Gå til innhold

Trine=prinsippfasthet og konflikttrang=nettroll


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Har lagt merke til det. Og så jeg som ikke husker fra klokka 12 til middag en gang. :P

Da har vi i vertfall det felles.

 

Syns egentlig ok, jeg husker imidlertid fag bedre heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie

Da har vi i vertfall det felles.

 

Syns egentlig ok, jeg husker imidlertid fag bedre heldigvis.

skulle også være:

 

Da har vi i vertfall det felles.

 

Tror det er litt fordi det er så lett å skrive, går så fort, når man sitter forran en PC, når man sitter forran et menneske, i fremmede omgivelser, med lyder og mye varierende lys rundt, så er man veldig skjerpet for å huske det menneske sier, tenke, formulere gode setninger som svar osv...

Her forran en PC slapper jeg virkelig av, det er lett å tenke, på sak og løsning, også har jeg ikke laget et system for å huske detaljene i livet til de som skriver. Det er både fordeler og ulemper ved det.

 

Syns egentlig ofte ok, jeg husker imidlertid fag bedre heldigvis.

 

Men de man blir bedre kjent med og som skriver under fast nick kan man jo etter hvert huske ting med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Bør man ikke heller rette sin irritasjon mot Nav i steden for mot Madelenemie som bare gjør det hun får beskjed om ?

 

Madelenemie tar ting bokstavelig, så hvis en sykepleier forteller Madelenemie at Nav vil ha det slik og sånn, så tror Madelenemie at Nav virkelig vil det. Hun tenker at Nav vil ha løgn ( tror jeg) pga av sin bokstavelige tenkning.

 

Man kan nesten ikke laste Madelenemie for det. Heller sykepleieren som oppfordret henne til å overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Bør man ikke heller rette sin irritasjon mot Nav i steden for mot Madelenemie som bare gjør det hun får beskjed om ?

 

Madelenemie tar ting bokstavelig, så hvis en sykepleier forteller Madelenemie at Nav vil ha det slik og sånn, så tror Madelenemie at Nav virkelig vil det. Hun tenker at Nav vil ha løgn ( tror jeg) pga av sin bokstavelige tenkning.

 

Man kan nesten ikke laste Madelenemie for det. Heller sykepleieren som oppfordret henne til å overdrive.

Ja det er kanskje et poeng.

 

Men Nav var her hjemme hos meg og de sa at jeg ikke skulle krysse av på meldekortet når jeg hadde ferie.

 

Dette ble så komplisert for meg, at vi derfor måtte gjøre det sånn at jeg fulgte ordre.,

Ordre fra Nav og sykepleieren som hadde en fot inne på Nav, som hun sa.

 

Jeg nektet nemlig å skrive at jeg ikke hadde ferie når jeg hadde det, og nav sa da at reglene var sånn , men at meldekortene ikke tok høyde for bokstavelig forståelse. Jeg sa dette er jo å lyve og Nav sa til slutt også, ja. Selv om de presiserte at det dreide seg om upresise formuleringer og at jeg oppfattet litt for bokstavelig.

 

Jeg oppfatter ikke så bokstavelig lenger, men jeg gjorde det, Derfor gulet en dame i nav ut alle brev fra nav til meg, dette fordi jeg hang meg opp i uvesentligheter jeg ikke skulle henge meg opp i.

 

Jeg har likevel et annet forhold til overdrivelser og løgn, jeg sa til nav  at dette er overdrivelser, som blir til løgn i mitt hodet, det mente de var i mitt hodet, og ikke sånn som systemet fungerer/skal forstås og forstås av de uten bokstavelig forståelse. Derfor måtte jeg gjøre som nav og den sykepleieren sa, og jeg forstod da at sånn er systemet.

Det prøver jeg så å formidle videre sånn at andre skal få like god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Dessuten når jeg først er i gang vil jeg si at det er noe veldig kvalmende over behovet for å trekke frem lønnen til ektemannen gang på gang. Å dra frem vestkantkortet er kvalmende misunnelse. Det vet da vel jeg og det gjaldt ikke bare en, det gjaldt flere. Jeg var vestkantfrue og vestkantmegge og jeg gikk helt sikkert med Gucci solbriller i følge noen. Sannheten er at jeg var ei jordnær jente fra landsbygda og kjøpte min solbriller på H&M. Prøvde å si det, men skaden var allerede skjedd. I etterttid har jeg riktignok skaffet meg et par merkebriller, men det er en annen sak.

 

Vestkantmegge sluttet jeg ikke å være før jeg skilte meg, men jeg var nøyaktig den samme jordnære den gangen.

 

M har så mange utfordringer i sitt liv at en nesten kan miste pusten bare av å forsøke å sette seg inn i det. Hun er dessuten et ståpåmenneske som virkelig står på for barna sine og naboer. Hvem andre ville ha stått på slik for naboer når man har 5 barn selv ?Ikke jeg i hvert fall. Det er bra at disse ungene har en mor som står slik på for dem og en far som har økonomi til å forsørge alle sammen med de problemene de har.

 

De som retter kritikken sin der den ikke hører hjemme, bør stikke finger`n i jorda og kjenne etter hvor en er og heller laste systemet om noe er feil.

 

Sånn: Det var dagens utblåsning! Gud, så lei jeg blir av all småligheta og vestkantpratet som dol er infisert av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi i vertfall det felles.

 

Syns egentlig ok, jeg husker imidlertid fag bedre heldigvis.

 

Det har både sine fordeler og ulemper. :D

 

Når det gjelder fag, så husker jeg de tingene som interesserer meg. Det andre arkiveres helt bakerst i hjernen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Madelenemie: Det kan nok høres ut som du har blitt feilinformert. Jeg kjenner ikke til reglene, men jeg mener at man skal krysse av når en tar ferie.

 

Jeg leser på Google at det er slutt på feriepenger av dagpenger og da kan det hende at det er endrede regler når det gjelder dette du nevner. Andre kan nok svare bedre på dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Madelenemie: Det kan nok høres ut som du har blitt feilinformert. Jeg kjenner ikke til reglene, men jeg mener at man skal krysse av når en tar ferie.

 

Jeg leser på Google at det er slutt på feriepenger av dagpenger og da kan det hende at det er endrede regler når det gjelder dette du nevner. Andre kan nok svare bedre på dette enn meg.

Hei!

 

Dette er mange år siden, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke er feilinformert, Nav var her hjemme hos meg mange ganger.

 

Jeg var veldig bestemt på å krysse av at jeg hadde ferie, når det var romjul, dette ble en diskusjon jeg ikke forstod, men fikk beskjed fra nav at sånn var systemet, det var to personer fra nav her og de sa det samme.

 

De lo også og sa jeg oppfattet for bokstavelig, noe sykepleieren forklarte hadde med asperger og nav kjente til.

Jeg hørte hva de sa, men jeg var ikke enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie: Det kan nok høres ut som du har blitt feilinformert. Jeg kjenner ikke til reglene, men jeg mener at man skal krysse av når en tar ferie.

 

Jeg leser på Google at det er slutt på feriepenger av dagpenger og da kan det hende at det er endrede regler når det gjelder dette du nevner. Andre kan nok svare bedre på dette enn meg.

 

Jeg fikk beskjed av NAV at dersom jeg skulle ha ferie så skulle jeg si ifra til saksbehandleren om det, men nå husker jeg ikke om jeg skulle krysse ja eller nei. Mener de snakket om at dersom jeg ikke skulle være borte lenge og var i Norge så trengte jeg ikke si ifra og kunne krysse nei, men om jeg skulle til utlandet så måtte jeg si ifra men jeg tror jeg fortsatt skulle krysse nei på meldekortet. Tror det har noe med at meldekortene leses elektronisk og at man skal få penger selv om man har ferie. Men man kunne ikke ta 10 uker ferie. 5 uker skulle man få betalt for, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie: Det kan nok høres ut som du har blitt feilinformert. Jeg kjenner ikke til reglene, men jeg mener at man skal krysse av når en tar ferie.

Jeg leser på Google at det er slutt på feriepenger av dagpenger og da kan det hende at det er endrede regler når det gjelder dette du nevner. Andre kan nok svare bedre på dette enn meg.

MM er ikke eneste som har fått beskjed fra NAV om at man må manipulere systemet (noen vil kalle det lyve) for å få meldekort gjennom. Det gjorde jeg også en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg fikk beskjed av NAV at dersom jeg skulle ha ferie så skulle jeg si ifra til saksbehandleren om det, men nå husker jeg ikke om jeg skulle krysse ja eller nei. Mener de snakket om at dersom jeg ikke skulle være borte lenge og var i Norge så trengte jeg ikke si ifra og kunne krysse nei, men om jeg skulle til utlandet så måtte jeg si ifra men jeg tror jeg fortsatt skulle krysse nei på meldekortet. Tror det har noe med at meldekortene leses elektronisk og at man skal få penger selv om man har ferie. Men man kunne ikke ta 10 uker ferie. 5 uker skulle man få betalt for, mener jeg å huske.

Jaa noe sånt sa de.

 

men jeg greide det ikke...og derfor kom de hjem til meg tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

MM er ikke eneste som har fått beskjed fra NAV om at man må manipulere systemet (noen vil kalle det lyve) for å få meldekort gjennom. Det gjorde jeg også en gang.

Hei!

 

Ja nettopp det var jo nav som sa det og deres sykepleier. De var her hjemme og sa at jeg måtte gjøre det sånn, skrive at jeg ikke hadde ferie selv om jeg hadde det. det var romjul, og jeg fikk ferie, men nei det skulle jeg ikke skrive, det var en komplisert tid, der jeg oppfattet for bokstavelig, og nav lærte meg hvordan ting skulle gjøres.

 

Jeg var til og med uenig, så min mann m.fl. måtte på møte, også måtte jeg gi meg/følge deres tankegang. (som de sa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange skal være dritglade for å sitte uten 'spesialbehov' for seg og sine egne, fremfor å bruke så mye energi på å være sur på de som 'får'.

 

I Global sammenheng har vi trukket lykkekortet alle mann, og så lenge systemet er som det er, økonomien er som den er, så unner jeg samtlige med spesialbehov all den mulige hjelp og støtte de kan få.

 

Største problemet er at det er de med mest ressurser i utgangspunktet som klarer få noe av lovmessige støtter, det er ikke bare å knipse i fingrene så sitter det 3 saksbehandlere på NAV på fulltid for å prakke på deg penger og finne ut av alle muligheter/rettigheter du muligens skulle hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror mange skal være dritglade for å sitte uten 'spesialbehov' for seg og sine egne, fremfor å bruke så mye energi på å være sur på de som 'får'.

 

I Global sammenheng har vi trukket lykkekortet alle mann, og så lenge systemet er som det er, økonomien er som den er, så unner jeg samtlige med spesialbehov all den mulige hjelp og støtte de kan få.

 

Største problemet er at det er de med mest ressurser i utgangspunktet som klarer få noe av lovmessige støtter, det er ikke bare å knipse i fingrene så sitter det 3 saksbehandlere på NAV på fulltid for å prakke på deg penger og finne ut av alle muligheter/rettigheter du muligens skulle hatt.

De som er aller sykest, f.eks de med downs vil ikke klare å tenke etter sånne ting selv eller skrive søknader, derfor for dem heller ikke det selvom det er nettopp de som burde fått det. De som faktisk ikke klarer å jobbe og passe på seg selv.

Mens de som er såpass oppegående og slu vil alltid klare å lure systemet.

 

De skylder på (og her nevner jeg ikke noe navn) at nav har skrevet søknaden for dem og at dem da absolutt har ingenting med søknaden/støtten dem har fått å gjøre. Men til syvende og sist bør såpass oppegående folk ha hjerne og empati til å ikke sløse med ressursene til nav og lure til seg stønader dem ikke har krav på.

 

Jeg er lei meg for de personene det gjelder og skulle ønske nav hadde skjønt bedre.  ;)

Anonymous poster hash: 92a33...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er vanlig i andre sosiale sammenhenger at man husker hva folk har sagt fra gang til gang. Dersom andre nærmest aggressivt konfronterer en med ting en har skrevet før, så er jo ikke det noe hyggelig, men generelt sett så synes jeg det er rimelig at andre forventer at det man står for er rimelig konsistent. Jeg mener at det ville vært mer merkelig om alle skulle late som om de ikke husket tidligere diskusjoner.

For å ta det en gang til: Poenget er at dersom Trine hadde diskutert under nicket AnonymBruker slik hennes kritikere gjør, ville ingen vært i stand til å trekke inn gamle uttalelser, rett og slett fordi ingen hadde vist at AnonymBruker var henne. Er det virkelig så vanskelig å forstå at dette innebærer en forskjell da?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det en gang til: Poenget er at dersom Trine hadde diskutert under nicket AnonymBruker slik hennes kritikere gjør, ville ingen vært i stand til å trekke inn gamle uttalelser, rett og slett fordi ingen hadde vist at AnonymBruker var henne. Er det virkelig så vanskelig å forstå at dette innebærer en forskjell da?

 

Har jeg sagt at det ikke innebærer en forskjell?

 

Det å ytre seg under fast nick har sine fordeler og ulemper. Jeg finner det naturlig at også ting skrevet i andre tråder kan bli trukket inn i en diskusjon, men som jeg skrev i kommentaren ovenfor så betyr det ikke at jeg synes det er greit om andre aggressivt konfronterer en med ting skrevet tidligere som overhodet ikke har noen relevans for temaet i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt at det ikke innebærer en forskjell?

 

Det å ytre seg under fast nick har sine fordeler og ulemper. Jeg finner det naturlig at også ting skrevet i andre tråder kan bli trukket inn i en diskusjon, men som jeg skrev i kommentaren ovenfor så betyr det ikke at jeg synes det er greit om andre aggressivt konfronterer en med ting skrevet tidligere som overhodet ikke har noen relevans for temaet i tråden.

Mulig vi oppfatter tematikken i denne tråden ulikt. Jeg oppfatter ikke at vi dskuterer anonymitet eller hukommelse fra tidligere diskusjoner på generell basis, men i sammenheng med "debattskikk på dol". I den sammenhengen er AnonymBruker "beskyttet" fordi ingen greier å identifisere hva vedkommende har ytret før, mens en som diskuterer under fast nick kan risikere at både motivasjon til motsvar og tematikk farges av noe vedkommende har ytret i en annen sammenheng. Etter mitt syn er det siste ufint når det gjøres på den måten det ble gjort i Trines tråd, men det ser ikke ut som vi er enige om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi oppfatter tematikken i denne tråden ulikt. Jeg oppfatter ikke at vi dskuterer anonymitet eller hukommelse fra tidligere diskusjoner på generell basis, men i sammenheng med "debattskikk på dol". I den sammenhengen er AnonymBruker "beskyttet" fordi ingen greier å identifisere hva vedkommende har ytret før, mens en som diskuterer under fast nick kan risikere at både motivasjon til motsvar og tematikk farges av noe vedkommende har ytret i en annen sammenheng. Etter mitt syn er det siste ufint når det gjøres på den måten det ble gjort i Trines tråd, men det ser ikke ut som vi er enige om dette.

 

Jeg synes du tillegger meg oppfatninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Det vi godt kan være enige om er at det ikke er noen vits at vi diskuterer dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du tillegger meg oppfatninger jeg ikke har gitt uttrykk for.

Jeg på min side syns det var plausibelt å oppfatte deg dithen siden du oppfordret begge til å be hverandre om unnskyldning. Slik jeg leste tråden hadde ikke Trine noe som helst å be om unnskylding for i denne tråden, så der er vi altså uenige. Jeg respekterer imidlertid at du ikke ønsker å diskutere dette videre med meg, så dette er siste svar om akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg på min side syns det var plausibelt å oppfatte deg dithen siden du oppfordret begge til å be hverandre om unnskyldning. Slik jeg leste tråden hadde ikke Trine noe som helst å be om unnskylding for i denne tråden, så der er vi altså uenige. Jeg respekterer imidlertid at du ikke ønsker å diskutere dette videre med meg, så dette er siste svar om akkurat dette.

Hei!

 

Det er synd at straks en diskusjon blir vanskelig så avsluttes den,

 

jeg staret tråden fordi jeg som deg syns det var rart, urettferdig og malplassert at en som står ved sine yttringer og i mye større grad dermed kan stilles til ansvar for det man har sagt/skrevet, skal be om unnskyldning til et anonymt nett-troll som starter med bannestrofer og utskjelling, det ser jeg lite konstruktivt.

 

Det er bra at så mange ser og oppfatter det, men det er leit at nett-trollene på dol skal få herje videre, litt med velsignelse fra noen faste brukere som ikke ser ukulturen og uhensiktmessigheten dette fører med seg, ønsker man et litt seriøst forum, så bør anonyme nett-troll få mindre spillerom. Det gjøres enkelt ved å oppfordre flere til å ha faste nick når de kommer med personlige meninger, som ikke krever annet enn bittelitt rygg for å tåle.

(at man velger å stille spørsmål som anonym når temaet er sensitivt er en helt helt annen sak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...