Gå til innhold

Fin samtale med sykepleieren


Trine

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Madelenemie : Er det meg du sikter til ? I hvert fall er jeg en av de selverklærte friske . :P Jeg utsagnet ditt er rart. Jeg har aldri hisset meg opp eller blitt fornærmet på deg noen gang, da du nettopp har asperger og nettopp hengt en del uttalelser på den knaggen. Jeg kjenner utfordringene dine og jeg har fortalt deg at du ikke sårer meg når du kommer enkelte saftige uttalelser som f.eks at pms er bare noe sutrete kjerringer og at det er noe som ikke finnes. Du sendte meg en melding en gang og lurte på om du hadde fornærmet meg, hvor jeg svarte at det hadde du absolutt ikke. Jeg vet det er mange som har vist deg stor forståelse her inne og brukt mye tid på å sette seg inn i din situasjon.

 

Trine : Grunnen til at det ble stille fra den her kanten, var av den enkle grunn at jeg ikke så poenget med videre diskusjon med deg. Når jeg klarer å få deg til å starte dagen med å gråte og rive deg ned ved å ville diskutere bare enkelte utsagn i innlegget ditt, ja da tenkte jeg det var best å ikke si noe som helst. Dessuten synes jeg ikke du skal tro at vi er skikkelig sure fordi om det blir stille et visst punkt på dagen. Det betyr bare at flere av oss har logget av og er på vei hjem fra jobb. Selv har jeg hatt en rolig dag i dag og kunne dole litt, men jeg går hjem kl.16.00  :P

 

Du ikke kan forvente at alle skal forstå seg på absolutt alt du skriver på et forum. Forventer man det bør man heller la være å skrive. Jeg ser hvordan du svarer frosken også. Det er jo ikke rart at folk blir redd for å svare deg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    47

  • Madelenemie

    27

  • AnonymBruker

    27

  • Nicklusheletida

    10

Mest aktive i denne tråden

stjernestøv

Jeg har ikke sagt at rådet passer til alle, men jeg vet det er flere her inne som kunne trengt samme råd. Det er ikke bare jeg som føler jeg aldri strekker til. Det er ikke bare jeg som hele livet har kjempet for å passe inn, på bekostning av egen helse. Men årsaken til innlegget var at jeg, for en liten stund, følte meg akseptert og bra nok.

 

Jeg er fullstendig klar over at ikke alle trenger tenke mer på seg selv.

 

Det er mange som mener man må stenge seg inne om man er på trygd og man skal ihvertfall ikke ha det bra, ikke engang greit nok er akseptert. Har man det greit nok så har man en liten rest og den skal brukes på arbeid. Jeg er ikke imot at folk jobber, jeg skulle gjerne vært frisk og jobbet selv. Men jeg er ikke frisk og det må jeg lære meg å leve med.

Syns det var et fint råd :)

 

Jeg skulle også gjerne vært frisk og jobbet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie : Er det meg du sikter til ? I hvert fall er jeg en av de selverklærte friske . :P Jeg utsagnet ditt er rart. Jeg har aldri hisset meg opp eller blitt fornærmet på deg noen gang, da du nettopp har asperger og nettopp hengt en del uttalelser på den knaggen. Jeg kjenner utfordringene dine og jeg har fortalt deg at du ikke sårer meg når du kommer enkelte saftige uttalelser som f.eks at pms er bare noe sutrete kjerringer og at det er noe som ikke finnes. Du sendte meg en melding en gang og lurte på om du hadde fornærmet meg, hvor jeg svarte at det hadde du absolutt ikke. Jeg vet det er mange som har vist deg stor forståelse her inne og brukt mye tid på å sette seg inn i din situasjon.

 

Trine : Grunnen til at det ble stille fra den her kanten, var av den enkle grunn at jeg ikke så poenget med videre diskusjon med deg. Når jeg klarer å få deg til å starte dagen med å gråte og rive deg ned ved å ville diskutere bare enkelte utsagn i innlegget ditt, ja da tenkte jeg det var best å ikke si noe som helst. Dessuten synes jeg ikke du skal tro at vi er skikkelig sure fordi om det blir stille et visst punkt på dagen. Det betyr bare at flere av oss har logget av og er på vei hjem fra jobb. Selv har jeg hatt en rolig dag i dag og kunne dole litt, men jeg går hjem kl.16.00  :P

 

Du ikke kan forvente at alle skal forstå seg på absolutt alt du skriver på et forum. Forventer man det bør man heller la være å skrive. Jeg ser hvordan du svarer frosken også. Det er jo ikke rart at folk blir redd for å svare deg tilbake.

Hei!

 

Nei det er IKKE deg,

 

du er litt sånn for meg :wub:

 

Jeg liker også godt uneighet vet du, bare man ikke drar med seg uenighets-gnagsår inn i andre tråder, men det gjør ikke du, det liker jeg ;)

 

Og selv om enkelte, til og med mennesker som har gitt meg gode råd, furter, så greier jeg skille furting og surhet fra det gode. :-) Selv den sureste grinebiter vil jeg alltid stille opp for, på det dype, du vet det der prinsipielle medmenneskelige planet, det der der all uanighet bare forblir det, og det høyere prinsipper er det avgjørende.

(altså dette vet jeg ikke om du forstod, men jeg har noen egne tanker om sånne ting, og de klarer ikke mange følge ;)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kjenner en del NT, men de er NT, de er ikke net-NT, dvs selverklærte friske, det er nok noe der ;)

De lurer oss :blink: disse net-NT, og de avslører seg med surheten og humorløsheten sin.

Kan du utdype dette litt? Det er svært mange mennesker som er "selverklærte friske", det er ikke vanlig å kreve av folk at de skal ha papirer på det. Noen av oss / dem er sikkert sure og humorløse, men jeg tviler på at det er et fellestrekk.

Det er mange her som har gitt deg seriøse svar, uten å være sur eller prøve å lure deg, så jeg er litt overrasket over vinklingen din de siste dagene. Skriftlig humor blir ofte ironisk, tror du ikke det er høy risiko for å misforstå hverandre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nei det er IKKE deg,

 

du er litt sånn for meg :wub:

 

Jeg liker også godt uneighet vet du, bare man ikke drar med seg uenighets-gnagsår inn i andre tråder, men det gjør ikke du, det liker jeg ;)

 

Og selv om enkelte, til og med mennesker som har gitt meg gode råd, furter, så greier jeg skille furting og surhet fra det gode. :-) Selv den sureste grinebiter vil jeg alltid stille opp for, på det dype, du vet det der prinsipielle medmenneskelige planet, det der der all uanighet bare forblir det, og det høyere prinsipper er det avgjørende.

(altså dette vet jeg ikke om du forstod, men jeg har noen egne tanker om sånne ting, og de klarer ikke mange følge ;)

 

Jeg har problemer med å se at det er noen andre enn deg som furter i denne saken. Det er vel nå ca ett år siden du fikk noen litt krasse tilbakemeldinger på alle dine negative utsagn om NT-mennesker (blant annet påstanden din om at vi til stadighet løy). Du ser ut til i økende grad å bli opphengt i det at du fikk disse tilbakemeldingene, mens jeg ikke helt kan se at det er noen andre enn deg som er opptatt av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Trine : Grunnen til at det ble stille fra den her kanten, var av den enkle grunn at jeg ikke så poenget med videre diskusjon med deg. Når jeg klarer å få deg til å starte dagen med å gråte og rive deg ned ved å ville diskutere bare enkelte utsagn i innlegget ditt, ja da tenkte jeg det var best å ikke si noe som helst. Dessuten synes jeg ikke du skal tro at vi er skikkelig sure fordi om det blir stille et visst punkt på dagen. Det betyr bare at flere av oss har logget av og er på vei hjem fra jobb. Selv har jeg hatt en rolig dag i dag og kunne dole litt, men jeg går hjem kl.16.00  :P

 

Du ikke kan forvente at alle skal forstå seg på absolutt alt du skriver på et forum. Forventer man det bør man heller la være å skrive. Jeg ser hvordan du svarer frosken også. Det er jo ikke rart at folk blir redd for å svare deg tilbake.

 

Slik tenker jeg også. Det gir ikke mening å bruke tid på svare på innlegg dersom det man skriver primært blir oppfattet negativt. Jeg har aldri ønsket å såre folk på dol, så jeg når det utvikler seg på samme måten i flere tråder, så tenker jeg at det er bedre å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såklart!!

 

Hvem trenger ikke å bli sur inni mellom?

 

Alle, trenger å bli sure eller sinte eller glad eller flåsete eller dumme,

 

det er viktig,

 

Nå håper jeg du ser at du kan lage mange flere ting, du kan lage sinnarosiner også:-)

 

Flåsete rosiner eller glade rosiner vet jeg ikke hvordan du kan lage...?

 

Men kanskje flåsete rosiner kan lages ved å pakke inn tørkede blåbær, og når andre sier til deg "Hei du dette var ikke rosiner din juksepetter", så sier du med et lurt smil " Å joda det er så mye rosiner som du vil ha det til".

Og glade rosiner lager du ved å putte mer sukker i pakken enn rosiner. da sier kanskje mennesker, " Hei du dette er mer sukker enn rosiner" også svarer du, "Ja men sukker gjør deg glad", også smiler du sånn :D :D

 

Sinnarosiner er lett, du tørker rosier, rister dem og blander dem med svart pepper, og når andre sier, "Hei du Trine, hva for djevelskap har du solgt meg" da sier du bare Trines soltørkede sinnarosiner. Også blir de skikkelig sinte og skjønner at de fikk det de betalte for.

 

Og du sier du ikke har fantasi? Om vi starter et rosinmakeri så får ihvertfall du stå for markedsføringen :D Du hadde sikkert klart å selge hundebæsjen i hagen min med dine ord :lol: :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var et fint råd :)

 

Jeg skulle også gjerne vært frisk og jobbet. 

 

Du var en av de jeg tenkte på da jeg skrev det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du sier du ikke har fantasi? Om vi starter et rosinmakeri så får ihvertfall du stå for markedsføringen :D Du hadde sikkert klart å selge hundebæsjen i hagen min med dine ord :lol: :lol: :lol:

Så klart,

 

rosinmakeri og hundebæsj i pene poser, det tror jeg er fult mulig:-)

 

Rosiner kan man selge som jeg sa, og hundebæsj, det er jo super gjødsel, :lol:

 

Vi kunne pakke det pent inn å skrive på pene lapper, "The secret garden", også skriver vi at man må gi det beste til sin hage, lukke øyne og nese, slippe innholdet ut, og bare la tankene komme og ikke slippe til forstyrrende andre sanser feks distraksjonen fra evt nesebor :lol:

 

Vi kan bli to driftige asperger damer ;)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine : Grunnen til at det ble stille fra den her kanten, var av den enkle grunn at jeg ikke så poenget med videre diskusjon med deg. Når jeg klarer å få deg til å starte dagen med å gråte og rive deg ned ved å ville diskutere bare enkelte utsagn i innlegget ditt, ja da tenkte jeg det var best å ikke si noe som helst. Dessuten synes jeg ikke du skal tro at vi er skikkelig sure fordi om det blir stille et visst punkt på dagen. Det betyr bare at flere av oss har logget av og er på vei hjem fra jobb. Selv har jeg hatt en rolig dag i dag og kunne dole litt, men jeg går hjem kl.16.00  :P

 

Du ikke kan forvente at alle skal forstå seg på absolutt alt du skriver på et forum. Forventer man det bør man heller la være å skrive. Jeg ser hvordan du svarer frosken også. Det er jo ikke rart at folk blir redd for å svare deg tilbake.

 

Jeg forstår ikke. Du startet en diskusjon på bakgrunn av utsagn som ikke stemte. Og spør om hvor bra som er bra nok. Det er vel klart at slikt er frustrerende, spesielt når det ikke er første gangen det skjer. Du drar fram negative ting i noe som for meg var en positiv opplevelse. Hvorfor ikke bare la folk ha sine positive opplevelser? Det er ikke akkurat som at det er så mange av dem. Jeg kan godt diskutere men da får du komme med noe konkret og ikke be meg definere hva som er bra og bli frustrert over ting som aldri har blitt sagt. Hva som er bra er forskjellig for alle. Det er ikke noe fasitsvar på det. og å si at sykepleieren har sagt noe hun aldri har sagt er dårlig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å se at det er noen andre enn deg som furter i denne saken. Det er vel nå ca ett år siden du fikk noen litt krasse tilbakemeldinger på alle dine negative utsagn om NT-mennesker (blant annet påstanden din om at vi til stadighet løy). Du ser ut til i økende grad å bli opphengt i det at du fikk disse tilbakemeldingene, mens jeg ikke helt kan se at det er noen andre enn deg som er opptatt av det?

:)

 

Jeg kan selge Trines soltørkede følelsesrosiner og hundebæsjen i hagen hennes, pent innpakket med gode ord om hvorfor.

 

Det heter god humor og ikke å furte ;)

 

Betraktninger, erfaringer og læring, ja det er såklart noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart,

 

rosinmakeri og hundebæsj i pene poser, det tror jeg er fult mulig:-)

 

Rosiner kan man selge som jeg sa, og hundebæsj, det er jo super gjødsel, :lol:

 

Vi kunne pakke det pent inn å skrive på pene lapper, "The secret garden", også skriver vi at man må gi det beste til sin hage, lukke øyne og nese, slippe innholdet ut, og bare la tankene komme og ikke slippe til forstyrrende andre sanser feks distraksjonen fra evt nesebor :lol:

 

Vi kan bli to driftige asperger damer ;)

 

Hmm...god ide. "Økologisk gjødsel. Du har aldri hatt grønnere gress". Men enten må jeg få flere hunder, ellerså må de fores på noe som gir mer bæsj. Ellerså må vi selge gjødselen veldig dyrt :P Men jeg kan ha i mye sånn sanitærbark da. Da blir det til jord ganske fort har jeg hørt. Men da er det vel ikke gjødsel lenger. Kan selge jord da, ekstremt næringsrik jord :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:)

 

Jeg kan selge Trines soltørkede følelsesrosiner og hundebæsjen i hagen hennes, pent innpakket med gode ord om hvorfor.

 

Det heter god humor og ikke å furte ;)

 

Betraktninger, erfaringer og læring, ja det er såklart noe annet.

 

Følelsesrosiner? Hvordan skal vi lage dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik tenker jeg også. Det gir ikke mening å bruke tid på svare på innlegg dersom det man skriver primært blir oppfattet negativt. Jeg har aldri ønsket å såre folk på dol, så jeg når det utvikler seg på samme måten i flere tråder, så tenker jeg at det er bedre å holde seg unna.

Men er det ikke en uting å fremstå som en "hjelper" på et sykdomsforum og å velge snu ryggen til om den du ønsker å hjelpe kanskje akkurat da pga sykdom/psykdom ikke evner å ta inn over seg det du formidler/ønsker å bidra med? Du gir altså med forbehold om det du gir skal mottas på den måten du forventer. Om ikke snur du ryggen til. Den beste hjelpen man kan få, i mine øyne, er den hjelpen/det som blir gitt uten forbehold når noen har det vanskelig. 

 

Jeg har ei venninne som er slik at om hun gir, så er det aldri uten en tanke om hvordan hjelpen skal mottas. Og takknemligheten skal være stooooor. Blir det ikke slik hun forventet blir det uttrykt høy og tydelig skuffelse. Etter et par slike episoder fikk jeg nok og fortalte henne at den måten hun  gir på gjør at jeg foretrekker å klare meg uten hennes hjelp. Vel, dere kan gjette hvordan det scenarioet endte haha. Den selvutnevnte, barmhjertige samaritanen har man ikke hørt noe fra siden. 

Anonymous poster hash: 63f21...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette litt? Det er svært mange mennesker som er "selverklærte friske", det er ikke vanlig å kreve av folk at de skal ha papirer på det. Noen av oss / dem er sikkert sure og humorløse, men jeg tviler på at det er et fellestrekk.

Det er mange her som har gitt deg seriøse svar, uten å være sur eller prøve å lure deg, så jeg er litt overrasket over vinklingen din de siste dagene. Skriftlig humor blir ofte ironisk, tror du ikke det er høy risiko for å misforstå hverandre da?

Jo jeg tror i vertfall det er stor sannsynlighet for at jeg misforstår,

 

jeg mister ofte det underliggende, og ikke-uttalte/ ikke-skrevne, du vet det som ligger subtilt under, og i, eller over språket og bokstavene....jeg vet ikke helt hvor det ligger, men det ligger ca på linjene med bokstaver og blir til mellom bokstavene og sånn som de, bokstavene, legger seg ned, du vet som man leser.

 

Jeg leste i dag, på NAV, jeg leste med gule briller og røde briller og uten briller, og hver gang, la bokstavene seg sånn på plass foran øynene mine, det er både litt rart, litt komisk, ikke overraskende, men samtidig forunderlig.

 

Jeg skal prøve utdype det du spør om, jeg må bare tenke meg litt om, for jeg må få helt tak i hva jeg skal utdype.

 

Heldigvis, på Nav i dag, slapp jeg spørsmål om, "er det bedre eller det?" jeg sa til damen at jeg klarer ikke svare på sånt, da sa hun "ok, du skal slippe de spørsmålene" og det slapp jeg. Hun forstod at jeg ikke liker å få spørsmål jeg ikke kan svare konkret og sikkert og ærlig på.

 

Og jeg får likevel kjempefine briller :) i utrolig fin fransk design, og alt er gratis, det er ganske utrolig alt man får, bare fordi noen kommer på at man kanskje har et behov. Nå slipper jeg betale for briller, men det beste er å treffe en optiker som skjønner at jeg ikke ser, og trenger briller og gir meg briller og det helt uten kompliserende spørsmål.

 

Og nå har jeg skrevet veldig mange ganger hvor taknemlig jeg er for de gode svarene jeg har fått og trengt her på dol, nå må du ikke glemme det mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men er det ikke en uting å fremstå som en "hjelper" på et sykdomsforum og å velge snu ryggen til om den du ønsker å hjelpe kanskje akkurat da pga sykdom/psykdom ikke evner å ta inn over seg det du formidler/ønsker å bidra med? Du gir altså med forbehold om det du gir skal mottas på den måten du forventer. Om ikke snur du ryggen til. Den beste hjelpen man kan få, i mine øyne, er den hjelpen/det som blir gitt uten forbehold når noen har det vanskelig. 

 

 

Anonymous poster hash: 63f21...2fb

 

 

Dersom ens forsøk på å bidra konstruktivt, ikke oppleves ok fra den andres side (og det gjentar seg), så virker det lite fornuftig å fortsette. Dersom den andre nærmest ser ut til å oppfatte det man skriver som krenkende, så synes jeg det må være en grei løsning å trekke seg vekk. Ikke for å sanksjonere, men fordi det ikke er ok for noen av partene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelsesrosiner? Hvordan skal vi lage dem?

:lol:

 

Følelsesrosiner er bare rosiner med navn på følelser, feks sinnarosiner ( de putter du pepper i )osv... sånn mente jeg.

 

Jeg mente ikke at vi skal kose med rosinene, slåss med de, erte de eller lignende ;)

men tenk deg det da, slåsskamp med en rosin :lol:

Hvis du har asperger mangler du fantasi og da kan verken du eller jeg se for oss en sånn slåsskamp.

 

Du er en snodig menneske Trine, jeg fornemmer en annerledeshet :D

 

Nå må jeg tenke, tenke på noe seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom ens forsøk på å bidra konstruktivt, ikke oppleves ok fra den andres side (og det gjentar seg), så virker det lite fornuftig å fortsette. Dersom den andre nærmest ser ut til å oppfatte det man skriver som krenkende, så synes jeg det må være en grei løsning å trekke seg vekk. Ikke for å sanksjonere, men fordi det ikke er ok for noen av partene.

Selv, når du med din kunnskap, vet at ved enkelte psykdommer så oppleves det at du trekker deg ut som nettopp en sanksjon?

Anonymous poster hash: 63f21...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...