Gå til innhold

Fin samtale med sykepleieren


Trine

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en fin samtale med sykepleieren denne uka. Er ikke der så ofte lenger for hun sier det ikke er mer hun kan hjelpe meg med og tilbudet er for de med mild til moderat angst og depresjon og for kortere perioder. Men jeg har fått en time til i sommer. Hun er nysgjerrig på utredningen og sa det var så stille på sommeren at det bare var hyggelig om jeg kom en tur da. Lurer på om hun egentlig vet hvor mye hun har hjulpet meg. Jeg må huske på å si det til henne neste gang.

 

Jeg hadde en lei episode på søndag, noe som for andre er helt naturlig og ikke noe å ta så på veie for, men jeg ble stressa og frustrert og klarte ikke konsentrere meg om det jeg holdt på med. Og det eneste var at en jeg har lånt en bil av gjerne ville ha den tilbake og jeg fikk ikke levert den før på kvelden. Jeg fortalte sykepleieren om dette. Slik var hver dag før. Små ting som andre takler fint, men som sugde ut siste rest av energi hos meg. Hun sa at slik er det å være meg, kanskje jeg ikke kan gjøre like mye som det som er normalt, kanskje jeg trenger struktur og planer som følges. Jeg sa jeg følte at jeg ikke bidro til noe i samfunnet. Da sa hun at det finnes flere måter å bidra på enn å jobbe og hun var sikker på at jeg også bidra med noe bra. Hun sa også at det var bra jeg hadde klart å slappe mer av den siste måneden. Det var ingenting som var bedre enn at jeg ikke var deprimert. Hun sa jeg hadde bidratt så mye hele livet, nå var det på tide at jeg tenkte på meg selv. Episoden på søndag minnet meg på hvor lite jeg tåler. Det var nesten skremmende. Men jeg sa at jeg nesten ikke turte ha det bra for man skal ikke være sykemeldt og ha det bra. Da skal man jo jobbe, men så fort jeg er i jobb så havner jeg jo bare der jeg var. Det er lov å ha det bra sa hun og jeg har begrensninger og slik er det bare. Det er ikke meningen at jeg skal ha et vondt liv bare fordi jeg har begrensninger. Hun mente jeg skulle ordne opp i livet mitt. Ikke gjøre ting fordi jeg tror jeg må, men gjøre det som er best for meg. Det er ikke så lett for meg, men jeg skal virkelig prøve. Hun mente det var nok av ting som jeg må gjøre for å leve som var belastende nok for meg så det var lurt å fjerne det som ikke er nødvendig, men som er en belastning.

 

Så fikk jeg råd om hva jeg kan gjøre ute uten å belaste føttene. Jeg klarer ikke bare sitte stille ute uten å gjøre noe, så nå skal jeg kjøpe puslespill :) Hun sa det var bedre at jeg "brukte opp" føttene mine på å gå turer siden det er viktig for hodet mitt.

 

Vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette her. Jeg vet at det er flere som gir uttrykk for å være "verdiløse" og noen mener at folk på trygd er verdiløse. Kanskje flere kan lære noe av det sykepleieren sa til meg. Alle har en verdi og hva er poenget med å leve dersom man ikke skal ha det bra. Det var hennes ord og de hjalp meg litt føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    47

  • Madelenemie

    27

  • AnonymBruker

    27

  • Nicklusheletida

    10

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker

Det kan være, men det er ikke morsomt å bli forsørget av andre. Og tviljer på at nav er enig med sykepleieren. Nav skal stramme kraftig inn nå med den nye ledelsen.

Anonymous poster hash: 37dde...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

" Jeg har mine begrensninger og slik er det bare"

 

" Kanskje flere kan lære av det psykepleien sa til meg "

 

" Hva er poenget med å leve dersom man ikke skal ha det bra"

 

 

Hvor bra skal det være for at det er et poeng å leve  ? Jeg synes ikke jeg har det bra med min jobb nå. Et vikarbyrå vil ha meg i et firma for noen dager. Opplæring og nervøsitet før første dagen er noe som følger med.  Et annet vikarbyrå vil ha meg i et annet firma for noen dager. Ny opplæring og ny nervøsitet. Har nok jobbet for 10 forskjellige firma siden høsten. Så et intervju på torsdag og så et annet intervju på fredag i motsatt ende av byen. . Et tredje vikarbyrå vil ha meg inn til informasjonsmøte på onsdag. Slik går no dagan !  Håper ikke det kræsjer med nytt oppdrag. Får jeg noen dager uten oppdrag blir jeg også stressa. Jeg synes det begynner å bli en belastning å leve slik. Det er ikke bra for meg, da jeg blir fryktelig stressa av det, men så gleder jeg meg til helg og ferier :)

 

Hvis jeg skal se noe positivt så er det at det gir selvtillit og føle at man tross alt med masse vilje ser at man mestrer det.

 

 

Ordene til sykepleier om at flere kan lære av det er litt provoserende, men enig i at alle har en verdi. Selvfølgelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper TS får asperger diagnosen slik at nett-trollene kan slutte å plage henne, er vondt å se på behandlingen hun får på forumet

 

Som en klok frøken en gang tenkte : På en selv kjenner en alle andre

 

 Nav skal stramme kraftig inn nå med den nye ledelsen.

Anonymous poster hash: 37dde...a30

 

Hva er det nav skal stramme kraftig inn på ?

 



Anonymous poster hash: 0743f...bd5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Håper TS får asperger diagnosen slik at nett-trollene kan slutte å plage henne, er vondt å se på behandlingen hun får på forumet

 

Som en klok frøken en gang tenkte : På en selv kjenner en alle andre

 

 

Hva er det nav skal stramme kraftig inn på ?

 

 

Den gamle direktøren fikk sparken fordi ikke mange nok hadde kommet tilbake i arbeid. Les: Regjeringen ønsker en ny hardere arbeidslinje i NAV.

Anonymous poster hash: 37dde...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

" Jeg har mine begrensninger og slik er det bare"

 

" Kanskje flere kan lære av det psykepleien sa til meg "

 

" Hva er poenget med å leve dersom man ikke skal ha det bra"

 

 

Hvor bra skal det være for at det er et poeng å leve  ? Jeg synes ikke jeg har det bra med min jobb nå. Et vikarbyrå vil ha meg i et firma for noen dager. Opplæring og nervøsitet før første dagen er noe som følger med.  Et annet vikarbyrå vil ha meg i et annet firma for noen dager. Ny opplæring og ny nervøsitet. Har nok jobbet for 10 forskjellige firma siden høsten. Så et intervju på torsdag og så et annet intervju på fredag i motsatt ende av byen. . Et tredje vikarbyrå vil ha meg inn til informasjonsmøte på onsdag. Slik går no dagan !  Håper ikke det kræsjer med nytt oppdrag. Får jeg noen dager uten oppdrag blir jeg også stressa. Jeg synes det begynner å bli en belastning å leve slik. Det er ikke bra for meg, da jeg blir fryktelig stressa av det, men så gleder jeg meg til helg og ferier :)

 

Slikt blir det bare mer av nå som regjeringen har fått gjennomslag for økt bruk av vikarer i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 37dde...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper TS får asperger diagnosen slik at nett-trollene kan slutte å plage henne, er vondt å se på behandlingen hun får på forumet

Som en klok frøken en gang tenkte : På en selv kjenner en alle andre

Hva er det nav skal stramme kraftig inn på ?

Anonymous poster hash: 0743f...bd5

Jeg skjønner ikke hva du mener med at Trine blir plaget på forumet? Mener du at andre ikke også skal kunne uttrykke sine tanker og følelser i tilknytning til det hun skriver?

Du håper hun skal få en asperger diagnose. Jeg ønsker for trines del at hun vil få hjelp til å få det bedre både når det gjelder ben og psyke, og da er det selvfølgelig også en fordel med korrekte diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Jeg har mine begrensninger og slik er det bare"

 

" Kanskje flere kan lære av det psykepleien sa til meg "

 

" Hva er poenget med å leve dersom man ikke skal ha det bra"

 

 

Hvor bra skal det være for at det er et poeng å leve  ? Jeg synes ikke jeg har det bra med min jobb nå. Et vikarbyrå vil ha meg i et firma for noen dager. Opplæring og nervøsitet før første dagen er noe som følger med.  Et annet vikarbyrå vil ha meg i et annet firma for noen dager. Ny opplæring og ny nervøsitet. Har nok jobbet for 10 forskjellige firma siden høsten. Så et intervju på torsdag og så et annet intervju på fredag i motsatt ende av byen. . Et tredje vikarbyrå vil ha meg inn til informasjonsmøte på onsdag. Slik går no dagan !  Håper ikke det kræsjer med nytt oppdrag. Får jeg noen dager uten oppdrag blir jeg også stressa. Jeg synes det begynner å bli en belastning å leve slik. Det er ikke bra for meg, da jeg blir fryktelig stressa av det, men så gleder jeg meg til helg og ferier :)

 

Hvis jeg skal se noe positivt så er det at det gir selvtillit og føle at man tross alt med masse vilje ser at man mestrer det.

 

 

Ordene til sykepleier om at flere kan lære av det er litt provoserende, men enig i at alle har en verdi. Selvfølgelig !

 

Sykepleieren har da ikke sagt at flere kan lære av det hun sa. Dette var noe hun sa til meg, det gjalt bare meg. Hun kjenner jo meg, hun kan ikke snakke for alle andre. Det er jeg som mener at flere her inne burde akseptere seg selv og tørre å ha det bra selv om man ikke bidrar så mye som andre.

 

Hvor bra man skal ha det går det ikke an å svare på. Det er ikke noe som kan måles. Hadde jeg hatt din hverdag hadde jeg ikke klart å få noe ut av helger og ferier. Jeg får ingen mestringsfølelse fordi jeg ikke mestrer det som er normalt og dermed får jeg ingen økt selvtillit. Jeg forstår at du ikke forstår nicklus, det er ikke første gangen det skjer. Men jeg syns det er trist at når noen endelig har klart å løfte meg litt opp så skal du ta rennafart og sørge for at jeg holder meg nede. Når jeg endelig hadde en positiv opplevelse så skal du sørge for å fortelle hvor mye du må tåle og hvor ille du har det, men at du holder ut. Jo takk du, dette handler ikke om deg, det handler om oss som hele tiden får små eller store bekreftelser på at vi absolutt ikke er bra nok og ikke burde ha det bra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Håper TS får asperger diagnosen slik at nett-trollene kan slutte å plage henne, er vondt å se på behandlingen hun får på forumet

 

Som en klok frøken en gang tenkte : På en selv kjenner en alle andre

 

 

Tusen takk. Jeg burde vel forstått bedre, man skal ikke fortelle om positive opplevelser i psykiatrien her inne. Man skal ikke ha det bra dersom man ikke jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva du mener med at Trine blir plaget på forumet? Mener du at andre ikke også skal kunne uttrykke sine tanker og følelser i tilknytning til det hun skriver?

Du håper hun skal få en asperger diagnose. Jeg ønsker for trines del at hun vil få hjelp til å få det bedre både når det gjelder ben og psyke, og da er det selvfølgelig også en fordel med korrekte diagnoser.

 

Å skrive om noe her inne er ihvertfall ikke lurt om man ønsker å ha det bra. Men om man ønsker å starte dagen med tårer og fortvilelse så er det et fint sted å skrive innlegg. Om man trenger en skikkelig selvtillitsknekk mener jeg, da er dette det perfekte stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Den gamle direktøren fikk sparken fordi ikke mange nok hadde kommet tilbake i arbeid. Les: Regjeringen ønsker en ny hardere arbeidslinje i NAV.

Anonymous poster hash: 37dde...a30

 

 

Vel, det er vel en sannhet med modifikasjoner. Mange vil ut i arbeid, men får ikke tilstrekkelig hjelp av nav. Det Eriksson peker på er at nav er mer opptatt av system enn folk. Det er jo sant. Et sterkere nav kan jo kanskje hjelpe nicklus å få en fast jobb et sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte dette innlegget! Virker som du har en flink og klok sykepleier.

 

Tusen takk. Hun har ihvertfall hjulpet meg mye. Brukt masse tid på meg og gitt meg gode råd hele veien. Blir nesten trist å ikke skulle gå til henne mer. Det tok litt tid, men nå føler jeg meg trygg på henne og syns det er lettere å snakke med henne. Hun slipper å dra ordene ut av meg lenger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes det er en rar forestilling at man ikke skal kunne være glad om man er på trygd. Skal man gjøre seg ekstra trist og stakkarslig for å få kred hos moralpolitiet ?

Det sykepleieren sa var ment spesielt for deg, og ikke som et universelt råd til alle

Det er slett ikke alle som trenger å tenke mer på seg selv og mindre på hva man "må".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en klok frøken en gang tenkte : På en selv kjenner en alle andre

 

Anonymous poster hash: 0743f...bd5

 

Hva mener du egentlig med det, i sammenheng med Trines innlegg og svarene på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive om noe her inne er ihvertfall ikke lurt om man ønsker å ha det bra. Men om man ønsker å starte dagen med tårer og fortvilelse så er det et fint sted å skrive innlegg. Om man trenger en skikkelig selvtillitsknekk mener jeg, da er dette det perfekte stedet.

Slik jeg ser det, så er det plass til både dine og nickløs sine refleksjoner rundt dette temaet. Akkurat som nickløs prøver å se ting fra din side, så kan vel du også prøve å se det fra hennes? Ofte er jo velferdsstatens ordninger bygd opp slik at man enten gis rett til fokusere primært på egne behov i vanskelige livsfaser eller det kreves at man klarer alt selv. For de som kontinuerlig må streve for å forsørge seg selv, så kan det jo noen ganger virke provoserende at andre fritas. Samtidig bør de som slipper å stå utenfor arbeidslivet, ha forståelse for at det gjøre en sårbar i forhold til kommentarer som er egnet til gi følelsen av at det stilles spørsmål om man prøver hardt nok.

Jeg synes det hadde vært en fordel om også du utvidet din toleranse i forhold til andres refleksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du egentlig med det, i sammenheng med Trines innlegg og svarene på det?

Kanskje et forsøk på å være morsom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Dette skulle ikke være et angrep på deg. Jeg unner deg å ha det bra  :) Jeg synes jeg har et bra liv selv ( til tross for situasjonen og stresset det medfører ) og det unner jeg alle andre.

 

Det var kun enkelte utsagn jeg reagerte på som jeg synes var litt vel dramatiske. F.eks : " Hva er poenget med å leve hvis man ikke har det bra ?"  Jeg mener det er viktig å fokusere på det som er bra/ positivt og jeg mener at det er ikke så enkelt som at alt som sliter på en bare kan lukes bort. Utsagnet til sykepleieren passer på deg, men det passer ikke på alle. Noen ting kan ikke lukes bort og si til seg selv at livet da ikke er verd å leve blir feil fokus. Det er ikke positivt for psyken å tenke slik.

 

For min del ser jeg på dette som noe midlertidig som jeg skal ut av. Jeg vet bare ikke hvor lang tid det vil ta. For å få fortgang i prosessen har jeg begynt å søke jobber som ligger helt utenfor mitt område som jeg ikke aner om jeg vil passe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...