Gå til innhold

Hvordan holde maska?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=412&artikel=3578438

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=LxE_3v1VV1E

 

 

Det er veldig mange gode jenter og kvinner som forklarer om asperger syndrom:-)

 

Du må velge den du liker,

 

men Tony Attwood gir noen gode forklaringer også:-)

 

Jeg tror at alt jeg leser om deg må jeg sette ikke foran ;) tror da det blir litt mer balansert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 147
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • umakenverdt

    50

  • Trine

    36

  • AnonymBruker

    17

  • Madelenemie

    13

 

 

Jeg tror at alt jeg leser om deg må jeg sette ikke foran ;) tror da det blir litt mer balansert

 

Tusen hjertelig takk. Disse skal jeg se på. Jeg skjønte ikke helt hva du mener her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umakenverdt. Jeg utveklset noen setninger med deg for noen uker siden i en annen tråd. Jeg kjenner hverken deg eller din historie fra før på DOL og din konsekvente nedvurdering av deg selv var så absurd og svart at jeg må ærlig innrømme jeg lurte på om du bare "tullet". Jeg har lest flere av dine innlegg og jeg ser at du absolutt ikke gjør det. Dette er din opplevelse av deg selv, og den er mildt sagt hjerteskjærende grusom.

 

Hvor lenge har dette vart? Hvor lenge har du gått med den opplevelsen av deg selv som du har nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umakenverdt. Jeg utveklset noen setninger med deg for noen uker siden i en annen tråd. Jeg kjenner hverken deg eller din historie fra før på DOL og din konsekvente nedvurdering av deg selv var så absurd og svart at jeg må ærlig innrømme jeg lurte på om du bare "tullet". Jeg har lest flere av dine innlegg og jeg ser at du absolutt ikke gjør det. Dette er din opplevelse av deg selv, og den er mildt sagt hjerteskjærende grusom.

 

Hvor lenge har dette vart? Hvor lenge har du gått med den opplevelsen av deg selv som du har nå?

 

Jeg vet ikke om det har vært rett av meg å skrive her når andre kan lese det jeg skriver. Jeg burde klare å holde disse tankene og følelsene for meg selv, og ikke la dem påvirke andre. Samtidig finner jeg ikke ut av hvordan jeg skal klare å håndtere dette lengre.

 

Det går litt i bølger. Når jeg slipper å forholde meg så mye til andre mennesker, er det litt lettere, fordi da tenker jeg ikke like mye over hvilken byrde jeg er eller hvor ekkelt det må være for de som må være nær meg. Når jeg prøver meg på nye ting blir disse tankene ekstra påtrengende og enkelte ganger aner jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre med meg selv, hvordan jeg skal klare å ikke ødelegge for andre og hvordan jeg skal klare noe. Jeg vet jeg burde skjerpe meg, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg burde skjerpe meg, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det.

 

Nettopp derfor er det du MÅ ha hjelp. Du trenger profesjonell hjelp til å bli frisk. Hva er det som får deg til å ikke oppsøke hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor er det du MÅ ha hjelp. Du trenger profesjonell hjelp til å bli frisk. Hva er det som får deg til å ikke oppsøke hjelp?

 

Det er veldige praktiske utfordringer og jeg er redd jeg bare er dårlig på å håndtere vanlige følelser, og at jeg på en eller annen måte burde klare det selv. Nå fikk jeg imidlertid litt hjelp av helsevesenet med noe beroligende nå når ting rett og slett bikket over denne uken, slik at jeg prøver virkelig å få ting til. Jeg er redd for at jeg virkelig bryr for mange nå, nå er jeg til bry for alle rundt meg, og jeg vet ikke hvordan jeg skal takle det. Folk er så snille med meg at jeg får så vondt. Unnskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp derfor er det du MÅ ha hjelp. Du trenger profesjonell hjelp til å bli frisk. Hva er det som får deg til å ikke oppsøke hjelp?

Hun føler seg ikke verdig

 

:huh:

 

Føler at hun er en belastning for alt og alle :unsure:

 

huff, det er jammen både leit og dumt,

 

det er derfor jeg tror hun hadde trengt bank ;)

en vennskapelig og hyggelig bryte/boksekamp med noen vonde slag i siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det har vært rett av meg å skrive her når andre kan lese det jeg skriver. Jeg burde klare å holde disse tankene og følelsene for meg selv, og ikke la dem påvirke andre. Samtidig finner jeg ikke ut av hvordan jeg skal klare å håndtere dette lengre.

 

Det går litt i bølger. Når jeg slipper å forholde meg så mye til andre mennesker, er det litt lettere, fordi da tenker jeg ikke like mye over hvilken byrde jeg er eller hvor ekkelt det må være for de som må være nær meg. Når jeg prøver meg på nye ting blir disse tankene ekstra påtrengende og enkelte ganger aner jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre med meg selv, hvordan jeg skal klare å ikke ødelegge for andre og hvordan jeg skal klare noe. Jeg vet jeg burde skjerpe meg, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det.

 

Har du hatt det slik hele livet? Flere år, eller måneder? Det topper seg skjønner jeg med mye stress/ mange mennesker. 

 

Jeg er glad du bruker forumet, det er nyttig av deg å skrive om dette (våg deg å motsi meg, jeg vet jeg har rett ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt det slik hele livet? Flere år, eller måneder? Det topper seg skjønner jeg med mye stress/ mange mennesker. 

 

Jeg er glad du bruker forumet, det er nyttig av deg å skrive om dette (våg deg å motsi meg, jeg vet jeg har rett ;-)

 

Jeg håper bare noen sier i fra hvis jeg tar for stor plass eller hvis de synes jeg er brysom, for da slutter jeg med en gang. Jeg vet jeg ikke klarer følge alle råd som kommer her på en god og voksen måte, men jeg prøver å ta det jeg får råd om med meg. Det har også hjulpet meg noen ganger når jeg har vært veldig fortvilet bare å få skrevet her.

 

Slike tanker og følelser har jeg hatt så lenge jeg kan huske egentlig, men som jeg skrev så er det jo roligere i mange perioder. Da kan jeg til og med ha det hyggelig med venner og familie i perioder, uten at tankene om hvor brysom og ekkel jeg er ligger helt fremme i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

 

Jeg liker deg og jeg vil jo de jeg liker skal ha asperger!

 

Du er med all din rarhet søt og varm, jeg sender deg noen linker utover kvelden:-)

 

Hvis du har asperger, får du bli med på hyttetur og du kan få bank :lol:

 

Det vil jeg være med på :D Hmm...nå håper jeg hun har asperger og at jeg også har det, så kan vi banke henne litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk. Disse skal jeg se på. Jeg skjønte ikke helt hva du mener her? 

 

Dersom man setter "ikke" forran alt du sier så blir det mer riktig. Du er IKKE ekkel, du er IKKE brysom, du er IKKE ubrukelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man setter "ikke" forran alt du sier så blir det mer riktig. Du er IKKE ekkel, du er IKKE brysom, du er IKKE ubrukelig!!!

 

Tusen takk. Da skjønte jeg hva hun mente. Jeg tror imidlertid at hvis dere hadde møtt meg hadde dere tenkt at jeg var ubrukelig og ekkel. 

 

Det vil jeg være med på :D Hmm...nå håper jeg hun har asperger og at jeg også har det, så kan vi banke henne litt ;)

 

Jeg er nok ganske usikker på om jeg kjenner meg helt igjen, er vel mer voldsom bekymring og frykt for alt mulig som har med mennesker å gjøre som er vanskeligst. Og det at jeg er et så brysomt menneske, det tærer på omgivelsene mine. Men skulle gjerne hatt litt bank både av deg og Madelenemie uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan skal man klare å holde maska når man ikke klarer holde tårene tilbake? Hvordan skal man klare å fremstå smilende og positiv, når det kjennes som man ikke klarer mer?

 

Er det noen som har noen råd? Føles som det brister litt og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å komme tilbake til å holde maska noenlunde greit. 

Anonymous poster hash: f0c7f...79e

 

Det er vanskelig problemstilling. Jeg selv sliter med å holde maska. Mest siden jeg har lyst til å gråte mer enn jeg kan. Ikke vær all for positiv. Ikke lat som alt er bra og smil hele tiden. Finn en mellomting. Så du ikke undertrykker alt fullstendig. Og la deg selv slippe ut følelsene innimellom. Går du rundt kjempe positiv uten å la deg selv gråte til tider kan du sprekke. Og bli så ille at alt går istykker. Snakker av errfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk. Da skjønte jeg hva hun mente. Jeg tror imidlertid at hvis dere hadde møtt meg hadde dere tenkt at jeg var ubrukelig og ekkel. 

 

 

Jeg er nok ganske usikker på om jeg kjenner meg helt igjen, er vel mer voldsom bekymring og frykt for alt mulig som har med mennesker å gjøre som er vanskeligst. Og det at jeg er et så brysomt menneske, det tærer på omgivelsene mine. Men skulle gjerne hatt litt bank både av deg og Madelenemie uansett ;)

 

Det er ytterst få mennesker jeg syns er ubrukelige og ekle, så jeg tror ikke jeg hadde tenkt det om deg. Kanskje du har sosial fobi? Jeg tror jeg har spurt før, men jeg har hukommelse som en dau hest. Hvor lenge har du hatt det slik? Hele livet, eller er det noe som har kommet i senere tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ytterst få mennesker jeg syns er ubrukelige og ekle, så jeg tror ikke jeg hadde tenkt det om deg. Kanskje du har sosial fobi? Jeg tror jeg har spurt før, men jeg har hukommelse som en dau hest. Hvor lenge har du hatt det slik? Hele livet, eller er det noe som har kommet i senere tid?

Jeg vet ikke om jeg har sosial fobi, det er noen som har nevnt at de tror det, men jeg vet ikke. Jeg har vel hatt en del av disse tankene så lenge jeg kan huske, men det går bedre når jeg slipper forholde meg til så mange mennesker og når jeg ikke har så mye stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig problemstilling. Jeg selv sliter med å holde maska. Mest siden jeg har lyst til å gråte mer enn jeg kan. Ikke vær all for positiv. Ikke lat som alt er bra og smil hele tiden. Finn en mellomting. Så du ikke undertrykker alt fullstendig. Og la deg selv slippe ut følelsene innimellom. Går du rundt kjempe positiv uten å la deg selv gråte til tider kan du sprekke. Og bli så ille at alt går istykker. Snakker av errfaring.

 

Har begynt å sprekke litt nå. Får prøve å finne måter å håndtere det på. Takk for alle råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg har sosial fobi, det er noen som har nevnt at de tror det, men jeg vet ikke. Jeg har vel hatt en del av disse tankene så lenge jeg kan huske, men det går bedre når jeg slipper forholde meg til så mange mennesker og når jeg ikke har så mye stress.

 

Ettersom jeg har forstått så er det endel diagnoser som har mange av de samme symptomene som sosial angst. Om du er depremert så kan det skjule noe bakenforliggende. Jeg ser for meg at man forstår det dersom man har angst, at man svetter, skjelver, får hjertebank, eller på en annen måte forstår at det er angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har forstått så er det endel diagnoser som har mange av de samme symptomene som sosial angst. Om du er depremert så kan det skjule noe bakenforliggende. Jeg ser for meg at man forstår det dersom man har angst, at man svetter, skjelver, får hjertebank, eller på en annen måte forstår at det er angst.

 

jeg vet egentlig ikke. er mye redd og bekymret, men hvem er liksom ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet egentlig ikke. er mye redd og bekymret, men hvem er liksom ikke det. 

 

Jeg er mye redd og bekymret, men det er ikke noe som er vanlig å være. Jeg har tenkt at du kanskjekan ha unnvikende pf. http://no.wikipedia.org/wiki/Engstelig_%28unnvikende%29_personlighetsforstyrrelseJeg var sikker på jeg hadde det helt til det dukket opp en mer logisk diagnose. På endel områder er du ekstremutgaven av meg. Føler du at du oppfyller kriteriene for en pf? http://no.wikipedia.org/wiki/Personlighetsforstyrrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye redd og bekymret, men det er ikke noe som er vanlig å være. Jeg har tenkt at du kanskjekan ha unnvikende pf. http://no.wikipedia.org/wiki/Engstelig_%28unnvikende%29_personlighetsforstyrrelseJeg var sikker på jeg hadde det helt til det dukket opp en mer logisk diagnose. På endel områder er du ekstremutgaven av meg. Føler du at du oppfyller kriteriene for en pf? http://no.wikipedia.org/wiki/Personlighetsforstyrrelse

 

Jeg vet ikke helt om jeg fyller vilkårene for dette, men jeg kjenner meg igjen i en del. Men det er det vel slik at det er mange som gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...