Gå til innhold

Trine=prinsippfasthet og konflikttrang=nettroll


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Veldig bra innlegg Madelenemie :-)

 

Du tenker ganske likt som meg her. Jeg hadde det også trygt og godt økonomisk da jeg var gift og skjønte godt hvor heldig jeg var når det gjaldt dette og var takknemlig for det. Hadde andre ting å stri med ;)Nå har jeg ikke like god økonomi lenger og må tenke nøyere over ting før jeg handler mat osv, men jeg er fortsatt takknemlig fordi jeg synes jeg har det godt nok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

 

Godt å se at skattepengene våre går til noen som virkelig trenge dem.

 

 

Ja, det er bra at vi har velferdsordninger. Jeg synes ikke de som betaler mest skatt burde vært holdt utenfor ordningene. Da tror jeg lojaliteten til systemet ville fått en alvorlig knekk. I tillegg ville det nødvendigvis blitt bygd opp et omfattende privat tilbud for å betjene alle som tjener over middels. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig i at det kan være frustrerende med innlegg som tyder på at folk sliter med å unne de som får mye hjelp den hjelpen. Samtidig så synes jeg det går an å forstå at de som har havnet i motsatt ende av skalaen når det gjelder tilgang til kompetent hjelp, av og til kan bli ganske emosjonelle og frustrerte over det de opplever som urettferdighet.

 

Det er jo ikke slik at velferdsgodene nødvendigvis fordeles rettferdig. Jeg synes det er flott hver gang noen får den hjelpen de har behov for, men jeg har sett nok av tilfeller på det motsatte også, og jeg er helt uenig i de som antyder at folk får den hjelpen de "fortjener" - slik jeg ser det er det mye mer tilfeldigheter som avgjør hvem som får god hjelp. På dol har vi brukere som både for svært god hjelp fra det offentlige hjelpeapparatet og vi har brukere som knapt nok får hjelp til tross for opplagte behov.

 

Jeg tror for øvrig det hadde vært en fordel om du i _litt_ mindre grad snakker for andre her på dol. Jeg synes det er fint at du forsvarer folk når de blir angrepet, men utover å si fra kort om det, så tror jeg det vil være en stor fordel om du og Madelenemie primært snakker for dere selv og litt mindre for hverandre.

 

Jeg synes det er plass til både de som ønsker å svare under fast nick og de som ikke gjør det på dol. Jeg synes også det skal være rom for de som for tiden ikke klarer å være så positive eller konstruktive. Folk med psykiske vansker sliter som regel mer enn nok med skyldfølelse og skam, så jeg liker dårlig dersom folk påføres enda mer skam med påstander av typen "du er skyld i det selv".

 

Det er klart at dette provoserer folk. Når man skryter åpenlyst av alt man får gratis av NAV samtidig som man selv sitter svært godt i det økonomisk (egne utsagn om overdårlige selskaper, dyre biler, villa, hytter, båter, privatskoler og gud vet hva) må man regne med reaksjoner. Slik behandling fra NAV er noe vanlige klienter bare kan se langt etter. I tillegg til tilgang til overleger, psykologer, hjemmehjelper og andre fra hjelpeapparatet som andre bare kan drømme om.
 
Ja, det er provoserende at de som har mest ressurer fra før er de som får mest hjelp, men andre blir behandlet som en ubetydelig dritt.
 
Og Trine er forøvrig kun "prinsipfast" i sin ensidige forsvaring av trådstarter.  
 

Anonymous poster hash: 468d0...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det er provoserende at de som har mest ressurer fra før er de som får mest hjelp, men andre blir behandlet som en ubetydelig dritt.

Anonymous poster hash: 468d0...2b2

 

 

Jeg skal ikke kommentere på riktigheten av at de som har mest ressurser er de som får mest hjelp, men om dette faktisk stemmer, så er det faktisk fremdeles ikke Madelenemies feil. Din og andres situasjon i forhold til hjelpeapparatet er ikke noe hun får gjort noe med.

 

Selv kjenner jeg også på frustrasjonen over at jeg ikke kan få noen hjelp som helst, mens andre får hva de har behov for. Disse følelsene tar jeg dog ikke ut på de som får assistanse - eller noen andre, for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man velger ikke hos nav man får de brillene de har og  som nav kjøper gjennom sin ene leverandør.

Men det var ditt valg å søke om å få gratis briller.

 

Hvorfor skal du få gratis briller når dere har så mye?

 

Var det ikke du som var så rettferdig av det??

Anonymous poster hash: 26a6f...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bra at vi har velferdsordninger. Jeg synes ikke de som betaler mest skatt burde vært holdt utenfor ordningene. Da tror jeg lojaliteten til systemet ville fått en alvorlig knekk. I tillegg ville det nødvendigvis blitt bygd opp et omfattende privat tilbud for å betjene alle som tjener over middels. 

 

Veldig bra skrevet. Jeg tenkte, hva med frikort, skal ikke de som betaler mest skatt få det om de er mye hos legen, eller hva med blå resept, eller egenandel, eller gratis opphold på sykehus?

 

Jeg tror mm har et spesielt behov for briller pga lyssensitiviteten, dette er tilfeldigvis noe som NAV dekker som hjelpemiddel. Vanlige briller pga feil syn er ikke noe som dekkes. Så uansett hvor mye eller lite man tjener. Har man en tilstand som gjør at man er lyssensitiv så får man brller som hjelpemiddel av nav. Sånn er det med mange ting. Noen hjelpemidler har man krav på, noen hjelpemidler har man krav på, men kun dersom man har den eller den tilstanden/sykdommen o.s.v. Det hjelper ikke å gå på mm. Skal man gjøre noe med systemet så må man gå på systemet. Men jeg tror som Gargamel skriver. Det blir veldig feil at de som betaler mest skatt skal holdes utenfor ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skal ikke kommentere på riktigheten av at de som har mest ressurser er de som får mest hjelp, men om dette faktisk stemmer, så er det faktisk fremdeles ikke Madelenemies feil. Din og andres situasjon i forhold til hjelpeapparatet er ikke noe hun får gjort noe med.

 

Selv kjenner jeg også på frustrasjonen over at jeg ikke kan få noen hjelp som helst, mens andre får hva de har behov for. Disse følelsene tar jeg dog ikke ut på de som får assistanse - eller noen andre, for den del.

Og hvem tror du det er som spør om støtten da? Hvem er du tror søker om støtten?

Og når mm lyver i søknader (noe hun har sagt) så er det ikke så enkelt for nav å henlegge søknaden heller...

Anonymous poster hash: 26a6f...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og hvem tror du det er som spør om støtten da? Hvem er du tror søker om støtten?

Og når mm lyver i søknader (noe hun har sagt) så er det ikke så enkelt for nav å henlegge søknaden heller...

Anonymous poster hash: 26a6f...a94

 

 

Du får ikke mer om hun får mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får ikke mer om hun får mindre.

Jo, slik er det. Hvis NAV har 100 kroner å dele ut og gir 80 kroner til én bruker, er det bare 20 kroner igjen til en annen. Nav har IKKE ubegrensede ressurser.

 

Jeg synes Madelenemie blir brukt urettferdig som eksempel her, det blir veldig personfokusert. Men prinsipielt er det sånn at det er store forskjeller på hvem som får hva og hvor mye i velferdsstaten. Jeg selv, f.eks, er også ressurssterk, jeg har ikke god økonomi, men har lengre utdannelse, formulerer meg relativt godt muntlig og har et godt nettverk. Jeg får definitivt mer og bedre hjelp enn en venninne jeg har, som ikke har de samme ressursene. Akkurat med meg gjelder det ikke penger eller hjelpemidler, men hjelpen og hyppigheten jeg får av behandlere har jeg ofte tenkt skyldes at jeg er ressurssterk. 

Anonymous poster hash: 892a8...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin Doktoronline

 

Det er klart at dette provoserer folk. Når man skryter åpenlyst av alt man får gratis av NAV samtidig som man selv sitter svært godt i det økonomisk (egne utsagn om overdårlige selskaper, dyre biler, villa, hytter, båter, privatskoler og gud vet hva) må man regne med reaksjoner. Slik behandling fra NAV er noe vanlige klienter bare kan se langt etter. I tillegg til tilgang til overleger, psykologer, hjemmehjelper og andre fra hjelpeapparatet som andre bare kan drømme om.
 
Ja, det er provoserende at de som har mest ressurer fra før er de som får mest hjelp, men andre blir behandlet som en ubetydelig dritt.
 
Og Trine er forøvrig kun "prinsipfast" i sin ensidige forsvaring av trådstarter.  
 

Anonymous poster hash: 468d0...2b2

 

 

Vi ønsker nå at det settes strek i denne diskusjonen, og kommer til å stenge tråden om kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...