Gå til innhold

Når man uten å vite det har kjøpt mye fisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Jeg tror du bør si akkurat det du skriver her til din mann; at du ikke skjønte hvor mye du kjøpte og at du selv ser at det nok er for mye. Si unnskyld på en skikkelig måte om han blir sint. Ellers er det ikke farlig om han blir litt sint på deg - husk at det går over. Legevakten kan ikke gjøre noe med dette, så det må du slå helt fra deg. De er, som du vet, til for syke mennesker. 

 

Ellers synes jeg NHD sitt råd var godt. Spør om familie og venner vil kjøpe (eventuelt ta imot gratis) fisk hvis dere ser det blir altfor mye for dere å spise opp. 

 

Jeg tror kanskje du bør rådføre deg med din mann eller andre før du handler store kvanta mat igjen  ;) Jeg må nesten le litt av deg  ;)

hei!

ja det var et ok forslag,

jeg er dårlig på å selge ting da, jeg gir bort, og min mann sa at siden jeg har kjøpt så mye fisk, så har jeg sikkert penger til å betale den:-(

det har jeg ikke, fordi jeg mistet oversikten over fiskemannens tilbud,

det er første og siste gang jeg forsøker å være imøtekommende med dørselgere.

jeg var imøtekommende denne gangen, litt fordi selgere har jeg unngått, men nå tenkte jeg takle dem, og det gikk ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie

Du er ikke dum, Madelenemie. Du er bare litt naiv og lot deg overtale til noe som ikke var lurt av en selger. Kanskje kan din mann ringe ham og forklare situasjonen, dvs at du har asperger, og at du ikke helt skjønte rekkevidden av det du gjorde. Dette kommer til å gå over, men jeg forstår du er lei deg nå og sender en trøsteklem.

tusen takk!

jeg kommer aldri til å gjøre noe sånt igjen,

jeg må holde meg unna dørselgere:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hoi,det var en del mer enn jeg så for meg ja.. Da er nok løsningen å selge videre en del! Du får sende mail til familie,venner og bekjente med varer og prisliste, si at pga feilbestilling er du nødt til å forsøke å selge videre, tilby deg å bringe varene, så er det kanskje flere som kjøper. Eller forsøk det Cilien skriver. Er det bare kort tid siden du kjøpte, går kanskje selger med på å ta tilbake noe, iallfall hvis det allerede var frosset og vakumpakket når du kjøpte. Lykke til :)PS. Jeg syns heller ikke du er dum! Anonymous poster hash: c33b3...c95

takk,

skal grusove i natt, prøve, jeg skvetter mye, drømte om fisk nå, våknet og ble skikkelig lei meg,

det var jo mareritt, men rellatert til virkeligheten, og den kan jeg ikke rømme fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hm.

Så mannen din vil skille seg fordi du har kjøpt for mye fisk?

43.000 kr var jo en god del da, men jeg ville ikke skilt meg for en sånn sak..

han har ikke sagt det, men hans sinne kan bety det,

han sier jeg kan betale, og det kan jeg altså ikke,

men siden dette evt blir min første kredittkortgjeld, så kan jeg prøve å forklare kredittorene at jeg visste ikke at steinbit betydde 5 kg steinbit osv...og at det ikke var bare for min del jeg kjøpte all denne fisken, det var mest for andres del.

jeg har lært at jeg ikke er personen til å takle dørselgere, og at ord som "gunsitg pris" og " supert tilbud" og " dette får du gratis" kan bli veldig dyrt.

jeg greier det vel på en eller annen måte, jeg var og er bare veldig lei meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg skjønner at du synes dette er vanskelig. Men gjort er gjort. Nå vet jeg ikke hvordan dette salget foregikk, og om du dermed har noen måte å komme ut av det på. Hvis ikke, synes jeg det lureste du kan gjøre er å se etter løsninger. Fortell mannen din hvordan du opplever dette, se om venner/familie/naboer også kan hjelpe dere hvis det ikke er mulig for dere å oppbevare og spise all maten. Vi gjør alle uheldige handlinger av og til, men man har vel ikke andre muligheter enn å forsøke å løse det på best mulig måte...

takk,

jeg vet ikke min arme råd,

men jeg orker aldri mer dørselgere. Neste gang kan jeg vel si til dem, at " nå vet jeg hva billig og gunstig pris betyr".

jeg får ofte panikk når dørselgere kommer, mest for at de forstyrrer meg i det jeg gjør, også greier jeg ikke møte argumentasjonen deres.

for ett år siden sa de at " jaså, så du vil ikke som dine naboer ha alarm?" pluss mye mer sa de. Jeg ønsket ikke alarm, men etter å ha hørt på argumentene deres, følte jeg meg mer og mer oppgitt og dum.

de sa ting på en måte som fikk meg til å høres helt ut som en rar skrue,( om du skjønner) ville jeg gå glipp av så gode tilbud, jeg svarte ja, og de ble mer og mer oppgitt, de ble så oppgitt at de lo?

men jeg holdt fast ved min overbevisning, som jeg hadde fått pga av at jeg hadde lest meg opp på hvor lite nyttig alarm er,

innbruddstyver er ferdige før noen rykker ut ved alarmer osv... så selv om jeg ikke greide argumentere imot, så satt jeg inne med kunnskap jeg ikke fikk ut fordi de var så flinke med ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Du kan forresten sannsynligvis komme deg ut av avtalen ved å påberope deg å ha blitt lurt av selger. Det er urimelig og i strid med Avtalelovens paragraf 30/36 å gjøre gjeldende en avtale som åpenbart ikke er hensiktsmessig for kjøper. En privatperson trenger ikke så mye fisk. Hadde du drevet en restaurant hadde det vært annerledes.

ok jeg skal se på det,

men jeg har aldri fått betalingsanmerkninger, eller kredittkortgjeld, slik at jeg skal på en måte betale dette,

jeg har tenkt ut noe jeg kan gjøre, fordi jeg er fortvilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Du har virkelig kjøpt vanvittige mengder med fisk. Har selv blitt 'lurt' av de samme selgerne, dog ikke for mer enn ca. 3000. Men selv den lille mengden hadde jeg problemer med å få brukt mens varene var bra. Skjønner heller ikke at du har fryseplass til slike mengder, men det er irrelevant.

Håper du kommer deg ut av det på en eller annen måte, enten det er ved å selge/gi bort eller reklamasjon. Uansett tror jeg det er et beløp din mann har råd til å tape, og han forlater deg neppe på grunn av dette. Men beg skjønner godt at han blir oppgitt.

orker ikke oppklare nå,

for jeg er oppgitt selv, over meg delv,

vi greier nok bruke opp sjømaten, det var jo visse ting som tydeligvis dro opp prisen, det var bare at jeg fullstendig mistet oversikten.:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Og jeg som trodde jeg var litt fjern når jeg kjøpte seks poser med bananer ved et uhell ;)

 

Uff, du får gode råd av andre her. Synes du skal prøve å heve noe av kjøpet.

skulle ønske det gjaldt seks poser bananer:-)

jeg blir oppgitt om jeg kjøper for mye bananer, har jeg for mye banan, kutter jeg opp i poser som er klare for smoothie, jeg er ganske nøye på ikke kaste mat. det som skjedde denne gangen var bare at jeg ikke forstod paknings størrelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Som sagt kan avtalen heves etter Avtalelovens paragraf 36.

Det er ikke forretningsmessig korrekt å selge fisk til en privatperson for 50.000kr

ok takk,

hvis jeg får sove litt, skal jeg lese paragrafen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til selgere er det fult lovlig (og ofte nødvendig) å si Nei, takk, dette har jeg ikke tid til. For så å lukke døra/gå/legge på røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hei!

ja jeg skjønner på en måte at du ler,

jeg syns det er komisk selv, ( skulle bare ønske det var jeg som var i situasjonen) selv om jeg er lei meg. jeg er så lei meg at jeg ikke greier sove, selv om jeg skrev feil ang prisen, totalt, så orker jeg ikke mer, det ble uansett forferdelig dyrt, og slike mangder at jeg har kjøleskapet også fyldt av fisk, og den må jo spises imorgen:-( krabbene er så gedigne at de ligger der, pluss reker:-(

fisken er bedre enn i matbutikken, den er feks ikke pakket i Kina, men det hjelper ikke meg nå.

Uff, stakkars deg :( Jeg lo visst litt for tidlig, før jeg skjønte hvilke enorme mengder det var... tror fortsatt det kan bli en god historie for fremtiden, men akkurat nå skjønner jeg at det ikke er så morsomt! Synes selgeren burde forstått at du åpenbart ikke kunne skjønne hvilke mengder det var snakk om, og forklart det når du bestilte. Håper du fikk sove til slutt og at du finner på noe lurt i morgen når du er litt mer opplagt,det er jo flere gode råd over her også. Hvis det i kjøleskapet er for mye å spise selv blir sikkert naboen eller noen andre du kjenner glad for en pose iallfall! 

Anonymous poster hash: c33b3...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå merker jeg at jeg er glad jeg har to hunder som ikke høres riktig gode ut når det kommer noen. Har ikke hatt selgere på døra på lenge, men de må jo altså forbi disse dyra for å komme til døra. Jeg har samme problemet som deg når det gjelder dørselgere. Og av en eller annen grunn er jeg redd de skal bli såra og lei seg om jeg svarer slik man egentlig må svare en selger. Det ringte en selger for en bokklubb en gang og selv om jeg sa at jeg hadde mer enn nok med å lese pensum så var jeg plutselig medlem uten å nesten skjønne det selv. Jeg ringte tilbake dagen etter og sa jeg var blitt lurt og ikke ville være medlem. Etter det har jeg sluttet å ta telefonen når det ringer noen med et ukjent nå.
Ditt tilfelle ble en litt dyr lærdom. Men dere finner en løsning. Om mannen din mener du må betale selv så spør om du kan få låne penger av han istedefor å ta opp kredittkortgjeld. Det er svinhøye renter på kredittkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var leit å høre.

 

Jeg liker ikke dørsalg så jeg har hengt opp et lite skilt under ringeklokken hvor det står: "Dørsalg -Nei takk". Dette fungerer veldig bra og når det en sjelden gang er en selger som ringer på så ber jeg han lese skiltet en gang til og så lukker jeg døra.

 

Dørselgere har bare ett mål og det er at de vil selge sine produkter, om du eller jeg har bruk for disse produktene spiller ingen rolle. Og det du opplevde med selgeren av alarmer viser dette. De prøver å skape usikkerhet slik at du ikke tør å si nei til å kjøpe. Du har ingen grunn til å føle deg dum selv om du ikke kjøper noe. Det er din rett til å si nei, det har ingenting med om man er smart, snill eller lignende.

 

God klem til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Uff, stakkars deg :( Jeg lo visst litt for tidlig, før jeg skjønte hvilke enorme mengder det var... tror fortsatt det kan bli en god historie for fremtiden, men akkurat nå skjønner jeg at det ikke er så morsomt! Synes selgeren burde forstått at du åpenbart ikke kunne skjønne hvilke mengder det var snakk om, og forklart det når du bestilte. Håper du fikk sove til slutt og at du finner på noe lurt i morgen når du er litt mer opplagt,det er jo flere gode råd over her også. Hvis det i kjøleskapet er for mye å spise selv blir sikkert naboen eller noen andre du kjenner glad for en pose iallfall!  Anonymous poster hash: c33b3...c95

hei!

kanskje jeg ler om det en gang jeg også, men orker ikke nå, når jeg står midt opp i det,

men skjønner at andre kan le litt, det går greit:-)

jeg måtte ta to stilnockt ca kl 04, og jeg sov til 07.30, jeg er glad det gikk bra i vertfall, for det står jeg kan ta en tabl på pakken også tok jeg til slutt to, og jeg hadde drukket vin, så tenkte på kombinasjonen, om det var farlig, for jeg har lite erfaring med tab, så glad da jeg våknet.

takk for forståelse og hjalp fra så mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Dette var leit å høre.

Jeg liker ikke dørsalg så jeg har hengt opp et lite skilt under ringeklokken hvor det står: "Dørsalg -Nei takk". Dette fungerer veldig bra og når det en sjelden gang er en selger som ringer på så ber jeg han lese skiltet en gang til og så lukker jeg døra.

Dørselgere har bare ett mål og det er at de vil selge sine produkter, om du eller jeg har bruk for disse produktene spiller ingen rolle. Og det du opplevde med selgeren av alarmer viser dette. De prøver å skape usikkerhet slik at du ikke tør å si nei til å kjøpe. Du har ingen grunn til å føle deg dum selv om du ikke kjøper noe. Det er din rett til å si nei, det har ingenting med om man er smart, snill eller lignende.

God klem til deg.

hei!

takk

kanskje jeg må henge opp et sånt skilt?

det har gått dårlig noen ganger før, jeg ble prakket på et boksett som skulle være hele skolens pensum,

jeg kjøpte det da barna var små, og vi har ikke brukt noe annet enn atlaset. det var ubrukelig fordi det står for lite om hver ting,

så har jeg kjøpt bilder av mennesker som har dårlig råd,

dopapir, lodd, flaks, vg, og ting barn går og selger.

kanskje jeg kan ha selgerforbud for voksne.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du fra nå av må øve inn noe du kan si til selgere. Det enkleste er kanskje "Jeg ønsker ikke å kjøpe noe ved dørsalg". Dette kan du si til alle voksne som kommer og vil selge noe. Du kan også sette en absolutt grense for deg selv når det gjelder dørsalg generelt (også fra barn) på for eksempel 300 kroner. Når de begynner å argumentere kan du gjenta at du ikke kjøper ved dørsalg, deretter si at du har mye å gjøre og lukke døren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man sier bare "nei, er ikke interessert", lukker døra og ferdig med det.



Anonymous poster hash: e1470...dd9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

takk

kanskje jeg må henge opp et sånt skilt?

det har gått dårlig noen ganger før, jeg ble prakket på et boksett som skulle være hele skolens pensum,

jeg kjøpte det da barna var små, og vi har ikke brukt noe annet enn atlaset. det var ubrukelig fordi det står for lite om hver ting,

så har jeg kjøpt bilder av mennesker som har dårlig råd,

dopapir, lodd, flaks, vg, og ting barn går og selger.

kanskje jeg kan ha selgerforbud for voksne.

Jeg har mange ganger tenkt at du kanskje ikke skal kjøpe så mye i det hele tatt. Jeg syns det flere ganger kommer fram at du betaler veldig mye eller kjøper veldig store mengder varer som kunne kostet dere i husholdning mindre om du og din mann handlet sammen. Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg er sjokkert over både det faktum at du har handla fisk for over 40.000, men også over at fiskemannen har prakka på det samme kvantaet til en privathusholdning.

Siden du er opptatt av at maten skal være økologisk og kortreist, bør du begynne å styre unna både sverdfisk og tunfisk, som ikke er bærekraftig uansett.

Synes du skal prøve å få hevet så mye som mulig av kjøpet. Om jeg var mannen din, ville jeg satt pris på om du anstrengte deg litt for å få det til.

Endret av mariaflyfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjokkert over både det faktum at du har handla fisk for over 40.000, men også over at fiskemannen har prakka på det samme kvantaet til en privathusholdning.

Nå har vi bare MMs side av saken her da. Ingen av oss vet hva som ble sagt og gjort fra fiskehandleren sin side. Men jeg helt enig i at han burde reagert på et så vanvittig salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...