Gå til innhold

Når man uten å vite det har kjøpt mye fisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei:-(

Nei!

Regningen er på ca 43 000 kr,

faktisk god pris, men sånn ser IKKE min mann det, så jeg er singel, fraskilt nå. (det er sunnmøring-blodiglepris)

Jeg er ikke god på dørsalg og jeg likte fiskemannen og hans anbefalninger for krabbe,

Det var ikke et ego tripp valg, jeg tenkte på alle,

jeg kjøper lite ting til meg selv, og det med fisken nå, blir litt som med blomstene, min mann får skryt av en vakker hage.

Noe han liker, men mest ellers kjefter på meg over.

Jeg vil egentlig mest ha en hageparsell midt i Oslo, som koster 0 kr, men der jeg kan legge min lidenskap,

og en gang treffe noen som ikke kjefter på meg, og hvor dum jeg er,

dum er jeg.

men hva jeg skal gjøre med det vet jeg ikke,

jeg er bare lei meg, og jeg savner gargamel.

Du har virkelig kjøpt vanvittige mengder med fisk. Har selv blitt 'lurt' av de samme selgerne, dog ikke for mer enn ca. 3000. Men selv den lille mengden hadde jeg problemer med å få brukt mens varene var bra. Skjønner heller ikke at du har fryseplass til slike mengder, men det er irrelevant.

Håper du kommer deg ut av det på en eller annen måte, enten det er ved å selge/gi bort eller reklamasjon. Uansett tror jeg det er et beløp din mann har råd til å tape, og han forlater deg neppe på grunn av dette. Men beg skjønner godt at han blir oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ifall du ikke har forbrukerloven på din side kan det hende du kommer langt med selgers forståelse og velvilje og, han vil tross alt fortsatt ha gjort en svært god handel om han tar tilbake om så er bare halvparten, og har han noe skamvett i livet burde han gå med på det. Ring og si det som det er. Håper det ordner seg :)



Anonymous poster hash: c33b3...c95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har virkelig kjøpt vanvittige mengder med fisk. Har selv blitt 'lurt' av de samme selgerne, dog ikke for mer enn ca. 3000. Men selv den lille mengden hadde jeg problemer med å få brukt mens varene var bra. Skjønner heller ikke at du har fryseplass til slike mengder, men det er irrelevant.

Håper du kommer deg ut av det på en eller annen måte, enten det er ved å selge/gi bort eller reklamasjon. Uansett tror jeg det er et beløp din mann har råd til å tape, og han forlater deg neppe på grunn av dette. Men beg skjønner godt at han blir oppgitt.

Som sagt kan avtalen heves etter Avtalelovens paragraf 36.

Det er ikke forretningsmessig korrekt å selge fisk til en privatperson for 50.000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt kan avtalen heves etter Avtalelovens paragraf 36.

Det er ikke forretningsmessig korrekt å selge fisk til en privatperson for 50.000kr

Tror ikke det er så enkelt. Men det er verd å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så enkelt. Men det er verd å prøve.

Det er ganske enkelt, men for å gjøre prosessen lettere for henne, er det nok lurt om fisken oppbevares i fryseboks og i originalemballasje.

Heldigvis har vi i norsk lovverk ganske sterkt vern mot urimelige avtaler. Et annet eksempel er dersom jeg retter en pistol mot deg og får deg til å signere på at du skylder meg 100.000 kr, så er også det en ugyldig avtale. Når det gjelder Avtl. 36 så finnes den for å hindre urimelige avtaler. Dette er helt klart en urimelig avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Det er ganske enkelt, men for å gjøre prosessen lettere for henne, er det nok lurt om fisken oppbevares i fryseboks og i originalemballasje.

Heldigvis har vi i norsk lovverk ganske sterkt vern mot urimelige avtaler. Et annet eksempel er dersom jeg retter en pistol mot deg og får deg til å signere på at du skylder meg 100.000 kr, så er også det en ugyldig avtale. Når det gjelder Avtl. 36 så finnes den for å hindre urimelige avtaler. Dette er helt klart en urimelig avtale.

 

Jeg er enig i at det kan være at avtalen helt eller delvis kan settes til side på grunn av § 36 i avtaleloven (eventuelt § 33 i samme lov). Det er imidlertid vanskelig å uttale seg helt sikkert uten å vite hvordan dette salget ble gjort, hva som ble sagt osv. Jeg synes også dette er mye fisk, men hvis man skal ha selskap, eller lignende er det kanskje mulig at man kjøper så mye fisk? Men det er nok en god ide å ta kontakt med selgeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at det kan være at avtalen helt eller delvis kan settes til side på grunn av § 36 i avtaleloven (eventuelt § 33 i samme lov). Det er imidlertid vanskelig å uttale seg helt sikkert uten å vite hvordan dette salget ble gjort, hva som ble sagt osv. Jeg synes også dette er mye fisk, men hvis man skal ha selskap, eller lignende er det kanskje mulig at man kjøper så mye fisk? Men det er nok en god ide å ta kontakt med selgeren...

Jeg tenker at prosessen videre bør være å rette en innsigelse mot fakturaen under henvisning til avtalelovens paragraf 36. I samme brev meddele at årsaken er at hun har blitt villedet og at det er klart urimelig å oppsøkende selge fisk for 43.000kr til en privatperson, og at fisken kan hentes der den ble levert, og at man kan innrømme betalingsplikt for kostnadene rundt henting, men ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Jeg tenker at prosessen videre bør være å rette en innsigelse mot fakturaen under henvisning til avtalelovens paragraf 36. I samme brev meddele at årsaken er at hun har blitt villedet og at det er klart urimelig å oppsøkende selge fisk for 43.000kr til en privatperson, og at fisken kan hentes der den ble levert, og at man kan innrømme betalingsplikt for kostnadene rundt henting, men ikke noe annet.

 

Ja, men da ville jeg gjort det raskest mulig, hvis mm og hennes mann ønsker dette, og ikke ønsker å se på andre løsninger. Nå er jeg ganske rusten på dette, men er usikker på om hele avtalen kan settes til side i et slikt tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde jeg var litt fjern når jeg kjøpte seks poser med bananer ved et uhell ;)

 

Uff, du får gode råd av andre her. Synes du skal prøve å heve noe av kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her støtter jeg ISS sitt forslag om å få dette kjøpet hevet.  Det er fullstendig galskap med fisk for 43.000 til en privatperson uten en gang å stille spm ved det.



Anonymous poster hash: a2d35...b59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da ville jeg gjort det raskest mulig, hvis mm og hennes mann ønsker dette, og ikke ønsker å se på andre løsninger. Nå er jeg ganske rusten på dette, men er usikker på om hele avtalen kan settes til side i et slikt tilfelle.

Er litt rusten på det selv, merker at det er noen år siden jeg hadde juss-fagene mine da jeg studerte. Men jeg har via forrige jobben jeg hadde vært borti denne problemstillingen noen ganger. Det virker som retten (hvis det går så langt) ofte ivaretar den svake part utfra dommene jeg har lest om dette tema.

Uff, nå blir dette veldig teknisk. Beklager MM. Jeg vil bare fortelle at du har rettigheter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt rusten på det selv, merker at det er noen år siden jeg hadde juss-fagene mine da jeg studerte. Men jeg har via forrige jobben jeg hadde vært borti denne problemstillingen noen ganger. Det virker som retten (hvis det går så langt) ofte ivaretar den svake part utfra dommene jeg har lest om dette tema.

Uff, nå blir dette veldig teknisk. Beklager MM. Jeg vil bare fortelle at du har rettigheter her.

 

Jeg tenker at  de kan forsøke å kontakte selger for å komme frem til en minnelig løsning. Jeg er ikke sikker på at de vil vinne frem i en rettssak vedr. avtalelovens bestemmelser om urimelige avtaler. For å kunne mene noe mer om det trengs det konkrete opplysninger om hvordan avtalen kom i stand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de kan forsøke å kontakte selger for å komme frem til en minnelig løsning. Jeg er ikke sikker på at de vil vinne frem i en rettssak vedr. avtalelovens bestemmelser om urimelige avtaler. For å kunne mene noe mer om det trengs det konkrete opplysninger om hvordan avtalen kom i stand.

I utgangspunktet er jeg tilhenger av minnerlige løsninger, men her tenker jeg at det er en dårlig løsning å være stuck med fisk til 21.000 kroner. Jeg synes prinsippet her er helt galt. Fisk er sunt og godt, men å overkjøre noen og selge fisk for mange titusener er etter mitt syn helt galt.

Derfor mener jeg at hele avtalen bør heves.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

umakenverdt

Er litt rusten på det selv, merker at det er noen år siden jeg hadde juss-fagene mine da jeg studerte. Men jeg har via forrige jobben jeg hadde vært borti denne problemstillingen noen ganger. Det virker som retten (hvis det går så langt) ofte ivaretar den svake part utfra dommene jeg har lest om dette tema.

Uff, nå blir dette veldig teknisk. Beklager MM. Jeg vil bare fortelle at du har rettigheter her.

 

Retten ivaretar ofte den svake part, det er riktig, men jeg tviler på at det er gunstig verken for MM eller fiskehandleren å ta saken så langt. Da tror jeg virkelig eventuell vinning går opp i spinningen... Men avtalen kan kanskje også delvis settes til side. Bestemmelsen åpner for et fleksibelt valg av reaksjoner. Slik at så vidt jeg husker (og dette må virkelig tas med en klype salt. Det er altfor sent til at jeg orker å sjekke dette opp i kveld  ;) ) så kan deler av avtalen settes til side. 

 

Men, det er vanskelig å gå videre inn på dette. Jeg opplever også at det er vanskelig å svare mer konkret når jeg ikke vet hvordan avtalen ble inngått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg tilhenger av minnerlige løsninger, men her tenker jeg at det er en dårlig løsning å være stuck med fisk til 21.000 kroner. Jeg synes prinsippet her er helt galt. Fisk er sunt og godt, men å overkjøre noen og selge fisk for mange titusener er etter mitt syn helt galt.

Derfor mener jeg at hele avtalen bør heves.

 

Jeg er langt fra sikker på at det vil være mulig å få hevet hele avtalen. Derfor tror jeg det er en bedre strategi å få til en minnelig løsning. Siden de er en så stor familie, så vil de kunne spise ganske mye fisk i løpet av noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt fra sikker på at det vil være mulig å få hevet hele avtalen. Derfor tror jeg det er en bedre strategi å få til en minnelig løsning. Siden de er en så stor familie, så vil de kunne spise ganske mye fisk i løpet av noen måneder.

Ja, jeg kjenner jo ikke detaljene rundt avtalen, så man kan ikke ta dette helt for god fisk (beklager, jeg måtte bare :-)

Et annet alternativ er jo å blande inn media. Dette er en sak med ganske mye krutt i slik sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle myndige ansvarlige for sine egne handlinger? Betal for impulskjøpene dine, kanskje du lærer til neste gang. Du har nok råd til det.

 

Du kan jo gi fisken til de fattige, som du jo er så opptatt av.

 

En løsning på lengre sikt er jo økonomisk verge, hvis det er sykdom dette kommer av.

Endret av NEC1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Har du kjøpt av noen som kom på døra?

 

Mitt tips til neste gang, er å aldri handle noe av noen som ringer på hjemme hos deg.  Det har jeg gjort til regel for meg selv, fordi jeg trenger litt tid til å tenke, og ikke er flink til å parere slike proffe selgere som har overtaket fordi de er forberedt når de ringer på - og det er ikke jeg.

hei!

det er min regel også:-(

i går prøvde jeg bare være litt mer imøtekommende. uff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Kan venner/familie kjøpe deler av leveransen?

takk , skal se på det,

jeg hadde en så bra dag i går, at jeg tenkte at for en gang skyld skal jeg takle selgere på døren,

det var bare at jeg mistet oversikten, og ikke forstod str på pakningene, jeg hørte at han sa det var god pris, også vil jeg heller ha kortreist, enn langreist mat. jeg er fryktelig lei meg nå i vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Unnskyld, men nå fikk jeg meg en god latter, den lista altså...og syns jeg ser for meg din mann  :lol: Hvis han blir sint (og det blir han kanskje), så klarer han sikkert le av det han og når han får det litt på avstand :) En saftig hummer eller noen reker neste varme sommerkveld hjelper kanskje på :) Du får sjekke kg/gram på bestillingene neste gang. Men mat må man ha, og fisk er jo sunt og godt, og dere har flere(?) barn, så da er det kanskje håp om at alt blir spist før det blir dårlig? Bare pass på å spise den feite fisken først, den magre tåler å ligge litt lengre i fryseren. Nå er det sjelden maten blir liggende lenge her pga lite fryseplass, men mener jeg har spist fisk som har vært ok etter 6 mnd (fryseren holder -30), så det burde vel være overkommelig? Er jo ikke nødvendigvis billigere å kjøpe litt og litt på butikken heller, selv om det kanskje hadde vært praktisk med litt plass igjen til andre ting. Og flott at du er opptatt av økologisk. Dere får servere fisk i selskapene framover da :)   Anonymous poster hash: c33b3...c95

hei!

ja jeg skjønner på en måte at du ler,

jeg syns det er komisk selv, ( skulle bare ønske det var jeg som var i situasjonen) selv om jeg er lei meg. jeg er så lei meg at jeg ikke greier sove, selv om jeg skrev feil ang prisen, totalt, så orker jeg ikke mer, det ble uansett forferdelig dyrt, og slike mangder at jeg har kjøleskapet også fyldt av fisk, og den må jo spises imorgen:-( krabbene er så gedigne at de ligger der, pluss reker:-(

fisken er bedre enn i matbutikken, den er feks ikke pakket i Kina, men det hjelper ikke meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...