Gjest ziggy Skrevet 10. september 2000 Del Skrevet 10. september 2000 Er ei jente i tyveårene som bekymrer meg over overvekten min. Min BMI, var sist jeg turde å regne den ut over 30, og fornuften forteller meg at dette er farlig for kroppen min. Allikevel har jeg ikke kontroll over spisingen. Det er en ond sirkel hvor følelsene har tatt overhånd, og det eneste som kan gjøre meg rolig og tilnærmet glad er mat. Etter jeg har spist prøver jeg å ikke tenke på det for da kommer skammen. Har gått i terapi hos psykiater i 2 år, og samtidig gått på antidepressiva. Sluttet både i terapi og med antidepressiva da det ikke hjalp. Jeg klarte ikke å slippe psykiateren nok inn på meg, selv om hun var sympatisk. På fritiden kjøper jeg mat, sjokolade og spiser den, det er alt jeg har tid til. Det er også fryktelig dyrt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er ikke modig nok til å snakke med noen ansikt til ansikt. Det er for skamfullt. Til sist et spørsmål: Går det an å være avhengig av sjokolade? På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4041-overspisingovervekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laila Sundgot Schneider, Lege Skrevet 11. september 2000 Del Skrevet 11. september 2000 Kjære ziggy ! Du er bekymret over overvekten din, og slik du beskriver din BMI kan det tyde på at du bør gjøre noe i forhold til dette for å unngå skader på kroppen din. Mange som sliter med overvekt, og slik som du har det at ;det eneste som kan gjøre deg rolig og tilnærmet glad er mat,- har ofte en tendens til å handle på inpuls etter behov der og da. Da blir kosten ofte ikke variert nok og du vil " få sug etter enkelte" matvarer. Jeg vil råde deg til å kontakte en ernæringsfysiolog som kan gi deg råd om mat og kosthold . Vedkommende kan hjelpe deg med å sette opp en variert, næringsrik kostplan tilpasset deg, slik at "avhengigheten" til f.eks skjokolade avtar og du selv ikke må tenke så mye på dette. Doktoronline har også tilknyttet ernæringsfysiologer, kanskje du kan få hjelp på deres forum ?! Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4041-overspisingovervekt/#findComment-24429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.