Gå til innhold

Introvert - intet handicap


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Er det slik at introverte som er friske ellers kan klare ekstroverte jobber bare de tar seg sammen ? Jeg klarer ihvertfall ikke men jeg har jo noen andre godsaker i tillegg til introvertheten da så vet ikke hvordan det er for de som er friske og introverte

 

edit: er bare nysgjerrig mener ikke at noen mener at noen andre skal ta seg sammen her i tråden men jeg vet ikke hvordan det er for andre mennesker

 

Jeg vet heller ikke hvordan det er for andre. Jeg vet bare at det er grenser for hvor mye jeg kan "ta meg sammen" før ting går til helvete.

Anonymous poster hash: 55679...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    51

  • frosken

    13

  • Caylee

    13

  • Nicklusheletida

    8

Mest aktive i denne tråden

Nicklusheletida

Trine : Jeg tror du kan være deprimert.  Jeg har en sønn som plutselig ble slik. Han ville bare være for seg selv. Han var deprimert. Ser bedring nå etter at medisinene har begynt å virke. Du må jo få sjekket opp dette da og forsøke medisiner , synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg er introvert, og det har ikke vært noe handicap for meg. Jeg er ikke super-introvert, men kona blir etter eget utsagn "pratesyk" om hun har vært alene noen timer. Det er et konsept jeg virkelig ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Psykologer betalt av NAV kommer frem til den konklusjonen NAV ønsker.

Anonymous poster hash: 55679...aa4

 

 

Var ikke betalt av nav, men av ia-bedrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

trollings : Ja, jeg tror introverte fint greier ekstroverte jobber. Jeg greier det i hvert fall . Men på fritiden liker jeg meg best ved å holde på med hobbyen min helt alene. Har fått tilbud om å være med i en gruppe med ukjente mennesker, men det har jeg ikke noe lyst til . Koser meg alene med hobbyen min jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine: Jeg mente absolutt ikke noe negativt i innlegget mitt, Jeg prøvde bare å hjelpe deg. Syns det er dumt og trist at du kanskje misforsto hva jeg skrev.

 

Nicklusheletida: Er noe i det tror jeg. Jeg har ikke peiling på dette så skriver ut fra hva jeg selv tror. siden så mange mener de er introverte og ikke alle sliter angående jobb, sosialt osv så er det kanskje forskjellige grader eller det at noen lider av noe annet samtidig

 

Jeg vet at du ikke mente noe negativt i innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trine : Jeg tror du kan være deprimert.  Jeg har en sønn som plutselig ble slik. Han ville bare være for seg selv. Han var deprimert. Ser bedring nå etter at medisinene har begynt å virke. Du må jo få sjekket opp dette da og forsøke medisiner , synes jeg.

 

Jeg har ikke plutselig blitt sånn. Da jeg var liten grudde jeg meg hver dag til jeg skulle på skolen, jeg hadde ofte unnskyldninger for å ikke være med og leke med andre, jeg kunne være for meg selv i mange timer. Jeg går på medisiner, men jeg har ikke noe mer lyst til å være sammen med andre av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at du ikke mente noe negativt i innlegget ditt.

Jeg mente heller ikke noe negativt med mine svar. Det gjør meg dessuten trist at du og flere tolker svaret mitt som dere gjør. Jeg burde nok ikke svart.

God natt og lykke til vidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke plutselig blitt sånn. Da jeg var liten grudde jeg meg hver dag til jeg skulle på skolen, jeg hadde ofte unnskyldninger for å ikke være med og leke med andre, jeg kunne være for meg selv i mange timer. 

 

Det virker som du er mer enn "bare" introvert. Krev en skikkelig utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente heller ikke noe negativt med mine svar. Det gjør meg dessuten trist at du og flere tolker svaret mitt som dere gjør. Jeg burde nok ikke svart.

God natt og lykke til vidre.

 

Jeg bare gjorde noen assosiasjoner som jeg spurte om jeg tolket ikke ditt innlegg negativt i det hele tatt (hvis du tenker på meg) men måtte bare spørre litt fordi jeg ble nysgjerrig bare er nok pga autismen min men jeg har alltid tenkt at aspergers og inadvendthet har mye til felles og kanskje var ganske likt men er visst ikke det og det er greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har tenkt på at man kanskje har blitt psykisk syk pga introversjon?

 

"Som et resultat, er introverte ikke drevet å søke store kick med positiv emosjonell opphisselse, de vil heller finne en mening enn pur lykke, noe som gjør dem relativt immune mot søken etter lykke som gjennomsyrer norsk moderne kultur. Faktisk kan den kulturelle vektingen på lykke true deres psykiske helse. Som nordmann og vestlig generelt blir livet stadig mer konkurransedrevent og aggressivt, man skal kunne komme opp med gullkornene på null komma niks, presset etter å produsere på kommando, være en lagspiller, og gjøre lynhurtige avgjørelser kobler introverte fra deres indre strømkilde og forlater dem stresset og utarmet. Introverte idag står overfor en stor utfordring for å ikke føle seg mistilpassede i sin egen kultur."

http://klinikk5.no/?Mode=Meny&HovedMenyId=4&UnderMenyId1=16&UnderMenyId2=183&ThisMenyId=183

 

Hvorfor må det være slik at dersom man mener man er ekstremt introvert og at samfunnet slik det fungerer gjør en syk så er det ikke på grunn av introversjonen, men at man har en annen psykisk sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at du ikke mente noe negativt i innlegget ditt.

Det er bra :)

Jeg er enig med slabbedansk. Jeg tror en ordentlig utredning hadde vært smart, så du får bedre hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente heller ikke noe negativt med mine svar. Det gjør meg dessuten trist at du og flere tolker svaret mitt som dere gjør. Jeg burde nok ikke svart.

God natt og lykke til vidre.

 

jeg vet du ikke mente noe negativt. Jeg føler bare at det generelt ikke er akseptert at noen er så introverte at de blir syke av det fordi samfunnet ikke har plass til ekstremt introverte mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra :)

Jeg er enig med slabbedansk. Jeg tror en ordentlig utredning hadde vært smart, så du får bedre hjelp

 

Ja, jeg skal be om det og håpe at jeg faktisk får det denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har tenkt på at man kanskje har blitt psykisk syk pga introversjon?

 

"Som et resultat, er introverte ikke drevet å søke store kick med positiv emosjonell opphisselse, de vil heller finne en mening enn pur lykke, noe som gjør dem relativt immune mot søken etter lykke som gjennomsyrer norsk moderne kultur. Faktisk kan den kulturelle vektingen på lykke true deres psykiske helse. Som nordmann og vestlig generelt blir livet stadig mer konkurransedrevent og aggressivt, man skal kunne komme opp med gullkornene på null komma niks, presset etter å produsere på kommando, være en lagspiller, og gjøre lynhurtige avgjørelser kobler introverte fra deres indre strømkilde og forlater dem stresset og utarmet. Introverte idag står overfor en stor utfordring for å ikke føle seg mistilpassede i sin egen kultur."

http://klinikk5.no/?Mode=Meny&HovedMenyId=4&UnderMenyId1=16&UnderMenyId2=183&ThisMenyId=183

 

Hvorfor må det være slik at dersom man mener man er ekstremt introvert og at samfunnet slik det fungerer gjør en syk så er det ikke på grunn av introversjonen, men at man har en annen psykisk sykdom?

Interresant egentlig. Er sikkert mange som opplever det å få det dårligere fordi samfunnet ikke er tilpasset. Er det bare i trondheim den klinikken som mener det er? Du kan jo skjekke ut med de også og få noen tåd eller lignende.

Da begyner jeg å lure på om jeg er egentlig introvert. For som barn var jeg mye mer utadvent men kanskje dårlige opplevelser gjorde meg annerledes eller bare byttet personlighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal be om det og håpe at jeg faktisk får det denne gangen.

Det burde du få. Sier de nei, så gjør de en feil og da burde du klage. Alle har rett på god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant egentlig. Er sikkert mange som opplever det å få det dårligere fordi samfunnet ikke er tilpasset. Er det bare i trondheim den klinikken som mener det er? Du kan jo skjekke ut med de også og få noen tåd eller lignende.

Da begyner jeg å lure på om jeg er egentlig introvert. For som barn var jeg mye mer utadvent men kanskje dårlige opplevelser gjorde meg annerledes eller bare byttet personlighet

 

Ser ut som de har to klinikker og begge ligger i sør-trøndelag. Har ikke råd til noen privat psykolog. Tviler på at de deler ut råd gratis. Trøndelag er uansett altfor langt unna. Kan kanskje hende jeg kan sende de en mail. Men jeg får nok satse på at fastlegen henviser meg til rett instans og at det ikke er altfor lang ventetid.

Jeg tror at opplevelser som barn er viktige faktorer for utviklingen av personligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som jeg føler blir glemt er at ca 50% av befolkningen er introverte. Det betyr ikke at de ikke har ekstroverte egenskaper. Men noen få kommer så høyt opp på skalaen at det ikke finnes noe ekstroversjon i dem. Fortsatt påstås det at det ikke er en sykdom og det kan godt være at det ikke er det, men at det ikke er et handicap å kun ha introvert personlighet, fullstendig blottet for ekstroversjon syns jeg nesten blir litt arrogant. Folk sier "jeg er introvert, men jeg har ikke problemer med....." Hvor introvert er du? 55%? 60%? 75%? Hva med de som er nesten 100%, hvordan kan man si at det ikke er et problem, eller handicap? På alle de testene jeg har tatt har jeg skåret mellom 95% og 100%. Men det er jo ikke mulig, da må det være noe annet galt med meg. For meg virker det mye mer logisk at jeg er så introvert at jeg har blitt syk av det.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Har lest tall som tilsier at 35-50 prosent av befolkningen er introvert. Skulle likt å se at alle vi introverte meldte oss ut av arbeislivet og begynte å gå på nav istedenfor...

 

Introverthet gir oss ingen unnskyldning for å ikke jobbe. Arbeidslivet kan være tøft og krevende for mange, men man kan ikke bare melde seg ut fordi man trives best i eget selskap og blir sliten av å være med andre mennesker. Man har jo fritid også, den disponerer man selv. Har selv hatt et yrke som egentlig passer best for ekstroverte mennesker. Det har til tider vært slitsomt, ja, men det gikk helt fint.

 

Jeg har forståelse for at mennesker med psykiske problemer sliter med å komme seg ut i arbeid, men introverthet er ikke en (p)sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest tall som tilsier at 35-50 prosent av befolkningen er introvert. Skulle likt å se at alle vi introverte meldte oss ut av arbeislivet og begynte å gå på nav istedenfor...

 

Introverthet gir oss ingen unnskyldning for å ikke jobbe. Arbeidslivet kan være tøft og krevende for mange, men man kan ikke bare melde seg ut fordi man trives best i eget selskap og blir sliten av å være med andre mennesker. Man har jo fritid også, den disponerer man selv. Har selv hatt et yrke som egentlig passer best for ekstroverte mennesker. Det har til tider vært slitsomt, ja, men det gikk helt fint.

 

Jeg har forståelse for at mennesker med psykiske problemer sliter med å komme seg ut i arbeid, men introverthet er ikke en (p)sykdom.

 

Innlegg som dette er vel typisk en av grunnene til at ekstremt introverte ender med å bli psykisk syke. Ingen forståelse for at introversjon kommer i ulke grader, at de fleste også har noe ekstroversjon i seg, men at det finnes noen som ikke har det. Det er ikke snakk om at alle introverte skal melde seg ut av samfunnet, men du mener kanskje det er greit at noen må stenge seg inne all den tiden de ikke bruker på jobben, at man gråter hver kveld fordi de er fullstendig tomme for energi, at man gruer seg og har et usunt høyt nivå av stress HVER ENESTE dag fordi man blir utslitt av andre mennesker? Alle takler at noe til tider er slitsomt, slik du beskriver det å være introvert i et yrke best egnet for ekstroverte. Men hadde du holdt ut om hver dag var et helvete?

Og igjen, nei, introversjon er ikke en sykdom, men det kan fort enda med sykdom dersom det ikke tas hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...