Gå til innhold

Trine=prinsippfasthet og konflikttrang=nettroll


Madelenemie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

 

Det er synd at straks en diskusjon blir vanskelig så avsluttes den,

 

jeg staret tråden fordi jeg som deg syns det var rart, urettferdig og malplassert at en som står ved sine yttringer og i mye større grad dermed kan stilles til ansvar for det man har sagt/skrevet, skal be om unnskyldning til et anonymt nett-troll som starter med bannestrofer og utskjelling, det ser jeg lite konstruktivt.

 

Det bør webmaster få lov til å avgjøre. 

 

(at man velger å stille spørsmål som anonym når temaet er sensitivt er en helt helt annen sak)

 

 

Spiller liten rolle når man uansett blir gjenkjent. 

 

Uansett er vi alle like anynyme her.

Anonymous poster hash: 99e74...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nettopp. Jeg har, ut fra det du har skrevet her, funnet bloggen din. Jeg har også funnet din mann og flere av dine barn på Facebook.

Anonymous poster hash: 892a8...7d5

 

Uansett er vi alle like anynyme her.

AnonymBruker 7d5 avkrefter din påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det en gang til: Poenget er at dersom Trine hadde diskutert under nicket AnonymBruker slik hennes kritikere gjør, ville ingen vært i stand til å trekke inn gamle uttalelser, rett og slett fordi ingen hadde vist at AnonymBruker var henne. Er det virkelig så vanskelig å forstå at dette innebærer en forskjell da?

Ja, det innebærer en forskjell. Men jo, Trine er likevel anonym her inne. På lik linje med alle andre. Å si at noen som bruker nick ikke er anonyme, er en total skivebom på hva anonym betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Har prøvd å få litt oversikt her. Det går litt surr i alle trådene. Jeg synes det var helt greit at Trine forsvarte Blomsterfruen. Å angripe en som bor på institusjon er stygt. Det er ikke uten grunn at hun bor på institusjon og det er sikkert ikke uten grunn at moren søker om støtte til bil heller.

 

Ellers synes jeg ikke det er så rart at noen henter frem gamle utsagn når det gjelder Trine. Trine vil gjerne bli forstått selv og jobber beinhardt for å bli forstått, men kommer ofte med gjentatte utsagn som viser at hun selv har vansker med å sette seg inn i andres situasjon. Alt er liksom så enkelt for alle andre, men for henne selv er alt veldig vanskelig.

Det var nå min mening. Måtte bare si det. Jeg regner med at du klarer å forsvare deg Trine. Du er flink til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det innebærer en forskjell. Men jo, Trine er likevel anonym her inne. På lik linje med alle andre. Å si at noen som bruker nick ikke er anonyme, er en total skivebom på hva anonym betyr.

I utgangspunktet er alle anonyme her.  Men bruker du fast nick er muligheten for å bli gjenkjent i RL større enn når du bruker "anonym bruker". Bruker du fast nick over tid vil det bli samlet mye informasjon fra samme bruker.  Den informasjonen brukes også av andre brukere her, mens den som er "anonym bruker" er det kun informasjonen i gjeldene tråd som kan brukes. Så det kan utgjøre en vesentlig forskjell i en diskusjon om de bruker fast nick eller anonym bruker.

Anonymous poster hash: 7da1d...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker 7d5 avkrefter din påstand.

 

Det må mm nesten ta på egen kappe. Det er ikke nødvendig å være så privat.

Anonymous poster hash: 99e74...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

I utgangspunktet er alle anonyme her.  Men bruker du fast nick er muligheten for å bli gjenkjent i RL større enn når du bruker "anonym bruker". Bruker du fast nick over tid vil det bli samlet mye informasjon fra samme bruker.  Den informasjonen brukes også av andre brukere her, mens den som er "anonym bruker" er det kun informasjonen i gjeldene tråd som kan brukes. Så det kan utgjøre en vesentlig forskjell i en diskusjon om de bruker fast nick eller anonym bruker.

Anonymous poster hash: 7da1d...47a

 

 

Jeg er alltid anonym her.

Anonymous poster hash: 99e74...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har prøvd å få litt oversikt her. Det går litt surr i alle trådene. Jeg synes det var helt greit at Trine forsvarte Blomsterfruen. Å angripe en som bor på institusjon er stygt. Det er ikke uten grunn at hun bor på institusjon og det er sikkert ikke uten grunn at moren søker om støtte til bil heller.

 

Ellers synes jeg ikke det er så rart at noen henter frem gamle utsagn når det gjelder Trine. Trine vil gjerne bli forstått selv og jobber beinhardt for å bli forstått, men kommer ofte med gjentatte utsagn som viser at hun selv har vansker med å sette seg inn i andres situasjon.

 

Da får hun tåle at andre har problemer med å sette seg inn i hennes situasjon.

Anonymous poster hash: 99e74...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er alle anonyme her.  Men bruker du fast nick er muligheten for å bli gjenkjent i RL større enn når du bruker "anonym bruker". 

 

Anonymous poster hash: 7da1d...47a

 

Noen legger ut veldig mye om eget liv, det får de selv stå inne for. Det kan ingen andre enn en selv kontrollere. Jo mer man legger ut, dess større er sannsynligheten for at man blir gjenkjent. Noen skriver på en så spesiell måte, som f.eks MM, at du lett gjenkjenner henne enten hun bruker anonym eller skriver under eget nick. Så nick eller anonym betyr som sådan ikke mye for de mest fremtredende på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må mm nesten ta på egen kappe. Det er ikke nødvendig å være så privat.

Det kan man si, men samtidig er det litt som på FB. Det blir kjedelig om alle er like tilkneppet engstelige og lite fargerike også, og dette er noe av grunnen til at jeg likte "gamle" dol bedre også forsåvidt. Den gang var langt flere åpnere, og flere av de som i dag er mer moderate var lette å identifisere via et par klikk på google den gang også. Men - og dette er poenget - selv om jeg husker ganske pikante eller private uttalelser fra både den ene og andre kunne jeg ikke drømme om å komme dragende med det nå, og enda fjernere er det å skulle antyde at jeg vet hvem de er i rl gjennom å referere til noe som står på fb-profilen deres p.t just to make a point.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å få litt oversikt her. Det går litt surr i alle trådene. Jeg synes det var helt greit at Trine forsvarte Blomsterfruen. Å angripe en som bor på institusjon er stygt. Det er ikke uten grunn at hun bor på institusjon og det er sikkert ikke uten grunn at moren søker om støtte til bil heller.

 

Ellers synes jeg ikke det er så rart at noen henter frem gamle utsagn når det gjelder Trine. Trine vil gjerne bli forstått selv og jobber beinhardt for å bli forstått, men kommer ofte med gjentatte utsagn som viser at hun selv har vansker med å sette seg inn i andres situasjon. Alt er liksom så enkelt for alle andre, men for henne selv er alt veldig vanskelig.

Det var nå min mening. Måtte bare si det. Jeg regner med at du klarer å forsvare deg Trine. Du er flink til det :)

 

Ok, jeg hadde egentlig ikke tenkt til å kommentere noe mer som kan slå tilbake på meg selv, men det er da virkelig ikke sånn at jeg tror at alt er så enkelt for alle andre. Jeg bare mener at man ikke trenger å være frekk og ufin selv om man har det vanskelig. Jeg hadde ikke behøvd å skrive noe hverken for mm eller blomsterfluen dersom jeg hadde trodd at alle andre hadde det så lett. Det er andre her som mener at dersom man ikke har en eller annen ekstrem diagnose så kan man klare alt. Jeg har mange ganger forsøkt å forklare at det er en helhet som man må se på. Men om du sikter til det jeg tror du sikter til så kan jeg igjen presisere at jeg skrev "en frisk person", jeg vet naturlig nok ikke noe om anonym, men anonym hevder senere å ikke være frisk, "neivel, så kan du se bort ifra den kommentaren da for da gjalt den ikke deg"

Det er jo ingen hemmelighet at noen på dette forumet ønsker å lage kvalm for andre på dette forumet, at jeg er dum nok til å forsvare andre skyldes at jeg ikke er så god på å la urettferdighet bare skli forbi.

Vel, nå som jeg har blitt kjendis og fått egen tråd og greier så skal jeg prøve å legge opp min karriere. Og ja, jeg skrev prøve så ikke hopp over det ordet også neste gang dere tror dere kan ta meg for noe jeg har skrevet i en gamme tråd  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Trine : Som jeg skrev, så synes jeg det var fint at du forsvarte Blomsterfluen. Det er meningsløst å komme med kritikk til ei som ikke tar avgjørelser selv, bor i omsorgsbolig og har verge.

 

Nå var det ingen spesiell uttalelse jeg siktet til, jeg har lagt merke til det flere ganger og har hatt lyst til å kommentere uten å gjøre det men ja jeg så den uttalelsen du nevner også ja. Jeg vet den ikke var til meg. Ikke har jeg svart deg som anonym og ikke har jeg vært uten jobb i 2 år. Uttalelsen din er likevel ganske spesiell iom at du ikke kan vite hvor mye vedkommende har prøvd. Dette gjelder også hvis personen var frisk. Min erfaring så langt er at det er lett å få vikarjobber. Fullt så enkelt er det ikke å få fast jobb. Uttalelsen din er like spesiell som den gangen du hevdet at min den gang psyke og nattevandrende voksne sønn  kunne bo hos meg som ikke har soverom isteden for å bo hos faren som ha stort hus. Min nattesøvn og jobb var det visst ikke så nøye med. Sånt er litt provoserende for en som er i jobb og opptatt av å forsørge seg selv inkl. barna uten å måtte belaste Nav.

 

I diskusjoner må man regne med at slike ting huskes. Poenget mitt er at jeg synes du skal tenke deg litt om før du kommer med slike uttalelser ( som f.eks den du nevnte selv til den som har gått uten jobb), spesielt siden du har dolrekord i selvforsvar og stort behov for selv å bli forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine : Som jeg skrev, så synes jeg det var fint at du forsvarte Blomsterfluen. Det er meningsløst å komme med kritikk til ei som ikke tar avgjørelser selv, bor i omsorgsbolig og har verge.

 

Nå var det ingen spesiell uttalelse jeg siktet til, jeg har lagt merke til det flere ganger og har hatt lyst til å kommentere uten å gjøre det men ja jeg så den uttalelsen du nevner også ja. Jeg vet den ikke var til meg. Ikke har jeg svart deg som anonym og ikke har jeg vært uten jobb i 2 år. Uttalelsen din er likevel ganske spesiell iom at du ikke kan vite hvor mye vedkommende har prøvd. Dette gjelder også hvis personen var frisk. Min erfaring så langt er at det er lett å få vikarjobber. Fullt så enkelt er det ikke å få fast jobb. Uttalelsen din er like spesiell som den gangen du hevdet at min den gang psyke og nattevandrende voksne sønn  kunne bo hos meg som ikke har soverom isteden for å bo hos faren som ha stort hus. Min nattesøvn og jobb var det visst ikke så nøye med. Sånt er litt provoserende for en som er i jobb og opptatt av å forsørge seg selv inkl. barna uten å måtte belaste Nav.

 

I diskusjoner må man regne med at slike ting huskes. Poenget mitt er at jeg synes du skal tenke deg litt om før du kommer med slike uttalelser ( som f.eks den du nevnte selv til den som har gått uten jobb), spesielt siden du har dolrekord i selvforsvar og stort behov for selv å bli forstått.

 

Det som går igjen i begge de to sakene du nevner her er at det har startet med klaging over situasjonen. Om situasjonen ikke er grei nok så må man jo gjøre noe med det. Min situasjon er grei nok. Jeg gjør det jeg kan gjøre. Så går det igjen at folk har forventet at jeg har skulle vært istand til å gjøre både det ene og det andre, selv etter forklaring så har det gått igjen. Vel, da er det vel sånn på dol da, at man klarer alt. Men, det gjalt visst bare meg det. Tror du jeg hadde skrevet det jeg hadde skrevet til deg, om ikke du først, indirekte hadde sagt at det er sånn man oppfører seg på dol. Måten du har skrevet til meg på får ikke meg til å synes veldig synd på deg pga sønnen din. Eller jo, det ble feil. Jeg syns ikke noe om at du er i en slik situasjon, men når du kan være så brutal så trodde jeg du tålte å høre, sammenlignet, en ganske mild påminnelse om at man får til det man vil få til.

Jeg har en feilkobling som gjør at jeg ikke klarer sitte stille eller konsentrere meg, og jeg har en fysisk skade som gjør at jeg ikke kan ha en fysisk jobb. Men alikevel forventes det at jeg selger alt jeg eier og har og setter meg på skolebenken, selv om både NAV og lege mener det er meningsløst. Men om man foreslår at en arbeidsledig setter seg på skolebenken for å få seg en jobb og slippe å selge hus og leve på den altfor dårlige sosialen. Da er man plutselig gjennomført slem. Det jeg blir fortalt er at jeg bare kan "ta meg sammen". Men så lurer jeg veldig, gjelder det bare meg det? Ikke de friske? De trenger ikke ta seg sammen?

Jeg prøver å forstå spillereglene her, men det er ikke lett, tydeligvis er det ikke samme regler for alle.

Jeg tror jeg har forstått det nå. Uansett, skal jeg overleve her inne så må jeg bytte nick og det gidder jeg ikke, så da er det bedre at jeg overser og holder meg til de som jeg vet jeg kan "prate" med :) For heldigvis, finnes det også noen veldig hyggelige og snille mennesker her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Trine:

 

Jeg synes du kan ha grunn til å ha blitt såret av enkelte kommentarer du har fått i diskusjonene de siste dagene. Jeg er imidlertid litt usikker på om du ser at du også innimellom skriver på en måte som er egnet til å såre andre?

 

Du skriver til nickløs at du svarte henne krasst på grunn av måten hun hadde svart deg på tidligere. Den samme dynamikken mener jeg har utspilt seg mellom deg og en av de anonyme. Jeg synes ikke det gir så mye mening å diskutere hvem som hadde mest skyld i konflikten mellom deg og den anonyme, for meg virker det som om dere såret hverandre gjensidig. Jeg er derimot helt enig med deg i at kommentaren til Blomsterfluen ikke var ok, men det er jo ikke den kommentaren de siste dagers krangler egentlig har handlet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om noen her tror fullt og fast på at optimistiske slagord (som kan være  nyttige nok som livsmotto og mentale tilrop til en selv) gjelder for alle i enhver situasjon.  Da tenker jeg på uttrykk av typen "Du kan få til alt, bare du vil det nok", "Det er jobb til alle som virkelig vil ha", "Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere" "Smil til verden, og den vil smile til deg" osv.  Her på DOL har vi dessuten "Ut på tur, den beste kur" ;)

 

Det er jo nokså opplagt at dette ikke gjelder alle alltid.  Man kan slett ikke få til alt man vil, og noen har dessverre mye større begrensninger enn de fleste av oss andre.  Men man kan få til mer enn å sutre og klage og bare nistirre på begrensningene. 

 

Å smile til verden er enkelt og helt gratis, men det er naivt å tro at man aldri vil få en geip tilbake.  Men det er jo fint om man kan blåse i det og ikke la det ødelegge dagen.  I hvert fall er det dumt å la være å smile av frykt for reaksjonen.   

 

Det blir veldig dårlig stemning her hvis vi skal slå hverandre i hodet med sånne slagord hele tiden.  For den som virkelig sliter, høres nok alle disse slagordene ut som varianter av "det er din egen skyld, du må bare ta deg sammen". 

 

Jeg mener ikke at vi ikke skal kunne foreslå f.eks. å logge av nettet og gå en tur for å få fokus over på noe annet enn depressive tanker.  Men det er ingen løsning å rope bare slagord til de som tydelig er langt nede og / eller har alvorlige problemer. 

 

Noen her har erfaringer og kunnskaper som gjør at de kan svare mer nyansert og rettet mot den enkelte.  Det er veldig bra, og jeg mener slett ikke at alle bare skal strykes med hårene.  Ingen har glede av at DOL blir et rent sutreforum.   

 

Jeg vet egentlig ikke om dette innlegget har noe for seg, jeg har bare følelsen av at noen av kranglene her i det siste har vært litt sånn "andres positive idealer kræsjer med min traurige virkelighet".  Og det er det ingen hurtigløsning på.

 

Jeg har ingen bestemte personer i tankene, dette er noe jeg har hatt i bakhodet en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Laban - applaus! De siste dagers klokeste innlegg!

 

Jeg har ikke skrevet noe i disse trådene, men jeg har vel fått med meg det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Trine:

 

Jeg synes du kan ha grunn til å ha blitt såret av enkelte kommentarer du har fått i diskusjonene de siste dagene. Jeg er imidlertid litt usikker på om du ser at du også innimellom skriver på en måte som er egnet til å såre andre?

 

Du skriver til nickløs at du svarte henne krasst på grunn av måten hun hadde svart deg på tidligere. Den samme dynamikken mener jeg har utspilt seg mellom deg og en av de anonyme. Jeg synes ikke det gir så mye mening å diskutere hvem som hadde mest skyld i konflikten mellom deg og den anonyme, for meg virker det som om dere såret hverandre gjensidig. Jeg er derimot helt enig med deg i at kommentaren til Blomsterfluen ikke var ok, men det er jo ikke den kommentaren de siste dagers krangler egentlig har handlet om.

 

Jo, jeg ser at jeg innimellom skriver på en måte som andre oppfatter sårende. Jeg har også beklaget det, men uten at det hjalp noe. Så da har jeg sluttet å beklage. Jeg har ikke til hensikt å såre andre. Jeg uttrykker meg ofte galt, men når jeg prøver å rette det opp så blir det ikke akseptert. Da gir jeg litt opp.

Neida, det gir ikke noen mening å diskutere skylddeling. Jeg syns enkelte kan være litt flinkere til å holde seg til tema og ikke dra inn tidligere, irelevante saker, da hadde det gått an å diskutere. Men jeg blir frustrert når folk hele tiden er opptatt av å syte over hvor "heldige" andre er, når jeg vet at de andre slett ikke er særlig heldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg ser at jeg innimellom skriver på en måte som andre oppfatter sårende. Jeg har også beklaget det, men uten at det hjalp noe. Så da har jeg sluttet å beklage. Jeg har ikke til hensikt å såre andre. Jeg uttrykker meg ofte galt, men når jeg prøver å rette det opp så blir det ikke akseptert. Da gir jeg litt opp.

Neida, det gir ikke noen mening å diskutere skylddeling. Jeg syns enkelte kan være litt flinkere til å holde seg til tema og ikke dra inn tidligere, irelevante saker, da hadde det gått an å diskutere. Men jeg blir frustrert når folk hele tiden er opptatt av å syte over hvor "heldige" andre er, når jeg vet at de andre slett ikke er særlig heldige.

 

Jeg er enig i at det kan være frustrerende med innlegg som tyder på at folk sliter med å unne de som får mye hjelp den hjelpen. Samtidig så synes jeg det går an å forstå at de som har havnet i motsatt ende av skalaen når det gjelder tilgang til kompetent hjelp, av og til kan bli ganske emosjonelle og frustrerte over det de opplever som urettferdighet.

 

Det er jo ikke slik at velferdsgodene nødvendigvis fordeles rettferdig. Jeg synes det er flott hver gang noen får den hjelpen de har behov for, men jeg har sett nok av tilfeller på det motsatte også, og jeg er helt uenig i de som antyder at folk får den hjelpen de "fortjener" - slik jeg ser det er det mye mer tilfeldigheter som avgjør hvem som får god hjelp. På dol har vi brukere som både for svært god hjelp fra det offentlige hjelpeapparatet og vi har brukere som knapt nok får hjelp til tross for opplagte behov.

 

Jeg tror for øvrig det hadde vært en fordel om du i _litt_ mindre grad snakker for andre her på dol. Jeg synes det er fint at du forsvarer folk når de blir angrepet, men utover å si fra kort om det, så tror jeg det vil være en stor fordel om du og Madelenemie primært snakker for dere selv og litt mindre for hverandre.

 

Jeg synes det er plass til både de som ønsker å svare under fast nick og de som ikke gjør det på dol. Jeg synes også det skal være rom for de som for tiden ikke klarer å være så positive eller konstruktive. Folk med psykiske vansker sliter som regel mer enn nok med skyldfølelse og skam, så jeg liker dårlig dersom folk påføres enda mer skam med påstander av typen "du er skyld i det selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er plass til både de som ønsker å svare under fast nick og de som ikke gjør det på dol. Jeg synes også det skal være rom for de som for tiden ikke klarer å være så positive eller konstruktive. Folk med psykiske vansker sliter som regel mer enn nok med skyldfølelse og skam, så jeg liker dårlig dersom folk påføres enda mer skam med påstander av typen "du er skyld i det selv".

Dette er jeg helt enig med deg i.  Jeg synes heller ikke det er noen enkeltbrukere som skal sette opp reglene for når det er "lov" å være anonym og når man "må" undertegne med nick.  Folk er forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er jeg helt enig med deg i.  Jeg synes heller ikke det er noen enkeltbrukere som skal sette opp reglene for når det er "lov" å være anonym og når man "må" undertegne med nick.  Folk er forskjellige. 

 

 

Jeg er enig i at det kan være frustrerende med innlegg som tyder på at folk sliter med å unne de som får mye hjelp den hjelpen. Samtidig så synes jeg det går an å forstå at de som har havnet i motsatt ende av skalaen når det gjelder tilgang til kompetent hjelp, av og til kan bli ganske emosjonelle og frustrerte over det de opplever som urettferdighet.

 

Det er jo ikke slik at velferdsgodene nødvendigvis fordeles rettferdig. Jeg synes det er flott hver gang noen får den hjelpen de har behov for, men jeg har sett nok av tilfeller på det motsatte også, og jeg er helt uenig i de som antyder at folk får den hjelpen de "fortjener" - slik jeg ser det er det mye mer tilfeldigheter som avgjør hvem som får god hjelp. På dol har vi brukere som både for svært god hjelp fra det offentlige hjelpeapparatet og vi har brukere som knapt nok får hjelp til tross for opplagte behov.

 

Jeg tror for øvrig det hadde vært en fordel om du i _litt_ mindre grad snakker for andre her på dol. Jeg synes det er fint at du forsvarer folk når de blir angrepet, men utover å si fra kort om det, så tror jeg det vil være en stor fordel om du og Madelenemie primært snakker for dere selv og litt mindre for hverandre.

 

Jeg synes det er plass til både de som ønsker å svare under fast nick og de som ikke gjør det på dol. Jeg synes også det skal være rom for de som for tiden ikke klarer å være så positive eller konstruktive. Folk med psykiske vansker sliter som regel mer enn nok med skyldfølelse og skam, så jeg liker dårlig dersom folk påføres enda mer skam med påstander av typen "du er skyld i det selv".

Amen!

Anonymous poster hash: 92a33...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...