Gå til innhold

Høst - suppetid!


Bella Dotte

Anbefalte innlegg

Jo, samme prinsippet, men den er mye større og det tar lang tid. Det er mye arbeid!

Hm... var kanskje litt dumt å kjøpe den, jeg kommer jo til å ha mat ut januar. :P

Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bella Dotte

    20

  • skrevet

    16

  • slabbedask

    13

  • startet av

    9

Nei, vet da søren hva jeg tenkte jeg. Jeg tenkte: KALKUN. Men man får tydeligvis bare voksen kalkun.

Kjæresten min fikk en av ekspeditørene på Kiwi til å gå på lageret og lete frem den minste de hadde og fikk en på knapt 4 kg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min fikk en av ekspeditørene på Kiwi til å gå på lageret og lete frem den minste de hadde og fikk en på knapt 4 kg. :)

Potato potato... :P

Hvor mye trenger en voksen mann? 300 g? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potato potato... :P

Hvor mye trenger en voksen mann? 300 g? :P

Problemet med å kjøpe en hel kalkun istedet for fileter er at i den hele kalkunen er det mye bein og sånt som man ikke kan spise. Men jeg regner med at siden vi er bare to som spiser kalkun så har vi nok for flere dager. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye trenger en voksen mann? 300 g? :P

 

6kg holder til 12-14 porsjoner. Lager du 'no snadder av innmaten blir det er par bonusporsjoner i tillegg. 

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6kg holder til 12-14 porsjoner. Lager du 'no snadder av innmaten blir det er par bonusporsjoner i tillegg. 

 

Saus, da? Eller tenker du sånn leverpostei eller lungemos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6kg holder til 12-14 porsjoner. Lager du 'no snadder av innmaten blir det er par bonus-porsjoner i tillegg. 

Snart blir du invitert:-)

 

Men for å drepe gleden, kalkun er like mye risikosport som kylling, hvis den ikke er økologisk da ;)

 

Her jeg bor får man kastet kylling etter seg hvis man går på butikken :lol: skikkelig risikosport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suppesesongen må nok utvides til hele vinterhalvåret - minst  :D

 

I dag ble det spinatsuppe med bacon. Hadde oppi frossen spinat, persillerot, og litt pastinakk. Som forventet smakte det vidunderlig  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

I dag blir pinnekjøttrestene brukt til god gammeldags ertesuppe. Gule erter og byggryn har kokt en stund, så er spørsmålet hva annet som skal oppi gryta. Oppskriftene jeg finner inneholder gulrøtter, potet, kålrot, purre og løk i tillegg til hvitløk, laurbærblad og timian som krydder.

 

Hva bruker du ha i ertesuppa utover gule erter og kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir pinnekjøttrestene brukt til god gammeldags ertesuppe. Gule erter og byggryn har kokt en stund, så er spørsmålet hva annet som skal oppi gryta. Oppskriftene jeg finner inneholder gulrøtter, potet, kålrot, purre og løk i tillegg til hvitløk, laurbærblad og timian som krydder.

 

Hva bruker du ha i ertesuppa utover gule erter og kjøtt?

 

Jeg bruker ikke mer enn det du bruker - ikke alt engang  :lol:

 

Tenkte jeg skulle spørre hva jeg burde lage i overimorgen, men nå tror jeg at jeg vet svaret. Takk  :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Jeg brukte hvitløk og laurbærblad som smaksetter + en buljongterning, erter og byggryn som sto natta over, og gulrot, løk og vårløk sammen med kjøtt, det ble veldig godt. Supergodt og billig med røkt svineknoke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en endring i planene siden det var søndag og ikke mulig å få kjøpt svineknoke: Paprika- og tomatsuppe med bacon! Åsågodtsågodt! Luktet blomster gjorde det også!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesteleser

Tidligere i uka ble det en nydelig kyllingsuppe på skroget av kyllingen jeg ovnsstekte,kokt i noen timer sammen med skinnet og hvitløk og gulrot. Så plukka jeg ut skroget og skinnet, jevnet suppa med stavmikser og tilsatte kokosmelk, karri, paprika, squash og kyllingkjøttet jeg hadde plukka av skroget. Ble servert med glassnudler. Herlig oransje farge :-)

 

Fikk forresten tips om en liten teskje sennep i ertesuppa, gir smak og jevning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I kveld var det meningen at det skulle bli blomkålsuppe, men det ble altfor mye rart (stilkselleri var antakeligvis skurken) oppi til at det ble vellykket som blomkålsuppe, men det ble veldig vellykket som lysegrønn kremet grønnsakssuppe! Med baconterninger og -fett oppi. Nydelig og krydret smak, delikat og luftig konsistens. 

 

Til dessert (for dessert må man ha til en så kalorifattig middag (jeg klarer ikke mer enn to store tallerkner av sånn suppe)) ble det tapiokapudding med lønnesirup. 

 

Lykke  :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...