Gå til innhold

Introvert - intet handicap


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

I personlighetspsykologien snakker en ofte om "Big Five", de fem grunntrekk i personligheten som er helt uavhengige av hverandre.

 

Utadvendthet

Nervøsitet (nevrotisisme)

Åpenhet for inntrykk

Vennlighet

Pliktoppfyllende/samvittighetsfull

 

Om en ser på hvert trekk som et kontinuum, har de fire siste klart en positiv/negativ - dimensjon. Dvs at det går bedre med folk på den ene siden av skalaen enn på den andre siden.

 

Når det gjelder utadvendthet/innadvendthet, er det ikke en slik positiv/negativ sammenheng. Introverthet i seg selv må derfor ikke brukes som en unnskyldning for livsvansker.

 

Imidlertid kan valg av f.eks yrke som passer dårlig til ens personlighet gi ekstra belastninger, men dette er ikke noe spesielt for introverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    51

  • frosken

    13

  • Caylee

    13

  • Nicklusheletida

    8

Mest aktive i denne tråden

Yrke skal jo ikke bare passe personligheten, man bør ha en viss interesse for faget for å bli god i det. Hva om man er introvert, men ikke har interesse for typisk introverte jobber? Personlig mener jeg at introversjon kan være hva det vil, for meg er det uansett et handicap siden introverte er en belastning for samfunnet. Ekstroverte kan bli hva de vil, mens introverte ikke har en sjans dersom de ikke er teoretisk sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives veldig godt som introvert og synes det er veldig masse positivt med å være introvert.

 

Liten digresjon: bruker dere Myers-Briggs Type Indicator i psykiatrien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er selv typisk introvert, og jeg har aldri følt meg som en belastning for samfunnet. Ei heller har jeg fått slike hentydninger fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

@larimar: Nei, jeg har ikke sett den brukt i klinisk arbeid. Derimot har jeg fått den undervist flere ganger, og jeg har også opplevd den brukt i lederutvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Trine : Jeg er introvert. Jeg jobber for tiden som vikar og hopper inn i forskjellige firma og må gjøre meg kjent med nye mennesker hele tiden. Det går greit det. Litt slitsomt, men det går. Må man så må man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yrke skal jo ikke bare passe personligheten, man bør ha en viss interesse for faget for å bli god i det. Hva om man er introvert, men ikke har interesse for typisk introverte jobber? Personlig mener jeg at introversjon kan være hva det vil, for meg er det uansett et handicap siden introverte er en belastning for samfunnet. Ekstroverte kan bli hva de vil, mens introverte ikke har en sjans dersom de ikke er teoretisk sterke.

Jeg hadde sterk sosial angst og unnvikende perosnlighetsforstyrrelse (samtidig). Da jeg startet behandling, startet jeg omtrent samtidig å jobbe med det jeg hadde aller mest lyst til å drive med: butikk. Ikke en vanlig dagligvarebutikk heller - jeg er mer selger enn medarbeider.

Det er fullt mulig om man virkelig vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sør på ledige stillinger på finn.no

 

Utadvendt +  ekstrovert = 1176 stillinger

Innadvendt + introvert = 0 stillinger

 

Dette tilsier at TS tar feil

 

Men for all del, jada det er mulig for introverte å få jobb også, men handicap det er det i jobbsammenheng utvilsomt



Anonymous poster hash: 91241...897
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv typisk introvert, og jeg har aldri følt meg som en belastning for samfunnet. Ei heller har jeg fått slike hentydninger fra andre.

 

Men du var skoleflink, ellerså hadde du ikke klart å bli psykiater. Som jeg sa i sta, dersom man ikke er teoretisk sterk så har man et problem som introvert. Selvfølgelig finnes det flere grader av introvert og de fleste er jo et sted på midten. Da har man sikkert ikke de store problemene. Men er man utpreget introvert så er det et handicap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine : Jeg er introvert. Jeg jobber for tiden som vikar og hopper inn i forskjellige firma og må gjøre meg kjent med nye mennesker hele tiden. Det går greit det. Litt slitsomt, men det går. Må man så må man.

 

Jeg hadde ikke fikset å hoppe fra firma til firma. Det er jo forskjellige grader av introvert. Det er forskjellig hva folk takler og ikke. Er ikke bare å si "må man så må man" om det man må gjør en syk så er man jo like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noe 'forvirrings' blant folk. Mange ser på utadvendt som bra, og innadvendt som dårlig - arbeidsgivere inkludert. Men nøyaktig hva er det som legges i disse begrepene av disse? Det er neppe det samme som psykologisk definisjon i "Big Five".

 

Det mange folk, og arbeidsgivere snakker om, er evnen til å være vennlig, og kommunisere godt.

 

Det er ikke det samme som psykologiens definisjon. Der går det mer på ting som å trives alene - i mange situasjoner er det uheldig, hvis det forventes mye sosial aktivitet, men det kan være positivt i mange andre situasjoner - f.eks. når man trenger å kunne beholde roen og konsentrasjonen om en ikke har så store sosiale muligheter, f.eks. hvis man jobber på romstasjonen... :)



Anonymous poster hash: e95a7...fdd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sterk sosial angst og unnvikende perosnlighetsforstyrrelse (samtidig). Da jeg startet behandling, startet jeg omtrent samtidig å jobbe med det jeg hadde aller mest lyst til å drive med: butikk. Ikke en vanlig dagligvarebutikk heller - jeg er mer selger enn medarbeider.

Det er fullt mulig om man virkelig vil :)

 

Om drømmen er å være selger så klarer man vel det, men jeg hadde heller tatt mitt eget liv enn å ha et helvete hver eneste dag til jeg ble 67 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om drømmen er å være selger så klarer man vel det, men jeg hadde heller tatt mitt eget liv enn å ha et helvete hver eneste dag til jeg ble 67 år.

Drømmen var aldri å bli selger, men å jobbe i butikk. Jeg trodde aldri jeg skulle klare en slik jobb pga mine sterke sosiale begrensninger og handikap, og det var poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yrke skal jo ikke bare passe personligheten, man bør ha en viss interesse for faget for å bli god i det. Hva om man er introvert, men ikke har interesse for typisk introverte jobber? Personlig mener jeg at introversjon kan være hva det vil, for meg er det uansett et handicap siden introverte er en belastning for samfunnet. Ekstroverte kan bli hva de vil, mens introverte ikke har en sjans dersom de ikke er teoretisk sterke.

Jeg tror endel som finner ut de er introvert har en eller flere psykisk lidelser samtidig.

Jeg passer utrolig godt inn i "introvert gruppen". Men jeg tror det ligger dypere for meg fordi problemene rundt det jeg sliter med blir så store.

Det virker som veldig mange plutselig er introvert, og ikke har så mange har ganske store problemer i hverdagen. Det er selvfølgelig noen, men tror de sliter med mer som sagt.

Selvom du er introvert så ligger det også noe dypere bak dine problemer vil jeg tro

Endret av Caylee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen var aldri å bli selger, men å jobbe i butikk. Jeg trodde aldri jeg skulle klare en slik jobb pga mine sterke sosiale begrensninger og handikap, og det var poenget mitt.

 

Skjønte at det var poenget, men om man drømmer om å jobbe i butikk så er det vel sikkert lettere å få det til. Jeg har hatt jobb hvor jeg har måtte forholde meg til mye nye mennesker. Likte arbeidsoppgavene, men det er slitsomt å grue seg hver gang man skal til en ny kunde. Uansett kan jeg ikke ha en sånn jobb lenger av fysiske årsaker. Men det er jo tydeligvis bare å ta seg sammen, må man så må man. Vil man så får man til. Vel ikke alle får til samme hvor mye man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror endel som finner ut de er introvert har en eller flere psykisk lidelser samtidig.

Jeg passer utrolig godt inn i "introvert gruppen". Men jeg tror det ligger dypere for meg fordi problemene rundt det jeg sliter med blir så store.

Det virker som veldig mange plutselig er introvert, og ikke har så mange har ganske store problemer i hverdagen. Det er selvfølgelig noen, men tror de sliter med mer som sagt.

 

Er jo tydeligvis bare å "ta seg sammen". Når noen med sosial angst og unnvikende pf kan jobbe som selger så har jeg ikke en dritt å klage på, jeg har jo ingen diagnose. Jeg må vel bare skjerpe meg. Orker ikke dette mer jeg. Det er tydeligvis ikke det at jeg er ekstremt introvert som er problemet, men at jeg er fullstendig udugelig. burde ikke vært født. Fortjener ikke en plass i denne verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Trine : Med " Må man så må man ", mener jeg at hvis alternativet var å miste hus og hjem, ikke kunne betale regninger og ha penger til mat til ungene, så tror jeg du ville ha gjort det.

 

Jeg gjorde dette en periode som ung også og det er den perfekte måte å bli tøffere på. Menneskene er stort sett like over alt. Noen er hyggeligere enn andre, men ingen er farlige.

 

Tror ikke du ville blitt syk av det, men heller modigere etter hvert.

 

Målet mitt er fast jobb igjen. Det er jo det behageligste, tross alt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine : Med " Må man så må man ", mener jeg at hvis alternativet var å miste hus og hjem, ikke kunne betale regninger og ha penger til mat til ungene, så tror jeg du ville ha gjort det.

 

Jeg gjorde dette en periode som ung også og det er den perfekte måte å bli tøffere på. Menneskene er stort sett like over alt. Noen er hyggeligere enn andre, men ingen er farlige.

 

Tror ikke du ville blitt syk av det, men heller modigere etter hvert.

 

Målet mitt er fast jobb igjen. Det er jo det behageligste, tross alt :-)

 

Jeg har hatt en jobb hvor jeg har måtte forholde meg til nye plasser og nye mennesker ganske ofte, selv om firmaet jeg har vært ansatt i var det samme. Det er ikke på grunn av det psykiske at jeg er sykemeldt nå, men hadde jeg vært frisk fysisk hadde jeg måtte bytte jobb fordi det stjal absolutt all min energi. Jeg hadde ikke noe igjen å gi til noen. Så det er ikke den perfekte måten å bli tøffere på, det er den perfekte måten å bli ødelagt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo tydeligvis bare å "ta seg sammen". Når noen med sosial angst og unnvikende pf kan jobbe som selger så har jeg ikke en dritt å klage på, jeg har jo ingen diagnose. Jeg må vel bare skjerpe meg. Orker ikke dette mer jeg. Det er tydeligvis ikke det at jeg er ekstremt introvert som er problemet, men at jeg er fullstendig udugelig. burde ikke vært født. Fortjener ikke en plass i denne verden.

Hvordan vet du at du egentlig ikke har en psykisk lidelse?  Selvom man ikke har fått noen diagnose, betyr ikke at man ikke lider av noe. Jeg tror du har tolket svaret mitt feil. Poenget med svaret mitt var ikke at "Introvert er normalt så du kan ikke si det er grunnen", poenget mitt var at jeg tror du har dypere lidelser som ligger bak "enn bare introvert".

 

Jo, det gjør du. Alle mennesker er født for en grunn. Du blir elsket av flere enn du tror. Men når håpløsheten tar over er det vanskelig å tenke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Trine : Ok, men her beskriver du problemer jeg ikke var klar over. Jeg visste ikke at du var sykemeldt og jeg visste ikke at du var fysisk syk.

 

Jeg er ikke synsk og jeg trodde vi diskuterte det å være introvert. Ikke andre plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...