Gå til innhold

Introvert - intet handicap


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Hvordan vet du at du egentlig ikke har en psykisk lidelse?  Selvom man ikke har fått noen diagnose, betyr ikke at man ikke lider av noe. Jeg tror du har tolket svaret mitt feil. Poenget med svaret mitt var ikke at "Introvert er normalt så du kan ikke si det er grunnen", poenget mitt var at jeg tror du har dypere lidelser som ligger bak "enn bare introvert".

 

Jo, det gjør du. Alle mennesker er født for en grunn. Du blir elsket av flere enn du tror. Men når håpløsheten tar over er det vanskelig å tenke sånn.

 

Jeg forsto hva du mente. Det er noen av de andre innleggene her jeg reagerer på. Som bekrefter at jeg er håpløs og må ta meg sammen og at man får til det man vil få til. Jeg har lest nok nå til å vite at jeg ikke har noe i denne verden å gjøre, jeg er ubrukelig.

Vet ikke om jeg har noen psykisk lidelse eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    51

  • frosken

    13

  • Caylee

    13

  • Nicklusheletida

    8

Mest aktive i denne tråden

Trine : Ok, men her beskriver du problemer jeg ikke var klar over. Jeg visste ikke at du var sykemeldt og jeg visste ikke at du var fysisk syk.

 

Jeg er ikke synsk og jeg trodde vi diskuterte det å være introvert. Ikke andre plager.

 

Vi diskuterer det å være introvert. jeg sier jo at dersom jeg ikke hadde vært sykemeldt så måtte jeg uansett funnet meg en annen jobb fordi jeg ikke takler å omgås så mye mennesker og nye mennesker, fordi jeg er introvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du feiltolker svaret mitt veldig. Jeg prøvde dessuten å formidle håp, men du tolker det negativt.

Jeg trekker tilbake svaret mitt.

 

Jeg tolker det ikke negativt. eller jeg gjør vel det. Glad du får det til, men jeg har prøvd og jeg får ikke håp av å få beskjed om at "alt er mulig" når jeg har prøvd og ikke fått det til. Da føler jeg meg bare enda mer ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto hva du mente. Det er noen av de andre innleggene her jeg reagerer på. Som bekrefter at jeg er håpløs og må ta meg sammen og at man får til det man vil få til. Jeg har lest nok nå til å vite at jeg ikke har noe i denne verden å gjøre, jeg er ubrukelig.

Vet ikke om jeg har noen psykisk lidelse eller ikke.

 

Ikke for å være internett doktor og komme med bastante sluttninger basert på meget begrenset informasjon, men du høres noe deprimert ut.

 

Men hele denne "vilje eller evne" greia er ekstremt tåpelig. Noen mennesker klarer å trosse en diagnose og gjøre ting som de fleste andre med den diagnosen ikke klarer, kanskje holder de ut ekstreme smerter. Okei, men hva så ? Det er jo flott det men det betyr ikke at alle andre vil klare å holde ut med slik smerte og må finne en annen vei.

 

Jeg kunne sikkert også blitt noe stort hvis jeg klarte å holde ut smerten relatert til sosialisering men jeg orker ikke det blir for mye for meg, men hvis noen mener at det betyr at jeg har "vondt i vilja" eller er "lat" så får de mene det de vet ikke hvordan det er å være meg det er det kun en selv som gjør. Man får gjøre det beste en klarer ut ifra de forutsetningene man har, og gjør man sitt beste så får det være godt nok uansett hva sluttresultatet blir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det ikke negativt. eller jeg gjør vel det. Glad du får det til, men jeg har prøvd og jeg får ikke håp av å få beskjed om at "alt er mulig" når jeg har prøvd og ikke fått det til. Da føler jeg meg bare enda mer ubrukelig.

Men har du fått hjelp/behandling da?

Jeg hadde iallefall ikke klart det uten min behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsto hva du mente. Det er noen av de andre innleggene her jeg reagerer på. Som bekrefter at jeg er håpløs og må ta meg sammen og at man får til det man vil få til. Jeg har lest nok nå til å vite at jeg ikke har noe i denne verden å gjøre, jeg er ubrukelig.

Vet ikke om jeg har noen psykisk lidelse eller ikke.

Uansett om du er introvert eller at det er andre ting itilegg så burde du ikke bare ta seg sammen. Det fungerer ikke i lengden. Selvfølgelig må alle mennesker presse seg til en viss grad, men hvis man er i en jobb man ikke takler kan den gå veldig dårlig. Tilslutt så knekker det.

 

For noen år siden jobbet jeg på apotek. Jeg klarte meg men det var jævlig greier. Masse mennesker, angsten var ikke til å beskrive. Følte jeg ikke taklet oppgavene og gruet meg. Jeg presset meg langt over grensene og det endte tilslutt med at jeg  ikke klarte mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine : Jeg er introvert. Jeg jobber for tiden som vikar og hopper inn i forskjellige firma og må gjøre meg kjent med nye mennesker hele tiden. Det går greit det. Litt slitsomt, men det går. Må man så må man.

 

Jeg forsøkte, men endre opp med å bli "tildels alvorlig syk" (som det står i legerapporten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Trine : Det var ikke meningen å ta i fra deg alt håp. Når du tolker det slik at du ikke har noe i denne verden å gjøre, da virker mer som det er helt andre typer problemer du har. Kan nesten virke som du er deprimert og har elendig selvtillit. Virker i hvert fall som dette er noe annet enn å være introvert.

 

Ønsker deg alt godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det ikke negativt. eller jeg gjør vel det. Glad du får det til, men jeg har prøvd og jeg får ikke håp av å få beskjed om at "alt er mulig" når jeg har prøvd og ikke fått det til. Da føler jeg meg bare enda mer ubrukelig.

 

Det er en grense for hvor mye, og hvor lenge, man "bare kan ta seg sammen" før alt rakner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være internett doktor og komme med bastante sluttninger basert på meget begrenset informasjon, men du høres noe deprimert ut.

 

Men hele denne "vilje eller evne" greia er ekstremt tåpelig. Noen mennesker klarer å trosse en diagnose og gjøre ting som de fleste andre med den diagnosen ikke klarer, kanskje holder de ut ekstreme smerter. Okei, men hva så ? Det er jo flott det men det betyr ikke at alle andre vil klare å holde ut med slik smerte og må finne en annen vei.

 

Jeg kunne sikkert også blitt noe stort hvis jeg klarte å holde ut smerten relatert til sosialisering men jeg orker ikke det blir for mye for meg, men hvis noen mener at det betyr at jeg har "vondt i vilja" eller er "lat" så får de mene det de vet ikke hvordan det er å være meg det er det kun en selv som gjør. Man får gjøre det beste en klarer ut ifra de forutsetningene man har, og gjør man sitt beste så får det være godt nok uansett hva sluttresultatet blir

 

Tusen takk for at du skriver dette. Jeg er vel noe depremert også, vet ikke, er sliten og er lei av bagatellisering, som at ingen aksepterer at det å være sosial er et problem for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Caylee : Jeg kan ikke se at angst heller er det samme som å være introvert.

 

Denne tråden handler jo plutselig om alle mulige andre diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du fått hjelp/behandling da?

Jeg hadde iallefall ikke klart det uten min behandler.

 

Går til en psykiatrisk sykepleier nå, ikke at det hjelper, men skal få legen min til å henvise meg til noen andre. Tidligere fastleger jeg har hatt har ikke brydd seg noe om det så jeg har aldri fått hjelp, ikke engang når jeg har bedt om det. Har vært hos en psykolog gjennom NAV, hun mente jeg var normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verken ment eller skrevet at man bare skal ta seg sammen.

Prøvde å formidle litt håp, men det tolkes jo negativt :(

Håper du får hjelp av en kompetent behandler.

Endret av hww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at introverte som er friske ellers kan klare ekstroverte jobber bare de tar seg sammen ? Jeg klarer ihvertfall ikke men jeg har jo noen andre godsaker i tillegg til introvertheten da så vet ikke hvordan det er for de som er friske og introverte

 

edit: er bare nysgjerrig mener ikke at noen mener at noen andre skal ta seg sammen her i tråden men jeg vet ikke hvordan det er for andre mennesker

Endret av Trollings
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine: Jeg mente absolutt ikke noe negativt i innlegget mitt, Jeg prøvde bare å hjelpe deg. Syns det er dumt og trist at du kanskje misforsto hva jeg skrev.

 

Nicklusheletida: Er noe i det tror jeg. Jeg har ikke peiling på dette så skriver ut fra hva jeg selv tror. siden så mange mener de er introverte og ikke alle sliter angående jobb, sosialt osv så er det kanskje forskjellige grader eller det at noen lider av noe annet samtidig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går til en psykiatrisk sykepleier nå, ikke at det hjelper, men skal få legen min til å henvise meg til noen andre. Tidligere fastleger jeg har hatt har ikke brydd seg noe om det så jeg har aldri fått hjelp, ikke engang når jeg har bedt om det. Har vært hos en psykolog gjennom NAV, hun mente jeg var normal.

 

Psykologer betalt av NAV kommer frem til den konklusjonen NAV ønsker.

Anonymous poster hash: 55679...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine : Det var ikke meningen å ta i fra deg alt håp. Når du tolker det slik at du ikke har noe i denne verden å gjøre, da virker mer som det er helt andre typer problemer du har. Kan nesten virke som du er deprimert og har elendig selvtillit. Virker i hvert fall som dette er noe annet enn å være introvert.

 

Ønsker deg alt godt :-)

 

Unnskyld at jeg reagerte som jeg gjorde. Det var unødvendig av meg. Ble bare veldig lei meg. Føler at det ikke er noen forståelse for at enkelte mennesker ikke klarer å omgås andre mennesker uten å bli utslitt. 30 min kan være nok til at jeg trenger å "gjemme meg bort" resten av dagen. Jeg vet du ikke mente å ta fra meg håpet. Jeg er bare så sliten av at alle sier at alt er mulig. Jeg har virkelig prøvd, men blir bare værre og værre. Unnskyld at det gikk utover deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...