Gå til innhold

Trine=prinsippfasthet og konflikttrang=nettroll


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Kan det være slik at folk blir "tatt" pga det de skriver?

I noen tilfeller er det sikkert sånn, men det er ikke de tilfellene jeg kommenterer her. Tråden i går er et godt eksempel på at noen nick "tas" systematisk. Hadde ikke Trine (og MM forsåvidt) skrevet under nick så lenge hadde det vært umulig å trekke inn ting som er sagt i andre tråder. Trine ble ikke forsøkt "tatt" på det hun sa i tråden i går, men det hun sa i tråden sett i sammenheng med ting hun har sagt i andre tråder.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie

Nå kan jeg veldig lite om hva moderatorer kan gripe inn med, så vet ikke om det er løsningen.

 

Jeg tror imidlertid at det er viktig å huske på at når noen treffer et punkt som er veldig sårt hos en selv, så kan man komme til å gjøre litt uheldige ting. Det er heller ikke alltid lett for en personlig å vite når en treffer en annens såre punkt. Hvis begge føler seg såret og misforstått, kan det føre til eskalering som er trist for alle parter. 

 

Nå skal jeg stoppe før jeg blir en vandrende klisje, men jeg håper at det er mulig å ta et skritt tilbake, og forsøke å distansere seg litt fra det som skrives. Det gavner ingen om to fine mennesker blir såret, det er bare trist. 

Enig i det.

 

Men både trine og jeg, skriver under nick, i vertfall når vi mener noe!

 

Vi skjuler oss ikke bak anonymitet!

 

De få gangene jeg skriver anonymt, men dog alltid blir avslørt:-) er når jeg vil beskytte mann og barn el.l.

 

Mine meninger står jeg for!

 

Trine var ikke den som startet dette, men som kayila skriver treffende, er en som enkelte bare venter på å finne noen grunn for å ta.

 

Da må man si i fra, det gjorde jeg nå,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Dette var innlegget som fikk tråden til å ta av. Det kom helt uprovosert:

"Hvordan for faen skal vi vite det.

Hva er det med dere austster som syntes det er helt i orden å snylte på staten?"

Jeg er ikke enig i at noen trenger å si unnskyld til den som skrev dette.

Takk,

 

det var det jeg også leste, som satte adrenalinpumpa igang i går kveld, men jeg måtte tenke litt, for jeg kunne nesten ikke forstå at vedkommende bare fikk fortsette...

 

og når jeg leste igjen, skulle Trine be om unnskyldning på lik linje for å svare på hets :huh:

Da stoppet jeg opp og tenkte, "Hææ", omtrent til i dag, så i dag svarte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det er vel primært en konflikt mellom en anonym bruker og Trine, og konflikten har bygd seg opp gjennom noen uker.

 

Jeg kunne ha uttrykt meg litt annerledes i min kommentar til deg. Jeg skrev at jeg syntes du la opp til konflikt, men det jeg mener er at innlegget ditt er egnet til å forsterke konflikten.

 

Jeg synes umakenverdt på en fin måte har beskrevet situasjonen i en annen kommentar i denne tråden.

Det er bra du ser det,

 

og det er bra jeg ikke har tenkt å henge meg opp i din første kommentar og bruke den videre på dol i andre sammenhenger.

 

Det ville være usaklig, og det er denne usakligheten, mangel på å ta konstruktive tilbakemeldinger, samt de anonymes frihet til å banne og hetse andre, jeg vil ta et oppgjør med,

 

Og DET burde du forstå! Samt se at dol på lang sikt, om det ikke snart er slutt, se nytten av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I noen tilfeller er det sikkert sånn, men det er ikke de tilfellene jeg kommenterer her. Tråden i går er et godt eksempel på at noen nick "tas" systematisk. Hadde ikke Trine (og MM forsåvidt) skrevet under nick så lenge hadde det vært umulig å trekke inn ting som er sagt i andre tråder. Trine ble ikke forsøkt "tatt" på det hun sa i tråden i går, men det hun sa i tråden sett i sammenheng med ting hun har sagt i andre tråder.

 

Jeg tror det har noe med Trines uttalelser om at andre får være mindre kresne med jobb eller omskolere seg (uten at hun veit døyt om personens bakgrunn), men hun selv hverken kan jobbe eller omskolere seg. 

Anonymous poster hash: 0b4e6...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

It takes two to tango. Det glemmer du i dette, Trine er ikke en uskyldig part, hun bidrar i høyeste grad.

Jo jeg har lært tango, og vet det trengs to, derfor sluttet jeg!

 

Trine er faktisk helt uskyldig i denne og mange saker, dette fordi:

 

Hun er ikke anonym!

 

Hun står for det hun skriver og må svare for det.

 

Hun er ikke feig, og gjemmer sine yttringer bak en anonym profil.

 

Hun trår feil, formulerer seg feil, tenker for fort, tenker for unyansert, skriver, beklager, som du og jeg og alle gjør.

(men noen evner ikke se at man formulerer seg feil eller man endrer oppfatning, eller man er for bombastisk.)

Trine står rakrygget for det hun skriver, både fordi hun skriver under fast nick og ikke gjemmer seg bak anonymitet, og fordi jeg ikke tror hun har evne til å gjøre noe annet. Og nettopp på det siste er vi like, og hun har en styrke som mer burde beundres og forundre de fleste, enn å fordømme enkelte ting som kanskje kunne vært bedre formulert om hun var av de snurte som ikke tåler si/skirve, "hm ja så tok jeg feil".

 

Alle tar feil iblant,  alle formulerer vi oss i varierende grad overdrevent og for kjapt, tidvis, men de som ikke skjuler seg bak anonymitet, står i vertfall for det de har sagt/skrevet, og det er da ufortjent og usaklig å trekke inn formuleringer som kanskje kunne vært gjort bedre i gamle tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

umakenverdt

Enig i det.

 

Men både trine og jeg, skriver under nick, i vertfall når vi mener noe!

 

Vi skjuler oss ikke bak anonymitet!

 

De få gangene jeg skriver anonymt, men dog alltid blir avslørt:-) er når jeg vil beskytte mann og barn el.l.

 

Mine meninger står jeg for!

 

Trine var ikke den som startet dette, men som kayila skriver treffende, er en som enkelte bare venter på å finne noen grunn for å ta.

 

Da må man si i fra, det gjorde jeg nå,

 

Jeg forstår det, og jeg skjønner at det reageres på.

 

Jeg kan også forstå at det er vanskelig å forholde seg til alle anonyme.

 

Likevel kjenner jeg også til følelsen av å bli helt satt ut av en situasjon (selv om det ikke er noens mening å såre). Jeg har selv ikke opplevd å ville ta dette ut over andre mennesker, men har følt sterk trang til å straffe meg selv. Jeg kjenner følelsen av å ville ødelegge meg selv, den ville fortvilelsen.

 

Hvis en av partene (eller i beste fall begge) kunne tatt et steg tilbake, pustet dypt inn og sett på at det ikke tjener noen om de går herfra sårede eller tar det som er blitt skrevet veldig inn over seg, tror jeg det er den beste måten å komme videre på.

 

Det er ikke alltid det er nødvendig å avgjøre hvem som har mest eller minst skyld i en situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig,

 

det er derfor jeg også ikke kommenterte i den tråden.

 

Men jeg syns det er leit det ikke fins en moderator som litt tidligere kan gripe inn, særlig på de anonymes kommentarer, som ofte er sårende, da det jo er lett for noen å skjule seg bak sin anonymitet.

Trine har rygg til å tåle motbør, hva hun mener som er bra og ikke bra, kan addresseres, det kan ikke de anonyme nettrollene, som webmaster og dol bør ta et oppgjør med, om de ønsker et mer konstruktvit forum, men mulig de vil ha litt sirkus, men hvorfor det vet jeg ikke.

En er da like anonym enten man velger å skrive som anonym eller med nick. Det er ingen som vet hvem trine er. På akkurat samme måte som ingen vet hvem jeg er.

Anonymous poster hash: 26a6f...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg forstår det, og jeg skjønner at det reageres på.

 

Jeg kan også forstå at det er vanskelig å forholde seg til alle anonyme.

 

Likevel kjenner jeg også til følelsen av å bli helt satt ut av en situasjon (selv om det ikke er noens mening å såre). Jeg har selv ikke opplevd å ville ta dette ut over andre mennesker, men har følt sterk trang til å straffe meg selv. Jeg kjenner følelsen av å ville ødelegge meg selv, den ville fortvilelsen.

 

Hvis en av partene (eller i beste fall begge) kunne tatt et steg tilbake, pustet dypt inn og sett på at det ikke tjener noen om de går herfra sårede eller tar det som er blitt skrevet veldig inn over seg, tror jeg det er den beste måten å komme videre på.

 

Det er ikke alltid det er nødvendig å avgjøre hvem som har mest eller minst skyld i en situasjon.

Det er sant og viktig.

 

Grunnen til at jeg denne gangen reagerte var at jeg har sett over lengre tid at trine har blitt en stemme som skal tas, av enkelte anonyme, da er det ikke ok.

 

Selv om Trine er god på å svare for seg, så selv den mest konstruktive, kan trenge støtte av og til:-)

 

Derfor så jeg det korrekt å skrive noe.

 

Ikke for at noen skal si unnskyld, men for at nettrollene skal få mindre arena og mindre makt,

 

men akkurat det vet jeg ikke om moderator på dol ser som noe poeng, og det syns jeg er leit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

"Alle tar feil iblant,  alle formulerer vi oss i varierende grad overdrevent og for kjapt, tidvis, men de som ikke skjuler seg bak anonymitet, står i vertfall for det de har sagt/skrevet, og det er da ufortjent og usaklig å trekke inn formuleringer som kanskje kunne vært gjort bedre i gamle tråder."

 

Det er jo nettopp  det mange av dere faste ikke gjør. Dere står ikke  for det dere har sagt.

 

Trine har bastante meninger som ofte er sårende for andre, det må man også kunne si fra om - selv om hun aldri så mye skriver under fast nick.

Anonymous poster hash: 892a8...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

 

En er da like anonym enten man velger å skrive som anonym eller med nick. Det er ingen som vet hvem trine er. På akkurat samme måte som ingen vet hvem jeg er.

Anonymous poster hash: 26a6f...a94

 

Det er feil,

 

Vi som ikke er anoyme blir tidvis kjent:-)

 

Vi sender pm, også egner kanskje et lengre innlegg seg på mail, og vips, ble det fortrolig, og man blir kjent.

 

Jeg kan addressere uaneighet til de med nick, av den grunn svarer jeg sjeldnere på de anonyme,

jeg kan kommunisere enklere med de med nick, enn de anonyme, så det blir mer forpliktelse og engajsment.

 

De få gangene jeg har skrevet som anonym, er det av hensyn til andre, selv har jeg ikke behov for det. jeg er den jeg er.

 

Men jeg blir jo alltid avslørt :mellow: men så lenge de ikke skriver mer, så er det jo ok, det hender derfor jeg får gode svar som anonym fordi andre gjenkjenner, men det er ok, bare de ikke avslører mer, jeg må ta hensyn som går utover min egen arena.

 

Det er grunn nr 2 for at jeg ikke har utgitt det jeg har skrevet til min psykiater,

 

men mulig jeg gjør det etter som barna vokser til, de virker veldig sterke og stødige med eller uten autisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sant og viktig.

 

Grunnen til at jeg denne gangen reagerte var at jeg har sett over lengre tid at trine har blitt en stemme som skal tas, av enkelte anonyme, da er det ikke ok.

 

Selv om Trine er god på å svare for seg, så selv den mest konstruktive, kan trenge støtte av og til:-)

 

Derfor så jeg det korrekt å skrive noe.

 

Ikke for at noen skal si unnskyld, men for at nettrollene skal få mindre arena og mindre makt,

 

men akkurat det vet jeg ikke om moderator på dol ser som noe poeng, og det syns jeg er leit.

Hvorfor kaller du deg selv ærlig og rettferdig når du juger til NAV for å få rettigheter du egentlig ikke har rett på? Spurte dette spørsmålet i en annen tråd, men du svarte visst ikke av en eller annen grunn. 

Var bare trine som kom å forsvarte deg..

Anonymous poster hash: 26a6f...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

 

 

"Alle tar feil iblant,  alle formulerer vi oss i varierende grad overdrevent og for kjapt, tidvis, men de som ikke skjuler seg bak anonymitet, står i vertfall for det de har sagt/skrevet, og det er da ufortjent og usaklig å trekke inn formuleringer som kanskje kunne vært gjort bedre i gamle tråder."

 

Det er jo nettopp  det mange av dere faste ikke gjør. Dere står ikke  for det dere har sagt.

 

Trine har bastante meninger som ofte er sårende for andre, det må man også kunne si fra om - selv om hun aldri så mye skriver under fast nick.

Anonymous poster hash: 892a8...7d5

 

Vel,

 

da bør du fremstå som den du er og ikke en anonym gruppe.

 

Du mener jo ikke noe som setter andre enn deg selv i en sårbar situasjon!

Såpass mener jeg folk må tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Det er visst noe jeg har gått glipp av i helga. Har ikke sett noen krangel, men nå ble jeg nysgjerrig ;)

 

På generelt grunnlag vil jeg si at hvis en bruker en tendens til å komme i konflikt med mange andre, så er ikke feilen " hos alle andre"

Da må man gå inn i seg selv og forsøke å se etter årsakene, diagnose eller ei.

 

Når det gjelder Trine, så er hun jo firkantet uansett hvem hun diskuterer med og det best å gi henne rett hvis man ønsker en avslutning på en diskusjon.  Sorry Trine ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel,

 

da bør du fremstå som den du er og ikke en anonym gruppe.

 

Du mener jo ikke noe som setter andre enn deg selv i en sårbar situasjon!

Såpass mener jeg folk må tåle.

 

Vi er alle like anonyme her.

Anonymous poster hash: 99e74...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

 

Hvorfor kaller du deg selv ærlig og rettferdig når du juger til NAV for å få rettigheter du egentlig ikke har rett på? Spurte dette spørsmålet i en annen tråd, men du svarte visst ikke av en eller annen grunn. 

Var bare trine som kom å forsvarte deg..

Anonymous poster hash: 26a6f...a94

 

Få deg et nick så skal du få mange gode grunner for at spesialisthelsetjesten mener at vi som familie med barneautisme og asperger har behov for tiltakene og støtten vi får.

Da skal du få svar på alt fra høreapparater, til synshjelpemidler, skoletransport m.m.

 

Det er jo tross alt de som søker for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få deg et nick så skal du få mange gode grunner for at spesialisthelsetjesten mener at vi som familie med barneautisme og asperger har behov for tiltakene og støtten vi får.

Da skal du få svar på alt fra høreapparater, til synshjelpemidler, skoletransport m.m.

 

Det er jo tross alt de som søker for oss.

 

Å lyve i søknader er trygdesvindel pr definisjon.

Anonymous poster hash: 99e74...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det er visst noe jeg har gått glipp av i helga. Har ikke sett noen krangel, men nå ble jeg nysgjerrig ;)

 

På generelt grunnlag vil jeg si at hvis en bruker en tendens til å komme i konflikt med mange andre, så er ikke feilen " hos alle andre"

Da må man gå inn i seg selv og forsøke å se etter årsakene, diagnose eller ei.

 

Når det gjelder Trine, så er hun jo firkantet uansett hvem hun diskuterer med og det best å gi henne rett hvis man ønsker en avslutning på en diskusjon.  Sorry Trine ! :P

Du da:-)

 

Du får meg i vertfall til å smile fru rigiditet.

 

Saken er nok mer at veldig mange av de som kritiserer ikke våger være seg, ha sitt faste nick, de bare vil lage sirkus, og lar dette gå utover at visse har vansker med å tenke strategisk, smart, hensiktsmessig m.m.

 

Jeg og du trenger ikke være anonyme for å skrive vår mening... det er enkelt å stå for.

 

De få gangene jeg ubehagelig, men av veiledning bruker anonymitet, og alltid blir avslørt :rolleyes:  er når andre kan muligens komme i en ubehagelig situasjon, det handler ikke om mine meninger, men feks om jeg skriver om mine autistiske barn m.m. ;)

 

(jeg forsøker derfor ha som prinsipp og ikke svare de anonyme på deres egne meninger/utspill, men kun når jeg forstår at anonymiteten trengs for å forsvare noen som står dem nær/er berettiget)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få deg et nick så skal du få mange gode grunner for at spesialisthelsetjesten mener at vi som familie med barneautisme og asperger har behov for tiltakene og støtten vi får.

Da skal du få svar på alt fra høreapparater, til synshjelpemidler, skoletransport m.m.

 

Det er jo tross alt de som søker for oss.

Nå svarte du ikke på spørsmål. Luring du  <_<

Anonymous poster hash: 26a6f...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Det er sant og viktig.

 

Grunnen til at jeg denne gangen reagerte var at jeg har sett over lengre tid at trine har blitt en stemme som skal tas, av enkelte anonyme, da er det ikke ok.

 

Selv om Trine er god på å svare for seg, så selv den mest konstruktive, kan trenge støtte av og til:-)

 

Derfor så jeg det korrekt å skrive noe.

 

Ikke for at noen skal si unnskyld, men for at nettrollene skal få mindre arena og mindre makt,

 

men akkurat det vet jeg ikke om moderator på dol ser som noe poeng, og det syns jeg er leit.

 

Nå er jeg så uvitende om hva moderatorer kan gjøre? Kan de slette innlegg for eksempel? Beklager min uvitenhet om dette.

 

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at det nødvendigvis er nettroll. Jeg kan ikke uttale meg sikkert for jeg kjenner dem jo ikke, men jeg opplever at en del av kommentarene virker som de skrives på grunn av at de er blir såret. Det gir selvsagt ikke rett til å skrive det man vil, men kanskje det kan hjelpe de som mottar disse kommentarene til å ikke bli så lei seg og frustrert av dem. Jeg mener dette kan gå begge veier.

 

Det viktigste er at ingen går herfra lei seg og såret. Det tror jeg må være det overordnede målet i alle fall slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...