Gå til innhold

Når man uten å vite det har kjøpt mye fisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

 

Jeg visste at jeg kjøpte fisk...

 

Men siden det var så god pris og kvalitet, ante jeg ikke hva prisen ble.

 

Nå er kasse på kasse bært inn, og ikke vet jeg nesten med hva:-(

 

Hummer,

 

konkrekrabbe,

 

scampi,

 

sverdfisk,

 

tunfisk,

 

torsk,

 

reker,

 

steinbit,

 

scampi,

 

kveite

 

pluss andre fiskeslag jeg ikke hadde hørt om, men som jeg fikk billig.

 

Men faktruraen ser ikke billig ut:-(

 

Det er så mye fisk her at jeg knapt kan lukke to frysere, så mulig er dette er veldig godt kjøp,

på lang sikt, men akkurat nå, vil jeg heller rømme, enn å gi fakturaen til min mann.

 

Fiskemannen var storfornøyd, sa jeg bare måtte ringe, han var hyggelig, og jeg fikk jo røkt ørret og einerøkt laks gratis, pluss to kg svampi og kongrereker, bare fordi jeg kjøpte så mye. Jeg tenkte ikke på å kjøpe mye, jeg hørte jo bare på det han sa og svarte ok.

 

Jeg hadde ikke begreper om at lakse og tunfiskloin betyr gedigne kasser på mange kilo.

 

Jeg har lyst å gjemme fakturaen og dra til legevakten,

 

kanskje syns min mann dette var lurt, kanskje blir han rasende,

 

jeg aner ikke :huh:

 

Jeg syns dette var lurt, langsiktig tenkt, kanskje var det ikke så billig, men det er fisket og pakket i nordsjøen og ikke i Kina, det er viktig for meg. Sist jeg kjøpte et helt dyr, som hadde levd godt og økologisk, ble min mann sint, han syns det var rådyrt og han måtte stå å være slakter hele natten.

Dyret kom nemlig helt, og ikke oppskåret, men som jeg sa, det er i vertfall ikke mishandlet.

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 445e0...5b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie

 

Hva har dette med legevakten å gjøre?

Anonymous poster hash: 4fddf...eef

 

Det har å gjøre med at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre?

 

Min mann kan bli så rasende når han ser huset fyldt med fisk, og

 

to frysere og 2 kjøleskap, han kommer kanskje til å si "Herre Gud hva har du tenkt?"

 

Jeg syns fiskemannen virket overbevisende, også visste ikke jeg hva loin av alle arter betydde eller i hvilke dimensjoner det kom.

 

Jeg har faktisk ikke noe annet sted å dra, om han blir kjempesint, jeg har kun en venn, og den vil jeg ikke forstyrre.

 

Jeg fikk litt sjokk, ikke vekdig, da jeg fikk regningen, jeg fikk mer sjokk da jeg så ant kasser som ble satt i gangen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje ikke det er så rart om din mann blir irritert over at du har kjøpt slike mengder fisk, siden fisk ikke har så veldig lang holdbarhet selv nedfryst. Men heldigvis er jo ikke din mann på noe vis farlig, så hvis jeg var deg, så ville jeg bare ha beklaget at du mistet oversikten og derfor kjøpte for mye.

 

Det er litt vanskelig å forstå koblingen din til legevakten. Du er jo ikke syk, og legevakten har ingen mulighet til å løse problemet ditt med for mye fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjøpt av noen som kom på døra?

 

Mitt tips til neste gang, er å aldri handle noe av noen som ringer på hjemme hos deg.  Det har jeg gjort til regel for meg selv, fordi jeg trenger litt tid til å tenke, og ikke er flink til å parere slike proffe selgere som har overtaket fordi de er forberedt når de ringer på - og det er ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legevakten kan ikke gjøre noe for deg, det kan du sette strek over.  Du og din mann må vurdere sammen hva dere skal gjøre med fisken og om du i det hele tatt skal ha myndighet til å handle.  En vanlig familie spiser ikke flere frysere med fisk før holdbarheten går ned og laks er f.eks. feit fisk som tåler ikke mange uker i fryseren.



Anonymous poster hash: cc00e...c61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Unnskyld, men nå fikk jeg meg en god latter, den lista altså...og syns jeg ser for meg din mann  :lol: Hvis han blir sint (og det blir han kanskje), så klarer han sikkert le av det han og når han får det litt på avstand :) En saftig hummer eller noen reker neste varme sommerkveld hjelper kanskje på :) Du får sjekke kg/gram på bestillingene neste gang. Men mat må man ha, og fisk er jo sunt og godt, og dere har flere(?) barn, så da er det kanskje håp om at alt blir spist før det blir dårlig? Bare pass på å spise den feite fisken først, den magre tåler å ligge litt lengre i fryseren. Nå er det sjelden maten blir liggende lenge her pga lite fryseplass, men mener jeg har spist fisk som har vært ok etter 6 mnd (fryseren holder -30), så det burde vel være overkommelig? Er jo ikke nødvendigvis billigere å kjøpe litt og litt på butikken heller, selv om det kanskje hadde vært praktisk med litt plass igjen til andre ting. Og flott at du er opptatt av økologisk. Dere får servere fisk i selskapene framover da :)  



Anonymous poster hash: c33b3...c95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Hei!

 

Jeg visste at jeg kjøpte fisk...

 

Men siden det var så god pris og kvalitet, ante jeg ikke hva prisen ble.

 

Nå er kasse på kasse bært inn, og ikke vet jeg nesten med hva:-(

 

Hummer,

 

konkrekrabbe,

 

scampi,

 

sverdfisk,

 

tunfisk,

 

torsk,

 

reker,

 

steinbit,

 

scampi,

 

kveite

 

pluss andre fiskeslag jeg ikke hadde hørt om, men som jeg fikk billig.

 

Men faktruraen ser ikke billig ut:-(

 

Det er så mye fisk her at jeg knapt kan lukke to frysere, så mulig er dette er veldig godt kjøp,

på lang sikt, men akkurat nå, vil jeg heller rømme, enn å gi fakturaen til min mann.

 

Fiskemannen var storfornøyd, sa jeg bare måtte ringe, han var hyggelig, og jeg fikk jo røkt ørret og einerøkt laks gratis, pluss to kg svampi og kongrereker, bare fordi jeg kjøpte så mye. Jeg tenkte ikke på å kjøpe mye, jeg hørte jo bare på det han sa og svarte ok.

 

Jeg hadde ikke begreper om at lakse og tunfiskloin betyr gedigne kasser på mange kilo.

 

Jeg har lyst å gjemme fakturaen og dra til legevakten,

 

kanskje syns min mann dette var lurt, kanskje blir han rasende,

 

jeg aner ikke :huh:

 

Jeg syns dette var lurt, langsiktig tenkt, kanskje var det ikke så billig, men det er fisket og pakket i nordsjøen og ikke i Kina, det er viktig for meg. Sist jeg kjøpte et helt dyr, som hadde levd godt og økologisk, ble min mann sint, han syns det var rådyrt og han måtte stå å være slakter hele natten.

Dyret kom nemlig helt, og ikke oppskåret, men som jeg sa, det er i vertfall ikke mishandlet.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 445e0...5b6

 

 

Jeg forstår virkelig ikke hvordan det er mulig å kjøpe kassevis med fisk for titusenvis av kroner "uten å vite det".

Anonymous poster hash: d2b1c...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ellers god idé å selge litt videre hvis det blir for mye :)



Anonymous poster hash: c33b3...c95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør si akkurat det du skriver her til din mann; at du ikke skjønte hvor mye du kjøpte og at du selv ser at det nok er for mye. Si unnskyld på en skikkelig måte om han blir sint. Ellers er det ikke farlig om han blir litt sint på deg - husk at det går over. Legevakten kan ikke gjøre noe med dette, så det må du slå helt fra deg. De er, som du vet, til for syke mennesker. 

 

Ellers synes jeg NHD sitt råd var godt. Spør om familie og venner vil kjøpe (eventuelt ta imot gratis) fisk hvis dere ser det blir altfor mye for dere å spise opp. 

 

Jeg tror kanskje du bør rådføre deg med din mann eller andre før du handler store kvanta mat igjen  ;) Jeg må nesten le litt av deg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei:-(

 

Nei!

 

Regningen er på ca 43 000 kr,

 

faktisk god pris, men sånn ser  IKKE min mann det, så jeg er singel, fraskilt nå. (det er sunnmøring-blodiglepris)

 

Jeg er ikke god på dørsalg og jeg likte fiskemannen og hans anbefalninger for krabbe,

 

Det var ikke et ego tripp valg, jeg tenkte på alle,

 

jeg kjøper lite ting til meg selv, og det med fisken nå, blir litt som med blomstene, min mann får skryt av en vakker hage.

 

Noe han liker, men mest ellers kjefter på meg over.

 

Jeg vil egentlig mest ha en hageparsell midt i Oslo, som koster 0 kr, men der jeg kan legge min lidenskap,

 

og en gang treffe noen som ikke kjefter på meg, og hvor dum jeg er,

 

dum er jeg.

 

men hva jeg skal gjøre med det vet jeg ikke,

 

jeg er bare lei meg, og jeg savner gargamel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke dum, Madelenemie. Du er bare litt naiv og lot deg overtale til noe som ikke var lurt av en selger. Kanskje kan din mann ringe ham og forklare situasjonen, dvs at du har asperger, og at du ikke helt skjønte rekkevidden av det du gjorde. Dette kommer til å gå over, men jeg forstår du er lei deg nå og sender en trøsteklem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hoi,det var en del mer enn jeg så for meg ja.. Da er nok løsningen å selge videre en del! Du får sende mail til familie,venner og bekjente med varer og prisliste, si at pga feilbestilling er du nødt til å forsøke å selge videre, tilby deg å bringe varene, så er det kanskje flere som kjøper. Eller forsøk det Cilien skriver. Er det bare kort tid siden du kjøpte, går kanskje selger med på å ta tilbake noe, iallfall hvis det allerede var frosset og vakumpakket når du kjøpte. Lykke til :)

PS. Jeg syns heller ikke du er dum!



Anonymous poster hash: c33b3...c95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder ikke lengre reklamasjonsrett på kjøp utenfor butikk? Som feks dørsalg, telefonsalg, messer osv..? du må kontakte selger hvis dette er nytt kjøp, og si att du har misforstått..... Du må ikke være dørmatte, selgeren så deg sikkert som litt lettlurt, og kjørte på med fisk... Si ifra til selger, eller få mannen din til å gjøre det, dersom du er konfliktsky...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjelder ikke lengre reklamasjonsrett på kjøp utenfor butikk? Som feks dørsalg, telefonsalg, messer osv..? du må kontakte selger hvis dette er nytt kjøp, og si att du har misforstått..... Du må ikke være dørmatte, selgeren så deg sikkert som litt lettlurt, og kjørte på med fisk... Si ifra til selger, eller få mannen din til å gjøre det, dersom du er konfliktsky...

Mulig at man har angrerett på dørsalg, men usikker på om det gjelder i dette tilfellet.  http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett/har-jeg-angrerett 

 

Enig i at det iallfall er verdt forsøket!

Anonymous poster hash: c33b3...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-(

 

Nei!

 

Regningen er på ca 43 000 kr,

 

faktisk god pris, men sånn ser  IKKE min mann det, så jeg er singel, fraskilt nå. (det er sunnmøring-blodiglepris)

 

Jeg er ikke god på dørsalg og jeg likte fiskemannen og hans anbefalninger for krabbe,

 

Det var ikke et ego tripp valg, jeg tenkte på alle,

 

jeg kjøper lite ting til meg selv, og det med fisken nå, blir litt som med blomstene, min mann får skryt av en vakker hage.

 

Noe han liker, men mest ellers kjefter på meg over.

 

Jeg vil egentlig mest ha en hageparsell midt i Oslo, som koster 0 kr, men der jeg kan legge min lidenskap,

 

og en gang treffe noen som ikke kjefter på meg, og hvor dum jeg er,

 

dum er jeg.

 

men hva jeg skal gjøre med det vet jeg ikke,

 

jeg er bare lei meg, og jeg savner gargamel.

Hm.

Så mannen din vil skille seg fordi du har kjøpt for mye fisk?

43.000 kr var jo en god del da, men jeg ville ikke skilt meg for en sånn sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Jeg skjønner at du synes dette er vanskelig. Men gjort er gjort. Nå vet jeg ikke hvordan dette salget foregikk, og om du dermed har noen måte å komme ut av det på. Hvis ikke, synes jeg det lureste du kan gjøre er å se etter løsninger. Fortell mannen din hvordan du opplever dette, se om venner/familie/naboer også kan hjelpe dere hvis det ikke er mulig for dere å oppbevare og spise all maten. Vi gjør alle uheldige handlinger av og til, men man har vel ikke andre muligheter enn å forsøke å løse det på best mulig måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forresten sannsynligvis komme deg ut av avtalen ved å påberope deg å ha blitt lurt av selger. Det er urimelig og i strid med Avtalelovens paragraf 30/36 å gjøre gjeldende en avtale som åpenbart ikke er hensiktsmessig for kjøper. En privatperson trenger ikke så mye fisk. Hadde du drevet en restaurant hadde det vært annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...