Gå til innhold

Verdens beste land?


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lest hele tråden, men forstår det er delte meninger her. Derfor kommer jeg også med min.

 

Er du riktig heldig så bor du i verdens beste land.

Er du riktig uheldig så bor du i verdens verste land.

Flesteparten av oss bor i et land vi oppleves som noe midt i mellom.

Alle disse tre er i Norge.

 

Får du problemer av en eller annen art, så kan du være heldig å komme inn under det beste regelverk.

Men du kan også være uheldig og ikke komme inn under noe regelverk før du har havnet så langt ned det er mulig å komme. Og da kun med overlevelseshjelp.

 

Rettferdig land? Det kan vel diskuteres. 

 

Men kanskje vi er de aller flinkeste til å sutre og klage.

Endret av eller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • skrevet

    23

  • Nicklusheletida

    16

  • Madelenemie

    16

  • AnonymBruker

    12

Synes mange i Norge virker fornøyde jeg. Mye latter og moro både på jobb og i div. Sosiale settinger.

Angående nakenbading så hadde jeg ikke syntes det hadde vært noe problem. Skjønner ikke at det kunne vært så veldig fælt. Har aldri vært i militæret, men meg i noen dager i telt med lite mat, og jeg ville vært så sur at jeg nok hadde angrepet hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes jeg det var unødvendig at hun måtte bade naken sammen med guttene. Men jeg forstår Forsvarets filosofi om at kjønn er en fullstendig irrelevant sak på slagmarken. Jeg tror ikke hensikten var å trakassere henne seksuelt.

Det er jeg enig med deg i. Jeg tror ikke hennes hensikt har vært å syte heller, men å endre praksis der det evt lar seg gjøre. Jeg syns forøvrig saken har blitt pussig kommentert av politikere og ledelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du da skulle satt deg inn i hva som faktisk hendte?

 

Ikke så soldatene på (de hadde klar ordre om å snu ryggen til, og ikke se - og de som eventuelt kikket ville få refs), og ikke var det noen som latterliggjorde henne.

 

Ikke noe sted fremkommer det påstander om at noen likevel kikket, eller at hun ble forsøkt latterliggjort.

 

Dette er bare løse påstander som kommer fra andre enn de som faktisk var der. Med andre ord, slike som deg og en haug med andre, som forsøker å "krisemaksimere" det som faktisk hendte.

Litt problematisk å kritisere meg for å krisemaksimere "det som hendte", når jeg presiserer at jeg ikke snakker om den aktuelle saken.

Hvis alle damene hadde stått med ryggen til og ingen nevnte noe skjønner jeg ikke hvordan det kunne ha vært en stor fantasi, bortsett fra at det ville blitt en historisk ass parade, da, sant nok, sant nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil si er at det må jo være lov til å si noe som opptar en. Jeg tror de fleste nordmenn er enig i at vi har et fint land å bo i. Dagbladet og VG er gjerne blader som gir litt underholdning til den kjedelige hverdagen, og ja er det ikke deilig å kunne ha luksusbekymringer? jeg synes det :-). Det er jævlig om man skal lese om krig og elendighet hver dag. Så hvorfor ikke unne oss litt av disse "verdagsbekymringer" ?, jeg tror også NHD noen ganger synes synd på seg selv, selv om han egentlig ikke har grunner til det. Det er bare sånn vi mennesker er. Vi kan ikke gå rundt i euforisk lykkerus hele tiden, hjernen er ikke laget sånn. Vi er konstruert til å ha plass til frykt, angst, og bekymringer.

 

Ikke ta alt så alvorlig NHD, la folk få lov til å klage litt. Det kan nemlig gi en god følelse å få snakke "skjit prat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil si er at det må jo være lov til å si noe som opptar en. Jeg tror de fleste nordmenn er enig i at vi har et fint land å bo i. Dagbladet og VG er gjerne blader som gir litt underholdning til den kjedelige hverdagen, og ja er det ikke deilig å kunne ha luksusbekymringer? jeg synes det :-). Det er jævlig om man skal lese om krig og elendighet hver dag. Så hvorfor ikke unne oss litt av disse "verdagsbekymringer" ?, jeg tror også NHD noen ganger synes synd på seg selv, selv om han egentlig ikke har grunner til det. Det er bare sånn vi mennesker er. Vi kan ikke gå rundt i euforisk lykkerus hele tiden, hjernen er ikke laget sånn. Vi er konstruert til å ha plass til frykt, angst, og bekymringer.

 

Ikke ta alt så alvorlig NHD, la folk få lov til å klage litt. Det kan nemlig gi en god følelse å få snakke "skjit prat".

Jeg er enig med deg. Typisk populistisk å sette ting som er på veldig ulikt nivå opp mot hverandre.

 

Med det sagt: Nå mistenker jeg de værste klagerne for å være populistiske (og dermed stemme populistisk) selv, så kanskje det strengt tatt er snakk om karma? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lettere å engasjere seg i saker man føler man kan få gjort noe med. Man kan f.eks ikke få gjort noe med den russiske ubåten. Så den kan vi gi en blanke F.... i til noe mer skjer. Men andre saker kan vi faktisk få gjort noe med hvis vi engasjerer oss. Så hvorfor ikke engasjere seg i litt enklere saker som det er mulig å påvirke. Det er jo et sunnhetstegn at folk engasjerer seg. Tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og..... hvis vi begynner å engasjerer oss om menneskerettigheter i Kina, så blir vi bare lagt for hat. Det har ikke noen hensikt. Så da får vi bare fortsette å engasjere oss i våres "luksusproblemer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og..... hvis vi begynner å engasjerer oss om menneskerettigheter i Kina, så blir vi bare lagt for hat. Det har ikke noen hensikt. Så da får vi bare fortsette å engasjere oss i våres "luksusproblemer".

 

Evntuelt kan vi bare la være å engasjere oss i noe som helst, også de såkalte luksusproblemene. Det spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Norge er verdens beste land å bo i. Men det betyr ikke det samme som at alt i Norge er perfekt, eller at folk ikke kan ha det jævlig også i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Norge er verdens beste land å bo i. Men det betyr ikke det samme som at alt i Norge er perfekt, eller at folk ikke kan ha det jævlig også i Norge.

...og det at avisene og de mest ekspressive i avisenens kommentarfelt skriver om smørkrise og raser om bompenger betyr ikke at landets befolkning opplever dette som en krise de gråter seg i søvn av heller. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du da skulle satt deg inn i hva som faktisk hendte?

 

Ikke så soldatene på (de hadde klar ordre om å snu ryggen til, og ikke se - og de som eventuelt kikket ville få refs), og ikke var det noen som latterliggjorde henne.

 

Ikke noe sted fremkommer det påstander om at noen likevel kikket, eller at hun ble forsøkt latterliggjort.

 

Dette er bare løse påstander som kommer fra andre enn de som faktisk var der. Med andre ord, slike som deg og en haug med andre, som forsøker å "krisemaksimere" det som faktisk hendte.

Her er meningen til en yrkesmilitær med 23 års felterfaring:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/11/05/211262/badesaken-handler-om-mobbing-mener-offiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og det at avisene og de mest ekspressive i avisenens kommentarfelt skriver om smørkrise og raser om bompenger betyr ikke at landets befolkning opplever dette som en krise de gråter seg i søvn av heller. 

 

Kan det tenkes at det er media som skaper "krisen", og at det egentlig ikke er noen som helst som mener det er en krise? Bare for å få folk til å ergre seg over alle "superklagerene" og dermed kjøpe avisene i irritasjon.

 

Ja, det kan tenkes. Det er sånn tabloidene og sladdermagasinene fungerer. De fabrikkerer stoff, selv om de samtidig ikke lyver om noe som helst siden det ikke går an.

 

Ola og Kari Nordmann elsker å klage på alle klagerne. Det er kanskje ikke så mange som klager så mye, men media vet godt om dette og får det til å se sånn ut.

 

PS: Hva mente du egentlig med at klagerne kanskje er "populistiske"? Er ikke det et begrep fra politikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Pussig at jeg alltid får liten skrift når jeg kritiserer NHD

hilsen paranoid

Du må skrive tydelig at du kritiserer meg ellers er det ikke sikkert at jeg får med meg kritikken :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Du har tidligere gått knallhardt ut mot meg og vært særdeles bastant.

 

I ett innlegg gjorde du narr av sykdommen min og medisinene mine. I et annet innlegg kom du med en påstand om at man kan leve av 200 kcal/dagen og begrunnet dette med at du er ernæringsfysiolog (fagperson). Du gjorde også narr av overvektige og beskrev dem (oss) i særdeles usmakelige ordelag. Du har også bedt folk som tar AP redusere medikamentene sine på egen hånd.

 

Jeg ville tatt det NHD sier til etterretning, uavhengig av om han mener dette på egen hånd eller sammen med noen andre. Vil også påstå at du ikke kan dekke deg bak autisme for ren mangel på høflighet.

Forsto du ikke det Madelenemie skrev ? Hun skriver at det krever mot å stå for egne meninger. Å dra med seg flere blir ofte brukt som hersketeknikk for å forstørre ens egen mening.

 

Forstår ikke helt hva sykdommen og medisinene dine har med det å gjøre. Hvis Madelenemie har sagt noe ufordelaktig til deg, så har hun nok uttalt seg på vegne av seg selv og ikke sagt "flere mener"

Kommentaren til Nhd var for øvrig ikke til madelenemie, så det er ikke noe hun trenger å ta til etterretning.

 

Får du forresten betaling for å mene det samme som NHD bestandig ? Hender det at du tenker en selvstendig tanke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har ingen problemer med å hevde min mening helt alene.

I dette tilfellet tok jeg med andre fordi vi har fått mange klager på denne brukeren av nettopp de grunner jeg nevnte. Men jeg ser at jeg kunne tatt det hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg har ingen problemer med å hevde min mening helt alene.

I dette tilfellet tok jeg med andre fordi vi har fått mange klager på denne brukeren av nettopp de grunner jeg nevnte. Men jeg ser at jeg kunne tatt det hver for seg.

Har tenkt litt på det du skrev her og hvorfor det kommer så mange klager ?  Sannsynligvis pga klientellet her inne og mange med lav toleransegrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det er bra dere sier fra til denne brukeren.

Det er ikke så ofte jeg bli irritert av det som skrives her, men nå blir jeg det. DU av alle burde ha litt større toleransegrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...