Gå til innhold

oppg, til BPA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud, nå får du skjerpe deg. Det er ledige plasser på sykehjem i Oslo https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/eldreomsorg/sykehjem-og-dagsenter/ledige-plasser-pa-sykehjem/så slutt å klag på at ts bruker opp ressursene. Enig i at hun ikke skal være raus med timene. Men det er fordi BPSen ikke virker særlig effektiv og egentlig ganske lat. Latskap bør ikke belønnes.

Har du virkelig ikke forståelse for psykiske/mentale utfordringer som gjør at noen trenger hjelp? 

 

Nei, ikke når man ellers klarer og orker så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var rette ræva som feis!!! Det var du som startet med å blande deg inn i ting du ikke har noe med.

 

Men det med din slektning. Vedkommende har krav på tilbud om plass innen 4 uker og gjennomsnittlig ventetid på langtidsplass i Oslo er 8 dager. Eneste forklaring her er at din slektning velger å bo hjemme til det blir ledig plass på et bestemt sykehjem.

 

Det er tydelig at du ikke bor i oslo. Vedkommende har ikke FÅTT LOV til å søke før nå for noen måneder siden. Man skal nærmest være toatalt invalidisert før det blir snakk om sykehjem (det er eneste grunnen til at køene ikker er lenger). Skikkelig hjemmehjelp har vedkommende behov for i årevis, men har likevel blitt avspist med 2 timer i måneden (faktisk mener jeg å huske der var noe mer tidligere, man det ble kuttet ned pga mangel på ressuser).

Endret av fløtepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at du ikke bor i oslo. Vedkommende har ikke FÅTT LOV til å søke før nå for noen måneder siden. Man skal nærmest være toatalt invalidisert før det blir snakk om sykehjem (det er eneste grunnen til at køene ikker er lenger). Skikkelig hjemmehjelp har vedkommende behov for i årevis, men har likevel blitt avspist med 2 timer i måneden (faktisk mener jeg å huske der var noe mer tidligere, man det ble kuttet ned pga mangel på ressuser).

 

Så er det kanskje på tide at noen i familien setter seg inn i lover og regler. Om vedkommende har søkt for noen måneder siden så er det uansett krav fra søker som gjør at hn fortsatt bor hjemme.

Man trenger ikke bo i Oslo for å vite hvordan ting fungerer der. Jeg kjenner mange som bor der og mange av dem er gamle.

 

 

Nei, ikke når man ellers klarer og orker så mye.

 

Så du mener at en med f.eks downs skal klare seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange som ikke vil bo på dobbeltrom med felles dass og bad på gangen som vel gjerne gjelder de sykehjemmene med flest ledige plasser. Gamle folk burde ha krav på eget rom.
 

Men det finnes  en løsning:

 

1025136-7-1396159043808.jpg

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange som ikke vil bo på dobbeltrom med felles dass og bad på gangen som vel gjerne gjelder de sykehjemmene med flest ledige plasser. Gamle folk burde ha krav på eget rom.

 

 

Ja, klart det er det. Og enig i at de burde ha krav på enerom. Og pasienter burde slippe å ligge på gangen. Man burde slippe å vente 3 mnd på time hos spesialist. Man burde også slippe å vente et par år for å sone en mindre straff for noe man gjorde da man fortsatt var ung og dum. Man burde slippe å bekymre seg for om man får barnehageplass. Eller om man har råd til å ha ungene på sfo. Lista er lang, og den hadde ikke vært kortere selv om ts ikke hadde fått bpa. Når det gjelder gamle så syns jeg familie kan trå til mer jeg da, istedefor å bare klage over hvor ille deres mor har det. Og man kan ihvertfall ikke klage over at noen bare får hjelp 2 timer i mnd når vedkommende faktisk kunne ha vært på et hjem. Ikke er jeg så sikker på at det bare skyldes økonomiske årsaker til at vedkommende ikke får mer heller. Det hjelper ikke med masse penger dersom det er for få hjemmesykepleiere.

 

Men ellers er jeg enig, la de gamle bo i fengsel og de kriminelle på slitne gamlehjem.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes du skal kommunisere ordentlig med firmaet som har arbeidsgiveransvaret om dette. Dersom vedkommende ikke er egnet til å gjøre de oppgavene det er viktigst at blir utført, så er det feil å la vedkommende fortsette. Akkurat nå er det kanskje slik at dere sliter med å tilpasse dere en ny bpa, men dersom dere ikke ser for dere at hun kan gjøre de tingene den gamle gjorde til høsten heller, så bør du høre på nordvoll og formidle helt tydelig at dette foreløpig ikke fungerer så godt. Kanskje kan dere finne frem til løsninger som gjør at hun kan fungere bedre etter hvert.

 

Jeg synes også at du gjør henne en bjørnetjeneste ved å la henne skrive litt for mange timer osv. når hun har litt tendens til å være slapp. Jeg tenker at det er viktig særlig i forhold til unge ansatte at grenser formidles ryddig og tydelig, så du gjør henne ikke noen tjeneste om hun får skrive opp mye mer tid enn hun er hos dere. Noen minutter av og til tenker jeg er greit, men ikke stadig vekk for mye tid.

Hei!

 

Ja jeg skal prøve gjøre det.

 

Hadde hun vært konkret ufin, uhøflig osv...mot barna, da hadde det vært lett for meg å ta tak i, men jeg tolker det slik at hun forsøker å gjøre så godt hun kan.

 

Men stadig peker familien på ting, feks har jeg nå tre ganger lært henne brette klær...det er litt bedre men forunderlig lite ordentlig gjort likevel. Så er det støvsugingen, de lo i går da jeg sa det var støvsugd her, min mann viste meg kjøkkenet, og jeg ble helt forundret. Så sa han, "det er ikke vanskelig å støvsuge", og det er jeg jo enig i.

 

Men jeg liker ikke å klage når jeg ikke er sikker, tenk om hun syns hun støvsugde bra, men bare glemmer seg?

Kanskje hun glemmer det jeg for tredje gang sa om ikke krølle klærne, men brette dem, jeg viste også.

Jeg gruer meg til å ta opp med henne at grunnen til at hun ikke hjelper den yngste med lekser og jeg tar det selv er at det rett og slett ikke fungerer, hun hjelper ikke, men faktisk virker det som hun rett og slett ikke greier, er flink på sånt osv...

Den forrige tryllet med lekser, det ble slik at min yngste gledet seg til leksetiden, og fag som før var vanskelige å få opp motivasjonen på, endret hun innstilling til. Nordvoll sa hun var et funn... så jeg regnet ikke med å få noen like flink, energisk etc...

Men dette er så slapt at jeg blir forundret.

 

Det er dumt at jeg er sånn på timer sikkert, jeg bare tenker at alle er nøyaktig på sånt, og ærlige, jeg sa hun kan skrive timene, så regne ut hva hun ikke jobber, samle opp den tiden også feks ta en lørdag inni mellom hvor hun bruker tiden hun har ført men ikke vært her. Jeg stoler da på at hun har kontroll på dette, noe hun heller ikke har.

 

Men det som ikke gjør det så enkelt er at jeg tenker hun kanskje bare er klomsete og klønete og ikke kommer for sent av hensikt.

Det som forundrer meg er mer andre ting. Og jeg er redd for å såre et så ungt menneske.

Anonymous poster hash: f0323...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder gamle så syns jeg familie kan trå til mer jeg da, istedefor å bare klage over hvor ille deres mor har det. Og man kan ihvertfall ikke klage over at noen bare får hjelp 2 timer i mnd når vedkommende faktisk kunne ha vært på et hjem.

Det er svært vanskelig å få sykehjemsplass i Oslo.  Man forsøker all verdens hjemmebaserte tjenester (dvs. stadig nye folk som løper innom, stort sett snakker elendig norsk og ikke kjenner verken "brukeren" eller behovet) inntil situasjonen blir så kritisk at selv beslutningstakerne i bydelen blir nødt til å innse at det ikke går.  Se her rett foran avsnittet med overskriften "Klageadgang" om hvordan bydelene bestemmer: 

 

http://osloombudet.ivarjohansen.no/index.php/temasider/sykehjem

 

Mange familier gjør det de kan, men det er vanskelig å f.eks. hjelpe sin egen mor kanskje bor på den andre siden av byen, opp av senga om morgenen og prøve å få henne til å spise frokost, hvis man selv har familie og jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa hun kan skrive timene, så regne ut hva hun ikke jobber, samle opp den tiden også feks ta en lørdag inni mellom hvor hun bruker tiden hun har ført men ikke vært her. Jeg stoler da på at hun har kontroll på dette, noe hun heller ikke har.

Anonymous poster hash: f0323...201

 

Hvis hun i utgangspunktet ikke er spesielt energisk, tror jeg ikke du skal regne med at hun kommer på lørdager for å ta igjen tid som allerede er fakturert og betalt.   

 

Det er sikkert ikke meningen at hun skal få betalt for å drikke te (hvis det da ikke er i en spesiell sammenheng sosialt som dere har behov for).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gamle så syns jeg familie kan trå til mer jeg da, istedefor å bare klage over hvor ille deres mor har det. Og man kan ihvertfall ikke klage over at noen bare får hjelp 2 timer i mnd når vedkommende faktisk kunne ha vært på et hjem. Ikke er jeg så sikker på at det bare skyldes økonomiske årsaker til at vedkommende ikke får mer heller.

 

Det skyldes i hovedsak økonomi. Og hva i helvete vet du om hva familien trår til med? Det er faktisk ikke så lett å hjelpe til med det daglige når man bor i en annen by ti mil unna. Og from frosken skriver, det er virkelig så som så med kvaliteten på hjelpen. Veldig mange har elendige norskkunnskaper noe som skaper store kommunikasjonsvansker. En satte i gang med å vaske vinduer med gulvkluten, en annen tråkket inn med brodder og laget store merker over hele stuegulvet, glemme å låse døren når de går gjør de stadig, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært vanskelig å få sykehjemsplass i Oslo.  Man forsøker all verdens hjemmebaserte tjenester (dvs. stadig nye folk som løper innom, stort sett snakker elendig norsk og ikke kjenner verken "brukeren" eller behovet) inntil situasjonen blir så kritisk at selv beslutningstakerne i bydelen blir nødt til å innse at det ikke går.  Se her rett foran avsnittet med overskriften "Klageadgang" om hvordan bydelene bestemmer: 

 

http://osloombudet.ivarjohansen.no/index.php/temasider/sykehjem

 

Mange familier gjør det de kan, men det er vanskelig å f.eks. hjelpe sin egen mor kanskje bor på den andre siden av byen, opp av senga om morgenen og prøve å få henne til å spise frokost, hvis man selv har familie og jobb. 

 

Jo, men her har jo vedkommende allerede fått vedtak om plass.

 

Jeg forstår at det er problematisk for mange familier. Men man kan jo bidra litt. F.eks kan gamlemor flytte nærmere familien. De kan hjelpe til med husarbeid og innkjøp. Om vedkommende ikke klarer å få i seg frokost på egenhånd så er det jo ikke noe å diskutere, da må vedkommende på hjem, ellerså er det jo bare snakk om dager før hn havner på sykehus. Så jeg syns eksempelet ditt er ganske dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vedkommende har søkt for noen måneder siden så er det uansett krav fra søker som gjør at hn fortsatt bor hjemme.

 

Jeg tror ikke den typiske sykehjemsplass-søkeren i Oslo takker nei til tildelt plass pga. personlige krav.

 

Mange av dem (ikke alle) er knapt nok i stand til å oppfatte hva som foregår rundt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men her har jo vedkommende allerede fått vedtak om plass.

 

Jeg forstår at det er problematisk for mange familier. Men man kan jo bidra litt. F.eks kan gamlemor flytte nærmere familien. De kan hjelpe til med husarbeid og innkjøp. Om vedkommende ikke klarer å få i seg frokost på egenhånd så er det jo ikke noe å diskutere, da må vedkommende på hjem, ellerså er det jo bare snakk om dager før hn havner på sykehus. Så jeg syns eksempelet ditt er ganske dårlig.

 

Jeg syns du skal slutte å uttale deg så skråsikkert om ting du ikke har forutsetninger til å vite noe som helst om.

 

Og nei, det er ikke "bare" å flytte nærmere familien når en er så gammel og skrøpelig.

 

Tosk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hun i utgangspunktet ikke er spesielt energisk, tror jeg ikke du skal regne med at hun kommer på lørdager for å ta igjen tid som allerede er fakturert og betalt.   

 

Det er sikkert ikke meningen at hun skal få betalt for å drikke te (hvis det da ikke er i en spesiell sammenheng sosialt som dere har behov for).

Neida,

 

men jeg er veldig opptatt av at alle som er hos oss må ha det hyggelig. Derfor serverer jeg.

Jeg orker ikke sitte ned å snakke med henne, det gjelder generelt, ikke bare med henne.

Men jeg sier noe om været når hun kommer eller spør henne av høflighet litt om studiene, hun har ikke en gang eksamen for det har de ikke på høyskolen, bare oppga de skriver hjemme, det forundret meg.

Anonymous poster hash: f0323...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om vedkommende ikke klarer å få i seg frokost på egenhånd så er det jo ikke noe å diskutere, da må vedkommende på hjem, eller så er det jo bare snakk om dager før hn havner på sykehus. Så jeg syns eksemplet ditt er ganske dårlig.

Nei, eksemplet er ganske typisk.  Det er ikke tilstrekkelig å trenge hjelp til måltider, de kan alltids en eller annen løpe gjennom leiligheten og sette fram.  

 

Men mange er også "vanskelige" i den forstand at de ikke er særlig begeistret for at ukjente personer de ikke kan kommunisere med, invaderer boligen deres til de underligste tider flere ganger i døgnet.  Det er uheldig, men også til en viss grad forståelig. Det hører ofte med til totalsituasjonen at hjelpeapparatet, "brukeren" og de pårørende ikke har samme oppfatning av behovet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei!

 

Ja jeg skal prøve gjøre det.

 

Hadde hun vært konkret ufin, uhøflig osv...mot barna, da hadde det vært lett for meg å ta tak i, men jeg tolker det slik at hun forsøker å gjøre så godt hun kan.

 

Men stadig peker familien på ting, feks har jeg nå tre ganger lært henne brette klær...det er litt bedre men forunderlig lite ordentlig gjort likevel. Så er det støvsugingen, de lo i går da jeg sa det var støvsugd her, min mann viste meg kjøkkenet, og jeg ble helt forundret. Så sa han, "det er ikke vanskelig å støvsuge", og det er jeg jo enig i.

 

Men jeg liker ikke å klage når jeg ikke er sikker, tenk om hun syns hun støvsugde bra, men bare glemmer seg?

Kanskje hun glemmer det jeg for tredje gang sa om ikke krølle klærne, men brette dem, jeg viste også.

Jeg gruer meg til å ta opp med henne at grunnen til at hun ikke hjelper den yngste med lekser og jeg tar det selv er at det rett og slett ikke fungerer, hun hjelper ikke, men faktisk virker det som hun rett og slett ikke greier, er flink på sånt osv...

Den forrige tryllet med lekser, det ble slik at min yngste gledet seg til leksetiden, og fag som før var vanskelige å få opp motivasjonen på, endret hun innstilling til. Nordvoll sa hun var et funn... så jeg regnet ikke med å få noen like flink, energisk etc...

Men dette er så slapt at jeg blir forundret.

 

Det er dumt at jeg er sånn på timer sikkert, jeg bare tenker at alle er nøyaktig på sånt, og ærlige, jeg sa hun kan skrive timene, så regne ut hva hun ikke jobber, samle opp den tiden også feks ta en lørdag inni mellom hvor hun bruker tiden hun har ført men ikke vært her. Jeg stoler da på at hun har kontroll på dette, noe hun heller ikke har.

 

Men det som ikke gjør det så enkelt er at jeg tenker hun kanskje bare er klomsete og klønete og ikke kommer for sent av hensikt.

Det som forundrer meg er mer andre ting. Og jeg er redd for å såre et så ungt menneske.

Anonymous poster hash: f0323...201

 

 

Du kan spørre henne om det er en grunn til at hun alltid kommer for sent. Og hvorfor hun ikke gidder gjøre ting ordentlig. Jeg har hatt med meg endel lærlinger i jobben og hun høres ut som dem. Du gjør henne bare en bjørnetjeneste ved å være sånn. Si heller ifra at enten må hun skjerpe seg ellerså kan hun ikke være hos dere lenger. Da har du gitt henne en advarsel og en mulighet til å forbedre seg. Om hun ikke tar den muligheten så er hun ikke nok interessert i jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke den typiske sykehjemsplass-søkeren i Oslo takker nei til tildelt plass pga. personlige krav.

 

Mange av dem (ikke alle) er knapt nok i stand til å oppfatte hva som foregår rundt dem.

 

Mulig det, det er det vel heller ingen som har påstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal slutte å uttale deg så skråsikkert om ting du ikke har forutsetninger til å vite noe som helst om.

 

Og nei, det er ikke "bare" å flytte nærmere familien når en er så gammel og skrøpelig.

 

Tosk.

 

Og jeg syns du kan begynne å svare på spørsmålene som stilles til dine utsagn istedefor å uttale deg så skråsikkert om ting du ikke har forutsetninger for å uttale deg om. Hvordan forklarer du de ledige plassene og 4 ukersregelen? Mener du at psykisk utviklingshemmede ikke burde få hjelp i hjemmet? Kjenner du ts siden du så bastant kan si hva hn trenger eller ikke trenger?

Hva pokker er det med deg egentlig? Om man kan flytte til et pleiehjem så kan man da flytte til en leilighet også. Tosk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, det er det vel heller ingen som har påstått.

Jeg reagerte bare på påstanden om at hvis noen ikke har flyttet på sykehjem noen måneder etter søknaden, så er det pga. "krav fra søker".

 

Det er ikke sikkert situasjonen er så enkel som oversiktene over ledige plasser og ventetid vil ha det til.  De produseres for å tilfredsstille rapporteringskrav og gir ikke nødvendigvis et helt sannferdig bilde av virkeligheten.  Det er et system på linje med effektiviseringskravene hos NAV som mange her er så kritiske til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eksemplet er ganske typisk.  Det er ikke tilstrekkelig å trenge hjelp til måltider, de kan alltids en eller annen løpe gjennom leiligheten og sette fram.  

 

Men mange er også "vanskelige" i den forstand at de ikke er særlig begeistret for at ukjente personer de ikke kan kommunisere med, invaderer boligen deres til de underligste tider flere ganger i døgnet.  Det er uheldig, men også til en viss grad forståelig. Det hører ofte med til totalsituasjonen at hjelpeapparatet, "brukeren" og de pårørende ikke har samme oppfatning av behovet. 

 

Jo, men da får de mat? Og de kommer seg på do selv? Og noen vasker av og til? Kanskje vi bare har blitt en gjeng med kravstore jævler tenker jeg. Personlig vil jeg heller at noen nærmest setter maten på døra enn at de skal komme inn og skravle med meg, når jeg blir gammel og skrøpelg, noe jeg ikke skal bli ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte bare på påstanden om at hvis noen ikke har flyttet på sykehjem noen måneder etter søknaden, så er det pga. "krav fra søker".

 

Det er ikke sikkert situasjonen er så enkel som oversiktene over ledige plasser og ventetid vil ha det til.  De produseres for å tilfredsstille rapporteringskrav og gir ikke nødvendigvis et helt sannferdig bilde av virkeligheten.  Det er et system på linje med effektiviseringskravene hos NAV som mange her er så kritiske til.  

 

Det står jo konkret hvor mange ledige plasser det er og listen var oppdatert samme ettermiddag som jeg la ut linken her. Den er beregnet for brukere ikke myndigheter. Noen ganger mistenker jeg folk for å gjøre en enkel ting vanskelig, bare fordi man kan, for å være vrang, for å vise sitt misnøye til landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...