Gå til innhold

Fin samtale med sykepleieren


Trine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

ja sant, men hva er alternativene ? Hva bør vi ha isteden for asperger diagnosen ? Kalle dem friske? :)Anonymous poster hash: 0743f...bd5

Det er ingen SYKDOM. Hvorfor sykeliggjøre all annerledelshet?

Anonymous poster hash: af030...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    47

  • Madelenemie

    27

  • AnonymBruker

    27

  • Nicklusheletida

    10

Mest aktive i denne tråden

Vel, det er vel en sannhet med modifikasjoner. Mange vil ut i arbeid, men får ikke tilstrekkelig hjelp av nav. Det Eriksson peker på er at nav er mer opptatt av system enn folk. Det er jo sant. Et sterkere nav kan jo kanskje hjelpe nicklus å få en fast jobb et sted ;)

Det tviler jeg på. Vil man ma jobb må man skaffe den selv. Nav er totalt udugelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg på. Vil man ma jobb må man skaffe den selv. Nav er totalt udugelige.

 

Og det er jo nettopp derfor direktøren fikk sparken, nettopp fordi NAV ikke fungerer som det skal og det må en ny ledelse til. Er ikke garantert at det blir bedre fordet, det vil kun tiden vise. Noen forbedring over natta blir det garantert ikke, det tar tid for systemet er stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen SYKDOM. Hvorfor sykeliggjøre all annerledelshet?

Anonymous poster hash: af030...04c

 

For om den ikke sykeliggjøres så må den aksepteres og det er værre for de normale. Eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noe fjolleri om alt dette nt vs asperger tullet. Hele "diagnosen" er bare oppspinn.

Anonymous poster hash: 37dde...a30

 

Så la oss kalle det anderledeshet vs normalitet da :) Samme for meg hva det er. Men nå får du det til å høres ut som en konkurranse, det er det jo ikke. Men det er ikke noen tvil om at noen mennesker har flere like trekk som skiller seg ut fra normalen og som gjør at livet blir ekstra utfordrende. Hvorfor er det så farlig om man kaller det noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For om den ikke sykeliggjøres så må den aksepteres og det er værre for de normale. Eller noe sånt.

Tror du ikke det er lettere (og altså ikke verre) å få aksept for noe som har veldefinerte trekk og et navn?  Akkurat som det er lettere å akseptere at noen har f.eks. eggallergi enn at de bare er fryktelig kresne?

 

Madeleinemie har skrevet mange ganger her om at folk lettere forstår at hun f.eks. unngår øyekontakt, har problemer med lyder og store folkemengder, når de vet at hun har Asperger.  Det er ikke så rart at mange synes det er greit med en forklaring dersom voksne mennesker f.eks. holder seg for ørene og forlater lokalet, selv om det for folk flest ikke er bråkete der.

 

For meg som er "normal" er det langt lettere å akseptere at f.eks. noen må gå foran i køen (som er et annet eksempel Mm har tatt), at de ikke kan delta på ditt og datt, osv., hvis det er en grunn til det.  Jeg tenker ikke nødvendigvis på grunnen som sykdom for det, men som en forklaring som er ikke har noe med egoisme og særhet å gjøre - som det faktisk er en viss risiko for at det blir forvekslet med i enkelte situasjoner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du ikke det er lettere (og altså ikke verre) å få aksept for noe som har veldefinerte trekk og et navn?  Akkurat som det er lettere å akseptere at noen har f.eks. eggallergi enn at de bare er fryktelig kresne?

 

Madeleinemie har skrevet mange ganger her om at folk lettere forstår at hun f.eks. unngår øyekontakt, har problemer med lyder og store folkemengder, når de vet at hun har Asperger.  Det er ikke så rart at mange synes det er greit med en forklaring dersom voksne mennesker f.eks. holder seg for ørene og forlater lokalet, selv om det for folk flest ikke er bråkete der.

 

For meg som er "normal" er det langt lettere å akseptere at f.eks. noen må gå foran i køen (som er et annet eksempel Mm har tatt), at de ikke kan delta på ditt og datt, osv., hvis det er en grunn til det.  Jeg tenker ikke nødvendigvis på grunnen som sykdom for det, men som en forklaring som er ikke har noe med egoisme og særhet å gjøre - som det faktisk er en viss risiko for at det blir forvekslet med i enkelte situasjoner.

Kan ikke skjønne hvorfor man skal snike i køen av den grunn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne hvorfor man skal snike i køen av den grunn.

Det var bare et eksempel, og jeg påstår absolutt ikke at ingen med Asperger kan vente på tur.  Men det kan tenkes at enkelte ventesituasjoner (f.eks. på en offentlig legevakt på en travel dag) er ekstra vanskelige hvis man verken tåler støy, stress eller folkemengder - og at man derfor bør prioriteres, akkurat som de med de sterkeste smertene blir prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke det er lettere (og altså ikke verre) å få aksept for noe som har veldefinerte trekk og et navn?  Akkurat som det er lettere å akseptere at noen har f.eks. eggallergi enn at de bare er fryktelig kresne?

 

Madeleinemie har skrevet mange ganger her om at folk lettere forstår at hun f.eks. unngår øyekontakt, har problemer med lyder og store folkemengder, når de vet at hun har Asperger.  Det er ikke så rart at mange synes det er greit med en forklaring dersom voksne mennesker f.eks. holder seg for ørene og forlater lokalet, selv om det for folk flest ikke er bråkete der.

 

For meg som er "normal" er det langt lettere å akseptere at f.eks. noen må gå foran i køen (som er et annet eksempel Mm har tatt), at de ikke kan delta på ditt og datt, osv., hvis det er en grunn til det.  Jeg tenker ikke nødvendigvis på grunnen som sykdom for det, men som en forklaring som er ikke har noe med egoisme og særhet å gjøre - som det faktisk er en viss risiko for at det blir forvekslet med i enkelte situasjoner.  

 

Det er jo akkurat det jeg mener. Det er lettere å akseptere f.eks asperger enn sær og sta. Derfor må anderledesheten sykeliggjøres. For meg spiller det ingen rolle om det kalles en sykdom eller ikke, bare det forklarer noe. Jeg syns ikke det er feil at det har et navn og en definisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo nettopp derfor direktøren fikk sparken, nettopp fordi NAV ikke fungerer som det skal og det må en ny ledelse til. Er ikke garantert at det blir bedre fordet, det vil kun tiden vise. Noen forbedring over natta blir det garantert ikke, det tar tid for systemet er stort.

Hjelper ikke med ny ledelse når inkompetansen er like stor nedover i systemet. Tantene på det lokale nav kontoret her hadde ikke klart å administrere en pølsebod engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke med ny ledelse når inkompetansen er like stor nedover i systemet. Tantene på det lokale nav kontoret her hadde ikke klart å administrere en pølsebod engang.

 

Kanskje de rydder opp nedover i systemet. Vi får bare vente og se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare et eksempel, og jeg påstår absolutt ikke at ingen med Asperger kan vente på tur.  Men det kan tenkes at enkelte ventesituasjoner (f.eks. på en offentlig legevakt på en travel dag) er ekstra vanskelige hvis man verken tåler støy, stress eller folkemengder - og at man derfor bør prioriteres, akkurat som de med de sterkeste smertene blir prioritert.

 

Må man så må man. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg spiller det ingen rolle om det kalles en sykdom eller ikke, bare det forklarer noe. Jeg syns ikke det er feil at det har et navn og en definisjon.

Greit, da er vi faktisk enige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit, da er vi faktisk enige ;)

 

Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig i svaret til anonym. Men jeg er altså ikke imot at det finnes slike diagnoser. Uheldig kanskje for de som havner imellom, har litt av mye, men ikke nok til å få noen diagnose. Det er dumt. Men jeg tror det er lettere for alle om spesielle særtrekk har et navn, da blir det lettere å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig i svaret til anonym. Men jeg er altså ikke imot at det finnes slike diagnoser. Uheldig kanskje for de som havner imellom, har litt av mye, men ikke nok til å få noen diagnose. Det er dumt. Men jeg tror det er lettere for alle om spesielle særtrekk har et navn, da blir det lettere å forstå.

 

Hvis alle med "spesielle særtrekk" skulle diagnostiseres, så blir det da et spørsmål om hva er normalen?

Alle mennesker har vel "spesielle særtrekk" uten dermed å kvalifisere til en eller annen diagnose.

Jeg tror at vi i større grad må akseptere at ikke alle kan oppfylle alle forventninger til normalitet, uten dermed å kvalifisere til å få et diagnosestempel eller sykdomstempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle med "spesielle særtrekk" skulle diagnostiseres, så blir det da et spørsmål om hva er normalen?

Alle mennesker har vel "spesielle særtrekk" uten dermed å kvalifisere til en eller annen diagnose.

Jeg tror at vi i større grad må akseptere at ikke alle kan oppfylle alle forventninger til normalitet, uten dermed å kvalifisere til å få et diagnosestempel eller sykdomstempel.

 

Jeg mener særtrekk som har stor innvirkning på livskvalitet, mestring o.s.v. Ikke at man bare er litt sær. Vi er jo alle særegne individer, det finnes ikke to identiske mennesker. Enig i at vi bør akseptere at ikke alle kan oppfylle alle forventninger til normalitet, men da bør også normaliteten akseptere at ikke alt kan være normalt (vet ikke om du forstå, har litt dårlig tid nå, men kan forklare bedre i kveld når jeg er hjemme igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm,

 

Alt det har jeg lest og hørt før, jeg kan forstå det, unntatt opprørskheten,

 

den ble min nonne-karriere-stup,

 

Det er store overordede og naturligeprinsipper det er snakk om,, feks jeg tier ikke hvis noen over meg begår lovbrudd, misbruk osv...

 

Jeg syns det er et av mine mest menneskelige trekk, fordi jeg uavhengig av hva andre har gjort av krenkelser eller lovbrudd vil se til at de blir behandlet humant, da setter raskt prinsippene mine inn,

Og min NT mann har stor respekt for styrken og staheten min sier han.

 

Men hyggelig og ikke ukjent at NT folk skjønner seg på sånt, de fleste jeg kjenner er jo NT ;)

Jeg liker det opprørske. Jeg liker mennesker som er mer opptatt av å ivareta sin integritet enn å bruke livet på å tilpasse seg det konforme. Jeg føler av og til at jeg ikke passer helt inn. Jeg har mange ganger stillet meg selv spørsmålet om jeg heller bør flyte med enn å gjøre vanskelig valg som gjør at jeg blir stående utenfor. Men i de fleste tilfeller av betydning har jeg valgt å være det som anses som "opprørsk" fordi det er viktigere for meg å føle meg "ren" enn det er å bli likt. Jeg er tydelig min fars datter :)

 

Her er en sang jeg liker godt pga teksten. Jeg vet ikke om du liker musikk? Men jeg legger den ved allikevel :) Du kan evnt holde deg for ørene og lese teksten, som du finner under videon ;)

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 63f21...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...