Gå til innhold

Trine=prinsippfasthet og konflikttrang=nettroll


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at det kan være frustrerende med innlegg som tyder på at folk sliter med å unne de som får mye hjelp den hjelpen. Samtidig så synes jeg det går an å forstå at de som har havnet i motsatt ende av skalaen når det gjelder tilgang til kompetent hjelp, av og til kan bli ganske emosjonelle og frustrerte over det de opplever som urettferdighet.

 

Det er jo ikke slik at velferdsgodene nødvendigvis fordeles rettferdig. Jeg synes det er flott hver gang noen får den hjelpen de har behov for, men jeg har sett nok av tilfeller på det motsatte også, og jeg er helt uenig i de som antyder at folk får den hjelpen de "fortjener" - slik jeg ser det er det mye mer tilfeldigheter som avgjør hvem som får god hjelp. På dol har vi brukere som både for svært god hjelp fra det offentlige hjelpeapparatet og vi har brukere som knapt nok får hjelp til tross for opplagte behov.

 

Jeg tror for øvrig det hadde vært en fordel om du i _litt_ mindre grad snakker for andre her på dol. Jeg synes det er fint at du forsvarer folk når de blir angrepet, men utover å si fra kort om det, så tror jeg det vil være en stor fordel om du og Madelenemie primært snakker for dere selv og litt mindre for hverandre.

 

Jeg synes det er plass til både de som ønsker å svare under fast nick og de som ikke gjør det på dol. Jeg synes også det skal være rom for de som for tiden ikke klarer å være så positive eller konstruktive. Folk med psykiske vansker sliter som regel mer enn nok med skyldfølelse og skam, så jeg liker dårlig dersom folk påføres enda mer skam med påstander av typen "du er skyld i det selv".

 

Grunnen til at jeg og mm må forsvare hverandre er at folk ikke klarer å forstå oss, sånn er det bare og sånn vil det sikkert alltid være. Jeg forsvarer mm om jeg føler det er behov for det, jeg ville gjort det samme med deg, eller laban, eller hvem som helst. Jeg har vært i andre enden av skalaen, jeg unnet ikke andre noe mindre hjelp fordet. Nå er jeg ikke på noen skala, jeg får ikke det jeg egentlig har krav på fordi jeg ikke orker krangle og kjempe mot systemet. Da er det lettere for meg å prøve å akseptere det jeg får og ikke gråte over det jeg burde hatt.

 

Det jeg reagerer på nå er at det virker som du deler inn "psykiske vansker" i grupper. Mine og mm sine psykiske vansker er det ikke så nøye med. Hvorfor er det slik? Er det fordi våre er medfødt? Er det fordi det ikke heter angst? Hvorfor har noen med psykiske vansker "lov" til å klage og syte og komme med kommentarer som potensielt kan gi andre enda mer skamfølelse, mens andre igjen ikke har lov til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er plass til både de som ønsker å svare under fast nick og de som ikke gjør det på dol. Jeg synes også det skal være rom for de som for tiden ikke klarer å være så positive eller konstruktive. Folk med psykiske vansker sliter som regel mer enn nok med skyldfølelse og skam, så jeg liker dårlig dersom folk påføres enda mer skam med påstander av typen "du er skyld i det selv".

 

 

Jeg synes heller ikke det er noen enkeltbrukere som skal sette opp reglene for når det er "lov" å være anonym og når man "må" undertegne med nick.  Folk er forskjellige. 

 

Meget bra, begge to. :)

 

Det blir litt komisk når noen kritiserer folk for å være anonyme. Som om vi ikke er det alle sammen. Å spekulere i hvorfor noen bruker "Post as anonymous" fører ingen vei. Som med alt annet: Muligheten finnes. Noen bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg og mm må forsvare hverandre er at folk ikke klarer å forstå oss, sånn er det bare og sånn vil det sikkert alltid være. Jeg forsvarer mm om jeg føler det er behov for det, jeg ville gjort det samme med deg, eller laban, eller hvem som helst. Jeg har vært i andre enden av skalaen, jeg unnet ikke andre noe mindre hjelp fordet. Nå er jeg ikke på noen skala, jeg får ikke det jeg egentlig har krav på fordi jeg ikke orker krangle og kjempe mot systemet. Da er det lettere for meg å prøve å akseptere det jeg får og ikke gråte over det jeg burde hatt.

 

Det jeg reagerer på nå er at det virker som du deler inn "psykiske vansker" i grupper. Mine og mm sine psykiske vansker er det ikke så nøye med. Hvorfor er det slik? Er det fordi våre er medfødt? Er det fordi det ikke heter angst? Hvorfor har noen med psykiske vansker "lov" til å klage og syte og komme med kommentarer som potensielt kan gi andre enda mer skamfølelse, mens andre igjen ikke har lov til det?

 

Mulig at dere er ekstra gode på å forstå hverandre, men det er mange andre også som gjennom tidene har vist seg i stand til å forstå. Dere er ikke så forskjellige fra andre at dere ikke er mulige å forstå.

 

Hvor har du det fra at jeg deler inn psykiske vansker i grupper? Og hvorfor antar du jeg ikke synes dine eller Mm sine vansker så nøye med? Jeg kan ikke se at jeg har uttrykt noe av dette. Jeg har derimot oppfordret dere som krangler til å vise hverandre gjensidig  litt større romslighet og forståelse.

 

Det kan virke som om du akkurat nå antar at det nærmest er "deg og mm" mot resten av dol, noe som etter min oppfatning ikke er tilfelle. Du er langt fra alene om å bry deg om mm, tvert om, det er mange som har vært opptatt av hennes situasjon gjennom lang tid.  Når det gjelder dette med omfanget av at du snakker for henne, så mener jeg det er uhensiktsmessig, noe jeg også mener de siste dagers diskusjoner er et eksempel på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at dere er ekstra gode på å forstå hverandre, men det er mange andre også som gjennom tidene har vist seg i stand til å forstå. Dere er ikke så forskjellige fra andre at dere ikke er mulige å forstå.

 

Hvor har du det fra at jeg deler inn psykiske vansker i grupper? Og hvorfor antar du jeg ikke synes dine eller Mm sine vansker så nøye med? Jeg kan ikke se at jeg har uttrykt noe av dette. Jeg har derimot oppfordret dere som krangler til å vise hverandre gjensidig  litt større romslighet og forståelse.

 

Det kan virke som om du akkurat nå antar at det nærmest er "deg og mm" mot resten av dol, noe som etter min oppfatning ikke er tilfelle. Du er langt fra alene om å bry deg om mm, tvert om, det er mange som har vært opptatt av hennes situasjon gjennom lang tid.  Når det gjelder dette med omfanget av at du snakker for henne, så mener jeg det er uhensiktsmessig, noe jeg også mener de siste dagers diskusjoner er et eksempel på.

 

Det er nok av eksempler på at endel mennesker her har problemer med å forstå både mm og meg. Jeg mener også at vi ikke er så anderledes at vi ikke er mulige å forstå, men enkelte later til å ikke være av samme oppfatning ;)

 

Det har jeg i fra "Folk med psykiske vansker sliter som regel mer enn nok med skyldfølelse og skam, så jeg liker dårlig dersom folk påføres enda mer skam med påstander av typen "du er skyld i det selv". Det er greit at mm blir pepra med kommentarer om trygdesnylt og annet rask, men gud forby at noen sier til en som ikke har uttrykket å ha noen psykiske problemer at om man ikke er fornøyd med lønna fra NAV så får man få seg en jobb.

 

Jeg skal jobbe med meg selv for å prøve å uttrykke meg på en måte folk kan forstå, men så lenge jeg har de feilkoblingene jeg har så vet jeg ikke om jeg klarer det. Jeg har ingen problemer med å forstå at f.eks angst er vanskelig og tøft å leve med, det har jeg også uttrykt i flere tråder. Hva med å akseptere at asperger eller adhd heller ikke er noen dans på roser ;) Og nei, jeg sier ikke at du ikke forstår det, men det er noen her inne som ikke gjør det. Som hele tiden påpeker at det bare er tullediagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok av eksempler på at endel mennesker her har problemer med å forstå både mm og meg. Jeg mener også at vi ikke er så anderledes at vi ikke er mulige å forstå, men enkelte later til å ikke være av samme oppfatning ;)

 

Det har jeg i fra "Folk med psykiske vansker sliter som regel mer enn nok med skyldfølelse og skam, så jeg liker dårlig dersom folk påføres enda mer skam med påstander av typen "du er skyld i det selv". Det er greit at mm blir pepra med kommentarer om trygdesnylt og annet rask, men gud forby at noen sier til en som ikke har uttrykket å ha noen psykiske problemer at om man ikke er fornøyd med lønna fra NAV så får man få seg en jobb.

 

Jeg skal jobbe med meg selv for å prøve å uttrykke meg på en måte folk kan forstå, men så lenge jeg har de feilkoblingene jeg har så vet jeg ikke om jeg klarer det. Jeg har ingen problemer med å forstå at f.eks angst er vanskelig og tøft å leve med, det har jeg også uttrykt i flere tråder. Hva med å akseptere at asperger eller adhd heller ikke er noen dans på roser ;) Og nei, jeg sier ikke at du ikke forstår det, men det er noen her inne som ikke gjør det. Som hele tiden påpeker at det bare er tullediagnoser.

Jeg tror det er mange her som mener at madlenemie snylter til seg alle mulige goder og rettigheter som blandt annet, BPA, trygd, gratis briller, gratis solbriller, gratis bil, handicap-parkering og gud vet hva.. ved rett og slett lyving og overdrivelser til NAV, noe hun også har sagt selv at hun har gjort. Det kan jo muligens tenkes at det kan være dette du, Trine synes virker som om vi ikke "forstår".. Men nei, jeg, og jeg tror det er mange andre også som ikke vil forstå seg på eller ha noe medfølelse på de som snylter på staten på bekostning av andre, som helt  sikkert vil få de samme rettighetene uten lyving og overdrivelser.  ;)

Anonymous poster hash: 92a33...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Trine : Jeg vet ikke hvorfor du nok en gang kommer med en forsvarstale på hvorfor du ikke kan jobbe ? Jeg aner heller ikke hvorfor du mener jeg ikke  forstår ? Det er vel ganske lenge siden nå at både jeg og andre stilte spørsmålstegn ved hvorfor det ikke fantes noen muligheter ? Siden den gang har du kommet med så mange grundige forklaringer at i hvert fall jeg ikke har stilt deg flere spørsmål ang. din sykemelding. Jeg har også fått med meg at du muligens har Adhd. Jeg vet ikke hva som skal til for at du skal føle deg forstått ? Til meg trenger du ikke i hvert fall ikke gni inn din situasjon flere ganger. Jeg har forstått det du skrevet for lenge siden og ut over det kjenner jeg deg ikke. Jeg ber deg vel egentlig bare å vise litt forståelse for andres situasjon også. Kan være lurt hvis du opplever at folk henter frem igjen det du har skrevet tidligere.

 

Det er helt i orden at du ikke synes synd på meg for det finnes det ingen grunn til å gjøre. Sønnen min ble etter hvert tvunget inn i en normal døgnrytme grunnet jobb og han stråler for tiden. Fra å være paranoid til alt og alle rundt seg kom han senest i går hjem og fortalte om alle de hyggelige menneskene han jobber med. Det er vel ikke noe som kan glede en mor mer enn det, så du trenger ikke synes synd på meg :-) For han var nok lediggang og den skakkjørte døgnrytmen roten til mye vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Wow, forstår jeg det riktig det her at Frosken blir anklaget for ikke å forstå M og at det ikke er så nøye med hennes vansker ?

 

Den var ny og meget underlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

 

Det kan virke som om du akkurat nå antar at det nærmest er "deg og mm" mot resten av dol, noe som etter min oppfatning ikke er tilfelle. Du er langt fra alene om å bry deg om mm, tvert om, det er mange som har vært opptatt av hennes situasjon gjennom lang tid.  Når det gjelder dette med omfanget av at du snakker for henne, så mener jeg det er uhensiktsmessig, noe jeg også mener de siste dagers diskusjoner er et eksempel på.

 

 

Jeg husker at for en god stund siden ga du også dette rådet til meg, at det ikke var hensiktsmessig å snakke for mm i en bestemt diskusjoner her. Jeg husker jeg tenkte veldig mye igjennom det da, og kjente veldig på behovet for å prøve å beskytte henne. Jeg vet ikke hvorfor, det er sjeldent jeg får behov for å snakke for folk, men det er noe med den tydeligheten og direkte måten å snakke på som gjorde at jeg også fikk et slikt behov. Så jeg forstår at behovet oppstår :)

 

I ettertid så har jeg tenkt hvor tøff hun er, og hvordan hun fint klarer å snakke for seg selv. Hun har også gitt meg mange gode råd og kommentarer. Jeg tror også hun vet hvilke tanker jeg har om henne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min ble etter hvert tvunget inn i en normal døgnrytme grunnet jobb og han stråler for tiden. Fra å være paranoid til alt og alle rundt seg kom han senest i går hjem og fortalte om alle de hyggelige menneskene han jobber med. Det er vel ikke noe som kan glede en mor mer enn det, så du trenger ikke synes synd på meg :-) For han var nok lediggang og den skakkjørte døgnrytmen roten til mye vondt.

 

Så flott at ting ordner seg, og godt når noen også deler litt solskinn her inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Mrs D : Tusen takk for det :) Det var veldig tungt en periode og han ble løftet opp av medisiner. Uten det er jeg redd han ikke hadde greid å ta tak i situasjonen sin så alvorlig som det så ut. Er takknemlig for at det finnes hjelp å få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg tror det er mange her som mener at madlenemie snylter til seg alle mulige goder og rettigheter som blandt annet, BPA, trygd, gratis briller, gratis solbriller, gratis bil, handicap-parkering og gud vet hva.. ved rett og slett lyving og overdrivelser til NAV, noe hun også har sagt selv at hun har gjort. Det kan jo muligens tenkes at det kan være dette du, Trine synes virker som om vi ikke "forstår".. Men nei, jeg, og jeg tror det er mange andre også som ikke vil forstå seg på eller ha noe medfølelse på de som snylter på staten på bekostning av andre, som helt  sikkert vil få de samme rettighetene uten lyving og overdrivelser.  ;)

 

Facebook_thumbs_up.jpg

Anonymous poster hash: 99e74...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Facebook_thumbs_up.jpg

Anonymous poster hash: 99e74...54b

 

Og jeg glemte å nevne tannlege  :P

Anonymous poster hash: 92a33...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine : Jeg vet ikke hvorfor du nok en gang kommer med en forsvarstale på hvorfor du ikke kan jobbe ? Jeg aner heller ikke hvorfor du mener jeg ikke  forstår ? Det er vel ganske lenge siden nå at både jeg og andre stilte spørsmålstegn ved hvorfor det ikke fantes noen muligheter ? Siden den gang har du kommet med så mange grundige forklaringer at i hvert fall jeg ikke har stilt deg flere spørsmål ang. din sykemelding. Jeg har også fått med meg at du muligens har Adhd. Jeg vet ikke hva som skal til for at du skal føle deg forstått ? Til meg trenger du ikke i hvert fall ikke gni inn din situasjon flere ganger. Jeg har forstått det du skrevet for lenge siden og ut over det kjenner jeg deg ikke. Jeg ber deg vel egentlig bare å vise litt forståelse for andres situasjon også. Kan være lurt hvis du opplever at folk henter frem igjen det du har skrevet tidligere.

 

Det er helt i orden at du ikke synes synd på meg for det finnes det ingen grunn til å gjøre. Sønnen min ble etter hvert tvunget inn i en normal døgnrytme grunnet jobb og han stråler for tiden. Fra å være paranoid til alt og alle rundt seg kom han senest i går hjem og fortalte om alle de hyggelige menneskene han jobber med. Det er vel ikke noe som kan glede en mor mer enn det, så du trenger ikke synes synd på meg :-) For han var nok lediggang og den skakkjørte døgnrytmen roten til mye vondt.

 

Unnskyld, det er en av utfordringene man har når man har adhd. Noe som forøvrig ikke lenger er muligens. Og jeg tror kanskje jeg misforstår mye av det du skriver. Jeg vet ikke, men jeg gjør sikkert det. Litt forvirra akkurat nå egentlig.

 

 

Wow, forstår jeg det riktig det her at Frosken blir anklaget for ikke å forstå M og at det ikke er så nøye med hennes vansker ?

 

Den var ny og meget underlig ;)

 

Nei, ikke helt ;) Haha...så du er ikke så værst på å lese litt rart du heller :P

 

Ohh....glemte, glad for å høre at det går bra med sønnen din :)

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg tror det er mange her som mener at madlenemie snylter til seg alle mulige goder og rettigheter som blandt annet, BPA, trygd, gratis briller, gratis solbriller, gratis bil, handicap-parkering og gud vet hva.. ved rett og slett lyving og overdrivelser til NAV, noe hun også har sagt selv at hun har gjort. Det kan jo muligens tenkes at det kan være dette du, Trine synes virker som om vi ikke "forstår".. Men nei, jeg, og jeg tror det er mange andre også som ikke vil forstå seg på eller ha noe medfølelse på de som snylter på staten på bekostning av andre, som helt  sikkert vil få de samme rettighetene uten lyving og overdrivelser.  ;)

Anonymous poster hash: 92a33...01c

 

 

Så e det på'an igjen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så e det på'an igjen!!!

 

Kan vise til det NHD skrev her:

 

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/406202-til-nhd/#entry3636898

 

Det vil si å bli dømt for trygdesvindel eller ville ha blitt dømt om det bli oppdaget.

 

Det betyr også å med vilje gi ukorrekte opplysninger til NAV i den hensikt å få en ytelse en ikke skulle ha hatt.

 

Ikke rart at andre her reagerer på dette.

 

 

Anonymous poster hash: 468d0...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Alle kan si noe som noen blir støtt av. Ikke minst er Frosken ganske direkte når det trengs.

Jeg tror ikke det er tilfeldig at rene hat- meldinger nesten utelukkende kommer fra folk uten nick.

Det er rart med det, men etter en stund begynner man å passe på omdømmet til nick'et sitt, og modererer seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg tror det er mange her som mener at madlenemie snylter til seg alle mulige goder og rettigheter som blandt annet, BPA, trygd, gratis briller, gratis solbriller, gratis bil, handicap-parkering og gud vet hva.. ved rett og slett lyving og overdrivelser til NAV, noe hun også har sagt selv at hun har gjort. Det kan jo muligens tenkes at det kan være dette du, Trine synes virker som om vi ikke "forstår".. Men nei, jeg, og jeg tror det er mange andre også som ikke vil forstå seg på eller ha noe medfølelse på de som snylter på staten på bekostning av andre, som helt  sikkert vil få de samme rettighetene uten lyving og overdrivelser.  ;)

Anonymous poster hash: 92a33...01c

 

Nå er det litt tilfeldig at dette svaret kommer inn under akkurat denne tråden.  Jeg klarer ikke å holde oversikt over hvem som skriver hva.  

 

Jeg mener ingenting om MM snylter.  Det overlater jeg til nav og behandler som sitter inne med all informasjon. Selv har jeg ikke gått ut med alt til alle hvorfor jeg får hjelp.  Det har bare vært de som trenger informasjonen jeg er pliktet til å gi den til.

 

Men det jeg reagerer på i alle disse trådene som nå har vært er at for meg ligner det litt på en søskensjalusi der de hakker på den som får mest istedenfor å gå til den som gir, hvis de føler seg urettferdig behandlet.  

Anonymous poster hash: 7da1d...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det har jeg i fra "Folk med psykiske vansker sliter som regel mer enn nok med skyldfølelse og skam, så jeg liker dårlig dersom folk påføres enda mer skam med påstander av typen "du er skyld i det selv". Det er greit at mm blir pepra med kommentarer om trygdesnylt og annet rask, men gud forby at noen sier til en som ikke har uttrykket å ha noen psykiske problemer at om man ikke er fornøyd med lønna fra NAV så får man få seg en jobb.

 

 

 

Her synes jeg du tolker det jeg skrev på en lite rimelig måte. Jeg har ikke noe sted sagt at det er greit at _noen_ blir "pepra med kommentarer om trygdesnylt og annet rask". Jeg har derimot oppfordret flere - deriblant deg - om å vise hverandre gjensidig respekt og toleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg i fra "Folk med psykiske vansker sliter som regel mer enn nok med skyldfølelse og skam, så jeg liker dårlig dersom folk påføres enda mer skam med påstander av typen "du er skyld i det selv". Det er greit at mm blir pepra med kommentarer om trygdesnylt og annet rask, men gud forby at noen sier til en som ikke har uttrykket å ha noen psykiske problemer at om man ikke er fornøyd med lønna fra NAV så får man få seg en jobb.

 

Har du noengang tenkt på at det ikke er alle som får seg jobb, av ulike årsaker som du ikke kan vite noe om, selv om de regnes som "friske" av NAV? Da må man ta til takke med 5000 kr i måneden til livsopphold, etter at man har solgt bolig og bil.

Anonymous poster hash: 3f1ca...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...