har lenger levealder enn de som er slankere. Allikevel tror jeg at de fleste ønsker å være slanke, men det handler sannsynligvis om andre ting enn sunnhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en link som dokumenterer dette? 

Jeg har alltid forstått at kroppsfassong (dvs hvor overvekten sitter) er viktigere enn antall kilo men det er mulig nyere forskning viser noe annet?

Det har kommet en god del forskningsrapporter som hevder dette. Jeg vil anta at det i tillegg til kroppsvekt også har betydning hvor stor mengde fett de har rundt indre organer, men poenget i denne sammenhengen er at det overraskende nok ikke er de som har lav BMI (innen normalfeltet) som lever lengst.  Har ingen link tilgjengelig her og nå, men det skal ikke være vanskelig å finne, det har vært mange medieomtaler av denne forskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ulikhet i miljøer den gang også. Men går vi tilbake til min tenåringstid, kan jeg ikke huske noe fokus på kropp. Ansiktet med sminking og kviser til fortvilelse - absolutt, men slanking og kropp snakket vi lite eller ingenting om.

 

Som ung voksen vanket jeg i miljøer uten fokus på utseende i det hele tatt. Men skal jeg si noe om hovedforskjellen på nå og da, var det at vi hadde en selvtillit og "motstandskraft" som gjorde at vi ikke ble vippet av pinnen eller tenkte på å sammenligen oss med fotomodellene. Vi beundret dem, men de tilhørte en verden som ikke hadde noe med oss å gjøre.

For ørvrig er jeg ikke så sikker på at det er bare kostholdet som har skylda for den økte gjennomsnittsvekten i befolkningen Minst like viktig er det at man i dag får mosjon bare når man trener. Før brukte vi kroppen som framkomstmiddel i mye større grad, folk hadde mindre stillesittende arbeid og barn og unge beveget seg hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Hunt undersøkelsen lever de med bmi mellom 25 og 30 lengst, altså de som er litt overvektige. Det er en av de metodisk beste og mest omfattende undersøkelsene som er gjort.

Jeg synes bmi skalaen er litt streng for menn. Petter northug er helt på grensen til å være overvektig i følge den skalaen. Marit Bjørgen har *mye* lavere bmi en ham.

Og der var det en som husket referansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

De er da virkelig ikke ekstreme.  De som er unormale, spiseforstyrrede og fete, som Mm kaller dem, ser ikke slik ut.

Det er jeg enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sånn at vanlige voksne kvinner bryr seg om dette såkalte idealet? Og får ikke alle være i fred som de er? Går folk rundt og kommenterer andres kropper?

Tja.. jeg tror folk bryr seg om også det som ikke sies høyt, men som fremkommer blant annet i diskusjoner som dette. Det er jo flere i denne tråden som virker å synes det er greit at disse kvinnene omtales svært nedsettende som følge av sine kropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest artikkelen, men jeg oppfatter det ikke som at de snakker om seg selv når de omtaler "folk som blir sånn", altså som ikke klarer å vise seg for kjæresten.  Det står jo at hun møter slike tilfeller som terapeut.

Tja, de snakker med mange tunger men sier jo eksplisitt at dette er deres private frigjøringsprosess, noe det for dem er "befriende å være med på". Like ego motivasjon som fitness-damene når de flasher rumpa i grunnen.

 

Helt i slutten får hun ene spørsmål om hva datteren på 9 år sier til prosjektet, og forteller at responsen var:

- «Mamma, må du det?»

 

Hun synes nok det er litt flaut. Men det er viktig å påpeke at dette ikke er nakenhet for nakenhetens skyld, det er fordi det er så befriende å være med på. Alle bør prøve det. Vær fornøyd med den du er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor regnes bmi 25-30 som overvekt egentlig, når det er de som lever lengst? Ikke SER man overvektig ut heller med den bmi`n.



Anonymous poster hash: 1162f...993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesteleser

Husk på hvor du bor, Madelenemie. Asker/Bærum og de finere deler av Oslo har høyere enn normal andel kvinner og menn som ser på kropp som status. Det er også i stor grad folk som har råd til å bruke mye tid på kropp og trening, f.eks. bruke personlig trener jevnlig. Det er også status å spise sunt, og dere har mer enn normalt med penger å bruke på mat. Mens flere andre deler av Oslo melder om økning i antall overvektige barn, er undervekt et større problem enn overvekt på Oslo vest. Barn helt ned i barnehagealder går på lavkarbokosthold. Det gjør at det du ser rundt deg og de damene som utgjør omgangskretsen din, ikke er et godt bilde på det mangfoldet av kropper og kroppstørrelser som fins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet en god del forskningsrapporter som hevder dette. Jeg vil anta at det i tillegg til kroppsvekt også har betydning hvor stor mengde fett de har rundt indre organer, men poenget i denne sammenhengen er at det overraskende nok ikke er de som har lav BMI (innen normalfeltet) som lever lengst.  Har ingen link tilgjengelig her og nå, men det skal ikke være vanskelig å finne, det har vært mange medieomtaler av denne forskningen.

Jeg har aldri sett at de med bmi opp mot 30 lever lenger enn dem på 22-25, så kjempefint om du finner link på det senere. En annen refererte til HUNT, og der har jeg også tilgode å se at dette stemmer. Der ble det vist til en klar sammenheng mellom magefett og hjerte- og karsykdommer, og dette er enda mer kritisk for kvinner enn for menn faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de snakker med mange tunger men sier jo eksplisitt at dette er deres private frigjøringsprosess, noe det for dem er "befriende å være med på". Like ego motivasjon som fitness-damene når de flasher rumpa i grunnen.

 

Helt i slutten får hun ene spørsmål om hva datteren på 9 år sier til prosjektet, og forteller at responsen var:

- «Mamma, må du det?»

 

Hun synes nok det er litt flaut. Men det er viktig å påpeke at dette ikke er nakenhet for nakenhetens skyld, det er fordi det er så befriende å være med på. Alle bør prøve det. Vær fornøyd med den du er. 

 

Vi diskuterer mange ulike ting i denne tråden. Jeg er like lite begeistret for artikkelen som du virker å være, og jeg begeistres så avgjort ikke av dobildet. Jeg opplever det nærmest som invaderende på en eller annen måte.   Men jeg liker fortsatt ikke så degraderende bemerkninger om noens kropp som ble ytret på et tidlig tidspunkt i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sånn at vanlige voksne kvinner bryr seg om dette såkalte idealet? Og får ikke alle være i fred som de er? Går folk rundt og kommenterer andres kropper?

Jeg vet ikke noe om alle andre.  Jeg vet at jeg selv aldri har glemt denne tråden her, som handler om at de som ikke har sylslanke lår, bør la være å gå i shorts i sommervarmen:

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/58492-feite-damer-i-shorts/page-1

 

Min BMI er i øvre del av normalområdet, men jeg ønsker da slett ikke at noen skal bli kvalme av å se meg i sommerklær.  Det blir som å henge ut vask på søndager - jeg driter i "regelen", men jeg vet at andre støtes av det, så jeg gjør det ikke.  Så jeg går altså heller ikke så lettkledd lenger, mulig unntaksvis når jeg er på ferie der jeg kun vil plage folk kortvarig. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi diskuterer mange ulike ting i denne tråden. Jeg er like lite begeistret for artikkelen som du virker å være, og jeg begeistres så avgjort ikke av dobildet. Jeg opplever det nærmest som invaderende på en eller annen måte.   Men jeg liker fortsatt ikke så degraderende bemerkninger om noens kropp som ble ytret på et tidlig tidspunkt i diskusjonen.

Jeg oså føler det invanderende. Det samme med bildene i VG-helg tror jeg det er. Jeg har ingen behov for å se andre mennesker nakne fordi de av en eller annen grunn skal gå mot kroppshysteriet og prøve å overbevise seg selv at de har fin kropp. Det er sånn det virker på meg i alle fall.

 

Man blir eldre, sånn er det bare. Og yngre kropper er og blir penere, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

 

Hvorfor regnes bmi 25-30 som overvekt egentlig, når det er de som lever lengst? Ikke SER man overvektig ut heller med den bmi`n.

Anonymous poster hash: 1162f...993

 

Det er jo ingen som tør å være ærlig her. Damene er ikke fete, men de er virkelig litt overvektige med tanke på at de bare er i begynnelsen av 40-årene. Spesielt hun som sitter på badekaret. Det er ikke damer som trener.

Synes det må være lov å kalle en spade for en spade og si det som det er. Ekle og feite slik Madelenemie beskriver dem, er de IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om alle andre.  Jeg vet at jeg selv aldri har glemt denne tråden her, som handler om at de som ikke har sylslanke lår, bør la være å gå i shorts i sommervarmen:

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/58492-feite-damer-i-shorts/page-1

 

Min BMI er i øvre del av normalområdet, men jeg ønsker da slett ikke at noen skal bli kvalme av å se meg i sommerklær.  Det blir som å henge ut vask på søndager - jeg driter i "regelen", men jeg vet at andre støtes av det, så jeg gjør det ikke.  Så jeg går altså heller ikke så lettkledd lenger, mulig unntaksvis når jeg er på ferie der jeg kun vil plage folk kortvarig. 

Mener du i fullt alvor at du har sluttet å gå i shorts på grunn av noen tullete og useriøse  meningsytringer på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...