Gå til innhold

Introvert - intet handicap


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Sikter du til meg her? I såfall vil jeg gjerne vite hva det er du føler du ikke har fått kommentar på. Er ikke helt sikker på om jeg leser det riktig, om du mener at de som blir fortvila ikke svarer, eller om de som gjør andre fortvila ikke svarer. Om du har skrevet noe jeg burde ha kommentert så har jeg glippet der og det beklager jeg i såfall.

 

Beklager at jeg formulerte meg så uklart, det var virkelig ikke meningen. Det jeg mente å uttrykke var at jeg synes innleggene dine ,spesielt dine svar til enkelte, virker så fortvilede og uten håp, at jeg fikk helt vondt av deg. Jeg klarte dermed ikke å la være å skrive (kommentere) at jeg forstår at du føler deg fortvilet, og sikkert også veldig sliten, og at jeg hadde forståelse for noen av dine synspunkter. Det jeg mente var altså at jeg selv ikke klarte å la være å svare på et av dine innlegg fordi du virket så fortvilet og det virket som du følte deg så alene i ditt ståsted. Siden jeg sikkert sliter med en del andre ting enn deg, er kanskje ikke jeg den rette til å uttale meg, men det var i alle fall min intensjon. Håper dette var litt oppklarende, jeg skal prøve å uttrykke meg klarere i det videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    51

  • frosken

    13

  • Caylee

    13

  • Nicklusheletida

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Gargamel

Samfunnet har behandlet meg bra selv om jeg er introvert. Jeg har aldri hatt problemer med å skaffe meg jobb eller stå i en jobb.

Jeg forstår fullt ut at jeg er heldig som er psykisk og fysisk frisk. Det er ikke noe jeg har oppnådd gjennom arbeid, men gjennom flaks.

Jeg forstår ikke diskusjonen her helt. Det bærer litt preg av hair-splitting.

Trine: Jeg tror deg på at du ikke kan jobbe, selv om du gjerne vil. Jeg går skjønner at du har det ekstremt tungt.

Du vil i utgangspunktet ikke kalle deg psykisk syk. Det er et poeng for deg at psykdommen er påført deg fra samfunnet. Der detter jeg av, for jeg opplever ikke samfunnet som så sneversynt og uvennlig, selv om jeg er introvert.

Sannsynligvis er du mye mer introvert enn meg, og det kan forklare forskjellen for alt jeg vet. Hvis du trenger flere dagers hvile etter en halvtimes prat er det neppe hensiktsmessig for psykiatrien å plassere oss i samme kategori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke svart som jeg gjorde, om du hadde skrevet om deg selv.  Du skrev "siden introverte er en belastning for samfunnet.".  Det var en kategorisk konklusjon, som jeg ville nyansere.

 

Det var vel litt svart/hvitt skrevet av meg. Jeg prøver bare å få fram at det er et problem for enkelte introverte å leve i det samfunnet vi lever i. Beklager at jeg formulerte meg så dårlig. Jeg gjør det når jeg blir stressa og jeg ble veldig stressa av denne tråden.

 

Trine, har du noen kilder til de påstandene du kommer med?

 

Har lagt ut en link to ganger allerede i denne tråden. Ellers så er det bare å google introvert og lese om det så får man svar på mye. Noen av påstandene mine er kun min egen erfaring.

 

@Trine: Jeg er langt på vei enig med deg i at vi lever i et samfunn der det er enklere for ekstroverte enn introverte. Det er urettferdig, men det er lite et enkelt individ kan gjøre med det.

 

Når det nå en gang er slik tror jeg du må spørre deg hvordan du som individ kan leve best mulig i et slikt samfunn/arbeidsliv. Grovt sett har du to muligheter:

1. Satse på å bli trygdet og holde deg utenfor arbeidslivet. I så fall må du akseptere å få en eller annen diagnose utover introvert.

2. Alternativt kan du forsøke å finne en jobb (eller skape din egen).

 

Ut fra det du så langt har skrevet i denne tråden virker det som du har gjort en grundig analyse av hva som er galt med deg/samfunnet/situasjonen du befinner deg i. Var jeg deg ville jeg nå flyttet fokus mot å avklare hva jeg vil med livet mitt og hvordan det best kan realiseres innenfor de rammene som nå en gang foreligger. Så ville jeg satt meg mål og lagd en plan for hvordan det best kan gjennomføres. Jeg tror du i stor grad har mulighet til selv å påvirke i hvilken retning livet ditt skal gå videre.

 

Det jeg helst vil jobbe med kan jeg ikke jobbe med av fysiske årsaker, det må jeg på et eller annet vis lære meg å leve med. Jeg prøver på ditt alternativ 2, men det er virkelig ikke lett og noen ganger gir jeg helt opp og jeg føler nesten at jeg bare graver meg lenger og lenger ned jo mer jeg prøver å gjøre noe med situasjonen. Men nå er målet mitt å få behandling av noen som forhåpentligvis kan hjelpe meg å takle livet slik som det er.

 

Trine, det var som du forstod ikke meningen å trekke deg ned. Jeg mente å gi deg et glimt av håp, for jeg tror at hvis du får god hjelp med det du sliter med kan det godt vise seg at den introverte biten ikke er et så stort problem som du tror likevel. Det virker som du er på et mørkt sted akkurat nå(og har vært det en stund), og da er det lett å tro at også framtida er håpløs. Godt å høre at du står på for å få en ordentlig utredning.

 

Håper du har rett.

 

Beklager at jeg formulerte meg så uklart, det var virkelig ikke meningen. Det jeg mente å uttrykke var at jeg synes innleggene dine ,spesielt dine svar til enkelte, virker så fortvilede og uten håp, at jeg fikk helt vondt av deg. Jeg klarte dermed ikke å la være å skrive (kommentere) at jeg forstår at du føler deg fortvilet, og sikkert også veldig sliten, og at jeg hadde forståelse for noen av dine synspunkter. Det jeg mente var altså at jeg selv ikke klarte å la være å svare på et av dine innlegg fordi du virket så fortvilet og det virket som du følte deg så alene i ditt ståsted. Siden jeg sikkert sliter med en del andre ting enn deg, er kanskje ikke jeg den rette til å uttale meg, men det var i alle fall min intensjon. Håper dette var litt oppklarende, jeg skal prøve å uttrykke meg klarere i det videre :)

 

Beklager at jeg ikke svarte på innlegget ditt. Jeg satte pris på det og burde fortalt deg det. Jeg er ganske fortvilet for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med meg selv. Du har nok ikke forklart deg dårlig egentlig, jeg er veldig flink til å tolke ting i negativ retning dersom det er en minste tvil om hvordan jeg skal tolke noe. Så man kan vel si at jeg trenger veldig klar tale :)

 

Samfunnet har behandlet meg bra selv om jeg er introvert. Jeg har aldri hatt problemer med å skaffe meg jobb eller stå i en jobb.

Jeg forstår fullt ut at jeg er heldig som er psykisk og fysisk frisk. Det er ikke noe jeg har oppnådd gjennom arbeid, men gjennom flaks.

Jeg forstår ikke diskusjonen her helt. Det bærer litt preg av hair-splitting.

Trine: Jeg tror deg på at du ikke kan jobbe, selv om du gjerne vil. Jeg går skjønner at du har det ekstremt tungt.

Du vil i utgangspunktet ikke kalle deg psykisk syk. Det er et poeng for deg at psykdommen er påført deg fra samfunnet. Der detter jeg av, for jeg opplever ikke samfunnet som så sneversynt og uvennlig, selv om jeg er introvert.

Sannsynligvis er du mye mer introvert enn meg, og det kan forklare forskjellen for alt jeg vet. Hvis du trenger flere dagers hvile etter en halvtimes prat er det neppe hensiktsmessig for psykiatrien å plassere oss i samme kategori.

 

Det kan godt være at jeg er psykisk syk selv om jeg ikke har noen diagnose. Det jeg mener med at samfunnet har påført meg de psykiske problemene jeg har er at jeg ikke takler press, stress, dårlig tid, small-talk med kunder eller de fleste kolleger, jeg trenger arbeidsro, følelse av kontroll, jeg trenger at kvalitet verdsettes mer enn "fort og gæli", jeg trenger å få gjøre ting riktig og ikke minst lovlig. I min bransje ihvertfall, er dette ytter skjeldent mulig og jeg har hele tiden en vond følelse inni meg pga dette. Hjelper ikke å like arbeidsoppgavene mår stressnivået er konstant altfor høyt. Jeg klarer ikke finne en jobb jeg kunne utført uten å få denne vonde følelsen. Alt det jeg har ramset opp her er ganske typisk for introverte, men vet ikke om det er vanlig at man blir dårlig av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...