Gå til innhold

Jeg er for smart sosialt


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Oi, jeg syns det er veldig vanskelig. Hvordan skal man forklare en lege at det gikk før, men nå går det ikke lenger? Er du i jobb nå?

Nei, aap.

Jeg har ikke hatt problemer med å få lege (eller nav) til å forstå dette. Men nå hadde jeg vært syk lenge, flydd masse til legen og gått på medsiner i mange år (og sagt nei til tilbud om sykemelding flere ganger) før jeg ikke klarte mer og til slutt ble sykmeldt.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Blomsterfluen

    50

  • Madelenemie

    27

  • gråstein

    23

  • Trine

    15

Mest aktive i denne tråden

Nei, aap.

Jeg har ikke hatt problemer med å få lege (eller nav) til å forstå dette. Men nå hadde jeg vært syk lenge, flydd masse til legen og gått på medsiner i mange år (og sagt nei til tilbud om sykemelding flere ganger) før jeg ikke klarte mer og til slutt ble sykmeldt.

 

Ok, jeg har vært sykemeldt lenge pga smerter i føttene så det er først nå som jeg har fått en ordentlig fastlege at andre problemer blir tatt tak i. Jeg tror kanskje ikke hun vil ha problemer med å forstå, er bare så vant med at ingen skjønner meg. Har ikke hatt problemer med nav heller. Da jeg ringte saksbehandleren og sa jeg skulle utredes for asperger så sa hun at jeg fikk bli ferdig med det før vi ev begynte å se på arbeidsrettede tiltak. Men jeg vet ikke hva jeg kan jobbe med når jeg har fysiske problemer som hindrer meg i å jobbe med noe jeg liker og psykiske problemer som hindrer meg i å jobbe med noe jeg ikke liker. Og folk, jeg blir så sliten av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg syns det er veldig vanskelig. Hvordan skal man forklare en lege at det gikk før, men nå går det ikke lenger? Er du i jobb nå?

Hei!

 

Jeg tror ikke det er så vanskelig,

 

min erfaring er litt som gråstein, har aldri hatt problemer med å bli trodd av lege spesialisthelsetjeneste eller nav.

 

Jeg var i fulltidsjobb og hadde aldri nesten vært til lege før jeg kom fordi jeg ikke orket mer,

 

imidlertid hadde jeg med meg min mann, som stod mye for snakkingen, jeg var så sliten akkurat da.

 

Videre skrev jeg, orket ikke tanken på å snakke og forklare, jeg sendte disse brevene til spesialisthelsetjenesten før jeg kom.

 

Jeg hadde knapt vært syk da jeg "møtte" veggen, og min mann ble med meg til fastlegen.

Han lyttet og forstod ting både riktig og konkret, nøyaktig og seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har vært sykemeldt lenge pga smerter i føttene så det er først nå som jeg har fått en ordentlig fastlege at andre problemer blir tatt tak i. Jeg tror kanskje ikke hun vil ha problemer med å forstå, er bare så vant med at ingen skjønner meg. Har ikke hatt problemer med nav heller. Da jeg ringte saksbehandleren og sa jeg skulle utredes for asperger så sa hun at jeg fikk bli ferdig med det før vi ev begynte å se på arbeidsrettede tiltak. Men jeg vet ikke hva jeg kan jobbe med når jeg har fysiske problemer som hindrer meg i å jobbe med noe jeg liker og psykiske problemer som hindrer meg i å jobbe med noe jeg ikke liker. Og folk, jeg blir så sliten av folk.

Hei!

 

En nabo jeg hjelper, tror hun har asperger, (dette fordi hun kjenner seg mest igjen i meg)

 

men fordi hun jo klarer å administrere både barn og hjem, alene, trodde hun det skulle bli vanskelig å forklare ting som feks asperger-mistanke for fastlegen...

 

jeg fikk for ca to uker siden høre at hun var så lettet, fastlegen syns hun burde utredes, og det for asperger, :-)

Alt som trengs er en fastlege som tar en på alvor, men det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

En nabo jeg hjelper, tror hun har asperger, (dette fordi hun kjenner seg mest igjen i meg)

 

men fordi hun jo klarer å administrere både barn og hjem, alene, trodde hun det skulle bli vanskelig å forklare ting som feks asperger-mistanke for fastlegen...

 

jeg fikk for ca to uker siden høre at hun var så lettet, fastlegen syns hun burde utredes, og det for asperger, :-)

Alt som trengs er en fastlege som tar en på alvor, men det er viktig.

 

Ja, men jeg har aldri hatt en fastlege som har tatt meg på alvor før nå. Jeg er ikke noe god på å uttrykke meg. Når legen spør "Vil du ha sykemelding?" Nei, selvfølgelig vil jeg ikke det, jeg vil bli bra. Så er det vel legen sin jobb å avgjøre hva som må til for at jeg skal bli bra. Jeg har ikke engang fått sykemelding når jeg har hatt masse feber. Da skal man vel ikke ha sykemelding når psyken streiker heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

Dette er resultatet av min eq test:

Snapshot Report

Emotional Identification, Perception, and Expression

52

You appear to have at least some basic skill when it comes to identifying, perceiving and expressing emotions in yourself and others. However, there is still a great deal of room to improve on this core ability. Review the results below for further information in order to identify where improvement is recommended. By improving your skills in this area of emotional intelligence, you will be in a better position to read others, understand how they feel, and effectively identify your own emotions. These skills form the basis of your ability to relate to others as well as your ability to understand yourself.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men jeg har aldri hatt en fastlege som har tatt meg på alvor før nå. Jeg er ikke noe god på å uttrykke meg. Når legen spør "Vil du ha sykemelding?" Nei, selvfølgelig vil jeg ikke det, jeg vil bli bra. Så er det vel legen sin jobb å avgjøre hva som må til for at jeg skal bli bra. Jeg har ikke engang fått sykemelding når jeg har hatt masse feber. Da skal man vel ikke ha sykemelding når psyken streiker heller.

hm

 

men veldig mange, flertallet med autisme, klarer ofte dårlig forstå hvor syke de ofte er, og heller ikke klarer de uttrykke sine vansker og behov,

 

dette er alvorlig!

 

Mye er gjort med en god fastlege, det hjalp meg, men mange har ikke det, så en del har fått min fastlege.

 

Som jeg sa til min nabo, som jo klarer av "alt" fordi hun må, litt som meg, jeg sa, ikke møt uforberedt, skriv.

 

Hun skrev så. litt som deg, og det hjalp henne veldig!

 

Jeg kunne litt mer lene meg til min mann, han er jo snakkesalig.

 

Men da jeg skulle for disse utredningene, da er jeg glad jeg skrev!

 

Ellers ville det blitt mye tull og misforståelser,

 

jeg er jo alltid ok, når jeg sånn får tenkt meg om.....

 

Men igjen, da jeg hadde 41/42 i feber og en nyreinfeksjon, var det omgivelsene som avgjorde både at jeg fikk hjelp og måtte ta imot hjelp, jeg oppsøker sjelden legehjelp.

 

Dette er en hjertesak for meg, jeg tenker og jobber litt med dette, fordi det rammer mange med autisme, de får rett og slett lite eller for tilfeldig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

Jeg får så mye hjelp i hverdagen att det nesten ikke er normalt, både oppfølging av psykolog og psykiater. Men fastlegen er det ikke noe hjelp i for hun får permisjon etter permisjon fordi hun lager mange barn etter hverrandre, minst 2. Derfor er ikke vikarlegen fra utlandet som forstår lite, noe tess å gå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm

 

men veldig mange, flertallet med autisme, klarer ofte dårlig forstå hvor syke de ofte er, og heller ikke klarer de uttrykke sine vansker og behov,

 

dette er alvorlig!

 

Mye er gjort med en god fastlege, det hjalp meg, men mange har ikke det, så en del har fått min fastlege.

 

Som jeg sa til min nabo, som jo klarer av "alt" fordi hun må, litt som meg, jeg sa, ikke møt uforberedt, skriv.

 

Hun skrev så. litt som deg, og det hjalp henne veldig!

 

Jeg kunne litt mer lene meg til min mann, han er jo snakkesalig.

 

Men da jeg skulle for disse utredningene, da er jeg glad jeg skrev!

 

Ellers ville det blitt mye tull og misforståelser,

 

jeg er jo alltid ok, når jeg sånn får tenkt meg om.....

 

Men igjen, da jeg hadde 41/42 i feber og en nyreinfeksjon, var det omgivelsene som avgjorde både at jeg fikk hjelp og måtte ta imot hjelp, jeg oppsøker sjelden legehjelp.

 

Dette er en hjertesak for meg, jeg tenker og jobber litt med dette, fordi det rammer mange med autisme, de får rett og slett lite eller for tilfeldig hjelp.

 

Det var hun sykepleieren jeg går til som startet dette, men det var jo fastlegen som sendte meg til henne. Men det var det jeg skrev til sykepleieren som fikk henne til å våkne litt og snakket med legen min, så sendte hun henvisning til Glenne og la ved de 10 sidene jeg hadde skrevet fordi du sa det var lurt å skrive ned alt jeg kom på. Legen min sa det var veldig bra skrevet. Og jeg ble prioritert på Glenne så legen min må ha skrevet en god henvisning. Men andre leger har ikke hørt på meg. Jeg sier jeg trenger psykolog og kanskje jeg får en henvisning hvor det står "trenger å lære stressmestring". Ja, men hva skal jeg så gjøre, med denne henvisningen. Hvor skal den sendes. Tja, ingen som vet. Så gir jeg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

En fang etter å ha vært på en ekstrem stressende dyremesse på akstal senteret hvor jeg var uheldig å miste pinnedyr terrariet i bakken sån at pinnedyrene "uten skade" falt ut, og at en mann hadde stirret stygt på meg, så når jeg kom hjem, så sprakk jeg av raseri. Jeg husker ikke helt hva jeg gjorde men jeg tror jeg gjorde noe litt drastisk, som å kaste ting i veggen eller gråte ukontrollert. Men sånne ting gjør jeg aldri offentlig, for jeg vet at det ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

En annen gang da jeg slanket meg og personnalet lokket i meg mat "sunn brødskive" fordi de var redde for meg fordi jeg veide under 60 kg og var 179 høy, ble jeg så sinna i etterkant at det sprakk for meg og jeg holdt på å ødelegge hele kjøkkenbordet av raseri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hun sykepleieren jeg går til som startet dette, men det var jo fastlegen som sendte meg til henne. Men det var det jeg skrev til sykepleieren som fikk henne til å våkne litt og snakket med legen min, så sendte hun henvisning til Glenne og la ved de 10 sidene jeg hadde skrevet fordi du sa det var lurt å skrive ned alt jeg kom på. Legen min sa det var veldig bra skrevet. Og jeg ble prioritert på Glenne så legen min må ha skrevet en god henvisning. Men andre leger har ikke hørt på meg. Jeg sier jeg trenger psykolog og kanskje jeg får en henvisning hvor det står "trenger å lære stressmestring". Ja, men hva skal jeg så gjøre, med denne henvisningen. Hvor skal den sendes. Tja, ingen som vet. Så gir jeg opp.

ok.

 

du skrev godt, konkret og forståelig, bra det ble sendt!

 

En slik henvisning skal sendes til en psykolog eller til et senter der flere jobber,

 

imidlertid vil jeg anbefale deg nevro/voksnehabiliteringene ved ulike sykehus,

 

kompetansen på asperger er dårlig! dessverre, blant de fleste psykologer.

 

På nevrohabiliteringene har de lært om utviklingsforstyrrelser, og dette utgangspunktet bør man ha for å lære et menneske med autisme stresshåndtering.

 

Min psykiater kunne mye om autisme/asperger, er tysk, så hadde satt seg inn i diagnosen lenge før den kom på "markedet" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er resultatet av min eq test:

Snapshot Report

Emotional Identification, Perception, and Expression

52

You appear to have at least some basic skill when it comes to identifying, perceiving and expressing emotions in yourself and others. However, there is still a great deal of room to improve on this core ability. Review the results below for further information in order to identify where improvement is recommended. By improving your skills in this area of emotional intelligence, you will be in a better position to read others, understand how they feel, and effectively identify your own emotions. These skills form the basis of your ability to relate to others as well as your ability to understand yourself.

 

Da er du nok ikke så god på det sosiale som du liker å tro selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok.

 

du skrev godt, konkret og forståelig, bra det ble sendt!

 

En slik henvisning skal sendes til en psykolog eller til et senter der flere jobber,

 

imidlertid vil jeg anbefale deg nevro/voksnehabiliteringene ved ulike sykehus,

 

kompetansen på asperger er dårlig! dessverre, blant de fleste psykologer.

 

På nevrohabiliteringene har de lært om utviklingsforstyrrelser, og dette utgangspunktet bør man ha for å lære et menneske med autisme stresshåndtering.

 

Min psykiater kunne mye om autisme/asperger, er tysk, så hadde satt seg inn i diagnosen lenge før den kom på "markedet" :-)

 

Men nå har jeg jo blitt henvist til Glenne. Der jobber de tverrfaglig og er spesialister på autisme, så jeg har tro på at de vet hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har jeg jo blitt henvist til Glenne. Der jobber de tverrfaglig og er spesialister på autisme, så jeg har tro på at de vet hva de driver med.

ja,

 

det har de, lykke til,

 

går nok bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får så mye hjelp i hverdagen att det nesten ikke er normalt, både oppfølging av psykolog og psykiater. Men fastlegen er det ikke noe hjelp i for hun får permisjon etter permisjon fordi hun lager mange barn etter hverrandre, minst 2. Derfor er ikke vikarlegen fra utlandet som forstår lite, noe tess å gå til.

:D

 

Jeg lagde barn etter barn etter barn etter barn etter barn jeg.:-)

 

Jeg får også mye hjelp, men jeg orker ikke, så jeg har bedt dem holde seg unna. Det gjør de.

 

Jeg ønsker være for meg selv, familie er mer enn nok, men de respekterer at jeg trenger min alenetid.

 

å ha autisme, = evig ensomhet,

 

det skal jeg takle, for jeg taklet det før nevrohabiliteringen kom inn med sine diagnoiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...