Gå til innhold

Introvert - intet handicap


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Hm.. Det sier jeg ennå. Er jeg dum i hodet da ifølge du og andre som mener det?

 

Vi er vel bare ikke modne Caylee. Fordelen med det er at vi ikke råtner så fort heller siden vi må bli modne før vi råtner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    51

  • frosken

    13

  • Caylee

    13

  • Nicklusheletida

    8

Mest aktive i denne tråden

Vi er vel bare ikke modne Caylee. Fordelen med det er at vi ikke råtner så fort heller siden vi må bli modne før vi råtner.

Hehe, sant det. godt sagt ;)

 

Kanskje vi ikke er modne ifølge frosken, men bestemmer hvem som er moden? Jeg syns flere av brukerne som mener jeg ikke er moden nok for eksempel ikke er moden selv. De klarer ikke se situasjoner fra flere sider, tenker ikke gjennom hva de skriver, sårer andre uten å bry seg osv.

 

Bedre å være "umoden" ved å si man skulle ønske man ikke var født enn å ikke klare vise empati. Så vi har en fordel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sant det. godt sagt ;)

 

Kanskje vi ikke er modne ifølge frosken, men bestemmer hvem som er moden? Jeg syns flere av brukerne som mener jeg ikke er moden nok for eksempel ikke er moden selv. De klarer ikke se situasjoner fra flere sider, tenker ikke gjennom hva de skriver, sårer andre uten å bry seg osv.

 

Bedre å være "umoden" ved å si man skulle ønske man ikke var født enn å ikke klare vise empati. Så vi har en fordel

 

Enig! jeg syns det er mer modent å tørre å si akkurat det man mener og føler enn å skulle pynte på det for å virke moden. Og evnen til å vise empati er definitivt bedre enn å være "moden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, nå må dere slutte Caylee og Trine. Dere kan mene hva dere vil om meningene til blant annet frosken, men hun (han? beklager, har ikke fått med meg om du er mann eller dame hehe) er i allefall saklig og høflig. Det dere driver med nå, er rett og slett ikke greit.

 

Dere fremstiller dere ikke akkurat som empatiske.

 

"De klarer ikke se situasjoner fra flere sider, tenker ikke gjennom hva de skriver, sårer andre uten å bry seg osv." Dette høres merkelig nok ut som dere selv de siste par sidene av denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er psykisk sykdom som er problemet, ikke introvertheten. Siden de aller fleste introverte er psykisk friske, så betviler jeg at det er en så tydelig korrelasjon som hun her påstår.

 

Det er nok mulig. Ifølge NHDs kritierier for sykdom er hun jo absolutt ikke frisk.

Anonymous poster hash: 55679...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, nå må dere slutte Caylee og Trine. Dere kan mene hva dere vil om meningene til blant annet frosken, men hun (han? beklager, har ikke fått med meg om du er mann eller dame hehe) er i allefall saklig og høflig. Det dere driver med nå, er rett og slett ikke greit.

 

Dere fremstiller dere ikke akkurat som empatiske.

 

"De klarer ikke se situasjoner fra flere sider, tenker ikke gjennom hva de skriver, sårer andre uten å bry seg osv." Dette høres merkelig nok ut som dere selv de siste par sidene av denne tråden.

Ja, alle andre er så høflig og saklig.

Når noen foreksempel skriver noe frekt til meg er jeg problemet uansett hva, jeg må jo tåle såpass. Men når jeg sier hva jeg mener ja da er jeg kjempeslem, og de andre blir lei seg. Det må jeg da forstå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er litt rart at enkelte ser ut til helt å overse det som var hovedbudskapet til nhd da han startet denne tråden. Hans utsagn pleier å være basert på forskningslitteratur, og jeg antar av den grunn at han har godt grunnlag for å si det han sier om introverthet.

 

:) Jeg vet ikke om hans eneste ønske eller mål med å legge ut dette innlegget her er å lære opp de som er her om personlighetspsykologien og introverthet. Jeg personlig tenker at når det legges ut slik som dette, er det i alle fall et delmål at det blir en diskusjon der også personer som ikke nødvendigvis har studert dette nøye, men mener de har personlige erfaringer som er relevante, skal kunne uttale seg. Men jeg kan selvsagt ikke si dette med sikkerhet :)

 

Noen innlegg er kanskje litt digresjoner fra tema, men jeg synes det må kunne godtas i en slik tråd, der det ikke er noen som spør om konkrete råd. Jeg synes også det er vanskelig å lese når noen blir så fortvilet over svarene de får, og så ikke kommentere tilbake når jeg har stor forståelse for personens fortvilelse. Det gjør kanskje at temaet blir litt videre enn det som kanskje var ment fra nhd sitt standpunkt, men håpet er jo at det kan føre til at de som skriver her går herfra litt mindre oppgitte og triste enn før de begynte å skrive.

 

Og så kan det jo hende alle lærer noe, og det er i seg selv svært positivt. Men dette var bare min personlige mening og jeg skjønner hvis noen er rivende uenige ;)

Endret av umakenverdt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg vet ikke om hans eneste ønske eller mål med å legge ut dette innlegget her er å lære opp de som er her om personlighetspsykologien og introverthet. Jeg personlig tenker at når det legges ut slik som dette, er det i alle fall et delmål at det blir en diskusjon der også personer som ikke nødvendigvis har studert dette nøye, men mener de har personlige erfaringer som er relevante, skal kunne uttale seg. Men jeg kan selvsagt ikke si dette med sikkerhet :)

 

Noen innlegg er kanskje litt digresjoner fra tema, men jeg synes det må kunne godtas i en slik tråd, der det ikke er noen som spør om konkrete råd. Jeg synes også det er vanskelig å lese når noen blir så fortvilet over svarene de får, og så ikke kommentere tilbake når jeg har stor forståelse for personens fortvilelse. Det gjør kanskje at temaet blir litt videre enn det som kanskje var ment fra nhd sitt standpunkt, men håpet er jo at det kan føre til at de som skriver her går herfra litt mindre oppgitte og triste enn før de begynte å skrive.

 

Og så kan det jo hende alle lærer noe, og det er i seg selv svært positivt. Men dette var bare min personlige mening og jeg skjønner hvis noen er rivende uenige ;)

 

Alle kan selvfølgelig dele sine egne erfaringer om de ønsker det, men jeg tenker at det er lite konstruktivt om psykiske vansker bortforklares med samfunnets manglende tilpasning til normale personlighetstrekk. For psykiske vansker vil det vanligvis være vesentlig å søke hjelp, og dersom man bortforklarer sine vansker og dermed unngår å søke hjelp fordi det oppleves vanskelig, så blir man gjerne stående for lenge på stedet hvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan selvfølgelig dele sine egne erfaringer om de ønsker det, men jeg tenker at det er lite konstruktivt om psykiske vansker bortforklares med samfunnets manglende tilpasning til normale personlighetstrekk. For psykiske vansker vil det vanligvis være vesentlig å søke hjelp, og dersom man bortforklarer sine vansker og dermed unngår å søke hjelp fordi det oppleves vanskelig, så blir man gjerne stående for lenge på stedet hvil.

 

Alle personlighetsforstyrrelser er i utgangspunktet normale personlighetstrekk, men i så stor grad at det blir et problem. Diskusjonen her er jo om introversjon er et handicap eller ikke (se tittelen). Normalt er ikke intoversjon et handicap, men i ekstreme tilfeller så er det det, på lik linje som personlighetsforstyrrelser, et handicap. 

 

Jada, jeg ser du mener jeg er syk, jeg skulle ønske du klarte åpne øynene dine såpass at du klarte forstå at jeg har blitt syk fordi jeg er så introvert at det er et handicap.

Det er heller ikke min skyld at jeg ikke har fått hjelp. Jeg har ikke vært kvalifisert for det. Uansett blir det ikke lett å få hjelp om de som skal hjelpe ikke klarer å se hva som er roten til problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er vanskelig å lese når noen blir så fortvilet over svarene de får, og så ikke kommentere tilbake når jeg har stor forståelse for personens fortvilelse.

 

Sikter du til meg her? I såfall vil jeg gjerne vite hva det er du føler du ikke har fått kommentar på. Er ikke helt sikker på om jeg leser det riktig, om du mener at de som blir fortvila ikke svarer, eller om de som gjør andre fortvila ikke svarer. Om du har skrevet noe jeg burde ha kommentert så har jeg glippet der og det beklager jeg i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, nå må dere slutte Caylee og Trine. Dere kan mene hva dere vil om meningene til blant annet frosken, men hun (han? beklager, har ikke fått med meg om du er mann eller dame hehe) er i allefall saklig og høflig. Det dere driver med nå, er rett og slett ikke greit.

 

Dere fremstiller dere ikke akkurat som empatiske.

 

"De klarer ikke se situasjoner fra flere sider, tenker ikke gjennom hva de skriver, sårer andre uten å bry seg osv." Dette høres merkelig nok ut som dere selv de siste par sidene av denne tråden.

 

Sorry, men jeg klarer ikke se hva som er saklig og høflig med kommentarer som "Det blir vanskelig å ta deg på alvor når du velger denne måten å argumentere på. Argumentet "jeg skulle ikke ha vært født" synes jeg er lite passende for folk som er over tenårene.". Det var en fullstendig unyttig kommentar som la opp til motkommentar. Men det er jo godt da, at det ikke er du som bestemmer hva som er greit og ikke. Jeg må si meg enig med Caylee sin siste kommentar. Så får dere mene hva dere vil om oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, det hadde vært fint om du kunne gjøre det :) Er det private psykiatere?

En har avtale og en, min :) , blir privatpraktiserende uten avtale fra april, så blir dyr, (fordi hun er 70 år)

 

Men jeg kjenner en mann, eldre mann, som hjelper flere unge kvinner med asperger, de er veldig glad i han, han har avtale, men lite ledig, men det går an å sette seg på liste.

 

Jeg har en venn med asperger, som gråter mye, dette fordi hun blir så sliten og misforstått, jeg liker henne fordi hun er så pliktoppfyllende, og prinsippfast, hun er veeldig snill. Hun går til denne eldre psykiateren, som hun er blitt veldig glad i, han har lest seg opp på autisme nå, og er lyttende, støttende og med mange gode råd, alltid.

Jeg fikk hans navn pga av et av barna mine.

 

Jeg kjenner en til som kan mye om asperger, han jobber som min psykiater på sykehuset, og er nok rellativt vanskelig å komme til uten at man har autisme, han er flink og lyttende.

 

Jeg sender deg på pm de jeg har, og min psykiater kan du få vite hvor jobber fra April. Hun blir dyr, men hun er nok absolutt personen for en introvert person, da det er mye felles trekk med oss som er introverte med autisme.

 

Det kan lønne seg prioritere å bruke litt penger så lenge behandlingen er god og man får det bedre på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En har avtale og en, min :) , blir privatpraktiserende uten avtale fra april, så blir dyr, (fordi hun er 70 år)

 

Men jeg kjenner en mann, eldre mann, som hjelper flere unge kvinner med asperger, de er veldig glad i han, han har avtale, men lite ledig, men det går an å sette seg på liste.

 

Jeg har en venn med asperger, som gråter mye, dette fordi hun blir så sliten og misforstått, jeg liker henne fordi hun er så pliktoppfyllende, og prinsippfast, hun er veeldig snill. Hun går til denne eldre psykiateren, som hun er blitt veldig glad i, han har lest seg opp på autisme nå, og er lyttende, støttende og med mange gode råd, alltid.

Jeg fikk hans navn pga av et av barna mine.

 

Jeg kjenner en til som kan mye om asperger, han jobber som min psykiater på sykehuset, og er nok rellativt vanskelig å komme til uten at man har autisme, han er flink og lyttende.

 

Jeg sender deg på pm de jeg har, og min psykiater kan du få vite hvor jobber fra April. Hun blir dyr, men hun er nok absolutt personen for en introvert person, da det er mye felles trekk med oss som er introverte med autisme.

 

Det kan lønne seg prioritere å bruke litt penger så lenge behandlingen er god og man får det bedre på sikt.

 

Tusen takk :) Du er snill. Enig at det kan være verdt å bruke penger på en god behandler. Nå skal jeg på hyttetur, men skal se på pm når jeg kommer hjem på lørdag. Godt nytt år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg er en belastning for samfunnet både fysisk og psykisk. At jeg er så ekstremt introvert gjør at jeg det er mange ting jeg ikke klarer, samme hvor hardt jeg prøver. Jeg kan late som en stund, men så knekker jeg. Selv om noen introverte klarer å bidra maks på alle områder så betyr ikke det at alle introverte klarer det.

 

Jeg hadde ikke svart som jeg gjorde, om du hadde skrevet om deg selv.  Du skrev "siden introverte er en belastning for samfunnet.".  Det var en kategorisk konklusjon, som jeg ville nyansere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle personlighetsforstyrrelser er i utgangspunktet normale personlighetstrekk, men i så stor grad at det blir et problem. Diskusjonen her er jo om introversjon er et handicap eller ikke (se tittelen). Normalt er ikke intoversjon et handicap, men i ekstreme tilfeller så er det det, på lik linje som personlighetsforstyrrelser, et handicap. 

 

Jada, jeg ser du mener jeg er syk, jeg skulle ønske du klarte åpne øynene dine såpass at du klarte forstå at jeg har blitt syk fordi jeg er så introvert at det er et handicap.

Det er heller ikke min skyld at jeg ikke har fått hjelp. Jeg har ikke vært kvalifisert for det. Uansett blir det ikke lett å få hjelp om de som skal hjelpe ikke klarer å se hva som er roten til problemet.

 

Kommentaren du her gir respons på, var ikke rettet til deg men til umakenverdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

sør på ledige stillinger på finn.no

 

Utadvendt +  ekstrovert = 1176 stillinger

Innadvendt + introvert = 0 stillinger

 

Dette tilsier at TS tar feil

 

Men for all del, jada det er mulig for introverte å få jobb også, men handicap det er det i jobbsammenheng utvilsomt

Anonymous poster hash: 91241...897

 

 

 

 

Tror det er noe 'forvirrings' blant folk. Mange ser på utadvendt som bra, og innadvendt som dårlig - arbeidsgivere inkludert. Men nøyaktig hva er det som legges i disse begrepene av disse? Det er neppe det samme som psykologisk definisjon i "Big Five".

 

Det mange folk, og arbeidsgivere snakker om, er evnen til å være vennlig, og kommunisere godt.

 

 

Anonymous poster hash: e95a7...fdd

 

 

Ja, her er det helt klart noe 'forvirrings' blant mange arbeidsgivere.  

 

De ber om en utadvendt person, men som Anonym-fdd skriver er det de ofte vil ha egentlig en med "evnen til å være vennlig, og kommunisere godt."

 

Disse egenskapene begrenses ikke nødvendigvis av introvert personlighet.

 

Her er noen jobber blant de 2 første sidene på Finn ved søk på "Utadvendt", som jeg mener at en person med hovedsaklig introvert personlighet godt kan passe fint til:   Dette var altså de to første sidene.  Det finnes 20 sider til. 

 

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=54505276&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/job/parttime/object?searchclickthrough=true&finnkode=54219135

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=53980157&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=53956905&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=54275733&searchclickthrough=true

 

 

Mitt råd til introverte som vil søke jobb, er å ikke la seg hindre av at det står "Utadvendt" i stillingsbeskrivelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Trine: Jeg er langt på vei enig med deg i at vi lever i et samfunn der det er enklere for ekstroverte enn introverte. Det er urettferdig, men det er lite et enkelt individ kan gjøre med det.

 

Når det nå en gang er slik tror jeg du må spørre deg hvordan du som individ kan leve best mulig i et slikt samfunn/arbeidsliv. Grovt sett har du to muligheter:

1. Satse på å bli trygdet og holde deg utenfor arbeidslivet. I så fall må du akseptere å få en eller annen diagnose utover introvert.

2. Alternativt kan du forsøke å finne en jobb (eller skape din egen).

 

Ut fra det du så langt har skrevet i denne tråden virker det som du har gjort en grundig analyse av hva som er galt med deg/samfunnet/situasjonen du befinner deg i. Var jeg deg ville jeg nå flyttet fokus mot å avklare hva jeg vil med livet mitt og hvordan det best kan realiseres innenfor de rammene som nå en gang foreligger. Så ville jeg satt meg mål og lagd en plan for hvordan det best kan gjennomføres. Jeg tror du i stor grad har mulighet til selv å påvirke i hvilken retning livet ditt skal gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine, det var som du forstod ikke meningen å trekke deg ned. Jeg mente å gi deg et glimt av håp, for jeg tror at hvis du får god hjelp med det du sliter med kan det godt vise seg at den introverte biten ikke er et så stort problem som du tror likevel. Det virker som du er på et mørkt sted akkurat nå(og har vært det en stund), og da er det lett å tro at også framtida er håpløs. Godt å høre at du står på for å få en ordentlig utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan selvfølgelig dele sine egne erfaringer om de ønsker det, men jeg tenker at det er lite konstruktivt om psykiske vansker bortforklares med samfunnets manglende tilpasning til normale personlighetstrekk. For psykiske vansker vil det vanligvis være vesentlig å søke hjelp, og dersom man bortforklarer sine vansker og dermed unngår å søke hjelp fordi det oppleves vanskelig, så blir man gjerne stående for lenge på stedet hvil.

 

Jeg mente ikke bortforklare, selv om det kanskje kan virke slik. Jeg mente ikke at mitt svar skulle handle om dette eller om mitt, men jeg ønsket å vise forståelse for Trines synspunkter og hennes situasjon. Jeg er kanskje overhodet ikke den rette til å uttale meg, i og med at jeg kanskje ikke bare er svært introvert, men jeg synes det virker som hun ble ganske oppbrakt over svarene hun fikk, og jeg klarte ikke la være å svare, selv om jeg kanskje burde.

 

Jeg er forsåvidt ellers veldig enig i det du skriver, og hvis noe av det jeg har skrevet forstås som at jeg ikke mener at andre med psykiske vansker burde søke hjelp for disse, så beklager jeg det på det sterkeste. Det har overhodet ikke vært min intensjon, og jeg mener absolutt at det er viktig at det søkes hjelp for psykiske plager. Men jeg har også forståelse for at en del mennesker i tillegg eller helt uavhengig av psykiske plager synes det er utfordrende å være ekstremt introverte i dagens samfunn. Men som det fremgår av andres svar er det litt vanskelig alltid å se hvordan disse utfordringene kan avhjelpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...